وقتی بحث یادداشت برداری و استفاده از آن­ها برای انجام کارها مطرح می‌­شود، داشتن اپلیکیشنی که در همه­ وسایل الکترونیکی شما قابل استفاده و قابل همگام­‌­سازی باشد و دارای یک نسخه­ مرورگر نیز باشد، ضروری است. نرم‌­افزار یادداشت برداری اورنوت (Evernote) مدت‌­ها است در میان نرم­‌افزار­های یادداشت برداری و قابل همگام‌­سازی پیشرو است، اگرچه این شرکت در سال‌­های اخیر با انتقادات زیادی برای اضافه کردن ویژگی‌­های بیش از اندازه بدون بهتر کردن ویژگی‌­های اصلی و هسته‌­ای، افزایش قیمت‌­ها و کاهش خدمات نسخه­ رایگان روبرو بوده است. با این حال، شما به سختی می‌­توانید نرم‌­افزاری پیدا کنید که از لحاظ عملکردی بتواند همه­ کارهای اورنوت را انجام دهد، به همین دلیل این نرم‌­­افزار هم­چنان به ­عنوان انتخاب اول کاربران باقی مانده است.

تنها برنامه‌­ای که از لحاظ قدرتمندی به نرم‌­افزار اورنوت نزدیک است نرم‌­افزار Microsoft OneNote است ( این نرم‌­افزار در سایت Apple.com به صورت رایگان قابل دسترس است). اگر حساب کاربری مایکروسافت دارید و اصرار زیادی برای استفاده از اورنوت ندارید نرم‌­افزار وان‌­نوت تنها برنامه‌­ای است که تا حدی می‌­تواند جایگزین اورنوت باشد. در این مقاله تمام جنبه‌­های نرم‌­افزار اورنوت به عنوان یک سرویس، از جمله تجزیه و تحلیل دقیق قیمت­‌ها و قابلیت‌های نسخه­‌های متنوع این نرم‌­افزار، بررسی می­‌شوند. توجه داشته باشید که نسخه­‌های اورنوت برای سیستم عامل‌­های ویندوز و موبایل قابل استفاده بوده و همچنین می‌­توانید از طریق مرورگر خود نیز به آن دسترسی داشته باشید.

نسخه‌های مختلف اورنوت

اورنوت برای استفاده­ شخصی در سه سطح خدمات ارائه می‌­دهد: سطح Basic که رایگان است، سطح  Pluse که شامل هزینه­ ۳۴.۹۹ دلار در سال می­‌شود و سطح Premium که هزینه‌­ای معادل با ۶۹.۹۹ دلار در سال خواهد داشت و دانش‌­آموزیان در استفاده از این خدمات، امتیاز تخفیف دارند. این شرکت دارای یک طرح تجاری نیز هست که هزینه­ آن برای هر نفر در هر ماه ۱۲ دلار است. دفترچه یادداشت برداری اورنوت

نسخه Basic

از زمان آغاز به کار این شرکت نسخه­ Basic بسیار محدود شده است. مشکل اصلی نسخه­ رایگان این است که شما فقط می‌­توانید بین دو دستگاه همگام‌­سازی کنید، اگرچه می­‌توانید از طریق نسخه‌­ی مرورگر اورنوت از هر مرورگری به یادداشت­‌های خود دسترسی داشته باشید. در این نسخه شما نمی‌­توانید داده‌ای را به صورت آفلاین در دو دستگاه خود ذخیره کنید، بنابراین اگر اتصال اینترنتی ندارید نمی‌­توانید یادداشت‌­های خود را ذخیره کنید. اورنوت از فضای ذخیره‌­سازی ابری استفاده می­‌کند و شما می‌­توانید هر ماه مقدار مشخصی داده به آن اضافه کنید. فضای استفاده نشده در یک ماه، در ماه دیگر قابل استفاده نیست. با استفاده از حساب رایگان، هر ماه ۶۰ مگابایت فضای ذخیره­‌سازی جدید دریافت می‌­کنید و اگر فایلی را به یادداشت­‌های خود ضمیمه کنید این فضا، فضای خیلی زیادی نیست. هم­چنین بزرگ­ترین فایلی که می‌­توانید در یک حساب کاربری Basic باز کنید ۲۵ مگابایت است. خدمات حساب رایگان شامل پشتیبانی فنی نیز نخواهد بود. حداقل یک مزیت در حساب رایگان وجود دارد، و آن توانایی جستجوی متن دست­‌نویس در تصاویر است. اگرچه با ۶۰ مگابایت فضای ذخیره‌­سازی، در ماه، احتمالاً بسیاری از یادداشت‌های دست نویس را بارگذاری نخواهید کرد!

