آن گونه که از شواهد امر بر می‌آید، پرچمدار جدید اپل قرار است از وجود چیپست A11 Fusion بهره‌مند شود و با نام iPhone X در اختیار دوست‌داران محصولات اپل قرار گیرد. در این میان به نظر می‌رسد که چیپست A11 Fusion به کار رفته در گوشی iPhone X یک چیپست شش هسته‌ای خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

تا پیش از این همه از این موضوع آگاه بودند که شرکت اپل قرار است در آستانه‌ی فرا رسیدن پاییز امسال اقدام به معرفی سه گوشی جدید کند. گوشی‌هایی که بسیاری از علاقه‌مندان به خانواده‌ی آیفون آن‌ها را iPhone 7S،  iPhone 7s Plusو iPhone 8 تصور می‌کردند. اما به نظر می‌رسد که سران اپل قرار است امسال در نام‌گذاری محصولات جدید خود سنت‌شکنی به خرج دهند. بر این اساس نام سه گوشی جدید آن‌ها به ترتیب iPhone 8، iPhone 8 Plus و iPhone X خواهد بود.

این موضوع توسط یکی از توسعه دهندگان فعال و شناخته شده‌ی اپلیکیشن‌های آیفون یعنی استیو تراتن اسمیث، از طریق ارسال یک توییت، آشکار شده است. هرچند که تا لحظه‌ی نوشته شدن متن پیش رو نام محصولات جدید اپل به شکل رسمی توسط این شرکت مورد تایید قرار نگرفته است. اما به احتمال نزدیک به یقین نام سه محصول جدید اپل همان iPhone 8، iPhone 8 Plus و iPhone X خواهد بود.

از قرار معلوم به دلیل جشن تولد ده سالگی خانواده‌ی آیفون، سران اپل تصمیم گرفته‌اند که عضو جدید این خانواده و تازه‌ترین پرچمدار خود را با نام iPhone X به بازار عرضه کنند تا پسوند X (عدد ده در زبان رومی) یادآور این رویداد مهم یعنی ورود محصولات آیفون به دومین دهه از حیاتشان باشد. در واقع محصولی که تا پیش از این همگان آن را با نام آیفون ۸ می‌شناختند، به احتمال فراوان تحت عنوان iPhone X به بازار عرضه خواهد گردید.

استفاده از چیپست A11 Fusion در گوشی iPhone X

هنگامی که شرکت اپل در سال گذشته اقدام به معرفی گوشی آیفون ۷ نمود، دوست‌داران تکنولوژی‌های جدید موبایل با چیپست ۴ هسته‌ای یا Quad Core به کار رفته در این محصول یعنی چیپست A10 Fusion آشنا شدند. در واقع پس از چیپست‌های دو هسته‌ای ریز و درشت به کار رفته در محصولات پیشین خانواده‌ی آیفون، این برای نخستین بار بود که شرکت اپل از وجود یک چیپست چهار هسته‌ای در عضو جدید خانواده‌ی آیفون بهره می‌گرفت. با این اوصاف و بر اساس روند طی شده توسط اپل در طول یک دهه‌ی اخیر کم و بیش محتمل به نظر می‌رسید که در گوشی جدید آیفون یعنی iPhone X نیز از وجود یک چیپست پردازنده‌ی چهار هسته‌ای استفاده شود.

اما شواهد امر نشان از آن دارد که قلب تپنده‌ی iPhone X یعنی چیپست A11 Fusion در عمل یک چیپست شش هسته‌ای یا Hexa Core خواهد بود. در واقع بر اساس دیگر توییت ارسال شده توسط استیو تراتن اسمیث، این گونه به نظر می‌رسد که چیپست A11 Fusion به کار رفته در گوشی iPhone X از خواصی مشابه با معماری بیگ لیتل طراحی شده توسط شرکت ARM برخوردار است. به این معنی که برخی از هسته‌های موجود در چیپست A11 Fusion برای پردازش اپلیکیشن‌هایی که قدرت بیشتری را برای اجرا طلب می‌کنند، استفاده می‌شود و سایر هسته‌های این چیپست نیز به منظور انجام فعالیت‌های عادی و اجرای اپلیکیشن‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که چیپست A11 Fusion از وجود چهار هسته‌ی Mistral و دو هسته‌ی Manson بهره می‌برد. به این ترتیب دو هسته‌ی ضعیف‌تر این چیپست برای انجام فعالیت‌های پردازشی معمولی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و چهار هسته‌ی دیگر نیز تنها در زمان اجرای فعالیت‌ها یا اپلیکیشن‌های پرچالش فعال می‌گردند. به این ترتیب میزان کارایی گوشی iPhone X به طرز محسوسی افزایش می‌یابد و شاهد پایداری بیشتری در عمر باتری آن خواهیم بود.

البته این برای نخستین بار نیست که شرکت اپل از وجود چیپست‌های شش هسته‌ای در محصولات خود بهره می‌گیرد. چرا که پیش از این در محصولات ۱۰.۵ اینچی و ۱۲.۹ اینچی این شرکت یعنی آیپدهای خانواده‌ی پرو نیز از وجود چیپست شش هسته‌ای A10X Fusion استفاده شده بود. با این حال این برای نخستین بار است که در قالب چیپست A11 Fusion یک چیپست شش هسته‌ای به منظور بهبود قدرت پردازش یکی از اعضای خانواده‌ی آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که گوشی iPhone X به موجب برخورداری از چیپست A11 Fusion چه برتری‌های ویژه‌ای را نسبت به رقبا از خود به نمایش خواهد گذاشت.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.