شاید برای بسیاری از رانندگان عادی حداقل یک بار فرصت تست یک خودروی جدید فراهم شود. این امر بیش از هر زمان دیگری هنگام خرید خودروهای دست دوم اتفاق می‌افتد. اما در زمان تست یک خودروی جدید باید چه نکاتی را مد نظر قرار داد؟ باید به چه ویژگی‌هایی توجه داشت تا خودروی مناسبی را برای خریدن انتخاب کرد؟ در مطلب پیش رو به این پرسش‌های مهم پاسخ می‌دهیم و به اتفاق یکدیگر با شرایط انجام یک تست خودروی موفق آشنا خواهیم شد. پس مثل همیشه با مجله قرمز همراه باشید.

در این مطلب به اتفاق یکدیگر خواهیم دید که چگونه می‌توان به عنوان یک راننده‌ی عادی و یک فرد معمولی و غیر متخصص مراحل تست یک خودروی جدید را با موفقیت پشت سر گذاشت و موارد مهمی نظیر نوع هدایت، نوع متوقف کردن، سیستم ترمز و سایر سیستم‌های مهم یک خودرو را مورد بررسی و آزمایش قرار داد.

در گام نخست اگر قصد انتخاب یک خودرو از میان چندین دستگاه خودروی مختلف را دارید و فرصت تست کردن تمام آن‌ها برایتان فراهم شده است، باید به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است تمام آن‌ها را در یک روز و تحت شرایط کاملا برابر مورد آزمایش قرار دهید. در این صورت قادر خواهید بود تمام خودروهای مد نظرتان را به شکل منطقی با یکدیگر قیاس کنید. برای انجام هر چه بهتر این کار لازم است با هر کدام از خودروهای مد نظر خود تا هر زمان که امکانش برایتان فراهم شده است (هرچه طولانی‌تر بهتر) رانندگی کنید تا با نقاط ضعف و قوت آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

در واقع به منظور انجام موفق تست یک خودروی جدید نباید آن خودرو را کمتر از مدت‌ زمان ۳۰ دقیقه برانید. همچنین بهتر است این رانندگی در مسیرهای مختلف و تحت شرایط کاملا متفاوتی انجام شود. در این میان باید به این نکته توجه داشت که هنگام تست یک خودروی جدید احتمالا فروشنده‌ی آن خودرو مسیر خاصی را برای رانندگی به شما پیشنهاد خواهد داد. مسیری که ممکن است بسیاری از عیب‌های خودرو را بپوشاند. در چنین موقعیتی بهتر است خودروی مد نظرتان را در مسیرهایی که خود از پیش تعیین کرده‌اید مورد آزمایش قرار دهید. بهتر است این مسیرها از نظر شرایط کاملا مشابه و نزدیک به همان مسیرهایی باشد که قرار است بعدها این خودرو در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

تست در بزرگراه

همچنین بهتر است پیش از تست یک خودروی جدید، خودروهای مختلف و متفاوتی را مورد آزمایش قرار دهید. به خصوص اگر پیش از تصمیم گرفتن برای خرید یک محصول تازه، خودروی دیگری زیر پایتان بوده است. در این صورت اگر خودرویی که قصد خرید و آزمایش آن را دارید از خودروی پیشین شما بهتر باشد، ممکن است آن‌چنان تحت تاثیر قابلیت‌های مثبت آن قرار بگیرید که از توجه به نکات منفی باز مانده و بعدها پشیمان شوید. بنابراین بهتر است پیش از تست یک خودروی جدید از شرایط یک خودروی استاندارد در مدل‌های مختلف (حداقل مدل‌هایی که از نظر قیمت با بودجه‌ی شما سازگار هستند) کم و بیش باخبر باشید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشت این است که هنگام تست یک خودروی جدید معمولا فروشنده‌ی آن خودرو یا دلالی که قرار است آن را به فروش برساند نیز با شما همراه خواهد شد. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است تمرکز خود را حفظ کرده و مانع از آن شوید که صحبت‌های فرد همراه، شما را از توجه به نکاتی که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید باز دارد.