نسخه Plus

حساب Plus  امکانات و خدمات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. شما می‌­توانید در هر تعداد دستگاه مورد نیاز خود همگا‌م‌سازی کنید و هم­چنین می‌توانید حداکثر یک گیگابایت داده جدید در هر ماه بارگذاری کنید. با Evernote Plus می­‌توانید نوت­‌بوک­‌های انتخابی را به صورت آفلاین ذخیره کنید بنابراین می­‌توانید یادداشت‌های خود را بخوانید و ویرایش کنید حتی اگر اتصال اینترنتی ندارید. شما همچنین می­‌توانید ایمیل‌ها را به Evernote هدایت کنید و از آنها بخواهید به عنوان یادداشت جدید در حساب شما نشان داده شوند، کاری که نمی‌­توانید با حساب Basic انجام دهید. اگر به پشتیبانی Evernote نیاز دارید، این موضوع از طریق ایمیل در دسترس خواهد بود.

نسخه Premium

نسخه­ Premium  شامل همه امکانات و خدمات موجود در دو نسخه­‌ی دیگر است. در این نسخه فضای ذخیره‌سازی به ده گیگابایت در ماه افزایش یافته است. هم­چنین می‌­توانید فایل­هایPDF را که بارگذاری کرده‌­اید، حاشیه‌­نویسی کنید. در این نسخه، هنگامی که متنی را جستجو می­‌کنید، Evernote  نه­ تنها در یادداشت‌ها و تصاویر شما، بلکه به فایلPDF  و فایل­‌های Office بارگذاری شده نیز توجه می­‌کند. همچنین یک حالت ارائه وجود دارد که به شما امکان می‌­دهد بدون هیچ تلاش اضافی، یادداشت‌­ها را به نمایش اسلایدی تبدیل کنید. با استفاده از این نسخه، توانایی اسکن و دیجیتال‌­سازی کارت­‌های ویزیت را دارید.

رقبای برنامه یادداشت برداری اورنوت

از نظر ویژگی‌­ها، قابلیت­‌ها و پشتیبانی اپلیکیشن‌­ها، نرم‌­افزار OneNote نسبت به سایر برنامه‌­های یادداشت برداری به نرم‌­افزار اورنوت نزدیک­تر است. نرم‌­افزار  Google Keep  از لحاظ قدرتمندی به هیچ وجه شبیه اورنوت نیست. برنامه دیگر Zoho Notebook است، این نرم ­افزار صد در صد رایگان است. این شرکت از طریق برنامه‌های تجاری مبتنی بر فضای ابری کسب درآمد می‌­کند و امیدوار است در مراحل استفاده از برنامه یادداشت برداری این شرکت، آن برنامه­‌های تجاری را نیز بررسی کنید!

رقیب دیگر اورنوت نرم‌­افزار Bear ( رایگان در Apple.com) است که به نظر می‌­رسد نسخه تجزیه شده Evernote است و عمداً دارای ویژگی‌های کمتری است. نسخه Pro آن ماهانه ۱.۴۹ دلار یا سالانه ۱۴.۹۹ دلار هزینه دارد. یک دلیل اینکه هزینه آن بسیار کمتر از سایر برنامه­‌های یادداشت‌برداری است، این است که شما مسئول تأمین فضای ذخیره‌سازی خود هستید.

