انواع روشهای نگهداری و تزئین پای سیب

طرز تهیه پای سیب کلاسیک تصویری

طرز تهیه پای سیب

پای سیب یکی از شیرینی‌های مشهور ایام سرد سال است البته شما در همه اوقات سال می‌توانید انواع پای و بخصوص پای سیب را بخورید اما گرمای دارچین به ما وعده یک گرمای دلنشین در هوایی سرد را می‌دهد.

پای سیب در اکثر کشورهای غربی بخصوص آمریکا پر طرفدار است. بسیاری از افراد برشهای آن را مقداری خامه شیرین مصرف می‌کنند و برای اغلب مردمان آن سرزمین حس نوستالژی ایجاد می‌کند چون این شیرینی پای ثابت اغلب روزهای تعطیل است.

پای سیب چندین و چند مدل مختلف دارد که هر کس بنا بر سلیقه خود یکی از آنها را درست می‌کند. تزئین روی پای سیب هم خود داستان جداگانه‌ای دارد که بهتر دیدم که آن را بصورت مطلبی جداگانه در زمانی دیگر ارائه کنم. من قبلا به شما خمیر پای کلاسیک را آموزش داده‌ام و این پای سیب کلاسیک هم با خمیر پای که در یخچال گذاشته شده، درست می‌شود.

پای سیب تصویری

وسایل مورد نیاز

  • ظرف پای شیشه‌ای
  • کاسه بزرگ
  • فویل آلومینیوم

مواد مورد نیاز

  • یک خمیر پای کامل (اندازه گفته شده در دستور خمیر پای به اندازه یک پای سیب است)
  • ۶ پیمانه سیب متوسط ورقه شده
  • ۳/۴ پیمانه شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد همه کاره
  • ۳/۴ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ۱/۴ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۸ قاشق چایخوری جوز
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو

مراحل تهیه پای سیب تصویری

مرحله ۱: فر را با حرارت ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. یک خمیر پای را در ظرف شیشه‌ای مخصوص پای بدون چرب کردن آن قرار دهید. به آرامی آن را در ته و کنار ظرف بفشارید.

طرز تهیه پای سیب

مرحله ۲: در کاسه‌ای بزرگ به آرامی مواد میانی را مخلوط کنید، با قاشق داخل خمیر پای بریزید. خمیر دوم را روی مواد میانی و خمیر اول بگذارید. لبه‌های اضافی خمیر بالایی را روی خمیر زیری چسبانده و بپیچانید، لبه‌ها را خوب به هم فشار دهید تا کاملا به هم بچسبند، شیار بدهید. قطعات اضافه را یا در بالای خمیر شکل دهید یا برش بزنید.

طرز تهیه پای سیب

مرحله ۳: ظرف را در فر بگذارید و به مدت ۴۰ تا ۴۵ یا تا زمانی که پخته و روی خمیر طلایی قهوه‌ای شود بگذارید بماند. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اول پختن به منظور جلوگیری از زیاد قهوه‌ای شدن، لبه خمیر را با فویلی با عرض ۲ تا ۳ اینچ بپوشانید. قبل از سرو حداقل ۲ ساعت بگذارید روی توری خنک کننده بماند.

طرز تهیه پای سیب

طرز تهیه مواد میانی پای سیب

درست کردن یک خمیر پای بدون نقص اولین نکته در تهیه پای است به همین دلیل ما تاکید بر درست کردن خمیر از قبل داریم. البته لازم است بدانید که خمیر تنها نخستین مرحله در ساخت یک پای اصولی است و آنچه که خمیر را با آن پر می‌کنید اگر نگوییم بیشتر اما به همان اندازه مهم است. ما به شما طرز تهیه مواد میانی پای سیب را به گونه‌ای که کامل و بی نقص باشد، یاد خواهیم داد.

