ساعاتی قبل شرکت اپل در کنفرانس معرفی iPhone X علاوه بر معرفی پرچمدار جدید خود به رونمایی از تعدادی ابزار اختصاصی دیگر نظیر دو گوشی iPhone 8 و iPhone 8 Plus نیز پرداخت. در ادامه‌ی این مطلب به تشریح نکات مهم کنفرانس معرفی iPhone X خواهیم پرداخت و به سه گوشی هوشمندی که در این کنفرانس رونمایی شدند اشارات مفصلی خواهیم داشت. پس در صورت تمایل می‌توانید با مجله قرمز همراه باشید.

مسلما مهم‌ترین محصولی که در طول برگزاری کنفرانس معرفی iPhone X رونمایی شد، همین پرچمدار جدید اپل یعنی گوشی آیفون ۱۰ بود. در گوشی iPhone X وجود تغییرات مهمی را نسبت به گوشی آیفون ۷ شاهد هستیم و بسیاری از ویژگی‌های این محصول نسبت به برادر بزرگ‌تر خود با پیشرفت‌های محسوسی همراه شده است.

پرچمدار جدید اپل گل سرسبد کنفرانس معرفی iPhone X

بدنه‌ی گوشی iPhone X از فولاد ضد زنگ و آلیاژی مشابه با نمونه‌های‌ به کار رفته در ابزارهای جراحی ساخته شده است و دو رنگ متفاوت خاکستری و نقره‌ای را به خود می‌بیند (رنگ‌هایی که پرچمدار جدید اپل در قالب آن‌ها عرضه خواهد گردید). سوای این موضوع شاهد این نکته هستیم که پرچمدار جدید رونمایی شده در کنفرانس معرفی iPhone X از بیشترین چگالی پیکسلی طراحی شده برای تلفن‌های هوشمند خانواده‌‌ی آیفون بهره می‌برد. خصلتی که مهندسان اپل آن را قابلیت نمایش سوپر رتینا می‌نامند و رقم ۴۵۸ ppi را به کاربران گوشی iPhone X عرضه می‌کند. مسلما بهره‌مندی از این چگالی پیکسلی در قالب یک صفحه نمایش ۵.۸ اینچی OLED لذت دوچندانی را برای کاربران گوشی iPhone X به همراه خواهد داشت. به خصوص آن که صفحه نمایش به کار رفته در محصول جدید اپل (که علاوه بر مرکز این گوشی لبه‌های آن را نیز در بر می‌گیرد) از کیفیت ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسلی پشتیبانی می‌کند و از وجود تکنولوژی جدید True Tone بهره می‌برد.

گوشی جدید

از جمله نکات جالبی که در کنفرانس معرفی iPhone X به آن اشاره شد، حذف دکمه‌ی Home از پیکر پرچمدار جدید اپل بود. به این معنی که در گوشی iPhone X قابلیت حرکت سریع از پایین صفحه نمایش به سمت بالای آن جایگزین کاربرد دکمه‌ی Home شده است. علاوه بر آن سنسور اثر انگشت و قابلیت Touch ID نیز دیگر جایی در گوشی iPhone X نخواهد داشت و قابلیت جدیدی به نام Face ID جایگزین آن شده است. توسط این قابلیت جدید گوشی iPhone X قادر است به کمک سیستم IR به کار رفته در دوربین جلوی این گوشی اقدام به شناسایی صورت شما کرده و قفل گوشی را برایتان باز کند. در واقع شما تنها با نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی iPhone X قادر به گشودن قفل آن خواهید بود.

جالب این جا است که این قابلیت جدید به کمک چیپ اختصاصی و دو هسته‌ای طراحی شده برای آن حتی در نقاط تاریک نیز قادر به تشخیص چهره‌ی صاحب گوشی iPhone X خواهد بود. حتی بنابر ادعای اپل شانس باز شدن قفل این گوشی توسط نگاه کردن شخص دیگری به صفحه نمایش آن چیزی نزدیک به یک در میلیون است. البته به نظر می‌رسد که دوقلوهای همسان از شانس قابل ملاحظه‌ای برای باز کردن قفل گوشی یکدیگر توسط قابلیت Face ID برخوردار خواهند بود.

از دیگر ویژگی‌های مهمی که در کنفرانس معرفی iPhone X به آن اشاره شد، بهره‌مندی این گوشی از دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی بود. دوربینی با بهره‌مندی از قابلیت تثبیت تصویر دوگانه که به لنز دوگانه نیز مجهز خواهد بود. بنابر ادعای اپل هر دو سنسور به کار رفته در دوربین این گوشی از نمونه‌های پیش‌تر مشاهده شده بزرگ‌تر و سریع‌تر هستند. به گونه‌ای که لنز اصلی این دوربین دارای دریچه دیافراگم f/1.8 بوده و لنز تله فوتوی آن نیز به دریچه دیافراگم f/2.4 مجهز است. در کنفرانس معرفی iPhone X به این نکته نیز اشاره شد که میان دو لنز دوربین این گوشی یک فلش Quad-LED با بهره‌مندی از تکنولوژی True Tone وجود دارد. ابزار مفیدی که میزان یک‌نواختی نور را دو چندان می‌سازد.

