جاده های اروپا هر روز میزبان طیف وسیعی از خودروهای جدید هستند. در واقع وجود بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی مطرح جهان در قلب اروپا موجب شده که هر روز شاهد حضور خودروهای تازه‌ای در شاه‌راه‌های قاره‌ی سبز باشیم. اما جاده های اروپا تا چه حد برای راندن خودروها امن هستند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش می‌توانید با مجله قرمز در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراه باشید.

در طول دهه‌ی اخیر اتحادیه‌ی اروپا هدف مهمی را برای هرچه امن‌تر کردن جاده های اروپا تعیین کرده است. محتوای این هدف بر نصف کردن میزان مرگ و میر در جاده های اروپا تمرکز یافته و بازه‌ی زمانی تعیین شده برای رسیدن به آن نیز حد فاصل مابین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی را در بر می‌گیرد. به این ترتیب آن دسته از کشورهای اتحادیه‌ی اروپا که مشمول این هدف هستند، باید با صرف بودجه‌ی لازم تدابیر تازه‌ای بیاندیشند تا میزان مرگ و میر در جاده های خود را به نصف میزانی برسانند که در سال ۲۰۱۰ میلادی قابل مشاهده بود. اقدامی که موجب کاهش قابل توجه مرگ‌های ناشی از حوادث ناگوار در جاده های اروپا خواهد شد.

کاهش میزان مرگ و میر در جاده های اروپا

اتخاذ این هدف موجب شده تا تعداد افراد کشته شده در جاده های اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی به رقم ۲۵۶۷۱ نفر برسد. این در حالی است که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات و حوادث ناگوار در جاده های اروپا، در آغاز این هدف‌گذاری تا حد قابل توجهی بیشتر از رقم یاد شده بود. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد ۳۱۵۹۵ نفر جان خود را در جاده های اروپا بر اثر حوادث رانندگی از دست داده بودند.

امنیت جاده ها در اروپا

در این میان هدف‌گذاری اتحادیه‌ی اروپا برای کاهش آمار تلفات در جاده های اروپا بر اساس فعالیت‌های انجمن ایمنی ترابری اروپا و از طریق متقاعد کردن اعضای این اتحادیه برای در پیش گرفتن برنامه‌های ایمن‌سازی بیشتر در جاده‌ها صورت می‌گیرد. هدفی که مستلزم صرف بودجه‌ی لازم از سوی کشورهای اروپایی برای بهبود کیفیت جاده های خود و افزایش سرعت دسترسی به خدمات درمانی در تمامی جاده های اروپا خواهد بود.

در پیش گرفتن چنین برنامه‌هایی موجب شده تا در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد کاهش آمار تلفات جاده‌ای در برخی از کشورهای عضو این اتحادیه باشیم. به عنوان مثال در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی دو کشور آلمان و ایتالیا توانسته‌اند میزات تلفات جاده‌ای خود را به ترتیب به اندازه‌ی ۷.۱ درصد و ۴.۶ درصد نسبت به سال پیش از آن (سال ۲۰۱۵ میلادی) کاهش دهند. در این میان مسلما بیشترین پیشرفت در زمینه‌ی میزان ایمن سازی جاده های اروپا طی بازه‌ی زمانی مذکور به کشور لیتوانی تعلق دارد. چرا که این کشور در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی موفق شده میزان تلفات جاده‌ای خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی، چیزی نزدیک به ۲۲.۳ درصد کاهش دهد.

افزایش نرخ تلفات در برخی جاده های اروپا

با این حال پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تنها نیمی از کشورهای مشمول این هدف در اتحادیه‌ی اروپا توانسته‌اند میزان مرگ و میر در جاده های خود طی سال ۲۰۱۶ میلادی را نسبت به سال گذشته کاهش دهند. در این میان حتی شاهد افزایش مرگ و میر در برخی جاده های اروپا طی بازه‌ی زمانی یاد شده هستیم. حقیقت ناخوشایندی که در شاه‌راه‌های کشورهایی نظیر اسپانیا قابل مشاهده است. به این معنی که تعداد تلفات جاده‌ا‌ی در اسپانیا طی سال ۲۰۱۶ میلادی چیزی نزدیک به ۶.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نظیر این افزایش آمار را در بریتانیا نیز می‌توان مشاهده کرد. به گونه‌ای که آمار موجود در این زمینه افزایش ۴ درصدی در میزان تلفات جاده‌ای بریتانیا طی سال ۲۰۱۶ میلادی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد. علاوه بر آن نرخ کلی پیشرفت بریتانیا در برنامه‌ی ایمن سازی جاده های اروپا طی دهه‌ی پیش رو نیز نسبت به برخی دیگر از کشورهای اروپایی کمتر بوده است. به گونه‌ای که از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون بریتانیا تنها توانسته درصد تلفات جاده‌ای خود را تنها به میزان ۱.۴ درصد کمتر کند. در واقع طی سپری شدن این شش سال در قاره‌ی اروپا، تنها کشورهایی نظیر مالت، لوکزامبورگ و سوئد بوده‌اند که پیشرفتی کمتر از بریتانیا در این زمینه داشته‌اند.

ایمنی جاده ها در اروپا

با وجود این پیشرفت اندک، هنوز هم می‌توان جاده های بریتانیا را به عنوان یکی از بی‌خطرترین جاده های اروپا برشمرد. شاهد این مدعا نرخ تعداد تلفات جاده‌ای به ازای میزان کیلومترهای طی شده هنگام مسافرت در جاده های اروپا طی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی است. به گونه‌ای که در طول بازه‌ی زمانی مذکور، به ازای طی مسافت یک میلیارد کیلومتر در جاده های بریتانیا تنها شاهد مرگ ۳.۵ نفر هستیم. در واقع این رقم تعداد ۲۹ مرگ به ازای یک میلیون نفر را نشان می‌دهد. آمار و ارقامی که به ترتیب در مقام سومین و چهارمین رتبه‌ی برتر میان کل جاده های اروپا قرار می‌گیرد و بر اساس آن‌ می‌توان جاده های بریتانیا را از لحاظ ایمن بودن (بنابر دو شاخص یاد شده) در زمره‌ی برترین جاده های اروپا قرار داد.

راکد ماندن نرخ کاهش مرگ و میر در جاده های اروپا

بر اساس گزارش انجمن ایمنی ترابری اروپا، نرخ کاهش مرگ و میر در جاده های اروپا از سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد راکد مانده است. به این معنی که از سال ۲۰۱۴ به بعد درصد کلی تلفات در جاده های اروپا با کاهش چشمگیری همراه نبوده است. در واقع با وجود پیشرفت‌های ملموس تکنولوژی در زمینه‌ی به‌سازی و ایمن‌سازی جاده‌ها، بسیاری از کشورهای اروپایی پیشرفت چندانی در زمینه‌ی به نصف رساندن میزان مرگ و میرهای جاده‌ای تا زمان فرا رسیدن سال ۲۰۲۰ نداشته‌اند و بهبود جهش‌وار آمار تلفات در جاده های اروپا بیشتر بازه‌ی زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی را در بر می‌گیرد.

بنابر گزارش یاد شده در حال حاضر اراده‌ی سیاسی چندان قدرتمندی برای موفقیت این هدف‌گذاری میان بسیاری از اعضای اتحادیه‌ی اروپا مشاهده نمی‌شود. حتی برخی اقدامات اعضای این اتحادیه نشان از حرکت در جهت خلاف این هدف را دارند. اقداماتی نظیر عدم زیرسازی مناسب جاده‌ها یا ناکافی بودن تعداد نیروهای پلیس برای کنترل رانندگان مست و متخلف، از جمله کوتاهی‌‌های صورت گرفته در این زمینه است که می‌تواند روند دست‌یابی به هدف ایمن‌سازی هرچه بیشتر جاده های اروپا را با اختلال مواجه کند. با تمام این اوصاف جاده های اروپا هم‌ اکنون برای تردد خودروهای ریز و درشت از بسیاری از جاده های ساخته شده در سایر نقاط جهان ایمن‌تر هستند. خصوصا جاده هایی که تنها در طول تعطیلات پایانی سال به اندازه‌ی یک جنگ منطقه‌ای چند ساله تلفات به ثبت می‌رسانند!

 منبع: اتو اکسپرس (همراه با تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.