مواد لازم

  • ۶ پیمانه سیب پوست گرفته ورقه شده
  • ۳/۴ پیمانه شکر
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد همه کاره
  • ۳/۴ قاشق چایخوری پودر دارچین
  • ۱/۴ قاشق چایخوری نمک
  • ۱/۸ قاشق چایخوری پودر جوز
  • ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش

مرحله ۱: آماده کردن سیبها : ۶ عدد سیب متوسط را پوست گرفته و ورقه ورقه کنید تا حدی که ۶ پیمانه سیب ورقه شده داشته باشید.

مرحله ۲: ترکیب مواد: در یک کاسه بزرگ، همه مواد میانی را به استثنا سیب و آبلیمو با هم ترکیب کنید. خوب مخلوط کنید. آب لیمو ترش و سیبها را روی آنها بریزید و با مواد خشک مخلوط کنید تا روی سیبها را بپوشانند.

طرز تهیه پای سیب

خب حالا مواد میانی پای سیب شما آماده است. دارچین و جوز باعث خوشبو شدن سیب می‌شود و آب لیمو از تغییر رنگ سیب جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه پای سیب

خمیر رویی و داستانهایش

ما در بالا به شما پای سیب کلاسیک و ساده را آموزش دادیم اما وقتی که پای سیب را درست می‌کنید قسمت جالب ماجرا تازه با یادگیری درست کردن انواع مدلها روی خمیر شروع می‌شود.

شما می‌توانید پای با یک خمیر و یا دو خمیر درست کنید و یا با تکنیکهای مختلف در لبه یا انتخاب تزئینات روی خمیر دوم حسابی خلاقیت بخرج بدهید. ما چند نوع متداول را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه پای سیب

پای سیب بدون رویه (تنها با یک خمیر)

پای سیب آموزش داده شده از دو خمیر برای زیر و رو استفاده می‌کند. می‌توانید تنها از یک خمیر در زیر استفاده کنید و پس از چنگال فرو کردن در چند جای خمیر، مواد میانی را روی خمیر بریزید. برای بسیاری از پایها از این روش استفاده می‌شود و این کار شما را راحت‌تر هم می‌کند. می‌توانید روی آن را با خرده بیسکویت یا خرده نان شیرین پر کنید.

تزئین حصیری پای سیب

تزئین حصیری برای پای سیب یکی از روشهای محبوب برای ئزئین این شیرینی است و روش انجام آن هم بسیار ساده است. پس از گذاشتن خمیر اول در ظرف پای و ریختن مواد میانی روی آن، حدود یک تا دو اینچ از لبه را تا نکرده بگذارید.

خمیر دوم را روی تخته گذاشته و با کاتر خمیر یا پیتزا به نوارهای ۱/۲ اینچی برش بزنید. برای راحتی اول چند برش پهن ایجاد کنید بعد برشهای پهن و مساوی را به نوارهای باریکتری تبدیل کنید.

می‌توانید حتی از یک کاتر دالبر برای داشتن لبه‌های دالبر زیبا استفاده کرد. نوارها را به صورت یک ردیف افقی و با کمی فاصله روی خمیر بچینید بعد نوارهای بعدی را دقیقا عمود بر نوارهای قبلی بگذارید.

سپس لبه‌های برگشته خمیر را روی آن فشار دهید و لبه‌ها را شکل دهید. این روش ساده‌ترین روش برای مدل حصیری است. شما می‌توانید از تصویر زیر هم برای درست کردن مدل حصیری در هم رفته استفاده کنید.

طرز تهیه پای سیب

لبه‌های خمیر پای را چکار کنیم؟

سه روش واقعا ساده برای درست کردن لبه‌ها با مدلهای مختلف برای لبه خمیر وجود دارد. ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه لبه‌ها را در هم پیچ دهید و در انتها با چنگال شکل نهایی آن را درست کنید.

