در این مقاله از مجله قرمز، به بررسی موضوع برگشت محصولات در فروشگاه های اینترنتی پرداخته می‌شود. کیفیت، ایمنی و ظاهر محصولات، نکاتی اساسی برای تولید و فروش هر کالاست؛ اما فروش موفق یک کالا، صرفاً محدود به این سه مورد نمی‌شود؛ بلکه برگشت محصولات نیز اصلی اساسی و مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۳۰% از کالاهای فروخته شده به صورت اینترنتی در آمریکا، برگردانده می‌شوند. این در حالی است که میزان برگشت کالاها در فروشگاه ای سنتی یا معمولی (غیر اینترنتی)، تقریباً ۹% گزارش شده است. بنابراین، برگرداندن کالاها در فروش اینترنتی، نکته ای بسیار حائز اهمیت است و هزینه‌‌ی زیادی را هم می‌طلبد.

چه زمانی، یک کالای فروخته شده‌ی برگشتی را می‌توانیم به انبار موجودی برگردانیم؟

واقعیت این است که فروشگاه های اینترنتی باید همواره قابلیت های لازم برای برآورده کردن نیازهای مشتریان در هر دوره‌ی زمانی را در خود ایجاد کنند. یک نقطه‌ی تصمیم گیری بسیار حیاتی در فرآیند برگشت محصولات، این است که اولاً هر گونه کالایی که بازگردانده می‌شود، به دقت بررسی شود که همان کالای فروخته شده باشد؛ و ثانیاً، آیا محصولی که بازگشت داده شده، می‌تواند به انبار موجودی برگردد یا خیر.

باید بیان کرد که اگر محصول مورد نظر، جزء محصولات سلامت و مراقبت از خود است، یا به بیان دیگر، محصولاتی که جزء کالاهای مصرف شدنی هستند، تصمیم گیری ساده است: “هرگز این گونه کالاها را به انبار موجودی نباید بازگرداند. حتی اگر درب جعبه باز نشده باشد و به نظر بیاید که کالای مورد نظر، دست نخورده است.” ولی برای سایر کالاها، تصمیم گیری در این مورد دشوارتر است.

برگشت محصولات اینترنی

چرا خرید بعضی از محصولات به صورت اینترنتی دشوارتر است و میزان برگشت آن ها نیز بیشتر می‌باشد؟

برای کالاهایی مانند کفش و پوشاک، برگشت آن ها از سمت مشتری هم بسیار زیاد گزارش شده است؛ چرا که بعضی از مشتریان چند نوع کفش یا پوشاک را سفارش می‌دهند و در منزل آن ها را پرو می‌کنند و هر کدام را چندین بار امتحان می‌کنند تا ببینند کدام یک برایشان مناسب تر است و سپس موارد باقیمانده را پس می‌دهند! البته به تازگی روش های دقیق تری در فروشگاه های اینترنتی پیاده سازی شده است تا این اتفاق کمتر رخ دهد و مشتریان خرید مناسب و مطابق سلیقه‌ی خود را انجام دهند. در نتیجه میزان برگشت محصولات هم کمتر شود.

تصور کنید که قصد دارید یک جفت کفش نو از فروشگاهی سنتی (نه اینترنتی) خریداری ‌کنید. به جهت این که سایز کفش ها، از برندی به برند دیگر متفاوت است، بنابراین ممکن است شما چندین شماره کفش را تست کنید تا اندازه‌ی مناسب آن برند کفش برای شما یافت شود. مثلاً اگر سایز کفش شما ۴۰ است، ممکن است کفشی با مارکی دیگر، و با سایز ۳۹ اندازه‌ی پای شما باشد و کفشی دیگر از مارکی دیگر، با سایز ۴۱ نیز به پای شما بخورد. این تفاوت ها به خاطر متفاوت بودن سایز قالب ها در برند های مختلف است. یا مثلاً فرض کنید برای خرید بلوز، به اتاق پرو یک فروشگاه می‌روید تا از بین ۵ نوع مختلف، یکی را که برای شما مناسب تر است انتخاب کنید. انجام این خرید ها به صورت اینترنتی، کاری دشوار تر به نظر می‌رسد و بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که کالای خریداری شده، مطابق با سلیقه‌ی مشتری و یا مناسب برای او نباشد و برگردانده شود.

در یک فروشگاه اینترنتی، به چه نکته ای باید توجه کرد تا میزان برگشت محصولات از طرف مشتری کم تر شود؟

–  به تفاوت سایز های برندهای مختلف توجه کنید تا مشتری دچار خطا در هنگام خرید نشود.

– به مشتریان، امکان مقایسه‌ی ساده‌ی محصولات را بدهید تا بتوانند چند محصول را در کنار هم دیده و از بین آن ها مناسب ترین را انتخاب کنند.

– قبل از نهایی شدن خرید، یک بار دیگر مشخصات آن نمایش داده شود تا اشتباهی از سمت مشتری صورت نگرفته باشد.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • اگر این مقاله‌ی کوتاه در مورد چالش برگشت محصولات در فروشگاه های اینترنتی مورد پسند شما بود، پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی نظرات مشتریان اینترنتی را نیز مطالعه کنید.
  • لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید.