در مطلب پیش رو نگاهی به سیستم عامل جدید iOS 11 خواهیم داشت و چگونگی فعال و غیر فعال کردن کامل امکان دسترسی به قابلیت‌های ارتباطی بلوتوث و وای در این سیستم عامل را بررسی خواهیم کرد. فرآیندی که چگونگی انجام آن تا حدی متفاوت با موارد مشابه در سیستم عامل‌های اختصاصی پیشین شرکت اپل است و به همین دلیل برخی از کاربرانی که از ابزارهای هوشمند مجهز به این سیستم عامل جدید استفاده می‌کنند را به دردسر انداخته است. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که با چالش‌های جدید مربوط به فعال و غیر فعال کردن دسترسی به قابلیت ارتباطی وای فای و بلوتوث در سیستم عامل جدید iOS 11 دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید تا بلکه راهی برای غلبه بر این مشکل بیابید.

این روزها بسیاری از کاربران تلفن‌های هوشمند به طور مستمر با شبکه‌ی اینترنت در ارتباط هستند و در کنار آن از ابزارهای جانبی مختلفی هم برای انجام امور گوناگون خود استفاده می‌کنند. بر این اساس در اکثر اوقات شبانه روز بلوتوث و وای فای گوشی آن‌ها فعال است و به ندرت غیر فعال می‌شود. با این حال بسیاری از کاربران، بنا به دلایلی که در ادامه‌ی متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، ترجیح می‌دهند که حداقل در ساعاتی از شبانه روز (که در عالم خواب به سر می‌برند و از ابراز عنایت به جناب مسی و امثالهم محروم هستند) قابلیت‌های ارتباطی مهم گوشی خود نظیر بلوث یا وای فای را غیر فعال کنند. با این حال انجام این کار در سیستم عامل جدید iOS 11 اندکی چالش برانگیز شده است.

سیستم عامل

چالش‌های بخش مرکز کنترل در سیستم عامل جدید iOS 11

معمولا کاربران ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS 11 (نظیر گوشی‌های جدید معرفی شده توسط اپل) برای دسترسی سریع به بسیاری از قابلیت‌های کلیدی ابزارهای هوشمند خود، به بخش مرکز کنترل یا Control Centre این ابزارها مراجعه می‌کنند. جایی که در آن می‌توان قابلیت‌هایی نظیر بلوتوث و وای فای را به سریع‌ترین شکل ممکن فعال یا غیر فعال کرد و علاوه بر آن به تنظیمات دیگری نظیر تنظیمات مربوط به نور و صدای گوشی نیز دسترسی داشت. با این حال برخلاف نسخه‌های پیشین سیستم عامل اختصاصی iOS، در سیستم عامل جدید iOS 11 مراجعه به بخش مرکز کنترل یا همان Control Centre برای فعال یا غیر فعال ساختن قابلیت بلوتوث و وای فای، درد خاصی را از کاربران این سیستم عامل جدید دوا نمی‌کند. چرا که نمی‌توان در بخش مرکز کنترل سیستم عامل جدید iOS 11 دو قابلیت یاد شده را به طور کامل غیر فعال کرد.

بنابر تایید شرکت اپل کاربران ابزارهای مختلف مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS 11 نظیر آیفون، آیپد و آیپاد تاچ می‌توانند از طریق مراجعه به بخش مرکز کنترل ابزار هوشمند خود و لمس آیکون‌های مربوط به بلوتوث و وای فای، اقدام به فعال‌سازی یا غیر فعال‌سازی این قابلیت‌های ارتباطی نمایند. اما باید به این نکته توجه داشت که پس از انجام این کار قابلیت‌های مذکور به طور کامل غیر فعال نمی‌شوند و برای ارتباط با ابزارهایی نظیر AirDrop، AirPlay، Apple Pencil و Apple Watch همچنان فعال خواهند ماند. به بیان دقیق‌تر اگر شما از طریق مرکز کنترل سیستم عامل جدید iOS 11 قابلیت بلوتوث آیفون یا آیپد خود را غیرفعال کنید، ساعت هوشمند اپل واچ شما همچنان می‌توان از طریق قابلیت ارتباطی بلوتوث به آیفون یا آیپد مذکور متصل باشد.

به طور کل در ابزارهای مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS اگر قابلیت وای فای از طریق مرکز کنترل این ابزارها غیر فعال شود، با تغییر مکان کاربر و حضور او در یک مکان جدید، قابلیت وای فای به شکل خودکار فعال خواهد شد تا اطلاعات مربوط به شبکه‌های بی‌سیم موجود در آن مکان را دریافت نماید. این ویژگی در رابطه با قابلیت بلوتوث نیز به نوع دیگری صادق است. به این معنی که اگر شما از بخش تنظیمات آیفون یا آیپد خود به یک ابزار بلوتوثی متصل شوید، قابلیت ارتباطی بلوتوث خود به خود فعال می‌شود.

علاوه بر آن سیستم عامل جدید iOS به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت وای فای و بلوتوث آن حتی پس از غیر فعال شدن از طریق مرکز کنترل نیز در ساعت ۵ به وقت محلی خود به خود فعال می‌شود. همچنین اگر شما قابلیت بلوتوث و وای فای ابزار هوشمند iOS 11 خود را از طریق مرکز کنترل آن غیر فعال کنید و سپس ابزار مورد نظر را Restart نمایید، با آغاز به کار این ابزار دو قابلیت ارتباطی بلوتوث و وای فای نیز از نو به شکل خودکار فعال می‌شود.

مرکز کنترل

غلبه بر چالش‌های بخش مرکز کنترل در سیستم عامل جدید iOS 11

با این اوصاف آن دسته از کاربرانی که در هر زمان دلخواه قصد غیر فعال ساختن کامل قابلیت بلوتوث و وای فای را در ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS 11 دارند، بهتر است به طور کل قید مراجعه به بخش مرکز کنترل (Control Centre) را بزنند و با مراجعه به بخش تنظیمات (Setting) آیفون یا آیپد خود، قابلیت‌های ارتباطی بلوتوث و وای فای را به طور کامل و برای تمام ابزارهای جانبی غیر فعال کنند. با این حال حتی انجام این کار هم موجب نمی‌شود که قابلیت‌های مذکور سر ساعت ۵ به وقت محلی از نو فعال نشوند! بنابراین هیچ چاره‌ای جز قرار دادن ابزار هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS 11 روی حالت پرواز (Flight Mode) باقی نمی‌ماند.

در مجموع بهتر است کاربران تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها در مواقعی که از قابلیت‌های ارتباطی مهمی نظیر بلوتوث یا وای فای استفاده نمی‌کنند، آن‌ها را در حالت غیر فعال نگه دارند. چرا که فعال ساختن بی‌مورد بلوتوث و وای فای در ابزارهای هوشمندی نظیر تلفن‌های همراه نه تنها باعث خالی شدن زودهنگام باتری این محصولات می‌شود، بلکه روی سیگنال‌های دریافتی آن‌ها نیز تاثیرگذار است. علاوه بر آن فعال بودن پیوسته و بی مورد این قابلیت‌های ارتباطی (به خصوص در مناطقی که از امنیت شبکه‌های ارتباط بی‌سیم موجود در آن‌ها اطلاعات و اطمینان دقیقی در دست نیست) موجب می‌شود که کاربران ابزارهای هوشمند در برابر حملات هکرها آسیب‌پذیر باقی بمانند و امنیت اطلاعات مهم خود را در خطر ببینند.

با این حال شرکت اپل با این ایده که استفاده‌ی بهینه از امکانات موجود در ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم عامل جدید iOS 11 بدون فعال بودن قابلیت‌های ارتباطی بلوتوث و وای فای امکان پذیر نیست، محدودیت‌هایی را برای غیر فعال ساختن این قابلیت‌ها در نظر گرفته و کاری کرده که کاربران این ابزارها با بیدار شدن راس ساعت ۵ صبح، کاملا سحرخیز و کامرا شوند!

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.