عکاسی پانوراما با گوشی ایفون

اگر عکسی از یک چشم‌انداز وسیع (عکس پانوراما)، با زاویه دیدی بیش از حد معمول می‌خواهید، ظاهرا دو انتخاب دارید: یک دوربین گران قیمت با لنز زاویه دید گسترده بخرید یا چندین عکس بگیرید و سپس آن‌ها را با نرم‌افزار مناسب، به هم بچسبانید. اما امروزه دوربین‌ آیفون گرفتن یک عکس پانوراما را آسان ‌کرده است.

تصاویر پانوراما یا سراسرنما، می‌توانند نمای بسیار وسیع‌تری را به نسبت یک لنز زاویه دید گسترده، ثبت کنند و همچنین این کار بسیار ساده‌تر از چسباندن چند عکس به یکدیگر است و نتیجه مطلوب‌تری نیز حاصل می‌شود. البته کمی کار می‌برد. احتمالا در تلاش‌های اول عکس‌های پانورامایی که می‌گیرید کمی ایراد دارند، اما با کمی پشتکار، دقیقا همان چیزی می‌شود که می‌خواهید.

امروز قصد داریم چند روش و راهنمایی سودمند در عکاسی پانوراما با آیفون را با شما به اشتراک بگذاریم و امید است که با کمی تلاش و صرف زمان بتوانید به عکس‌هایی که می‌خواهید برسید. با گجت همراه باشید تا بیاموزید چگونه عکس پانورامای بهتری با آیفون بگیرید.

برای گرفتن یک عکس پانورامای فوق‌العاده باید زمان بگذارید

این به این معنا نیست که هنگام عکس‌برداری بسیار آهسته عمل کنید، بلکه باید مطمئن باشید که گوشی را محکم و ثابت نگه داشته و با حرکت مستقیم و بدون تکان خوردن آن را بگردانید.

چگونه عکس پانوراما بگیریم؟

برای شروع، ابتدا اپلیکیشن دوربین را در آیفون خود باز نمایید و «Pano» در پایین صفحه، آخرین گزینه سمت راست، را انتخاب کنید.

عکس پانوراما در آیفون با یک فلش که روی یک خط صاف قرار دارد نمایش داده می‌شود. این خط دقیقا جایی است که می‌خواهیم مرکز تصویرمان باشد. باید از سمت چپِ قاب مورد نظر شروع کنید و به سمت راست حرکت نمایید. از صحیح بودن محلی که قرار است از سمت چپ شروع شود و محلی که قرار است در سمت راست پایان یابد، اطمینان حاصل کنید. اگر لبه‌های تصویر کامل نبودند ایرادی ندارد، بعدا می‌توانید عکس را کراپ کنید.

هر زمان که آماده عکس برداری بودید، دکمه شاتر را فشار دهید.

چگونه عکس پانوراما بهتری با آیفون بگیریم؟

فلش روی خط در زمانی که عکس پانوراما می‌گیریم چه کاربردی دارد؟

علامت فلش، راهنمای شماست و باید سعی کنید آن را تا جایی که می‌توانید روی خط نگه دارید. اگر گوشی را بالا یا پایین ببرید، می‌بینید که فلش از روی خط محوری جابه‌جا می‌شود. به همین دلیل است که حرکت باید صاف و یکنواخت باشد. نه آنقدر کند که دوربین از تعادل خارج شود و نه آنقدر سریع که قادر به تنظیم کردن کادر نباشید.

هر زمان که خواستید به عکس‌برداری خاتمه دهید، می‌توانید دکمه شاتر را بزنید.

چگونه عکس پانوراما بهتری با آیفون بگیریم؟

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، اگر حرکت دوربین روی خط مرکزی نامنظم باشد، این اتفاق می‌افتد. در انتهای سمت راست عکس پانوراما چندین از هم گسیختگی و شکست در تصویر مشاهده می‌شود و عکس واقعا نامناسب است. اگر روی خط محوری حرکت نکنید، دوربین به صورت خوکار قسمت‌هایی از عکس را نادیده می‌گیرد و باید مجدداً تلاش کنید.

چگونه عکس پانوراما بهتری با آیفون بگیریم؟

در این عکس پانوراما به طور قابل ملاحظه‌ای حرکت صاف و یکنواخت رعایت شده است. اما اگر به قسمت‌هایی که با کادر قرمز مشخص شده، دقت کنید، می‌بینید که سطح اقیانوس دارای شیب و به هم ریختگی است.

چگونه عکس پانوراما بهتری با آیفون بگیریم؟

در مثال بعدی اکثر موارد رعایت شده‌اند. شکاف و فرورفتگی مشخصی دیده نمی‌شود. عکس پانوراما کاملاً تراز، صاف و تقریبا بی‌عیب است، اما کامل نیست. اگر عکس را در حالت تمام صفحه مشاهده کنید، می‌توانید نواقصی را پیدا کنید. اما بزرگ کردن عکس تا این حد، در راستای اهداف عکس‌برداری پانوراما نیست.

چگونه عکس پانوراما بهتری با آیفون بگیریم؟

با هر سبک و سیاق عکاسی، اگر فکر نمی‌کنید عکستان از آن‌هایی باشد که یک در یک میلیون ممکن است رخ دهد، بهتر است همیشه چند عکس بگیرید، زیرا با این که آیفون شما نمایشگر فوق‌العاده Retina دارد، اما بررسی دقیق عکس در این ابعاد تصویر، ممکن نیست.

نکاتی مهم در خصوص ثبت عکس پانوراما

این روش‌های ساده را در هنگام گرفتن عکس پانوراما به خاطر داشته باشید تا بتوانید با یک عکس زیبا، سبب شگفتی دوستان و خانواده شوید.

  • از لبه سمت چپِ قاب‌بندی مورد نظر شروع کنید، زیرا قرار است به سمت راست حرکت کنید.
  • دوربین را روی یک خط صاف و مستقیم بگردانید.
  • طوری سریع حرکت نکنید که تصویر مات شود و آنقدر هم کند نباشد که دوربین از حالت ثابت و یکنواخت خارج شود.
  • چند بار تلاش کنید و تنها به یک عکس اکتفا ننمایید.
  • اگر لبه‌های عکس کامل نبودند، می‌توانید عکس را کراپ کنید.
  • به خاطر داشته باشید که، هرچقدر عکس عریض و وسیع‌تر باشد، انحنای بیشتری در تصویر ظاهر می‌شود.

اگر واقعا مشتاق گرفتن عکس پانورامای باکیفیت هستید، می‌توانید یک سه‌پایه تهیه کنید. انواع مختلفی از سه‌پایه مخصوص آیفون در آمازون با محدوده قیمت ۱۵ تا ۳۰ دلار به فروش می‌رسد. یک سه‌پایه نه تنها به گرفتن عکس‌های پانورامای بهتر کمک می‌کند، بلکه برای انواع مختلف عکس‌برداری کاربردی و مفید است و ارزشی بیش از آنچه برایش هزینه می‌شود دارد.

By Elikak