داشتن یک کمد لباس مرتب از نشانه‌های شیک پوشی است و هیچ فرد بااستایل و خوش لباسی را نمی‌توان یافت که کمد لباسش انباشته از لباس‌های نامرتب و سازماندهی نشده باشد. بسیاری از ما کار خود را با یک کمد مرتب و دسته بندی شده آغاز می‌کنیم اما پس از مدتی نظم همه چیز به هم می‌ریزد و انبوهی از لباس‌های نامرتب و به هم ریخته درون کمد تلنبار می‌شوند و ما را با مشکل مواجه می‌کنند. در این شرایط پیدا کردن لباسی که قابل پوشیدن باشد و حتی اطلاع داشتن از چیزهایی که در کمد خود دارید غیرممکن می‌شود و همه چیز به یک سازماندهی مجدد نیاز پیدا می‌کند. شاید فکر کنید که سازماندهی یک کمد لباس‌های نامرتب کار بسیار زمان‌بری است اما در کمال تعجب می‌توانید این کار را تنها در نیم ساعت انجام دهید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور در نیم ساعت کمد لباس‌های نامرتب خود را مرتب و سازماندهی کنید و به یک کمد تمیز و حرفه‌ای تبدیل کنید.

عادات اشتباهی که ما هنگام پوشیدن لباس‌ها داریم مثل انداخت لباس داخل کمد بدون تا زدن و قرار دادن آن در چوب رختی و یا به هم ریختن تای لباس‌ها هنگام برداشتن یکی از آن‌ها به مرور زمان باعث به هم ریختن نظم کمد لباس‌ها می‌شود و ما را با انبوهی از لباس‌های نامرتب و آشفته مواجه می‌کند. اگر این عادات نادرست را ترک کنید کمد لباس‌های شما هرگز به هم ریخته نخواهد شد و شما می‌توانید همیشه به لباس‌های مرتب و سازماندهی شده دسترسی داشته باشید اما اگر نمی‌توانید این عادات بد را ترک کنید باید حداقل هر هفته یک بار کار مرتب کردن کمد لباس خود را به طور کامل انجام دهید. در حالت کلی کارشناسان توصیه می‌کنند هر سه ماه یک بار یعنی در پایان هر فصل بر اساس شرایط فصل پیش رو کمد لباس‌های خود را نظم دهید و به لباس‌های نامرتب و خارج از فصل خود سروسامان دهید و فراموش نکنید که اگر این کار را طبق گام‌های گفته شده در این مقاله انجام دهید بیش از نیم ساعت از وقت ارزشمند شما را نخواهد گرفت.

 

وسایل مورد نیاز را آماده کنید: یک دقیقه

در گام اول قبل از این که درب کمد لباس‌های خود را باز کنید وسایل مورد نیاز برای مرتب کردن کمد را فراهم کنید. این وسایل تنها دو کیسه پلاستیکی بزرگ را شامل می‌شود که یکی از آن‌ها برای لباس‌های دوریختنی و یکی برای لباس‌های قابل اهدا و یا قابل فروش اختصاص داده شده است. در این مرحله شما به خرید هیچ چیز جدیدی نیاز ندارید، شاید فکر کنید یک بسته چوب لباسی جدید و یا جعبه سازماندهی لباس می‌تواند به مرتب شدن کمد شما کمک کند اما این کار را برای مراحل پس از مرتب کردن کمد، نگه دارید تا دقیقا بدانید که چه چیزهایی نیاز خواهید داشت و با خریدهایی بی‌استفاده مواجه نشوید. در کنار این وسایل به تعدادی وسیله نظافت هم نیاز خواهید داشت، چیزهایی که با آن قرار است داخل کمد خود را تمیز کنید مثل دستمال گردگیری و نظافت، طی و جاوربرقی و هر چیزی که برای نظافت کمد لباس‌های شما لازم است، همه این موارد را لیست کرده و در مدت یک دقیقه آن‌ها را در دسترس خود قرار دهید. اگر کمد لباس شما بزرگ و جادار است ممکن است به کمک یک دوست هم نیاز پیدا کنید.

کمد لباس‌های نامرتب خود را سازماندهی کنید

همه لباس‌های نامرتب را بیرون بریزید: سه دقیقه

حال نوبت باز کردن درب کمد لباس‌های شما فرا می‌رسد، همه لباس‌هایی را که داخل کمد انباشته شده است، چه لباس‌های نامرتب و چه مرتب، همه را از داخل کمد خارج کنید، همه کشوها  و قفسه‌ها را خالی کنید اما تنها به کد لباس بسنده نکنید و هر جایی را که عادت دارید لباس‌ها را در آن قرار دهید مثل روی تخت، پشت در، پشت صندلی و … را از وجود لباس‌های به هم ریخته و نامرتب خالی کنید و همه را در محلی مشخص روی هم بریزید تا بعدا در فرصت مناسب به آن‌ها رسیدگی کنید. این کار بیش از سه دقیقه وقت شما را نمی‌گیرد و در این مرحله کمد لباس‌های شما کاملا خالی شده است و می‌توانید کار نظافت را شروع کنید.

