شرکت خودروسازی مرسدس بنز به تازگی از محصول جدید خود یعنی وانت باربری کلاس X رونمایی کرده است. خودرویی که در ادامه‌ی این متن به معرفی آن خواهیم پرداخت. پس اگر مایل به آشنایی بیشتر با زیر و بم وانت باربری کلاس X هستید، همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

هرچند اکثر خودرودوستان معمولا از شرکت مرسدس بنز انتظار معرفی خودروهای لوکس را دارند، اما این شرکت خودروسازی آلمانی این بار سنت‌شکنی کرده و به معرفی یک وانت باربر پرداخته است. خودرویی که البته باید آن را به عنوان یک وانت باربر شیک و لوکس توصیف کرد.

مدل‌های وانت باربری کلاس X

وانت باربری کلاس X مرسدس بنز به عنوان نخستین وانت باربری این شرکت از پلتفرمی مشابه با همتایان خود در سایر شرکت‌های خودروسازی یعنی ناوارای نیسان و آلاسکان رنو بهره جسته است. این خودروی جدید در سه مدل مختلف تحت نام‌های پاک، پیشرو و پرتوان به بازار عرضه می‌شود که کارایی هر کدام از آن‌ها اندکی متفاوت با دیگری خواهد بود. به این ترتیب که مدل پاک بیشتر به کار آن دسته از افرادی می‌آید که از یک وانت باربری انتظارات معقول یک خودروی باربر را دارند و به جای اسپورت کردن رخش بارکش خود، در فکر کار کشیدن مداوم از آن هستند.

در مقابل مدل یاد شده، مدل دیگر این خودرو تحت نام پرتوان قرار دارد که از راحتی و زیبایی بیشتری نسبت به مدل پاک برخوردار است. این مدل از وانت باربری کلاس X مرسدس بنز برای رانندگانی تولید شده است که بیش از کار کشیدن از خودروی خود به رنگ و رخ آن اهمیت می‌دهند و در فکر استفاده از اتومبیل زیر پای خود به عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی لوکس بزرگ جثه هستند. مدل پیشرو نیز از لحاظ خصوصیات کلی در میان این دو مدل قرار می‌گیرد و علاوه بر پرکار بودن از استیل مناسبی بهره می‌برد.

وانت جدید

گذشته از مدل‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، علاقه‌مندان به خرید وانت باربری کلاس X مرسدس بنز می‌توانند بسته به انتظاری که از این خودرو دارند، مدل‌هایی از آن را که کابین‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌تری دارند تهیه کنند. به بیان دقیق‌تر امکان انتخاب اندازه‌ی کابین نیز در این محصول جدید شرکت مرسدس بنز برای رانندگان وجود دارد.

دارندگان وانت باربری کلاس X مرسدس بنز قادرند توسط این خودرو باری به میزان ۱.۱ تن را حمل کنند. ضمن آن‌که این خودرو توان یدک کشیدن باری به اندازه‌ی سه و نیم تن را نیز خواهد داشت. در مجموع می‌توان ادعا کرد که فاصله‌ی بین محور جلو و عقب این خودرو در کنار اندازه و طول آن کم و بیش به خودروی شورلت سیلورادو شباهت دارد.

توان وانت باربری کلاس X

وانت باربری کلاس X مرسدس بنز در حالت کلی و عمومی بر اساس بهره‌مندی از دو مدل متفاوت موتور به بازار عرضه خواهد شد. نخست در قالب یک موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر و دوم در قامت یک موتور شش سیلندر مدل V که همگی آن‌ها موتورهای دیزلی خواهند بود. البته نسخه‌ی دیگری از وانت باربری کلاس X نیز تولید شده است که از وجود موتور بنزینی در معماری داخلی خود بهره می‌برد. البته این نسخه از وانت باربری کلاس X تنها در تعداد اندکی از بازارهای مقصد این خودرو، آن هم به شکل کاملا محدودی توزیع خواهد شد.

در حالت کلی توان موتور چهار سیلندر وانت باربری کلاس X مرسدس بنز چیزی نزدیک به ۱۶۳ اسب بخار است که این رقم در مدل شش سیلندر به ۲۵۴ اسب بخار افزایش می‌یابد. همچنین حداکثر گشتاور موتور این وانت نیز رقمی معادل ۵۵۰ نیوتن متر خواهد بود که به مدل شش سیلندر این خودرو تعلق دارد.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که محصول جدید و لوکس مرسدس بنز در حالت استاندارد بر اساس محور گردش چرخ‌های عقب یا دیفرانسیل عقب ساخته خواهد شد. اما علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند مدل مبتنی بر تحرک هر چهار چرخ ۴Matic آن را نیز سفارش دهند. ضمن این که در هر دو مدل یاد شده نوع انتقال قدرت در قالب سیستم هفت سرعته‌ی اتوماتیک تعریف خواهد شد.

وانت مرسدس

از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر وانت باربری کلاس X مرسدس بنز می‌توان به طول ۵.۳۴ متری و عرض ۱.۹۲ متری آن اشاره کرد. همچنین ارتفاع کف این خودرو از سطح زمین نیز رقمی معادل ۲۰۳ میلی‌متر برآورد شده است که در مجموع می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر در عمق آب فرو برود.

در مجموع سایر ویژگی‌های ظاهری و باطنی وانت باربری کلاس X مرسدس بنز به سایر مدل‌های ساخته شده توسط این شرکت شباهت دارد. به عنوان مثال همانند بسیاری از خودروهای ساخت مرسدس بنز، وانت باربری کلاس X نیز از قابلیت سواری تنظیم پذیر در حالت‌های مختلف اسپورت، اکو و کامفورت بهره می‌برد. افزون بر آن این خودرو از سیستم ارتباطی مبتنی بر دستور هم برخوردار است و در کنار آن دارای قابلیت یکپارچه سازی با تلفن همراه راننده نیز خواهد بود.

ضمن این‌ که وجود دوربین‌هایی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای، ایمنی و اطمینان بیشتری را در اختیار سرنشینان این خودرو قرار می‌دهد. علاوه بر آن علاقه‌مندان وانت باربری کلاس X مرسدس بنز می‌توانند نوع تودوزی این خودرو را نیز با توجه به نظر خود تعیین کرده و از میان دو حالت چرم دست‌ساز و میکروفیبر یکی را انتخاب کنند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که وانت باربری کلاس X مرسدس بنز در ماه نوامبر امسال در بازار اروپا عرضه خواهد شد و از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی مشتریان بازارهای اروپا و افریقای جنوبی نیز قادر به خرید آن خواهند بود. با این حال دوست‌داران این خودرو در امریکای جنوبی برای ملاقات با آن باید حداقل یک سال دیگر صبر کنند. چرا که فرآیند عرضه‌ی این وانت جدید در دو بازار برزیل و آرژانتین برای سال ۲۰۱۹ میلادی برنامه‌ریزی شده است. به این ترتیب با توجه به اطلاعات موجود به نظر می‌رسد که دوست‌داران محصول جدید مرسدس بنز در امریکای شمالی فعلا نباید چشم‌انتظار ورود این خودرو به کشورهایی نظیر امریکا یا کانادا باشند. پایان سخن این که وانت باربری کلاس X مرسدس بنز قرار است با قیمت ۴۳ هزار دلار به بازار عرضه شود.

منبع: اتو ویک (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.