اما پس از رعایت شرایط و نکاتی که مورد اشاره قرار گرفت، چه نکات مهم دیگری وجود دارد که باید آن‌ها را هنگام تست یک خودروی جدید مد نظر قرار داد؟

چک کردن میزان راحتی هنگام تست یک خودروی جدید

از جمله عواملی که راحتی سرنشینان یک خودرو را تضمین می‌کند، عدم مواجه شدن آن‌ها با تکان‌های شدید هنگام عبور خودرو از مسیرهای پر دست‌انداز است. بنابراین هنگام تست یک خودروی جدید سعی کنید آن را در مسیری ناهموار برانید تا از کیفیت سیستم تعلیق خودرو آگاه شوید. سیستم تعلیق خودرو نوع کنش و واکنش چرخ‌ها را با مسیری که خودرو در حال پیمودن آن است تعیین می‌کند. به این ترتیب هرچه نوع کنش و واکنش مذکور بهینه‌تر و باکیفیت‌تر باشد، سرنشینان خودرو هنگام حرکت احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

بهره‌مندی از سیستم تعلیق مناسب موجب می‌شود که هنگام عبور از مسیرهای پر دست‌انداز، خودرو کاملا تحت کنترل قرار گیرد و بیش از حد به سمت چپ و راست یا بالا و پایین متمایل نشود. البته باید به این نکته توجه داشت که خودروهای کوچک و جمع و جور اغلب هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار دچار تکان‌ یا لرزش‌‌هایی می‌شوند که نباید آن‌ها را بیش از حد بزرگ کرد.

تست در جاده

با این حال هنگام تست یک خودروی جدید باید ویژگی مهم راحتی در هنگام رانندگی را با دقت کامل مد نظر قرار داد. به این معنی که اگر هنگام راندن خودرویی که قصد خرید آن را دارید با حس سفتی، خشکی و ناراحتی بیش از حد مواجه شدید، بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید. همچنین اگر خودروی مورد بررسی پس از عبور از یک دست‌انداز بزرگ به مدت طولانی دچار لرزش شد و بلافاصله به حالت عادی باز نگشت، باز هم از سیستم تعلیق چندان قابل اطمینانی برخوردار نیست. پس بهتر است به سراغ انتخاب بهتری بروید.

چک کردن شتاب هنگام تست یک خودروی جدید

هنگام رانندگی با خودروهای سواری از مدل‌های مختلف بسیار پیش می‌آید که راننده بخواهد در کسری از ثانیه شتاب خودرو را افزایش دهد یا میزان سرعت آن را در یک حد بالا ثابت نگه دارد. به عنوان مثال هنگامی که شما از خیابانی شلوغ و پر ترافیک وارد بزرگراه می‌شوید احتمالا دوست دارید خیلی زود سرعت خودرو را افزایش داده تا هر چه زودتر از شلوغی خیابان رها شوید. همچنین هنگام حرکت در بزرگراه باید سرعت مجاز را (که معمولا بیشتر از سرعت حرکت در خیابان است) حفظ کنید.

البته تمام این‌‌ها در شرایطی امکان پذیر است که موتور خودرو توان انجام این کار را داشته باشد و حین انجام این فرآیند دچار سکته نشود. بنابراین بهتر است هنگام تست یک خودروی جدید کیفیت شتاب گرفتن آن را به دقت مورد آزمایش قرار دهید. به این ترتیب که خودرو را در مسیرهای سربالایی به حرکت درآورده و کیفیت تعویض دنده را زیر نظر بگیرید.

یک خودروی سرپا در هیچ شرایطی نباید هنگام تعویض دنده به سرفه یا سکسکه بیافتد و این کار را به سختی انجام دهد. باید به این نکته توجه داشت که شتاب گرفتن ایده‌آل و کارآمد یک خودرو به دو عامل مهم میزان قدرت موتور و تعویض دنده‌ی موثر بستگی دارد. بر این اساس بهتر است هنگام تست یک خودروی جدید این دو عامل را موشکافانه مورد بررسی قرار داد و از کیفیت آن‌ها خاطرجمع شد. در واقع اگر خودرویی که قصد خرید آن را دارید به موجب بهره‌مندی از موتور ضعیف یا قابلیت تعویض دنده‌ی ناکارآمد و‌ پر ایراد قابلیت شتاب گرفتن موثر و حفظ سرعت لازم را نداشته باشد، باید از خیر خرید آن بگذرید.

