لازم است بدانید که مراقبت صحیح از لباس‌ها در شیک‌پوشی شما نقشی اساسی دارد. هر فرد شیک‌پوشی می‌داند که مراقبت صحیح از پوشاک، عمر لباس‌ها را افزایش می‌دهد و از این طریق شما می‌توانید مدت بیشتری از لباس‌هایی که دارید به بهترین شکل استفاده کنید و در این مدت نه تنها مجبور نیستید لباس‌های کهنه و رنگ و رو رفته بپوشید بلکه فرصت کافی دارید تا برای تهیه لباس‌های باکیفیت‌تر و بهتر پول خود را پس‌انداز کنید. نگهداری از لباس‌ها کار دشواری نیست اما بسیاری افراد هم با بی‌دقتی و بی‌توجهی بدون آن که بدانند عمر لباس‌ها را کاهش می‌دهند. برای مراقبت صحیح و افزایش عمر لباس‌ها باید نکات زیر را رعایت کنید.

لباس‌های رنگ و رو رفته را با این ترفند احیا کنید

شستن و اتو کردن مکرر باعث رنگ و رو رفتگی لباس‌ها به خصوص لباس‌های تیره (مشکی، سرمه‌ای، خاکستری تیره و قهوه‌ای) می‌شود و کارشناسان توصیه می‌کنند در این شرایط لباس‌ها را مجددا رنگ کنید تا مانند روز اول نو و تیره شوند. البته شما می‌توانید با مراجعه به مغازه‌های رنگرزی در شهر این کار را با  پرداخت مبلغ کمی انجام دهید اما رنگ کردن لباس‌های تیره در منزل هم به سادگی امکان پذیر است. شما برای این کار به مقداری رنگ آماده لباس، یک ظرف فلزی بزرگ و کمی آب نیاز دارید. ظرف را از آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشد سپس رنگ را داخل آن حل کنید. لباس را داخل محلول غوطه ور کنید و به  مدت ده دقیقه بجوشانید سپس آبکشی کنید. البته این روش تنها برای تیره‌تر کردن رنگ لباس موثر است و نمی‌توان با آن رنگ لباس را روشن‌تر کرد.

رنگرزی برای افزایش عمر لباس‌ها

برای افزایش عمر لباس‌ها چوب لباسی باکیفیت تهیه کنید

این وسیله شاید به نظر بی‌اهمیت برسد اما کیفیت چوب لباسی نقش مهمی در دوام و عمر لباس‌ها دارد. چوب لباسی‌های پلاستیکی و بدساخت که زائده‌هایی در اطراف خود دارند و یا سایز مناسبی ندارند به سادگی می‌توانند به لباس‌های شما آسیب برسانند. در مقابل چوب لباسی‌های از جنس چوب یا فلز باکیفیت که دارای روکش هم باشند و سایز هماهنگ با سایز لباس‌های شما داشته باشند به دوام و عمر لباس کمک می‌کنند و جای کمتری هم در کمد لباس شما اشغال می‌کنند پس ارزش هزینه کردن را دارند.

استفاده از چوب لباسی بایکفیت برای افزایش عمر لباس‌ها

بیش از حد به خشکشویی مراجعه نکنید

خشکشویی کردن لباس نه تنها هزینه زیادی دارد بلکه مواد شیمیایی که در این فرآیند استفاده می‌شود برای بافت پارچه و لباس مضر است و استفاده مکرر از آن می‌تواند عمر لباس‌ها را کم کند. تا زمانی که لباس شما با دست یا در ماشین قابل شستن است و لکه بزرگ و غیرقابل پاک شدن در خود ندارد آن را به خشکشویی ندهید، مطمئن باشید که روش‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری برای پاک کردن و تمیز کردن لکه‌ها وجود دارد که می‌تواند در منزل هم انجام شود.

