نمایشگر حباب حجمی که به نمایشگر سه بعدی بدون عینک نیز معروف است، فناوری جدیدی است که احتمالاً در آینده زندگی انسان را از آنچه هست، جذاب‌تر خواهد نمود. به گفته دانشمندان، حباب‌های فلورسنت درون صفحه ‌نمایش مایع، احتمالا گام بزرگ بعدی در تکنولوژی سه بعدی خواهد بود که این اجازه را به بیننده می‌دهد تا با نمایشگر حباب حجمی، بدون استفاده از عینک مخصوص، درون تصویر قدم بزند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد این نمایشگر سه بعدی بدون عینک، بیشتر بدانید.

نحوه عملکرد نمایشگر حباب حجمی

تکنولوژی تصاویر سه بعدی با استفاده از عینک یا هدست، به کاربران این امکان را می‌دهد که ابعاد یک تصویر را که روی یک سطح صاف نمایش داده شده، مشاهده کنند. حال گروهی از پژوهشگران مستنداتی منتشر کرده‌اند که بیانگر نمایشگری است که تصاویر سه بعدی را از هر زاویه‌ای، بدون استفاده از هیچ‌گونه ابزاری (مثل عینک و …) نشان می‌دهد که فعلا آن را نمایشگر حباب حجمی می‌نامند.

تکنیک جدید این گروه، استفاده از لیزر برای ساختن حباب‌هایی در ضخامت مایع است. سپس این حباب‌ها با استفاده از یک لامپ روشن می‌شوند. این حباب‌های رنگی، نقش واکسِل (پیکسل‌های سه بعدی) را دارند و تصاویر سه بعدی را روی صفحه نمایش مایعی ایجاد می‌کنند که خودش سه بعدی یا حجمی است.

پژوهشگران معتقند که نمایشگر حباب حجمی، این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر سه بعدی به طور حقیقی در سه بعد نشان داده شوند.

اولین مولف این گروه «کوتا کوماگای» (Kota Kumagai) از مرکز تحقیقات و آموزش نورشناسی دانشگاه اوتسونومیای ژاپن در بیانیه اعلام کرده بود:

گرافیک حباب‌های ما زاویه دید گسترده‌ای دارد و می‌توانند رنگی و روشن شوند. با اینکه اولین گرافیک حجمی ما در مقیاس میلی‌متر است اما ما به اولین گام در راستای یک نمایشگر حجمی تمام رنگی با قابلیت به روزرسانی دست یافته‌ایم.

بنا بر نتایج پژوهشگران، با عملکرد فلورسنت مایع به عنوان نمایشگر، با جذب چند فوتون، واکسل‌های حباب ساخته می‌شوند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که فوتون‌ها (ذرات نور) از لیزری که نور آن در یک نقطه متمرکز شده، جذب می‌شوند. بنابراین ریزحباب‌ها در محل‌های معینی از صفحه نمایش مایع شکل می‌گیرند که ضخامت آن برای نگه داشتن حباب‌ها کافی باشد. وقتی که حباب‌ها تشکیل می‌شوند، می‌توان بر روی آن‌ها گرافیک را نمایش داد. چون حباب‌ها سه بعدی هستند، تصاویر نشان ‌داده شده نیز سه بعدی و با قابلیت مشاهده از تمامی زوایا خواهند بود.

نمایشگر حباب حجمی (نمایشگر سه بعدی بدون عینک)

تا کنون، پژوهشگران تنها توانسته‌اند تصاویر تک رنگی تولید کنند که با استفاده از منبع نور جانبی، مثل یک لامپ LED، حباب‌ها را رنگی می‌کند. اما آن‌ها معتقدند که می‌توان از یک نورافکن برای روشن کردن گرافیک های حبابی در رنگ‌های مختلف استفاده کرد.

موارد استفاده نمایشگر حباب حجمی

با این که این تکنولوژی هنوز در حد مستندات و مفاهیم اثبات شده است، پژوهشگران تصور دارند که نمایشگر حباب حجمی (نمایشگر سه بعدی بدون عینک)، برای کاربردهای هنری و موزه‌ها قابل استفاده است. علاوه بر این پزشکان می‌توانند از این نمایشگر حباب حجمی در بیمارستان نیز برای نشان دادن بهتر آناتومی یک بیمار استفاده کنند و یا در کاربردهای نظامی و در ارتش برای کسب دید مناسب از منطقه عملیات مورد استفاده قرار گیرد.

کوماگای می‌گوید:

نمایشگر حباب حجمی برای استفاده به عنوان برخی امکانات عمومی مثل موزه یا یک آکواریوم بسیار مناسب است. زیرا در حالت عادی اجرای آن بسیار عظیم و پرهزینه است. به هر حال امیدواریم در آینده با بهبود اندازه و هزینه منبع لیزر و دستگاه‌های نوری برای ایجاد یک سیستم کوچک‌تر، این تکنولوژی برای کاربردهای شخصی نیز مقرون به صرفه شود.

جزئیات تیم تحقیقات روی تصاویر سه بعدی و نمایشگر حباب حجمی، ۲۳ فوریه در مجله آنلاین Optica منتشر شده بود.

  • نظر شما در مورد نمایشگر حباب حجمی چیست؟ آیا وجود نمایشگر سه بعدی بدون عینک زندگی را برای شما نیز راحت‌تر می‌نماید؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت فناوری مجله قرمز در میان بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Kacey Deamer

منبع: livescience