نر­م‌افزار Milanote  نیز که فقط دارای نسخه­‌­ی وب می‌­باشد، برای انواع کارهای خلاقانه طراحی شده است و در آن برای ذخیره و مشاهده تصاویر، ویژگی‌­های متفاوتی ارائه می‌­دهد. نسخه رایگان میلانوت شما را در بارگذاری دویست یادداشت محدود می‌­کند. نسخه‌­ی غیر رایگان آن با فضای ذخیره سازی نامحدود ۱۲.۵۰ دلار در هر ماه یا ۱۱۹.۸۸ دلار در سال هزینه دارد. این تنها اپلیکیشن یادداشت­‌برداری است که هزینه‌­ی آن بیشتر از اورنوت است.

امکانات و ویژگی‌های اورنوت در مقایسه با نرم‌افزار‌های یادداشت برداری دیگر

به­ طور خلاصه، اورنوت مکانی برای ضبط و ذخیره تمام افکار، یادداشت‌­ها، یادداشت­‌های صوتی، تصاویر، فایل‌­ها – هر آنچه که قابل بارگذاری باشد – در یک فضای ذخیره­‌سازی ابری است، به طوری که می‌­توانید از طریق رایانه، تلفن هوشمند، تبلت (یا هرجای دیگری که اتصال به اینترنت و مرورگر دارید ) به همه آن دسترسی پیدا کنید. این نرم‌­افزار دارای یک ابزار جستجوی عالی است که به شما امکان می­‌دهد هر آنچه را که در حساب خود بارگذاری کرده اید پیدا کنید. علاوه بر این، ابزارهای زیادی برای مرتب ­سازی و یافتن یادداشت‌­هایتان به روش­‌های دیگر ارائه می‌­دهد. برچسب­‌های مبتنی بر متن، برچسب­‌های موقعیت جغرافیایی و نوت‌بوک‌ها همگی روش­‌های بیشتری برای دسته‌­بندی و سازماندهی یادداشت‌­های شما به هر روشی که برای شما مفید باشد، ارائه می‌­دهند.

ذخیره مکان یادداشت برداری اورنوت

Evernote از لحاظ عملکردی، مشابه نرم‌­افزارهای یادداشت برداری دیگری مانند OneNote و Google Keep است، اگرچه Evernote  دارای ویژگی­‌های بیشتر و چند ویژگی منحصر به فرد دیگر است. به عنوان مثال، Evernote  هنگامی که سرویس‌­های موقعیت مکانی را فعال کرده‌­اید، برچسب­های موقعیت مکانی را به یادداشت­‌های شما اضافه می‌­کند، این کمک بزرگی به مسافران تجاری است که مکان یادداشت برداری را به یاد دارند که در کجا بوده‌­اند اما در مورد آن مطالب چیزی در ذهن ندارند. در مقایسه، Google Keep  روش­‌های زیادی برای منظم بودن ندارد. در این نرم‌­افزار نیز می‌­توانید یادداشت‌­ها را برچسب‌گذاری کنید (که مشابه برچسب‌ها در اورنوت است)، اما این روش سازماندهی کردن بسیار محدود است. نرم­‌افزار وان‌­نوت در مقایسه به Google Keep برای شما امکان جداسازی یادداشت‌­ها در نوت­‌بوک‌­ها، بخش­‌ها و صفحات جدا را فراهم می­‌کند، اما بارگیری نسخه‌­ی وب آن بسیار کند بوده و باعث کاهش سرعت بهره­‌وری در شما خواهد شد.