قبل از شستن لباس‌ها زیپ آن‌ها را ببندید

زائده‌های فلزی روی زیپ‌ها زبر هستند و به راحتی در الیاف پارچه گیر می‌کنند و باعث نخ کش شدن و حتی پارگی لباس می‌شوند به خصوص اگر لباس شما ظریف و نازک هم باشد. پس لازم است لباس‌هایی را که دارای زیپ هستند جدا از لباس‌های ظریف و نازک بشویید و حتما موقع شستن لباس‌ها، زیپ آن را ببندید تا به خود لباس هم آسیبی نرسد.

ضدآب کردن به افزایش عمر لباس‌ها کمک می‌کند

برخی از پارچه‌ها مثل چرم یا جیر در مقابل آب آسیب پذیر هستند و ضدآب کردن آن‌ها به افزایش عمر لباس کمک می‌کند. پس اگر کفش چرم یا جیری دارید که تازه تهیه کرده‌اید و هنوز خیس نشده‌اند هرچه زودتر نسبت به ضدآب کردن آن اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای ضدآب کردن این کفش‌ها و لباس‌ها وجود دارد که ساده‌ترین آن استفاده از اسپری‌های آماده ضدآب است اما برای ضدآب کردن کفش‌ها می‌توانید از روش‌های دیگری هم استفاده کنید.

ضدآب کردن برای افزایش عمر لباس‌ها

داخل کیف و کفش را پر کنید

کیف و کفش چه از چرم طبیعی باشند و چه مصنوعی اگر به حال خود رها شوند تغییر شکل می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق ضروری است زمانی که از این اکسسوری‌ها استفاده نمی‌کنید داخل آن‌ها را پر کنید و در محل مناسب نگهداری کنید. برای این کار می‌توانید از بالشتک‌های مخصوص و یا فقط روزنامه مچاله شده کمک بگیرید. همچنین مت طولانی یک کیف یا کفش را به حال خود رها نکنید و این اکسسوری‌ها را مرتب عوض کنید تا دچار تغییر شکل نشوند.

لباس‌ها را قبل از شستن بر اساس رنگ و جنس جدا کنید

لباس‌ها را بر اساس میزان کثیفی و جنس آن جدا کنید مثلا لباس‌های ظریف و نازک را که باید با آب سرد و شوینده ملایم شسته شوند از بقیه لباس‌ها که مقاوم‌تر هستند و می‌توانند با آب گرم شسته شوند جدا شوند و به صورت جداگانه شسته شوند. در کنار این، لباس‌های رنگی باید از لباس‌های تیره یا لباس‌های سفید جدا شوند در غیر این صورت ممکن است لباس‌ها به یکدیگر رنگ بدهند و لباس‌های شما خراب شوند.

جوراب شلواری‌ها را داخل فریزر نگهداری کنید

بله درست خواندید، یکی از مشکلات خانم‌ها نخ کش شدن جوراب شلواری است که برای همیشه آن را غیرقابل استفاده می‌کند. برای دوام بیشتر جوراب شلواری نازک بهتر است آن را خیس کنید و در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و یک شب داخل فریزر بگذارید. پس از آن که جوراب شلواری را از فریزر خارج کردید و به دمایی اتاق رساندید آن را بپوشید، این کار مقاومت جوراب شلواری را در مقابل نخ کش شدن افزایش می‌دهد.

آیا نگهداری شلور جین داخل فریز دوام آن را بیشتر می‌کند؟

نگهداشتن شلوار جین داخل فریزر مزایای زیادی دارد. اول این که دمای فریزر فعالیت باکتری‌ها را در الیاف لباس محدود می‌کند و زمانی که شلوار شما بوی بدی گرفته است این ترفند می‌تواند موثر باشد. علاوه بر این اگر شلوار جین شما (بهخصوص جین با الیاف کشی) کهنه و آسیب دیده شده است نگه داشتن آن در فریزر به بازسازی الیاف شلوار کمک می‌کند. پس اگر شلوار جینی دارید که خاصیت کشسانی خود را از دست داده یا بوی بدی گرفته است آن را داخل یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و چند روز در فریزر نگهداری کنید تا نو و تازه شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)