مهم‌ترین نکات مراقبت پوست برای خانم‌های بالای سی سال کدام است؟ زمان در گذر است و همه مراحل زندگی روزی به پایان می‌رسند. دوران بیست و چند سالگی هم در نهایت سپری می‌شود و شما به سی سالگی پا می‌گذارید. اما سی ساله شدن به معنای تمام شدن روزهای شاد و پرانرژی زندگی نیست. شما در سی سالگی در اوج جذابیت و زیبایی هستید به شرطی که ارزش خود را بدانید و از بدن و پوست خود درست مراقبت کنید. با دانستن مهم‌ترین نکات مراقبت پوست برای خانم‌های بالای سی سال این کار ساده‌تر خواهد شد و شما بهتر می‌توانید برنامه مراقبتی خود را برای دهه جدید زندگی خود، به روز کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مهم‌ترین نکات مراقبت پوست را که خانم‌ها پس از سی سالگی باید بدانند برای شما بیان خواهیم کرد.

استفاده از ضدآفتاب، هر روز و هر ساعت

آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش یکی از دلایل اصلی پیری زودرس پوست است. رنه رولو متخصص زیبایی می‌گوید: “بیشتر افراد توجه چندانی به این مساله ندارند و به مقدار کافی از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند و یا ضدآفتابی که به کار می‌برند حفاظت کافی در مقابل نور خورشید ایجاد نمی‌کند.” او توصیه می‌کند برای مراقبت از پوست هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید و هر چند ساعت یک بار نیز آن را تجدید کنید تا پوشش کامل و مناسبی در مقابل اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند. ضدآفتاب‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند فیزیکی یا شیمیایی باشند.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند و جذب پوست نمی‌شوند در نتیجه یک لایه فیزیکی حفاظتی در سطح آن به وجود می‌آورند. برای کسانی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند ضدآفتاب‌های فیزیکی ارجحیت دارد چون خاصیت ضدالتهاب دارند. اما ضدآفتاب‌های شیمیایی به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی که جذب پوست می‌شوند و باعث گرم شدن سطح آن می‌شوند برای چنین پوست‌هایی مناسب نیست.

استفاده از محصولات مراقبتی حاوی ترکیبات فعال

ترکیبات فعال (مثل ویتامین C، رتینول و گلایسولیک اسید) باعث صاف شدن، روشن شدن و سفت شدن پوست می‌شوند و استفاده از آن‌ها به خصوص پس از سی سالگی یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت پوست به شمار می‌رود. پس از سی سالگی سرعت بازسازی سلول‌های پوستی کاهش پیدا می‌کند و ریزش سلول‌های مرده نیز کمتر می‌شود. در نتیجه پوست مستعد کدر شدن و پوسته پوسته شدن است اما محصولاتی که حاوی ترکیبات فعال باشند از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. رتینول یکی از محبوب‌ترین ترکیبات فعال است که همه کارشناسان استفاده از آن را به خصوص پس از سی سالگی توصیه می‌کنند. این ماده شکلی از ویتامین A است که کلاژن سازی را تقویت کرده، پوست را سفت و شاداب کرده و لکه‌ها و جای جوش را محو می‌کند.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

ویتامین C نیز نوعی آنتی اکسیدان است که اثر روشن کننده دارد و از بروز جوش‌های سرسیاه جلوگیری کرده، چروک‌ها را از بین برده و پوست را یکدست می‌کند. خانواده AHA شامل اسید کلایسولیک، اسید لاکتیک و اسیدهای میوه نیز لایه بردارهایی قوی هستند که اثر ضدلک و ضدچروک دارند و روزنه‌ها را کوچک‌تر می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که استفاده زیاد از این ترکیبات فعال ممکن است به زیان پوست شما باشد و باعث بروز التهاب شود، پس حتما با مشورت پزشک ماده مناسب را انتخاب و از آن به مقدار مناسب استفاده کنید.

توجه به سلامت روحی و جسمی از مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

در این زمان شما باید توجه به قضاوت‌ها را برای همیشه کنار بگذارید و طوری عمل کنید که خودتان ترجیح می‌دهید. اگر دوست دارید آرایش کنید، این کار را انجام دهید، اگر به آرایش علاقه ندارید فقط به مراقبت از پوست بپردازید. اگر دوست دارید جراحی زیبایی یا بوتاکس انجام دهید تنها کسی که نظر او اهمیت دارد پزشک شما است. چیزی که در اولویت است، مراقبت از روح و جسم شما است شما باید احساس شادی و نشاط را در خود حس کنید و خودتان این حس را برای خودتان تعریف کنید. پس به قضاوت‌ها اهمیتی ندهید و هر کاری را که مطمئن هستید به صلاح شماست انجام دهید. توجه به تغذیه نیز اهمیت زیادی دارد. در این زمان باید از غذاهای سالم مثل میوه و سبزیجات و پروبیوتیک‌ها بیشتر استفاده کنید و غذاهای ناسالم مثل فست فود و نوشیدنی‌های پرقند و … را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

