هنگ پرینتر (Hangprinter) یا پرینتر سه بعدی معلق زمانی ممکن است به یاری شما برسد که نمی‌دانید با بخش زیادی از پارکینگ یا قسمت بلااستفاده‌ی خانه چه کنید؛ پس چرا آن بخش را تبدیل به یک پرینتر سه بعدی بزرگ نمی‌کنید؟  با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد این فناوری جدید و هیجان انگیز، بیشتر بدانید.

مخترع سوئدی، توربیون لودویگسن، سه سال اخیر خود را به ساخت نوعی پرینتر سه بعدی برای ابعاد بزرگ اختصاص داده، که در عین جذابیت، سادگی و نسبتا کم هزینه، می‌تواند اشیائی به اندازه اسباب و اثاث یک اتاق بسازد. این پرینتر آویزان که توسط لودویگسن اختراع شده، سیستمی از کابل‌ها و قرقره‌هایی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند را به کار گرفته و به دیوار، سقف و کف متصل است. اساسا پرینتر سه بعدی معلق (هنگ پرینتر)، پس از نصب، از اتاقی که در آن قرار دارد به عنوان یک بدنه استفاده می‌کند.

هنگ پرینتر، اولین پرینتر سه بعدی بدون بدنه برای ابعاد بزرگ نیست، اما در چند مورد منحصر به فرد است. یک مورد اصلی، ارزان بودن آن است. همه سخت‌افزار  و اجزای میان ‌افزار آن با ۲۵۰ دلار قابل خریداری هستند. همچنین طراحی آن متن باز است، به این معنی که هر فردی می‌تواند دستورات آن را دانلود کند و اصلاحات خود را اضافه کند یا به روز رسانی‌هایی که توسط سازندگان دیگر طراحی شده را تلفیق کند. در نهایت این که ، هنگ پرینتر، به صورت خودتکرار طراحی شده است. یعنی بیشتر اجزایی که برای ساخت یک هنگ پرینتر لازم است را توسط خودش می‌توان تولید کرد.

لودویگسن امیدوار است که این امکانات که در یک سیستم جمع شده، قابلیت پرینت سه بعدی را از شرکت‌های بزرگ به خانه‌ها بیاورد. بنابر گفته‌های وی، هنگ پرینتر یک آزمایش در زمینه جامعه‌شناسی و نیز فناوری بود.

هنگ پرینتر (پرینتر سه بعدی معلق)

لودیگسن می‌گوید:

من نمی‌خواهم که چاپ سه بعدی به تقدیر چاپ دو بعدی دچار شود، جایی که ماشین‌ها طوری برنامه ریزی شده‌اند که بعد از چاپ یک مقدار مشخصی خراب شوند. بهترین اقدام برای اجتناب از این مسئله، نه فقط متن باز بودن، بلکه قابلیت خودتکراری است. هنگ پرینتر طراحی شده تا قسمت اعظم قطعات خود را به آسانی تولید کرده و منبع درآمدی باشد.

پروژه هنگ پرینتر بخشی از یک ابتکار عمل بزرگتر در جامعه ‌سازنده است که RepRap نامیده می‌شود، که مخفف تکرار سریع نمونه اولیه (Replicating Rapid Prototyper) می‌باشد. این ایده در حال پخش فناوری چاپ سه بعدی در جوامعی است که درآمد پایین و متوسط دارند و از طریق طراحی متن باز و دستگاه خودتکرار خواهد بود.

به گفته لودویگسن:

علاوه بر اجتناب از ماشین‌های خود تخریب، دستگاه‌های متن باز سبب توزیع ثروت و قدرت در خانواده‌های با سطح میانه مثل خانواده‌ای که من در آن بزرگ شدم می‌شود.

این اما به مفهوم درجا زدن برای لودویگسن نیست. وی دانشجوی فیزیک در دانشگاه Umeå در سوئد بوده که اخیرا پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در این زمینه نوشته است.

در یک ویدئو که نسخه دمو است، لودویگسن فیلمی از یک هنگ پرینتر را در گذشت زمان نشان می‌دهد که در حال ساخت یک شئ نسبتا ساده و کاربردی است. یک آباژور.

این مولد آویزان در پروژه‌های هنری نیز از کندی زمان کاسته است. لودویگسن اخیرا سیستم هنگ پرینتر را برای ساخت یک طرح ۱٫۵ متری از برج بابل به کار برده است.

آینده‌ی هنگ پرینتر

لودویگسن امیدوار است که با بهبود مواد اولیه و دقت، هنگ پرینتر به اندازه کافی تطبیق پذیر باشد تا بتوان ابزار و اثاث تولید کرد و شاید با جابه‌جا کردن بخش‌های آن دستگاه‌های کاملا کاربردی جانبی ایجاد گردند. وی همچنین امیدوار است که با سرمایه‌گذاری  بر ادامه تحقیق و توسعه، پول بیشتری به دست آورد.

لودویگسن می‌گوید:

در حالی که نسخه نمونه اولیه فعلی از هنگ پرینتر کاملا عملیاتی است، هنوز بخش‌های زیادی برای ارتقاء وجود دارد. در واقع ارتقاء یکی از دلیل دیگری است که وی برای توزیع رایگان طراحی دارد. این تکنیک تولید منعطفی است که قابل پیش بینی نیست. برخی از آن‌ها ممکن است بسیار مهم / جالب / مفید باشند و من تمایل ندارم که در مسیری قرار گیرم که چیزهای مهم، جالب و مفید رخ می‌دهند.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Glenn McDonald

منبع: livescience