چک کردن کیفیت ترمز هنگام تست یک خودروی جدید

یکی دیگر از عواملی که هنگام تست یک خودروی جدید باید به آن توجه داشت نوع ترمز گرفتن و حسی است که حین انجام این فرآیند به راننده دست می‌دهد. این‌که آیا ترمز خودرو از قدرت پاسخ‌گویی مناسبی برخوردار است یا این‌که برای توقف خودرو باید زور و زحمت بیش از اندازه‌ای به خرج داد؟

هرچند یافتن پاسخ دقیقی برای این پرسش به تخصص بالای راننده در امر مکانیک خودرو محتاج است، اما در حالت عادی نیز می‌توان به شکل نسبی از کیفیت سیستم ترمز خودرو آگاه شد. برای آگاهی از این امر باید تحت شرایط گوناگون و متفاوتی نسبت به متوقف ساختن خودرو اقدام کرد و در کنار استفاده‌ی عادی از ترمز، از ترمز ناگهانی نیز بهره جست. در تمام این حالت‌ها قدرت پاسخ‌گویی سیستم ترمز خودرو باید به یک اندازه کارآمد و سریع باشد.

تست هندلینگ

اگر هنگام ترمز گرفتن احساس می‌کنید که در سالن بدن‌سازی به سر می‌برید و در حال پرس کردن وزنه‌ای سنگین با پاهای خود هستید، مسلما خودرویی که در حال آزمایش آن هستید از سیستم ترمز بهینه‌ای برخوردار نیست. در سوی مقابل اگر هنگام ترمز گرفتن حسی مشابه با فشردن پا درون یک کاسه آرد به شما دست دهد، باز هم باید به کیفیت سیستم ترمز خودروی زیر پایتان شک کنید. البته در خودروهای هیبریدی حس ناشی از ترمز گرفتن اندکی متفاوت با خودروهای مبتنی بر سیستم احتراق داخلی است و در مجموع حالتی شل و وارفته دارد. نکته‌ای که هنگام تست یک خودروی جدید هیبریدی باید به آن توجه داشت و حس کرختی مربوط به فرآیند ترمز گرفتن در این خودروها را به حساب وجود مشکل در سیستم ترمز آن‌ها نگذاشت.

چک کردن کیفیت سیستم هدایت و هندلینگ هنگام تست یک خودروی جدید

نوع هدایت یک خودروی مناسب باید با راحتی و رضایت راننده همراه باشد. به این معنی که قدرت پاسخ‌دهی چرخ‌ها به چرخش فرمان نه باید آن‌قدر تند و تیز باشد که کنترل خودرو از دست راننده خارج شود و نه باید به حدی کند باشد که راننده برای انجام حرکاتی نظیر دور زدن ناگزیر از چرخش چند باره‌ی فرمان خودرو گردد. در واقع سیستم هدایت یک خودرو باید به گونه‌ای باشد که راننده هنگام کار با فرمان حس نکند از خودرو جدا مانده است.

نوع طراحی سیستم هدایت خودروها طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های‌ قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است. به عنوان مثال این سیستم در بسیاری از خودروها به گونه‌ای طراحی شده که برای چرخاندن فرمان در سرعت‌های بالا باید نیرویی بیش از حالت عادی به کار برد. این در حالی است که فرآیند چرخاندن فرمان در سرعت‌های پایین و در موقعیت‌هایی نظیر پارک کردن خودرو بسیار ساده‌تر از حالت عادی است.

علاوه بر آن باید به این نکته توجه داشت که سیستم هدایت و هندلینگ خودروهای الکتریکی کاملا متفاوت با سیستم هیدرولیک خودروهای غیر الکتریکی بوده و مبتنی بر فرستادن سیگنال به دنده‌ها حین چرخاندن فرمان خودرو است. به همین دلیل حس ناشی از ارتباط با فرمان این خودروها اندکی متفاوت با خودروهای غیرالکتریکی یا هیبریدی است.