برای چین انداختن خمیر به سمت بالا، قسمت بالایی خمیر رویی را که اضافه تر از خمیر پایینی است به صورت یکسان تا کنید و رو به بالا نگه دارید تا حدود ۱/۲ اینچ پهنا داشته باشد.

انگشت شصت و اشاره یک دست را به سمت بیرون خمیر نگه داشته و خمیر را با آن نگه دارید با انگشت اشاره دست دیگر خمیر را به سمت داخل فرو دهید تا شکلی چین خورده بگیرد.

طرز تهیه پای سیب

برای ایجا یک خمیر چین خورده کج، ابتدا لبه اضافی خمیر رویه را تا کرده و لبه خمیر را به ظرف بچسبانید، خمیر را با لبه ظرف مرتب کنید و یک لبه به سمت بالا ایجاد کنید که حدود ۱/۲ اینچ روی لبه ظرف باشد. انگشت خود را روی یک لبه خمیر قرار دهید. انگشت شصت را به سمت داخل و انگشت تا خورده اشاره بیرون باشد و خمیر بین این دو قرار گرفته و خمیر را با استفاده از فشردن بین این دو انگشت شکل دهید.

طرز تهیه پای سیب

برای لبه چنگال خورده، بالای خمیر را به صورت یکسان تا کرده. یک چاقو را کاملا در آرد فرو کنید، سپس چاقو را در لبه خمیر فرو کنید بدون اینکه بقیه خمیر را فشار دهید. چنگال را بچرخانید تا کل لبه را خط بیندازید.

طرز تهیه پای سیب

پخت پای سیب چقدر طول می‌کشد

اگر از خمیر پای مانده در یخچال استفاده می‌کنید، بگذارید تا خمیر به دمای اتاق برسد یعنی حدود ۱۵ دقیقه قبل از استفاده. اگر از خمیر فریز شده استفاده می‌کنید، آن را از جعبه و یا پلاستیک در بیاورید و بگذارید تا در دمای اتاق یخش آب شود تقریبا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد.

برای نتایج بهتر از یک ظرف شیشه‌ای یا ظرف فلزی مخصوص پای استفاده کنید. ظروف براق یا آلومینیومی گرمای بیشتری را انعکاس می‌دهند و از قهوه‌ای شدن پای جلوگیری می‌کنند در عین حال ظرف تیره باعث می‌شود خمیر خیلی قهوه‌ای شود.

همچنین بخوانید: طرز تهیه پای سیب مرحله به مرحله

طرز تهیه پای سیب

بسته به نوع دستورالعمل، پای سیب را در هر کجا که می‌پزید بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد. لبه‌ها را پس از ۱۵ دقیقه اول یا بصورتی که در دستورالعمل آمده با فویل آلومینیوم بپوشانید. بعد از اینکه پای را از فر خارج کردید ، به مدت ۲ ساعت بگذارید روی توری خنک کننده بماند. یادتان باشد مرکز پای سیب بسیار داغتر از لبه بیرونی آن است.

طرز تهیه پای سیب

نحوه سرو کردن پای سیب

شما می‌توانید به چندین روش پای سیب را سرو کنید البته ای سب خودش به تنهایی خوشمزه است اما ما چندین پیشنهاد برای شما دارید که مزه آن را دو چندان می‌کند. یکی از روشهایی که خیلی مد شده و اصطلاحا به آن پای سیب آلامد می‌گویند، سرو کردن آن با یک قاشق بزرگ بستنی است. این یکی از محبوبترین روشهای خوردن پای سیب است و دلیل خوبی هم دارد. یک تکه پای سیب را با مایکروویو به مدت چند ثانیه گرم کنید و سپس روی آن بستنی بریزید یا در کنار آن بستنی بگذارید.

طرز تهیه پای سیب

اگر روش بالا را دوست ندارید یا بستنی در خانه ندارید، می‌توانید مقداری کرم کارامل روی آن بریزید و یا مقداری گردوی روی آن بپاشید. کرم کارامل ساده نمکی که قبلا به شما آموزش داده شده گزینه خوبی است.


نحوه نگهداری از پای سیب

چگونه پای سیب را تازه نگه داریم

برای تازه نگه داشتن پای سیب، دو ساعت پس از پختن بگذارید خنک شود. کل پای را با پلاستیک سلفون یا کاغذ آلومینیوم بپوشانید و در دمای اتاق نگهداری کنید. پای سیب تا دو روز در دمای اتاق تازه می‌ماند. گر هنوز نتوانستید بعد از این مدت کل پای را بخورید می‌توانید آن را به مدت دو روز دیگر در یخچال نگه دارید. وقتی که برای خوردن آماده هستید آن را به مدت چند ثانیه در مایکروفر گرم کنید.

باقیمانده پای سیب را چگونه نگهداری کنم

باقیمانده پای سیب؟ خب شاید احمقانه به نظر برسد که کسی مقاومت کند و نتواند همه پای سیب را بخورد اما اگر بر حسب اتفاق چند تکه از آن باقی مانده می‌توانید این کار را انجام دهید: دور پای سیب را با پلاستیک سلفون یا فویل آلومینیوم بپوشانید و آن را به مدت دو روز در دمای اتاق نگه دارید که قبلا به شما گفتیم به علاوه دو روز اضافه تر هم در یخچال.

پایهای میوه خیلی خوب فریز می‌شوند. آنها را بدون هیچ پوششی داخل فریزر قرار دهید تا زمانی که فریز شوند سپس خیلی سفت و محکم دور آن را با پلاستیک یا فویل آلومینیوم بپوشانید، هوای داخل آن را کامل خارج کنید و داخل فریزر برگردانید. پای سیب را به مدت حداکثر ۴ ماه در فریزر می‌توان نگه داشت.

وقتی قصد خوردن آ« را دارید، بگذارید در دمای اتاق یخ آن به مدت یک ساعت ذوب شود سپس آن را در فریزر ۱۷۵ درجه روی شبکه پایینی فر به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید یا تا زمانی که گرم شود.

طرز تهیه پای سیب

نحوه نگهداری و پخت پای نیمه آماده

فرض کنید قرار است به زودی مهمانی بدهید اما کارهای زیادی در آن روز برای انجام دادن دارید و پخت انواع غذا وقت شما را می‌گیرد. یکی از راهکارهای جالب و نجات بخش برای چنین روزی آماده کردن شیرینی پای از یکی دو روز قبل یا حتی یک هفته قبل است.

شما می‌توانید به روش بالا شیرینی پای را در ظرفهای فلزی مخصوص پای درست کنید.

سه لایه سلفون را خیلی محکم روی آن بپیچانید، حواستان باشد که لبه‌های پای کامل بسته شود و هوا نخورد. سپس پای را در یک کیسه فریزر مناسب قرار دهید و روی آن برچسب بزنید و اطلاعاتی همانند زمان تولید را روی پای بنویسید. به این روش می‌توانید این شیرینی نیمه آماده را به مدت ۲ ماه در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه پای سیب

وقتی قصد پختن آن را دارید، فر را با دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. وقتی فر آماده شد، پای را از فریزر خارج کنید، چند شکاف روی پای ایجاد کنید و در فر قرار دهید. پای را برای ذوب کردن در دمای اتاق قرار ندهید بلکه مستقیم از فریزر به فر چون هیچکس پای خمیری و بد شکل را دوست ندارد.

طرز تهیه پای سیب

به مدت ۲۵ دقیقه پای را بپزید سپس دما را تا ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سلسیوس) پایین بیاورید. ۴۰ تا ۵۰ دقیقه به پختن ادامه دهید یا تا زمانی که خمیر طلایی قهوه‌ای شود و سیبهای داخل آن با یک چنگال نرم و داغ حس شوند. نوش جان!

طرز تهیه پای سیب

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: pillsbury

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث