SpaceX، چشم بر مریخ دوخته است، اما بدان معنی نیست که زمین را از خاطر برده. این شرکت امسال برنامه خود را برای پرتاب ماهواره های ارائه دهنده اینترنت در سرتاسر زمین، اعلام کرد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد برنامه شرکت SpaceX برای پرتاب ماهواره های ارائه دهنده اینترنت به فضا، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برنامه‌ی شرکت SpaceX برای پرتاب ماهواره های ارائه دهنده اینترنت

شرکت SpaceX که متعلق به ایلان ماسک (Elon Musk) است، قصد دارد ماهواره های ارائه دهنده اینترنت را در سال ۲۰۱۹ و پیش از آنلاین شدن کامل شبکه در سال ۲۰۲۴، به فضا پرتاب کند. بنا به اظهارات پاتریشیا کوپر که از عوامل شرکت SpaceX است، این شرکت قصد دارد ماهواره‌ی نمونه را امسال به فضا پرتاب کرده تا ماهواره نمونه‌ی بعدی را در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸، پرتاب کند. این نمونه‌ها برای بررسی توانایی ماهواره های ارائه دهنده اینترنت برای انجام وظیفه‌ی محول شده به آن است و اگر آزمایش به خوبی پیش برود، برنامه چنین است که شبکه مناسب در سال ۲۰۱۹ ایجاد شود.

شرکت اسپیس اکس ماهواره‌های بیشتری را تا سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد کرد و تا آن سال، شبکه به حداکثر ظرفیت خود خواهد رسید و بر روی فرکانس‌های باند Ka- و Ku- عمل خواهند کرد. SpaceX از راکت‌های فالکون ۹ (Falcon 9) خود برای رساندن ماهواره‌ها در مدار پائین زمین استفاده می‌کند. چنین کاری سبب صرفه جویی در هزینه خواهد شد و تضمینی بر عدم نیاز به انتظار برای زمانبندی پرتاب دیگر شرکت‌های مرتبط با فضا خواهد بود.

کوپر می‌گوید که طرح آن‌ها در حدود ۴۴۲۵ ماهواره را در مدار اطراف زمین قرار خواهد داد که در ارتفاعات نسبتاً کمی میان ۱۱۱۰ کیلومتر و ۱۳۲۵ کیلومتر فعالیت خواهد کرد. علاوه بر آن، این شرکت قصد پشتیبانی از شبکه خود را مرکزهای کنترل زمینی، ایستگاه‌های دروازه‌ای و دیگر امکانات زمینی دارد. چنین اقداماتی، سبب بلندپروازانه شدن این نقشه خواهد شد. در حال حاضر به صورت تخمینی حدود ۱۴۵۹ ماهواره در مدار دور زمین ما قرار دارند؛ بنابراین طرح شرکت SpaceX سه برابر این آمار را پرتاب خواهد کرد که سبب شلوغی در فضای اطراف زمین می‌شود و احتمالاً پرتاب‌های آینده را با خطر و دشواری همراه خواهد نمود.

گرچه عملیات شرکت SpaceX سبب افزایش وسائل اضافی در فضا می‌شود، اما سبب دسترسی آسان‌تر مردم زمین به اینترنت پرسرعت خواهد شد. کوپر معتقد است استفاده از شبکه مبتنی بر فضا بدان معنی است که شرکت‌ها نیازی به نصب و یا نصب مجدد کابل کشی‌های خود برای ارائه یک سرویس نخواهند داشت. به عبارت دیگر بنا به گفته‌ی او:

چالش‌های مرسوم مرتبط با یافتن محل و حفر، قرار دادن فیبر و درگیری با حقوق مالکیت، از طریق شبکه برادبند (broadband) مبتنی بر فضا از لحاظ مادی کاهش خواهد یافت.

طبق آنچه SpaceX می‌گوید، به روزرسانی‌های سیستم به شبکه‌ها امکان ارتباط و همسرعت ماندن با تغییرات تکنولوژی را می‌دهد که امیدواریم تضمینی بر مفید بودن این تعداد ماهواره در آینده باشد. علاوه بر آن، این شبکه قادر به انطباق با نیازها خواهد بود و منابع را به محل‌های خاص در حین زمان‌های شلوغ اختصاص می‌دهد و از مداخله با دیگر سیستم‌ها، اجتناب می‌کند. پایانه‌های مشتریان، به اندازه‌ی یک لپ تاپ خواهد بود درحالی که سرعت‌ها مقداری میان سرعت کابلی فعلی و گزینه‌های فیبر نوری است. نرخ تاخیر آن، حدود ۳۵ میلی ثانیه خواهد بود.

  • آیا برای پرتاب ماهواره های ارائه دهنده اینترنت توسط SpaceX به فضا، هیجان زده‌اید؟ دیدگاه‌های خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Rich McCormick

منبع: theverge