نخستین مرحله از هسته‌ی اصلی آزمایش موشک سنگین Falcon توسط شرکت SpaceX با موفقیت به پایان رسید. مرحله‌ای که از سه فاز مجزا تشکیل شده بود که تمام آن‌ها با موفقیت کامل به انجام رسیدند. حال ایلان ماسک و شرکت اسپیس اکس تا پرتاب واقعی موشک سنگین Falcon به مدار زمین راه چندان درازی در پیش ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با ما همراه باشید.

بر طبق اعلام پیشین مدیرعامل شرکت SpaceX یعنی ایلان ماسک موشک سنگین Falcon در آذر ماه امسال به خارج از جو زمین پرتاب خواهد شد. حال در فاصله‌ی کوتاهی از این تاریخ خبر می‌رسد که موشک اختصاصی شرکت اسیپس اکس توانسته هر سه مرحله‌ی اصلی از فاز آزمایشی و مقدماتی پرتاب را با موفقیت پشت سر بگذارد. گفتنی است که این مراحل از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده بود و در نهایت با موفقیت کامل در پایگاه مک گرگور تگزاس (یکی از پایگاه‌های شرکت اسپیس اکس) به پایان رسید.

پرتاب موشک سنگین Falcon به مدار

موشک سنگین Falcon بزرگ‌ترین و سنگین ترین موشکی است که تاکنون شرکت SpaceX اقدام به طراحی و تولید آن نموده است. به طور کلی می‌توان موشک سنگین Falcon را ترکیبی از سه موشک Falcon 9 شرکت اسپیس اکس دانست. موضوعی که موجب شده تا این موشک بتواند محموله‌ای به وزن کلی بیش از ۶۳.۵ تن را به خارج از جو زمین حمل کند. این در حالی است که موشک Falcon 9 تنها وزنی معادل وزنی معادل ۲۲.۷ تن را حمل کند. با این حال ایلان ماسک و سایر همکارانش در شرکت SpaceX امیدوار هستند که بتوانند با شتاب شتاب‌ دهنده‌های سه مرحله‌ی نخست پرتاب موشک سنگین Falcon نیز همانند موشک Falcon 9 برخورد کنند. به گونه‌ای که از این امکان برخوردار باشند تا آن‌ها را با فرود روی زمین ترمیم نمایند.

موشک فالکن

سرگذشت موشک سنگین Falcon

ایلان ماسک و شرکت اسپیس اکس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی به معرفی موشک سنگین Falcon پرداختند. البته اشاره‌های ابتدایی به این موشک حدود شش سال پیش از آن بود که توسط مدیرعامل شرکت SpaceX صورت گرفت. این موشک ابتدا قرار بود حدود دو سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۳ میلادی به خارج از جو زمین پرتاب شود. اما این ماموریت بنا به دلایل مختلف به تعویق افتاد تا پس از تاخیرهای فراوان در نهایت فصل پاییز امسال به عنوان تاریخ پرتاب موشک سنگین Falcon به مدار زمین انتخاب شود.

در مجموع طراحی موشک سنگین Falcon بر مبنای بدنه و موتور موشک Falcon 9 انجام گرفته است. بر این اساس شاید بتوان محصول جدید شرکت اسپیس اکس را شکل ارتقا یافته و حجیم شده‌ای از موشک Falcon 9 قلمداد کرد. محصولی که مسلما توانایی‌ها و قابلیت‌های مهم موشک فاکن ۹ را در تمام زمینه‌ها ارتقا خواهد بخشید.

با وجود توانایی‌های قابل توجه موشک سنگین Falcon در زمینه‌ی حمل محموله‌های حجیم به فضا، که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا این موشک در نخستین پرواز واقعی خود محموله‌ی خاصی را به خارج از جو زمین حمل خواهد کرد یا این که ماموریت خود را بدون بارگیری به انجام خواهد رساند.

با این حال بر طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته قرار است موشک سنگین Falcon در سال ۲۰۱۸ میلادی دو ماموریت مجزای دیگر را هم به انجام برساند. ماموریت‌های واقعی که طی انجام آن‌ها محموله‌های مهمی به فضا حمل خواهد گردید. به نظر می‌رسد که یکی از این ماموریت‌ها قرار است به نخستین ماموریت همراه با سرنشین موشک سنگین Falcon تبدیل شود و این موشک دو توریست فضایی را با خود به ماه حمل کند. در مجموع موشک سنگین Falcon با این توانایی طراحی شده است که بتواند در آینده محموله‌های سنگین و مورد نیاز فضانوردان را به نقاط خارج از جو زمین نظیر ماه و مریخ حمل کند.

باید دید که آیا این بار برنامه‌های ایلان ماسک و مهندسان شرکت اسپیس اکس عملی می‌شود و موشک سنگین Falcon می‌تواند نخستین پرواز واقعی خود را در موعد مقرر یعنی انتهای پاییز امسال با موفقیت به انجام برساند، یا این که فرآیند پرتاب موشک سنگین Falcon بار دیگر با تاخیر موجه خواهد شد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.