بنابر اعلام گوگل تکنولوژی eSIM از جمله قابلیت‌های نوینی خواهد بود که دو محصول جدید این شرکت یعنی دو گوشی Pixel 2 و Pixel 2 XL (در تمام مدل‌های خود) از آن پشتیبانی خواهند نمود. این به آن معنی است که دو عضو جدید خانواده‌ی پیکسل گوگل برای استفاده توسط کاربران به وجود سیمکارت فیزیکی نیازی نخواهند داشت. برای آگاهی بیشتر از چند و چون پشتیبانی دو گوشی Pixel 2 و Pixel XL از تکنولوژی eSIM می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

بنابر تایید رسمی شرکت گوگل دو گوشی جدید خانواده‌ی پیکسل، که به تازگی در همایش اختصاصی این شرکت به علاقه‌مندان تلفن‌های هوشمند معرفی شدند، برای استفاده توسط کاربران به وجود سیمکارت نیازی نخواهند داشت. در واقع آن دسته از کاربرانی که به عضویت پروژه‌ی Fi درآمده‌اند می‌توانند از طریق گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۲ از تکنولوژی eSIM استفاده نمایند تا شرکت گوگل اکانت مربوط به بهره‌مندی آن‌ها از قابلیت ارتباط سلولی (بدون استفاده از سیمکارت فیزیکی) را مورد تایید قرار دهد. جالب این جا است که تا پیش از این هیچ تلفن هوشمند دیگری از وجود تکنولوژی eSIM بهره نبرده بود و دو گوشی جدید خانواده‌ی Pixel 2 نخستین تلفن‌های هوشمندی هستند که از این تکنولوژی جدید پشتیبانی کرده و امکان استفاده‌ی عملی از آن را برای کاربران خود فراهم می‌آورند.

ماهیت تکنولوژی eSIM

روند توسعه‌ی تکنولوژی eSIM با توجه به چگونگی استفاده از ابزارهای جدیدی نظیر ساعت‌های هوشمند بود که شروع به گسترش یافتن کرد. در واقع لزوم اتصال مداوم این گونه‌ ابزارها به تلفن‌های هوشمند برای کار کردن موجب شد تا طراحان این قبیل ابزارها در پی یافتن راهی برای غلبه بر این مشکل باشند. این راه حل اکنون در وجود تکنولوژی eSIM نمود یافته است. تکنولوژی جدیدی که موجب می‌شود ابزارهایی نظیر ساعت‌های هوشمند بتوانند بدون نیاز به برخورداری از شیار سیم کارت به شبکه‌ی ارتباط سلولی متصل شوند و از این توانایی برخوردار باشند که کاملا مستقل از تلفن‌های هوشمند فعالیت کنند.

حال شرکت گوگل از وجود تکنولوژی eSIM در تلفن‌های هوشمند جدید خود بهره گرفته است تا دارندگان این تلفن‌های موبایل نیز بتوانند از شر سر و کله زدن با سیم کارت‌های فیزیکی راحت شوند و با سرعت بیشتری از خدمات ارتباط بی‌سیم استفاده کنند. چرا که بنابر اعتقاد مدیر تولید پروژه‌ی Fi یعنی جوی ژی سرعت اتصال کاربران به سرویس‌های ارتباط بی‌سیم توسط تکنولوژی eSIM چیزی نظیر اتصال سریع کاربران به سرویس‌های اینترنتی از طریق قابلیت ارتباطی وای فای خواهد بود. او همچنین به این نکته اشاره کرده است که تمام مدل‌های گوشی Pixel 2 از این قابلیت برخوردارند که از تکنولوژی eSIM استفاده کنند. امکانی که از طریق فعال ساختن قابلیت مذکور در منوی تنظیمات این گوشی‌ها قابل دست‌یابی است.

تکنولوژی جدید

در تکنولوژی eSIM اطلاعات مربوط به اتصال کاربر با سرویس‌های ارتباطی بی‌سیم به جای آن که در سیمکارت ذخیره گردد، به طور مستقیم روی تلفن هوشمند کاربران دانلود می‌شود. به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از گوشی‌های مبتنی بر دو سیمکارت به منظور استفاده از خدمات ارتباطی بیش از یک اپراتور نخواهد بود. چرا که به مدد استفاده از تکنولوژی eSIM شما می‌توانید بدون نیاز به تعویض سیمکارت از خدمات چندین اپراتور بی‌سیم به شکل هم زمان روی تلفن  هوشمند خود استفاده کنید و در مواقع لزوم تنها از طریق تنظیمات تلفن همراه خود میان آن‌ها جا به جا شوید.

گرچه در حال حاضر تنها امکان استفاده از خدمات پروژه‌ی Fi برای دارندگان گوشی‌های جدید خانواده‌ی پیکسل وجود دارد، اما انتظار می‌رود که در آینده‌ی نزدیک شرکت‌های بیشتری به پشتیبانی از تکنولوژی eSIM بپردازد. البته هم اکنون نیز علاوه بر پروژه‌ی Fi نام خدمات مشابهی نظیر Apple SIM و VSCA Alliance هم مطرح است. طرح‌هایی که به احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش و فراگیر شدن هرچه بیشتر استفاده از آن‌ها خواهیم بود.

با این حال در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان یک شبه انتظار جایگزین شدن تمام سیمکارت‌های فیزیکی موجود در جهان با تکنولوژی eSIM را داشت. چرا که بنابر برآوردهای انجام شده تا پایان این دهه میزان فروش سیمکارت‌های سنتی و فیزیکی تنها ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت. شاید به همین دلیل است که گوشی‌های جدید شرکت گوگل یعنی Pixel 2 و Pixel 2 XL علاوه بر تکنولوژی eSIM از وجود سیمکارت‌های سنتی و فیزیکی نیز پشتیبانی می‌کنند.

البته با توجه به شرایط فعلی مسلما سیمکارت‌های مجازی و تکنولوژی eSIM به تدریج جای سیمکارت‌های فیزیکی کنونی را خواهد گرفت. چنان‌چه آمار موجود حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی چیزی مابین ۳۴۶ تا ۸۶۴ دستگاه هوشمند مبتنی بر تکنولوژی eSIM در جهان وجود خواهد داشت.

به هر حال اگر از تعویض و جا به جایی پی در پی سیمکارت‌های مختلف در تلفن هوشمند خود به منظور استفاده از خدمات اپراتورهای گوناگون خسته شده‌اید، می‌توانید امیدار باشید که به زودی با گسترش میزان استفاده از تکنولوژی eSIM این مشکل برای همیشه برطرف شود. راهی که شرکت گوگل هم اکنون با دو گوشی Pixel 2 و Pixel XL خود آن را آغاز کرده است و مسلما شرکت‌های دیگر نیز با محصولات جدید خود آن را ادامه خواهند داد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.