لکه‌های ناخن جزو مشکلات شایع مربوط به ناخن هستند که به دلایل خاصی روی ناخن‌ها به وجود می‌آیند و نه تنها ظاهر و زیبایی ناخن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل و کمبود در بدن شما هم باشند. اما لکه‌های ناخن تنها مشکلی نیستند که ما در ارتباط با ناخن با آن مواجه هستیم بلکه تغییر رنگ، تغیر فرم، شکنندگی و خطوط تیره و روشن مختلفی که روی ناخن‌ها به وجود می‌آیند هم می‌توانند نشانه‌ای از یک کمبود و بیماری در بدن باشند. اگر شما هم با لکه‌های ناخن و مشکلات مشابه دیگری درگیر هستید نگران نباشید ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز انواع مختلف لکه‌های ناخن و مشکلات شایع دیگر مربوط به ناخن را به شما معرفی خواهیم کرد و علل به وجود آمدن آن‌ها و روش درمان هرکدام را بیان خواهیم نمود.

لکه‌های ناخن و علل به وجود آمدن آن‌ها

لکه‌های ناخن می‌توانند اشکال و رنگ‌های مختلفی داشته باشند و شما قبل از هر چیز باید این لکه‌ها را به دقت مشاهده کنید تا بتوانید تشخیص درستی از لکه‌های ناخن و نوع آن داشته باشید. پس از آن می‌توانید با شناخت عامل به وجود آورنده نسبت به  درمان آن اقدام کنید.

زردی ناخن: زردی ناخن می‌تواند نشانه‌ای از عفونت قارچی باشد که در صورت تشدید آن به بافت اطراف هم سرایت کرده و ناخن ضخیم و برآمده خواهد شد. در موار نادری ممکن است زردی ناخن نشانه بیماری تیروئید یا بیماری قلبی باشد اما در بیشتر مواقع لکه زرد ناخن بر اثر استفاده مکرر و نادرست از لاک ناخن رخ می‌دهد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

لکه‌های سفید ناخن: لکه‌های سفید روی ناخن دلایل متعددی دارند. اگر این لکه‌ها کوچک باشند معمولا نشانه ضربه به خود ناخن و یا کوتیکول ناخن هستند. اما اگر این لکه‌های ناخن متعدد باشند نشانه سوء تغذیه و کمبود آهن یا پروتئین در بدن است. اگر این لکه‌ها پایدار باشند معمولا نشانه عفونت قارچی هستند و نیاز به درمان دارند. به طور کلی اگر به تغذیه خود رسیدگی کنید و کاری با کوتیکول ناخن‌ها نداشته باشید این مشکل برطرف خواهد شد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

تیره شدن و کبودی ناخن‌ها: اگر لکه‌های ناخن به صورت تیره و کبود بخش زیادی از ناخن‌ها را دربربگیرد به معنای آن است که اکسیژن کافی به بافت ناخن نمی‌رسد و این مشکل می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد ریه و یا مشکلات قلبی باشد که نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

خطوط عمودی: خطوط عمودی روی ناخن معمولا نشانه افزایش سن و کاملا طبیعی هستند اما اگر در جوانی به آن‌ها دچار شده‌اید احتمالا به سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B12 و یا منیزیم دچار شده‌اید.

ناخن‌های سفید با خطوط صورتی: اگر همه بافت ناخن سفید شود و مانند تصویر تنها لبه‌های آن صورتی باشد به معنای اختلال در عملکرد کبد و بیماری هپاتیت یا بیماری‌های مشابه آن است که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. در این شرایط رنگ پوست دست هم زرد می‌شود که مهم‌ترین نشانه هپاتیت و بیماری‌های کبدی است.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

سایر مشکلات شایع در مورد ناخن‌ها

همان طور که گفتیم لکه‌های ناخن تنها مشکل مربوط به ناخن‌ها نیست و ناخن‌ها ممکن است به مشکلات و عوارض دیگری هم دچار شوند که هر یک معنای خاصی دارد و خبر از مشکل خاصی در بدن شما می‌دهد. در ادامه با تعدادی از شایع‌ترین مشکلات در ارتباط با ظاهر ناخن آشنا خواهید شد.

مسطح شدن ناخن‌ها: اگر ناخن‌ها مسطح شوند و عرض آن‌ها بیشتر شده و به سمت بیرون قوس پیدا کنند نشانه این است که اکسیژن موجود در خون کاهش پیدا کرده است و این مساله می‌تواند مربوط به بیماری ریوی یا مشکل در کلیه و کبد و یا قلب باشد و یا به بیماری‌های التهابی مختلف از جمله ایدز مرتبط باشد.