داخل کمد را تمیز کنید: سه دقیقه

فراموش نکنید که بددن یک کمد لباس تمیز نمی‌توان انتظار لباس‌هایی تمیز و مرتب را داشت و حال که کمد لباس‌های شما کاملا خالی شده است می‌توانی کار تمیز کردن و نظافت کمد را شروع کنید. ابتدا کار را با جاور کشیدن کف کمد و داخل کشوها و قفسه‌ها شروع کنید و با جاروی برقی یا جاروی دستی همه گرد و خاک و کثیفی‌هایی را که داخل کمد نشسته است تمیز کنید. سپس یک دستمال گردگیری بردارید و گرد و خاک و آلودگی را از دیواره‌های کمد تمیز کنید. در مرحله آخر با یک دستمال مرطوب در و دیوار کمد را دستمال بکشید تا همه جا کاملا تمیز و براق شود. البته فضای داخل کمد یک فضای بسته است و بعید است که آلودگی‌های زیادی در آن وجود داشته باشد و نظافت آن بیش از دو سه دقیقه طول بکشد اما احتیاط شرط عقل است و لازم است که کار مرتب کردن کمد لباس با یک کمد تمیز و بدون آلودگی آغاز شود.

کمد لباس‌های نامرتب خود را سازماندهی کنید

کمد خود را بررسی کنید: سه دقیقه

حال که کمد شما تمیز و پاکیزه شده است هنوز برای این که همه چیز را سر جای خود قرار دهید زود است، ابتدا چند قدم به عقب بردارید و به داخل آن نگاه کنید، چه عاملی باعث شده است که کمد شما به هم ریخته شود؟ آیا لباس‌هایی که زود به زود به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید در محل مناسبی در دسترس شما قرار ندارند؟ آیا دسته بندی لباس‌های خود را درست و اصولی انجام نداده‌اید؟ آیا بهتر است لباس‌های خود را تا کنید و روی هم قرار دهید تا با آویزان کردن آن‌ها از چوب لباسی راحت‌تر هستید؟  این‌ها مواردی هستند که در این مرحله باید به آن فکر کنید و در ذهن داشته باشید. اگر فکر می‌کنید سیستمی که هم اکنون در کمد لباس خود پیاده کرده‌اید مناسب است که هیچ اما اگر سیستم فعلی جواب نداده است باید به دنبال پاسخ‌های جدیدی برای این پرسش‌ها باشید.

سراغ لباس‌های نامرتب بروید: پانزده دقیقه

این مرحله در واقع گام اصلی در مرتب کردن کمد لباس‌های نامرتب است که می‌تواند بیش از ۱۵ دقیقه هم به طور بینجامد و مدت آن بسته به تعداد لباس‌های شما و بزرگی کمد لباس‌ها متغیر و متفاوت است اما اگر هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید مهارت کافی در آن به دست آورده و سرعت عمل شما نیز افزایش خواهد یافت. در این گام سراغ لباس‌هایی بروید که در گام دوم آن‌ها را روی هم انبار کردید، یکی یکی لباس‌ها را بردارید و در مدت کوتاهی تصمیم بگیرید که آیا این لباس را می‌خواهید یا خیر، آیا این لباس اندازه است؟ آیا در یک سال گذشته آن را پوشیده‌اید؟ آیا آسیبی که به آن رسیده قابل تعمیر است؟ آیا اصلا ارزش تعمیر کردن را دارد؟ آیا در آن احساس رضایت و اعتماد به نفس دارید؟ اگر پاسخ یکی از این سوال‌ها منفی باشد جای این لباس در کمد شما نیست و باید به یکی از دو کیسه مشخص شده در مرحله اول برود. وقتی تکلیف همه لباس‌ها را به این شکل مشخص کردید نوبت به دسته بندی لباس‌ها می‌رسد. آن‌ها را بر اساس نوع (بلوز، مانتو، مجلسی و … ) دسته بندی کرده و داخل کمد قرار دهید.

کمد لباس‌های نامرتب خود را سازماندهی کنید

همه چیز را زیباتر کنید: چهار دقیقه

وقتی همه لباس‌های مورد نظر خود را داخل کمد قرار دادید و دسته بندی را نیز کامل کردید یک بررسی کلی انجام دهید و سعی کنید همه چیز ظاهر زیباتر و مرتب‌تری بدهید مثلا دسته‌های لباس را بر اساس رنگ‌های تیره و روشن کنار هم بچینید تا ظاهر کمد شما جذاب‌تر شده و حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. در این مرحله نیز مشخص خواهد شد که به چه تعداد چوب لباسی و … برای کامل کردن کمد خود نیاز دارید و می‌توانید این موارد را به لیست خرید بعدی خود اضافه کنید.

چیزهای دورریختنی را دور بریزید: یک دقیقه

در گام آخر نوبت به سازماندهی لباس‌های دوریختنی می‌رسد. لباس‌هایی را که برای هیچ کس قابل پوشیدن نیستند در سطل زباله‌های قابل بازیافت قرار دهید و لباس‌هایی را که فقط برای شما قابل پوشیدن نیستند به یک خیریه یا افرادی که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند اهدا کنید. به همین سادگی و در کمترین زمان، کمد لباس‌های نامرتب شما مرتب و شیک می‌شود و همه چیز به بهترین شکل در دسترس شما خواهد بود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی  مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)