بنابراین با توجه به نکات یاد شده می‌توان کیفیت سیستم هدایت و هندلینگ را هنگام تست یک خودروی جدید به دقت مورد بررسی قرار داد و از میزان کارایی آن اطمینان یافت. شاید بتوان ادعا کرد که کیفیت و میزان کارایی سیستم هندلینگ خودرو بیش از هر زمان دیگری حین چرخش‌های سریع فرمان مشخص می‌گردد. عاملی که باید در حین تست یک خودروی جدید به آن توجهی دوچندان داشت.

چک کردن میزان سر و صدا هنگام تست یک خودروی جدید

هنگام تست یک خودروی جدید سعی کنید تمام پنجره ها را ببندید و رادیو یا ضبط اتومبیل را خاموش کنید. همچنین تا حد امکان کمتر با سایر اشخاص درون خودرو همکلام شوید تا در سکوت بتوانید میزان سر و صدای خودرو را مورد بررسی قرار دهید. این امر باید در وضعیت‌های مختلفی نظیر حرکت در سرعت‌های بالا یا پایین و هنگام شتاب گرفتن خودرو رعایت شود تا میزان سر و صدای خودرو در تمامی وضعیت‌های یاد شده مورد بررسی قرار گیرد.

تست در خیابان

به این وسیله می‌توان با گوش سپردن به صدای موتور یا کابین خودرو تا حدی از کیفیت و وضعیت بخش‌های مختلف آن آگاه شد. البته حین انجام این کار باید نکات مهمی را مد نظر قرار داد. نخست این‌که موتور تمام خودروها صدای یکسانی تولید نمی‌کند و نوع سر و صدا در خودروهای مختلف (اعم از سبک یا سنگین) با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال موتور خودروهای چهار سیلندر سر و صدای بیشتری نسبت به موتور خودروهای شش سیلندر ایجاد می‌کند، یا استفاده از لاستیک‌های آف‌رود موجب می‌شود که خودروها از سر و صدای بیشتری هنگام حرکت برخوردار باشند.

علاوه بر آن نوع آینه‌های بغل و همچنین وجود باربند روی سقف موجب می‌شود تا صداهای متفاوتی از خودروها هنگام حرکت آن‌ها شنیده شود. در واقع آینه های بغل و باربندها عامل مهمی در تشدید صدای باد هنگام راندن خودروها هستند. به هرحال هنگام تست یک خودروی جدید باید نسبت به وجود سر و صدای غیرعادی توجه ویژه‌ای داشت و عامل بروز آن را به دقت مورد بررسی قرار داد.

چک کردن کیفیت دید هنگام تست یک خودروی جدید

یکی از نکات مهمی که باید هنگام تست یک خودروی جدید به آن توجه داشت کیفیت دید راننده از جاده و میزان تسلط او بر مسیر هنگام رانندگی است. این امر باید هم از سمت شیشه‌ی جلو و هم از سمت شیشه‌ی عقب (هنگام دنده عقب گرفتن و موارد مرتبط با دور زدن) مورد بررسی قرار گیرد تا کیفیت کلی آن از طریق بررسی اندازه‌ی پنجره‌ها و تعیین تعداد نقاط کور مشخص گردد. همچنین اگر خودروی تحت آزمایش شما از وجود دوربین‌های پشتی بهره می‌برد، باید کیفیت آن‌ها نیز فارغ از سایر پارامترهای موثر در میزان دید مورد بررسی قرار گیرد. به این معنی که هرگز نباید به دلیل وجود دوربین عقب، پنجره‌های کوچک پشتی و نقاط کور فراوان موجود در آن‌ها را به عنوان یک عامل منفی نادیده گرفت.

هنگام تست یک خودروی جدید سعی کنید زمان انجام آزمایش‌های مهم خود را به شب موکول کنید. در این صورت می‌توانید کیفیت دید خود از جاده را به شکل بسیار بهتری مورد بررسی قرار دهید. چرا که در تاریکی شب می‌توان میزان کارایی چراغ‌های خودرو و تاثیرگذاری آن‌ها در بهبود یا عدم بهبود میزان دید از جاده را با دقت و موشکافی بیشتری مورد بررسی قرار داد.

در مجموع با رعایت نکاتی که در این متن به آن‌ها اشاره شد می‌توانید هنگام تست یک خودروی جدید مانند یک فرد حرفه‌ای عمل کرده و انتخاب بسیار بهتری نسبت به حالت عادی داشته باشید.

منبع: کانسیومر ریپورت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.