همانطور که گفته شد، اورنوت برنامه‌­های مختلفی دارد، از جمله برای ویندوز و مک که به شما امکان دسترسی آفلاین به یادداشت‌­های خود را م­ی‌دهد. اورنوت دارای یک برنامه اندروید و یک برنامه آیفون است، اگرچه برای دسترسی آفلاین به یادداشت‌­های خود از طریق برنامه‌­های تلفن همراه، به ردیف سرویس مناسب نیاز دارید اما این شرکت همچنین یک نسخه‌­ی تحت وب نیز دارد که در هر مرورگری کار می‌­کند. خوبی داشتن یک برنامه وب این است که شما می‌توانید به یادداشت‌­های خود بدون توجه به جایی که هستید و یا دستگاهی که در دست دارید، دسترسی داشته باشید. اگرچه ممکن است وجود یک برنامه تحت وب یک ویژگی استاندارد به نظر برسد، اما همه­‌ی سرویس‌­های یادداشت برداری و همگام‌­شونده دارای این ویژگی نیستند.

اورنوت از قالب‌­بندی غنی استفاده می‌­کند، بنابراین منوهای زیادی برای تغییر فونت، اندازه ، ترازبندی، و بولد ، اریب و هایلایت کردن و موارد دیگر وجود دارد. از نگاه برخی از افراد، قالب‌­بندی باعث حواس­پرتی می‌­شود و اگر این موضوع مورد علاقه‌­ی شما نیست، پیشنهاد می‌­کنیم نگاهی به نر‌م‌افزار یادداشت ‌برداری Bear داشته باشید، که فقط برای Mac و iOS است. با این حال، این نرم‌­افزار نسخه­‌ی تحت وب ندارد که این موضوع یک نکته منفی اصلی است .

برنامه Bear و رقبای دیگری به نام Laverna  هر دو از زبان Markdown پشتیبانی می­‌کنند. به زبان ساده Markdown یک زبان برای استفاده از قالب­‌بندی با استفاده از کدگذاری بسیار ساده است. اگر تا به حال در یک برنامه پیام­‌رسان، ستاره ای را تایپ کرده اید تا متنی را بولد کنید، به عنوان مثال *مانند این* ، از زبان Markdown استفاده کرده‌­اید، اگر چه البته این قابلیت همه­‌پسند نیست.

یادداشت برداری از تصویر

 

نسخه­‌ی تحت وب اورنوت دارای طراحی مینیمال است. در انتهای سمت چپ ستونی از نمادها برای شروع یادداشت جدید، جستجوی یادداشت­‌ها، دسترسی به میانبرها، مشاهده همه یادداشت‌­ها، مشاهده همه نوت‌­بوک‌­ها ( دفترچه‌­ی یادداشت‌­ها ) و دیدن برچسب‌­های شما وجود دارد. با این وجود همه ویژگی‌­های نسخه­‌ی دسکتاپ در نسخه‌­ی تحت وب نشان داده نمی‌­شوند. برای مثال عملکرد جستجو در نسخه‌­ی تحت وب به صورت زمان‌­حقیقی (Real time) کار نمی‌­کند، بنابراین برای یافتن یادداشت‌­های موردنظر باید کلید Enter را فشار دهید. هم­چنین در نسخه­ تحت وب، نمی‌­توانید به صورت دسته جمعی یادداشت‌­ها را برای جابجایی آن­ها انتخاب کنید، و همچنین نمی‌­توانید یادداشت­‌ها را ادغام کنید. فقط دو ویژگی در نسخه‌­ی Premium در نسخه مبتنی بر مرورگر نیز ارائه داده نمی‌­شوند: حاشیه‌­نویسی در متن و فایلPDF ، بنابراین اگر می‌­خواهید فایل PDF و فایل‌­های تصویری بارگذاری شده دراورنوت را حاشیه‌­نویسی کنید یا آن­ها را برش (crop­­) بزنید یا بچرخانید، باید این کار را در یکی از برنامه‌­های مبتنی بر دسکتاپ انجام دهید.

