در مطلب پیش رو به معرفی اپلیکیشن Pic2Recipe می‌پردازیم. اپلیکیشن جدیدی که می‌تواند فرآیند تهیه کردن غذاهای مختلف توسط افراد عادی را با تغییرات جدی و جالبی همراه سازد. پس اگر به پخت و پز و تهیه کردن غذاهای خوشمزه اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی کامل با اپلیکیشن Pic2Recipe در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی به شمار می‌روید که به جای دنبال کردن افرادی نظیر الکسیس سانچز و جانی دپ در شبکه‌های اجتماعی، اغلب در این شبکه‌ها و در اپلیکیشن‌هایی نظیر اینستاگرام به دنبال مشاهده‌ی تصاویر مربوط به غذاهای خوشمزه هستند. در این صورت احتمالا بارها اتفاق افتاده که با مشاهده‌ی بسیاری از این تصاویر، در دل آرزو کنید که ای کاش می‌توانستید این غذاها را با دستان خود تهیه کرده و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

با این حال در این میان یک مشکل اساسی وجود دارد. آن‌چه شما روی نمایشگر کامپیوتر یا موبایل خود مشاهده می‌کنید تنها تصویری از یک ظرف غذا است و هیچ دستورالعملی برای پخت آن وجود ندارد. اما جای نگرانی خاصی در این زمینه نیست. چرا که اپلیکیشن Pic2Recipe درست به منظور حل همین مشکل ساخته شده است.

سازندگان اپلیکیشن Pic2Recipe

اپلیکیشن Pic2Recipe توسط پژوهش‌گران بخش علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی دانشگاه MIT ساخته شده است. اپلیکیشن آشپزی جدید و توانمندی که به کاربران خود این اجازه را می‌دهد تا از طریق تصاویر غذاهای مد نظرشان به دستور پخت آن‌ها دست یابند و با اجزای تشکیل دهنده‌ی این غذاها آشنا شوند. در واقع کافی است که شما از طریق حضور در اینترنت و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مختلفی نظیر اینستاگرام با تصویر یک ظرف غذای اشتها آور روبرو شوید و نه یک دل که صد دل عاشق آن گردید. در این صورت اپلیکیشن Pic2Recipe تنها با استفاده از همین تصویر ناقابل می‌تواند مواد لازم برای پخت غذای مذکور را شناسایی کرده و لیست آن‌ها را در اختیار شما قرار دهد.

البته توانایی تشخیص غذاها و استخراج دستورالعمل پخت آن‌ها توسط این اپلیکیشن هنوز در حالت صد در صد قرار ندارد و تلاش پژوهش‌گران دانشگاه MIT برای افزایش کاربردهای این اپلیکیشن آشپزی در حاله ادامه است. با این حال آزمایش‌های انجام شده روی اپلیکیشن Pic2Recipe نشان از آن دارد که این محصول جدید در ۶۵ درصد موارد، قادر به تشخیص درست دستورالعمل غذاهای مختلف و مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی آن‌ها خواهد بود. فرآیندی که بر اساس در اختیار داشتن تصویر ظرف این غذاها انجام می‌گیررد.

اپلیکیشن آشپزی

طرز کار اپلیکیشن Pic2Recipe

گفتنی است که نقش اصلی در امر تشخیص دستورالعمل غذاهای مختلف در اپلیکیشن Pic2Recipe را هوش مصنوعی منحصر به فرد این ابزار بر عهده دارد.

در واقع سازندگان این اپلیکیشن آشپزی در گام نخست پایگاه داده‌های‌ منحصر به فردی را برای آن در نظر گرفته و به تعریف آن پرداخته‌اند. پایگاهی با بهره‌گیری از دستور پخت بیش از یک میلیون غذای مختلف که تعداد آن‌ها به تدریج رو به افزایش است. به این ترتیب هوش مصنوعی اپلیکیشن مذکور پس از دریافت تصویر مربوط به ظرف غذا، به این پایگاه داده مراجعه کرده و از طریق استفاده از یک شبکه‌ی عصبی، اطلاعات تجزیه و تحلیل شده از این تصاویر را با اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های یاد شده تطبیق می‌دهد تا بتواند الگو یا ارتباط خاصی را با تصویر غذا و دستورالعمل‌های پخت موجود در پایگاه داده‌ها پیدا کند.

در صورت انجام درست و موفق این فرآیند، کاربران این اپلیکیشن می‌توانند با اجزای تشکیل دهنده‌ی غذای مورد نظر خود (مواد لازم برای تهیه کردن آن غذا) آشنا شده و در کنار آن دستور پخت این غذا را نیز دریافت کنند. البته اگر مواد تشکیل دهنده‌ی غذای مد نظر کاربر بیش از حد معینی باشد، شاید اپلیکیشن Pic2Recipe از تشخیص تعدادی از آن‌ها باز بماند. در واقع بر اساس آزمایش‌های انجام شده روی اپلیکیشن Pic2Recipe در صورتی که دستور پخت یک غذا شامل ده ماده‌ی مختلف (به عنوان مثال شیر، شکر، آرد و …) باشد، این اپلیکیشن تنها قادر به تشخیص هشت مورد از آن‌ها خواهد بود و سه مورد باقی‌مانده را از قلم می‌اندازد.

در حال حاضر دقت اپلیکیشن Pic2Recipe بیش از هر غذای دیگری روی یافتن دستور پخت شیرینی‌ها تمرکز یافته است. با این حال سازندگان این اپلیکیشن در تلاش هستند تا میزان کارایی محصول جدید خود را تا حد امکان بالا ببرند و بر میزان دقت آن بیافزایند.

منبع: بی جی آر (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.