خشکی و شکنندگی ناخن‌ها: شکنندگی و ترک خوردن ناخن‌ها می‌تواند علامت اختلال در عملکرد تیروئید باشد. اگر این ترک‌ها با رنگ زرد هم همراه باشد می‌تواند نشانه عفونت قارچی در ناخن‌ها باشد که نیاز به درمان پزشکی و استفاده از داروهای مناسب دارد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

قاشقی شدن ناخن: خم شدن ناخن‌ها به سمت داخل و به اصطلاح قاشقی شدن معمولا نشانه کم خونی فقط آهن و یا اختلال در جذب آهن است. اما می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی و یا تیروئید پرکار هم باشد.

گودی در ناخن‌ها: اگر ناخن‌ها دچار یک گودی مختصر شده باشند معمولا مشکل جدی نیست اما اگر گودی‌ها متعدد و عمیق باشند می‌توانند نشانه‌ای از بیماری پسوریازیس باشند. البته این اختلال می‌تواند به مشکل اتصال در بافت‌های بدن مثل سندرم ریتر و یا آلوپسیا هم مرتبط باشد که معمولا با ریزش مو همراه است.

 

ناخن‌های رنگ پریده: رنگ پریده شدن ناخن‌ها دلایل متعددی دارد که می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی مثل کم خونی، مشکل قلبی، بیماری‌های کبدی و یا سوء تغذیه باشد که نیاز به بررسی بیشتر و درمان فوری دارد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

ناخن‌های جدا شده: جدا شدن بخشی از ناخن از بافت زیرین آن می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه برای بیماری پسوریازیس یا التهاب مفاصل باشد. تغییر رنگ ناخن در این بیماری شایع است و پوست زیر آن ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه‌ای درآید که در صورت ادامه یافتن این شرایط نیاز به درمان دارد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

التهاب در بافت اطراف ناخن: اگر ناحیه اطراف ناخن ورم کرده و قرمز شده باشد نشانه‌ای از التهاب پوستی است که ممکن است بر اثر بیماری لوپوس و یا بیماری بافتی دیگری باشد. البته این امکان وجود دارد که التهاب و قرمزی اطراف ناخن بر اثر یا بر اثر عفونت به وجود آمده باشد که در صورت شدید بودن آن نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

ناخن‌های کوتاه شده: اگر ناخن‌های شما به طور ژنتیکی کوتاه نباشد به احتمال زیاد عادت جویدن ناخن‌ها باعث این وضعیت شده است. کسانی که ناخن‌های خود را می‌جوند دچار استرس‌های شدید و یا اختلال وسواس هستند که باید به پزشک مراجعه کنند.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

سه روش برای پیشگیری از زردی ناخن

همان طور که گفتیم در بیشتر مواقع لکه‌های زرد ناخن بر اثر استفاده نادرست و بیش از حد از لاک ناخن به وجود می‌آیند و درمان آن‌ها کار ساده‌ای نیست اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و این نوع لکه‌های ناخن هم به راحتی قابل پیشگیری هستند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که با لکه‌های زرد روی ناخن درگیر هستند بهتر است این سه نکته مهم را همیشه رعایت کنید تا از زرد شدن ناخن‌ها پیشگیری کنید.

هیچ وقت بیس کوت را فراموش نکنید: بیس کوت تنها برای ماندگاری بیشتر و ظاهر حرفه‌ای‌تر لاک شما نیست که اگرچه این مزایا را هم دارد اما این پوشش بیرنگ از تماس لاک رنگی با ناخن‌های شما جلوگیری می‌کند و به این ترتیب احتمال تغییر رنگ و لک شدن ناخن‌ها بسیار کمتر می‌شود. پس حتما از دو لایه بیس کوت قبل از لاک زدن استفاده کنید و اگر به بیس کوت دسترسی ندارید با دو لایه برق ناخن بیرنگ، ناخن‌ها را پوشش دهید سپس لاک بزنید.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

 

ناخن‌ها را خوب بسابید و تمیز کنید: اگر همین الان هم ناخن‌های شما لکه زرد رنگ دارد نگران نباشید، شما می‌توانید با یک اسپراب خانگی ناخن‌ها را تمیز کنید و زردی آن را از بین ببرید. برای ساخت این اسکراب دو واحد جوش شیرین را با یک واحد آب مخلوط کنید و روی ناخن‌ها قرار دهید. این مخلوط خمیری را پس از سی ثانیه تا دو دقیقه محکم بسابید و با آب بشویید تا کالا تمیز شوند و لکه آن‌ها از بین برود.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

به ناخن‌ها استراحت دهید: علت اصلی لکه‌های زرد روی ناخن، استفاده طولانی و مکرر از لاک ناخن است که باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شود. فراموش نکنید که ناخن‌های شما بدون لاک هم می‌تواند زیبا باشد و با یک مانیکور ساده و سوهان و پولیش می‌توانید ناخن‌هایی براق و زیبا داشته باشید. پس سعی کنید از هر سه ماه، یک ماه را بدون لاک سپری کنید تا ناخن‌های شما تغییر رنگ ندهند و زرد نشوند.

لکه‌های ناخن چرا به وجود می‌آیند؟

 

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)