لباس اداری و لباس مناسب برای کار و حرفه عنصری کلیدی در موفقیت شغلی است. شما با درست لباس پوشیدن برای محیط کار نشان می‌دهید که در کار خود حرفه‌ای و جدی هستید لباس مناسب محیط کاری برای آقایان را در این مطلب بشناسید

سطح محیط کار خود را مشخص کنید

انتخاب لباس بر اساس شرایط محیط کاری: محیط‌های کاری مختلف شرایط متفاوتی دارند و در برخی ادارات لباس متحدالشکل رسمی تعریف شده است اما در برخی دیگر باید با توجه به سطح رسمی بودن اداره و شغل مورد نظر لباس خود را انتخاب کنید مثلا در وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی سطح بالا باید از رسمی‌ترین لباس مردانه استفاده شود. همچنین مدیران ادارات حتما باید لباسی رسمی و سطح بالا بپوشند.

شناخت فرهنگ محیط کار: در ادارات و شرکت‌ها بر حسب کاری که انجام می‌شود فرهنگ متفاوتی حکم‌فرماست به طور مثال یک شرکت صادرات و واردات از نظر فرهنگ داخلی محیط کاری تفاوت زیادی با یک شرکت طراحی هنری دارد و طرز لباس پوشیدن کارمندان آن رسمی‌تر و جدی‌تر است.

در نظر گرفتن شرایط فصلی: شرایط لباس پوشیدن در محیط کاری و ادارات بر اساس فصل و منطقه آب و هوایی واقع شده در آن نیز تغییر می‌کند. ساده‌ترن و کم‌خطرترین روش برای تطبیق با شرایط آب و هوایی استفاده از لباس‌هایی با پارچه‌های مناسب برای فصل است. به طور مثال لینن پنبه برای روزهای گرم تابستان مناسب هستند و پشم برای زمستان مناسب است. همچنین در روزهای سرد استفاده از پالتو و نیم‌پالتو روی کت و شلوار و پلیور زیر آن برای استایل رسمی توصیه می‌شود.

انتخاب رنگ لباس: شاید به طور کلی نتوان رنگ خاصی را برای لباس‌های اداری ممنوع دانست اما لباس‌های رسمی معمولا رنگ خنثی دارند. رنگ‌های خنثی دسته رنگ‌هایی مثل سیاه و سفید و خاکستری و طیف‌های قهوه‌ای و سرمه‌ای را شامل می‌شوند. استفاده از پیراهن‌های رنگی و طرح‌دار به شرطی که طرح و رنگ به کار رفته در آن محدود و ساده باشد مجاز است. واضح است که هرچه لباس‌های اداری شما کمتر رسمی باشد دامنه انتخاب رنگ نیز گسترده‌تر می‌شود.

توجه به لباس پوشیدن همکاران: اگر درباره سبک لباس پوشیدن خود برای محیط کاری جدید مطمئن نیستید کافی است به لباس‌های همکاران جدید خود توجه کنید. افرادی را که در یک سطح کاری با شما قرار دارند در نظر بگیرید، سبک لباس پوشیدن و سطح رسمی بودن آن را مد نظر داشته باشید و سعی کنید از ساده‌ترین افراد حاضر هم کمی ساده‌تر باشید. جستجو در اینترنت و مشاهده تصاویر افراد شاغل دیگر هم می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

رسیدگی به موها و اصلاح مناسب: انتخاب لباس مناسب تنها یک گام در آماده شدن شما برای رفتن به کار است. شما اگر مدل موی نامناسبی داشته باشید یا به بهداشت شخصی و اصلاح صورت خود توجه نکنید قطعا یک کارمند خوش‌لباس و موفق نخواهید بود. دفعات حمام خود را بر اساس شرایط آب و هوایی و جسمی خود تنظیم کنید و مرتب انجام دهید. یک مدل موی ساده و مرتب که ترجیحا مد روز نباشد انتخاب کنید. اگر اصلاح می‌کنید این کار را هر روز انجام دهید. همچنین بوی بد دهان و بوی بدن را جدی بگیرید  برای رفع آن اقدام کنید.

فرهنگ محیط کاری را در نظر بگیرید

لباس رسمی محیط کاری چه شرایطی دارد؟

شناخت ویژگی‌های لباس رسمی کاری: لباس رسمی کاری خوش دوخت و اندازه بدن است و فرمی محافظه کارانه دارد. هرچند جزئیات کوچک آن به وسیله طراحان مد تغییر می‌کند اما فرم کلی آن ثابت باقی می‌ماند. به طور کلی می‌توان استایل رسمی مردانه را در کت و شلوار رسمی و پیراهن رسمی یقه آهاری خلاصه کرد اما در برخی موارد کت‌های اسپورت و یا استایل بدون کت هم قابل قبول است.

انتخاب کت و شلوار: کت و شلواری که برای لباس رسمی مردانه در محیط کار انتخاب می‌کنید باید کاملا اندازه بدن شما و خوش دوخت باشد. اگر در فروشگاه‌ها چیزی را که می‌خواهید پیدا نمی‌کنید می‌توانید آن را به خیاط سفارش دهید. پارچه کت و شلوار باید تک رنگ و از رنگ‌های مجاز مثل مشکی، سرمه‌ای، توسی یا قهوه‌ای باشد.

پیراهن رسمی: پیراهن رسمی برای لباس اداری ساده، تک رنگ و در اکثر مواقع به رنگ سفید است. این پیراهن باید کاملا اندازه اتو شده باشد. پیراهن آستین بلند رسمی‌تر از پیراهن آستین کوتاه مردانه است اما در فصل تابستان می‌توان از پیراهن آستین کوتاه هم استفاده کرد.

انتخاب کفش و جوراب: کفش رسمی محیط کاری کفشی باکیفیت در مدل‌های رسمی مثل آکسفورد و معمولا از جنس چرم یا ماده باکیفیت دیگری است که رنگ مشکی مناسب‌ترین رنگ برای آن به شمار می‌رود ولی می‌توان از قهوه‌ای هم استفاده کرد. جوراب سفید نخی برای محیط کاری قابل قبول نیست. رنگ جوراب باید از رنگ کفش شما تیره‌تر و ترجیحا همرنگ شلوار شما باشد.

برای کت و شلوار از رنگ های خنثی استفاده کنید

اشتباهات رایج

خرید نکردن از فروشگاه‌های معتبر: برای این که استایل هماهنگ و ساخته شده از لباس‌های باکیفیت و بادوام داشته باشید بهتر است همه خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر لباس مردانه انجام دهید. شاید این کار هزینه بیشتری داشته باشد اما در درازمدت از نظر اقتصادی به نفع شما خواهد بود. به سلیقه فروشنده‌ها اعتماد نکنید اما این فروشگاه‌ها معمولا کارشناس خرید دارند و شما را در انتخاب بهتر راهنمایی می‌کنند.

شلوار جین آبی: در بیشتر ادارات رسمی و دولتی شلوار جین آبی لباس مناسبی برای محیط کاری محسوب نمی‌شود. اما در اداراتی که محدودیت زیادی وجود ندارد می‌توانید از رنگ‌های تیره‌تر شلوار جین مثل مشکی استفاده کنید.

استفاده بیش از حد و نادرست از اکسسوری‌ها: اشتباهی که بیشتر آقایان مرتکب می‌شوند استفاده نادرست از اکسسوری‌ها از جمله ساعت مچی است. ساعت مچی استایل رسمی باید رسمی، عقربه‌دار و کلاسیک باشد و هرگز نباید از ساعت‌های اسپورت همراه کت و شلوار اداری استفاده کنید. در استفاده از اکسسوری‌ها مثل انگشتر و دستبند و ساعت هم دقت کنید و آن‌ها را به تعداد محدود و با محور قرار دادن یک عنصر مثل ساعت استفاده کنید.

مراقبت نکردن از لباس‌ اداری: همیشه لباس‌ها را تمیز و اتوکرده نگه‌داری کنید. برنامه منظمی برای خشکشویی و اتوشویی لباس‌ها داشته باشید و آن‌ها را در کمد لباس و در فضایی خشک و خنک نگهداری کنید.

پوشیدن لباس تکراری و نداشتن لباس اضافی: شما باید هر هفته لباس کاری خود را عوض کنید چون پوشیدن یک دست لباس به صورت مکرر در بیش از ۷ روز متوالی مجاز نیست. به همین دلیل باید بیش از یک دست لباس رسمی و کت و شلوار برای محیط کار داشته باشید.

منبع: WikiHow