شستشو و پاکسازی صورت قبل از خواب

خوابیدن بدون شستن صورت، حتی اگر آرایش شما نداشته باشید یک ظلم به خودتان و پوستتان است. شستشوی صورت قبل از خواب از مهم‌ترین نکات مراقبت پوست است و همه باید آن را انجام دهند. در طول روز پوست شما از چربی، آلودگی و مواد آرایشی پوشیده می‌شود و اگر با همین وضعیت به خواب بروید رادیکال‌های آزاد به درون پوست شما راه یافته و ساختار DNA آن را تغییر خواهند داد. با این کار، به مرور زمان تولید کلاژن در لایه‌های زیرین پوست کاهش خواهد یافت و پیری زودرس به سراغ شما خواهد آمد. در طول خواب، مقدار هورمون‌هایی مثل ملاتونین و هورمون رشد که نقش بازسازی کننده را در بدن ایفا می‌کنند افزایش می‌یابد و اگر قبل از خواب با یک شوینده ملایم و موثر پوست خود را پاکسازی کرده باشید اثر این هورمون‌ها نیز تقویت خواهد شد.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

توجه به موها از مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

اگر پیش از این به صاف کردن موهای فر یا فر کردن موهای صاف و سشوار کشیدن روزمره عادت داشته‌اید اشکالی ندارد اما پس از سی سالگی بهتر است حالت طبیعی موهای خود را همان طور که هست بپذیرید و سعی در زیباتر کردن آن داشته باشید نه تغییر دادن. استفاده از ابزارهای حرارتی آسیب‌های جبران ناپذیری را به موهای شما وارد می‌کند که با هیچ ماسک مو و تقویت کننده‌ای برطرف نمی‌شوند. استفاده از محصولات حالت دهنده مثل ژل و … نیز باعث سنگین شدن موها می‌شود و بافت طبیعی آن را از بین می‌برد. پس وقت آن رسیده است که رفتارهای نامناسب با موهای خود را کنار بگذارید و از آن‌ها درست مراقبت کنید. به جای شامپوهای قوی که چربی کف سر را پاک می‌کنند از شامپوهای آبرسان و تغذیه کننده استفاده کنید و روغن‌های تقویت کننده را نیز به برنامه مراقبت از موی خود اضافه کنید تا در سنین بالا نیز موهایی زیبا داشته باشید.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

سرمایه گذاری برای تهیه محصولاتی که ارزش هزینه کردن دارند

لازم نیست برای خرید محصولات مراقبت پوست و مو حساب بانکی خود را خالی کنید چون بیشتر این محصولات اگر از نوع متوسط و استاندارد باشند نیاز شما را برطرف می‌کنند. در این میان محصولاتی وجود دارند که ارزان نیستند، یعنی قیمت آن‌ها به عنوان یک محصول مراقبتی بالا است اما ارزش هزینه کردن را دارند چون شما با استفاده کردن از این محصولات تاثیر آن را روی پوست و موی خود مشاهده خواهید کرد. سرم‌های پوست مثل سرم‌های جوان کننده، آبرسان، ضدلک و … اگرچه گران هستند اما تاثیری چشمگیر در بهبود ظاهر و زیبایی پوست شما خواهند داشت. استفاده از کرم شب نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز نشانه‌های پیری و درمان چروک‌های سطحی کمک کند. اگر تاکنون از کرم دور چشم استفاده نکرده‌اید این دوره، بهترین زمان برای شروع آن است.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

پذیرفتن تفاوت‌ها از مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

در دنیای زیبایی و مراقبت پوست مثل دنیای مد گاهی چیزهایی همه گیر و محبوب می‌شوند و بیشتر افراد بدون توجه کردن به تفاوت‌ها از آن‌ها دنباله روی می‌کنند. اما این نکته حائز اهمیت است که یک ایده زیبایی یا مراقبتی لزوما برای همه مناسب نیست مثلا یک نوع خط چشم به همه نمی‌آید چون هر کسی فرم چشم متفاوتی دارد. یک نوع روغن گیاهی هم برای همه مناسب نیست چون یک نفر ممکن است به آن آلرژی داشته باشد. در هر صورت شما باید تا این سن، شناخت کاملی از خود و ویژگی‌های ظاهری و درونی خود پیدا کرده باشید و تفاوت‌های خود را با بقیه درک کرده باشید. همه ما متفاوت هستیم، رنگ پوست، جنس پوست، بافت پوست و رنگ و بافت موهای ما با هم متفاوت است و همین تفاوت‌ها است که باعث زیبایی می‌شود. یاد بگیرید که احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید و خودتان را به همان شکلی که هستید دوست داشته باشید.

پذیرفتن برخی از تغییرات طبیعی با افزایش سن

با گذشت زمان و افزایش سن بدن شما دچار تغییراتی می‌شود که اجتناب ناپذیر هستند. بافت پوست نسبت به گذشته تغییر می‌کند، ممکن است دچار لک و چروک‌های سطحی شوید و پوستتان کمی افتادگی پیدا کند. حتی بافت موها هم تغییر می‌کند و عملکرد بدن نیز با گذشته متفاوت خواهد بود. پس ترفندهایی که در گذشته برای مراقبت از پوست یا حالت دادن به موها به کار می‌بردید ممکن است دیگر جواب ندهند و شما به یک برنامه مراقبتی جدید نیاز داشته باشید. سعی کنید با این تغییرات کنار بیایید اما به دنبال بهترین‌ها هم باشید. اگر برای مقابله با این تغییرات اقدام کنید احساس بهتری خواهید داشت. تغذیه خود را بهبود دهید و از چیزهایی که می‌دانید برای بدن و پوست شما مناسب هستند استفاده کنید. صبور باشید، مشاهده نتیجه تلاش‌هایی که کرده‌اید به زمان نیاز دارد و شما نباید ناامید شوید. اگر به پوست و ظاهر خود اهمیت دهید و امید داشته باشید به طور قطع دیر یا زود نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

مهم‌ترین نکات مراقبت پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)