هرچند رونمایی رسمی از پرچمدار جدید اپل یعنی گوشی آیفون ۱۰ یا iPhone X نظر مثبت بسیاری از هواداران این شرکت را به خود جلب کرد، اما هنوز هم ویژگی‌هایی در گوشی آیفون ۱۰ وجود دارد که بسیاری از چشم انتظاران این محصول ترجیح می‌دادند شاهد تغییر آن‌ها در تلفن هوشمند مورد انتظار خود باشند. در مطلب پیش رو به بررسی چهار مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که به آن اشاره شد خواهیم پرداخت. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

وجود ویژگی‌هایی نظیر بهره‌مندی از پردازنده‌ی قدرتمند، صفحه نمایش OLED بزرگ و باکفیتی که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مبتنی بر لنز دوگانه و تکنولوژی‌های ثبت تصویر نوین و همچنین پشتیبانی کامل از تکنولوژی واقعیت افزوده، از گوشی آیفون ۱۰ تلفن هوشمندی ساخته است که نمی‌توان به همین راحتی در برابر وسوسه‌ی خرید آن بی‌تفاوت باقی ماند. با این حال در میان ویژگی‌های مثبت گوشی آیفون ۱۰ ویژگی‌های دیگری هم وجود دارد که موجب کاهش یافتن وسوسه‌ی خریداران احتمالی پرچمدار جدید اپل می‌شود و با زدن تلنگر به آن‌ها عقل و منطق را به سرشان باز می‌گرداند.

قیمت بالای گوشی آیفون ۱۰

رونمایی از پرچمدار جدید سامسونگ یعنی گوشی گلکسی نوت ۸ موجب شد تا علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های جدید موبایل بیش از هر زمان دیگری گوشی‌های هوشمند رده بالا را در قامت کالایی لوکس مشاهده کنند. حال معرفی گوشی آیفون ۱۰ این فرآیند را تکمیل کرده و آن را یک پله‌ی دیگر ارتقا داده است. در واقع قیمت ۹۹۹ دلاری گوشی آیفون ۱۰ موجب نمی‌شود که بتوان این محصول را یک گوشی زیر هزار دلار قلمداد کرد. به خصوص آن دسته از کسانی که قصد خرید نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی این محصول را برای در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بیشتر در سر می‌پرورانند، در عمل تلفن هوشمندی با قیمت بالاتر از هزار دلار را در اختیار خواهند داشت. چرا که این دسته از کاربران باید برای رسیدن به خواسته‌ی خود مبلغ ۱۴۹ دلار دیگر هم اضافه بپردازند. البته این هزینه‌ها جدای هزینه‌ی مربوط به خرید پایه شارژر بی‌سیم گوشی آیفون ۱۰ خواهد بود. محصولی که هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه‌ی آن اعلام نشده است.

گوشی آیفون

به این ترتیب هزینه‌ی کلی در اختیار داشتن گوشی آیفون ۱۰ برای استفاده از تمام امکانات آن حتی می‌تواند به رقم ۱۴۰۰ دلار بالغ شود. رقمی که چندان وسوسه‌انگیز به نظر نمی‌رسد و موجب می‌شود علاقه‌مندان پرچمدار جدید اپل برای در اختیار داشتن این محصول حساب و کتاب بیشتر و دقیق‌تری انجام دهند.

بدنه‌ی شیشه‌ای گوشی آیفون ۱۰

شاید این حساب و کتاب دقیق علاقه‌مندان گوشی آیفون ۱۰ را به میزان مقاومت پرچمدار جدید اپل رهنمون سازد. در واقع کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد رقمی بیش از هزار دلار را برای خرید محصولی خرج کند که امید چندانی به مقاوم بودن آن نمی‌رود. همان گونه که در این مطلب نیز به آن اشاره کرده بودیم، جنس بدنه‌ی گوشی آیفون ۱۰ از جنس همان آلیاژ ضد زنگی است که در ساخت وسایل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال این موضوع تنها به قاب اصلی گوشی آیفون ۱۰ محدود می‌شود و فضای پشتی آن را در بر نمی‌گیرد. در واقع فضای پشتی این گوشی نیز همانند فضای جلوی آن از حالتی شیشه مانند برخوردار است. طراحی خاصی که به دلیل بهره‌مندی محصول جدید اپل از قابلیت شارژ بی‌سیم صورت گرفته است.

با وجود این طراحی شیشه محور شاید خیال برخی کاربران از حمل و نقل گوشی آیفون ۱۰ راحت نباشد و هنگام استفاده از این گوشی همواره بیم آسیب دیدن فضای پشتی آن را داشته باشند. به این ترتیب شاید حتی هزینه‌های اضافه‌ای برای محافظت از بدنه‌ی این گوشی گران قیمت به خریداران آن تحمیل شود.

عدم وجود قابلیت Touch ID در گوشی آیفون ۱۰

روند حذف کردن دکمه‌ها و درگاه‌های موجود در محصولات آیفون این بار به دکمه‌ی Home و قابلیت Touch ID رسیده است. هرچند که بسیاری از کاربران ابزارهای هوشمند اپل به حذف دکمه‌ی Home در گوشی آیفون ۱۰ اهمیت چندانی نمیدهند، اما حذف قابلیت مفید Touch ID از این گوشی حرکت چندان رو به جلویی تلقی نمی‌شود.

آیفون 10

به خصوص که این قابلیت در محصول جدید اپل با قابلیت دیگری به نام Face ID جایگزین شده است که درجه‌ی اطمینان به آن هم‌سنگ با قابلیت Touch ID نیست. در مجموع قابلیت Face ID ابزارهای جانبی حسی حرکتی مربوط به کنسول‌های بازی در نسل قبل را تداعی می‌کند. ابزارهایی نظیر کینکت که گیمرها هیچ‌گاه نمی‌توانستند نسبت به کارکرد درست آن‌ها اطمینان صد در صد داشته باشند. از همین رو شاید بسیاری از چشم‌انتظاران پرچمدار جدید اپل اکنون در این فکر فرو رفته باشند که چرا باید مبلغ هزار دلار را خرج خرید تلفن هوشمندی بکنند که شاید هرازگاه روی خوش به آن‌ها نشان ندهد و قفل خود را به روی چهره‌‌ی نشسته‌ی آن‌ها نگشاید.

زمان عرضه‌ی گوشی آیفون ۱۰

بسیاری از چشم انتظاران گوشی آیفون ۱۰ انتظار داشتند که روند عرضه‌ی دو گوشی iPhone 8 و iPhone 8 Plus به بازار در مورد گوشی آیفون ۱۰ نیز پیاده شود. انتظاری که البته شاهد برآورده شدن آن نیستیم. در شرایطی که دو گوشی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس در تاریخ ۳۱ شهریور ماه امسال به بازار عرضه می‌شوند، زمان عرضه‌ی رسمی گوشی آیفون ۱۰ به بازار برای روز ۱۲ آبان ماه برنامه ریزی شده است. طبق روال مرسومی که مدتی است شاهد باب شدن آن در بازار تلفن‌های هوشمند هستیم، گوشی‌های مورد انتظار معمولا مدت کوتاهی پس از رونمایی رسمی، به بازار عرضه می‌شوند. این در حالی است که فاصله‌ی موجود میان معرفی رسمی گوشی آیفون ۱۰ و عرضه ی رسمی آن به بازار چندان کوتاه جلوه نمی‌کند. حتی شاید در این فاصله چشمان برخی از خریداران بالقوه‌ی گوشی آیفون ۱۰ به نقاط ضعف این محصول بازتر شود و ترجیح دهند شانس خود را با دیگر پرچمداران موجود در بازار امتحان کنند. در واقع بهتر این بود که سران شرکت اپل تا تنور اخبار و حواشی مربوط به پرچمدار جدیدشان داغ است، گوشی آیفون ۱۰ را به خریداران این محصول می‌چسباندند!

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.