البته حین برگزاری کنفرانس معرفی iPhone X به پردازنده‌ی پرچمدار جدید اپل نیز اشاراتی صورت گرفت که اطلاعات مربوط به آن تقریبا همان نکاتی را شامل که پیش‌تر در قالب این مطلب به آن‌ها اشاره کرده بودیم. از دیگر نکات قابل توجهی که در جریان برگزاری کنفرانس معرفی iPhone X به آن اشاره شد پشتیبانی این گوشی از قابلیت‌هایی نظیر امکان شارژ بی‌سیم، سیستم ارتباطی پیشرفته‌ی LTE و بلوتوث ۵ بود.

آیفون X

سیستم شارژ بی‌سیم جدید شرکت اپل مبتنی بر یک پد شارژ از نو طراحی شده خواهد بود که با نام AirPower شناخته می‌شود و با تمام ابزارهای هوشمند و همراه این شرکت سازگاری کامل دارد. این سیستم جدید قرار است از سال آینده در اختیار کاربران محصولات اپل قرار گیرد.

در رابطه با قابلیت بلوتوث ۵ نیز باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تعداد ابزارهای جانبی موجود در بازار که مبتنی بر چنین قابلیتی باشند چیزی نزدیک به صفر است. بنابراین تا زمان آمدن محصولات مبتنی بر این قابلیت به بازار، بهره‌مندی iPhone X از سیستم بلوتوث ۵ تنها یک قابلیت تزئینی در این گوشی جدید خواهد بود.

در پایان کنفرانس معرفی iPhone X شاهد این نکته بودیم که روز ۱۲ آبان امسال به عنوان تاریخ عرضه‌ی رسمی این گوشی به بازار اعلام شد. با این توضیح که فرآیند پیش فروش این محصول یک هفته زودتر یعنی از روز ۵ آبان آغاز خواهد گردید. گفتنی است که گوشی iPhone X در قالب نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی (که از گزینه‌ی ارتقا به نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی برخوردار خواهد بود) به بازار عرضه می‌شود و قیمتی معادل ۹۹۹ دلار خواهد داشت.

رونمایی از iPhone 8 و iPhone 8 Plus در کنفرانس معرفی iPhone X

اما کنفرانس معرفی iPhone X به طور کامل منحصر به رونمایی از این محصول جدید نبود و در کنار آن دو گوشی iPhone 8 و iPhone 8 Plus نیز معرفی شدند. هر دوی این محصولات در تاریخ ۳۱ شهریور ماه امسال در قالب دو نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی به بازار عرضه می‌گردند و از همین جمعه یعنی روز ۲۴ شهریور قابل پیش خرید خواهند بود. با این تفاوت که گوشی iPhone 8 با قیمت ۶۹۹ دلار و گوشی iPhone 8 Plus نیز با قیمت ۷۹۹ دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. در این میان سیستم عامل iOS 11 نیز از روز ۲۸ شهریور ماه برای دانلود در اختیار دارندگان ابزارهای هوشمند اپل قرار خواهد گرفت.

گوشی آیفون

در مجموع می‌توان ادعا کرد که دو گوشی iPhone 8 و iPhone 8 Plus به لحاظ مشخصات ظاهری و فنی از شباهت‌های تنگاتنگی با یکدیگر برخوردار هستند. به عنوان مثال هر دوی آن‌ها از وجود اسپیکرهای استریو بهره می‌برند. اسپیکرهایی که به لحاظ کیفیت و بلندی صدا چیزی نزدیک به ۲۵ درصد از گوشی آیفون ۷ قدرتمندتر خواهند بود. علاوه بر آن هر دوی این محصولات مجهز به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی هستند که همانند دوربین گوشی iPhone X کاملا برای استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده بهینه‌سازی شده است. با این تفاوت که دوربین گوشی iPhone 8 Plus مجهز به لنز دوگانه خواهد بود و دوربین گوشی iPhone 8 سبک و سیاقی سنتی خواهد داشت. علاوه بر آن قابلیت نورپردازی جدیدی که موجب افزایش دقت در نورپردازی چهره‌ی افراد می‌شود و مبتنی بر سیستم یادگیری ماشین خواهد بود نیز تنها به دوربین گوشی آیفون ۸ پلاس اختصاص دارد و در گوشی آیفون ۸ مشاهده نمی‌شود.

این برتری در صفحه نمایش این گوشی نیز مشاهده می‌شود. به این معنی که گوشی iPhone 8 Plus از وجود صفحه نمایش ۵.۵ اینچی بهره می‌برد. این در حالی است که اندازه‌ی صفح نمایش گوشی iPhone 8 به ۴.۷ اینچ محدود می‌شود. البته هر دو گوشی رونمایی شده در کنفرانس معرفی iPhone X از ویدیوهای ۴k تحت نرخ فریم ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر بهره‌مندی از تکنولوژی True Tone در صفحه نمایش خود، به قابلیت شارژ بی‌سیم نیز مجهز هستند.

از دیگر ویژگی‌‌های مشترک در این دو گوشی نیز می‌توان به مقاومت صفحه نمایش آن‌ها نسبت به آب و گرد و غبار اشاره کرد. ضمن این که هر دوی این محصولات از پردازنده‌ای مشابه با مدل به کار رفته در گوشی iPhone X بهره می‌برند.

به هرحال می‌توان ادعا کرد که کنفرانس معرفی iPhone X از کنفرانس مشابه اپل در سال گذشته بهتر و جذاب‌تر برگزار شد.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.