 ویژگی­‌های پیشرفته اورنوت

اورنوت چندین ویژگی پیشرفته دارد که بسیاری دیگر از برنامه‌­های یادداشت برداری فاقد این ویژگی‌­ها هستند. جالب‌­ترین ویژگی  اورنوت توانایی جستجوی متن و یافتن آن در تصاویر است، خواه این تصاویر عکس­‌های یک صفحه از متن تایپ شده باشد یا حاوی متن دست­‌نویس باشد. شما می­‌توانید از تخته وایت برد، اسلایدهای ارائه‌­ها، کارت‌­های بازرگانی، تبلیغات، دستورالعمل‌­ها یا هر چیز دیگری که می­‌خواهید ذخیره کنید عکس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که اورنوت تمام متن موجود در تصویر را قابل جستجو در نظر می‌­گیرد. من همیشه از عملکرد خوب این ویژگی متعجب هستم، اگرچه صد در صد عاری از خطا نیست. نرم­‌افزار OneNote  نیز این ویژگی را ارائه می‌­دهد.

ذخیره تصویر یادداشت برداری اورنوت

کاربران سطح Premium می­‌توانند ویژگی منحصر به فردی به نام Context را فعال کنند که یادداشت‌­ها و مقاله‌­های خبری مرتبط را براساس کلمات کلیدی برای یادداشتی که در حال نوشتن، ویرایش یا مشاهده آن هستید، پیشنهاد می‌­کند. در عمل، به نظر من پیشنهادات Context بیشتر از اینکه کمک­ کننده باشد باعث حواس­پرتی می­‌شود، اما همه چیز به نحوه کار و کارهایی که با Evernote انجام می­‌دهید بستگی دارد. می‌­توانید پیشنهادات را به گونه‌­ای تنظیم کنید که فقط از منابع خاصی تهیه شوند، البته گزینه‌­ای برای غیرفعال کردن آن نیز وجود دارد.

کانتکست در یادداشت برداری اورنوت

ویژگی پیشرفته‌­ی دیگر این نرم­‌افزار، کلیپر (Clipper) صفحات وب است. این ویژگی با اضافه شدن به افزونه‌­های مرروگر شما به شما کمک می­‌کند محتویات یک صفحه وب را مستقیماً در حساب Evernote خود ذخیره کنید. برای ذخیره مقالاتی که می‌­خواهیم بعدا بخوانیم و هم­چنین ذخیره کردن دستورالعمل‌­ها، این یک امتیاز بزرگ است. رقبای Evernote ، مانند OneNote ، Simplenote ، Google Keep نیز دارای ویژگی کلیپر صفحات وب هستند.

کلیپر یادداشت برداری با اورنوت

مزایا و معایب برنامه یادداشت برداری اورنوت

مزایا:

  • یادداشت برداری و همگام‌­سازی بدون زحمت
  •  قابلیت جستجوی خارق­‌العاده
  • امکانات عالی
  • قابلیت انعطاف

معایب:

  • نسخه­‌ی رایگان دارای محدودیت­‌های بسیاری است.
  • نسخه‌­ی Premium آن دارای قیمت بالایی است.

آیا شما تجربه­‌ای در استفاده از نرم‌­افزارهای یادداشت برداری دارید؟ نرم‌­افزاری که هم روی موبایل نصب شود هم روی لپ­تاپ و تبلت و همین­طور از هر مرورگری هم بتوان به حساب کاربری دسترسی داشت و درواقع همه جا در دسترس باشد و ایده‌­ها و نکات و فایل­‌های مهم­ شما را در یک فضای ابری ذخیره کند و دیگر نگران از بین رفتن اطلاعات مهم­ خود در موبایل و لپ­‌تاپ نباشید! و از همه مهم­‌تر نظم ذهنی‌­ای که ایجاد می­‌کند باعث می‌شود به نوعی معتاد این اپلیکیشن‌­ها شوید. پیشنهاد شما برای استفاده از نرم‌­افزارهای یادداشت برداری چیست؟…


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

 

منبع :  pcmag