این روزها اپلیکیشن‌ها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کنند و تقریبا برای هر کار و مشکلی که فکرش را بکنید یک اپلیکیشن وجود دارد. اما در میان میلیون‌ها اپلیکیشنی که مشاهده می‌کنید کدام بهتر است؟ امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها برای این منظور طراحی شده است تا کاربران بتوانند اپلیکیشن‌های برتر را ساده‌تر پیدا کنند. وقتی در فروشگاه‌های اپلیکیشن مثل گوگل استور و اپل استور به دنبال اپلیکیشن خاصی می‌گردید این سیستم اپلیکیشن‌هایی را که امتیاز بالاتر و نقدهای مثبت‌تری دریافت کرده است در صفحه اول جستجو نشان می‌دهد. اما آیا این سیستم امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها قابل اعتماد هستند؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سیستم امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها

با توسعه تلفن‌های همراه هوشمند و افزایش روزافزون استفاده از آن‌ها بازار اپلیکیشن‌های تلفن همراه نیز روز به روز در حال گسترش است به طوری که طبق اعلام App Annie در حال حاضر بیش از سه و نیم میلیون اپلیکیشن و بازی اندروید در Google Play و بیش از دو و نیم میلیون اپلیکیشن نیز در App Store اپل وجود دارد. با این گستردگی و تنوع در انتخاب، کاربران به سیستمی نیاز دارد که بتواند آن‌ها را در انتخاب بهترین اپلیکیشن یاری کند و سیستم امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها نیز به همین منظور ابداع شده است. در این سیستم کاربران پس از نصب و به کار بردن هر اپلیکیشن، امتیازی بین یک تا پنج را به آن می‌دهند که یک ستاره به معنای عدم رضایت و پنج ستاره به معنای رضایت کامل است. در ادامه نیز هر کاربر می‌تواند نظر و تجربه خود را در مورد آن اپلیکیشن به صورت یک متن با جزئیات بیشتر در بخش مربوطه ثبت کند تا برای بقیه کاربرانی که می‌خواهند آن اپلیکیشن را خریداری کنند قابل نمایش باشد.

سیستم‌های امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها

بنابراین هرچه امتیاز اپلیکیشنی بالاتر باشد کاربران بیشتری آن را پسندیده و از استفاده از آن راضی بوده‌اند. اما این امتیازها و نظرات و نقدها تا چه حد قابل اعتماد و اعتنا هستند؟ بیشتر مواقع با نظراتی کوتاهی مواجه می‌شویم که کاربر از نصب نشدن اپلیکیشن روی ابزار خاصی شاکی است و بر این اساس تنها یک امتیاز به اپلیکیشن داده است، گاهی نیز نظرات مثبت و پنج ستاره ممکن است واقعی نباشد و توسط افرادی که از فروش اپلیکیشن نفع می‌برند ثبت شده باشد. به طور کلی اگر تعداد نظرات و امتیازهای یک اپلیکیشن بالا باشد می‌توان از میانگین آن یک نتیجه منطقی گرفت اما برخی از صاحبان اپلیکیشن‌ها برای رسیدن به امتیازات بالاتر قوانین مربوط به امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها را می‌شکنند.

تقلب در امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها

اگر عبارت paid app reviews یا کلمات مشابه آن را در اینترنت جستجو کنید با نتایج جالبی مواجه خواهید شد. اپلیکیشن‌های بزرگ برای نوشتن هر نقد مثبت و امتیاز ۵ ستاره به شما دو تا سه دلار پرداخت می‌کنند اما به طور کلی این نرخ برای اپلیکیشن‌های معمولی حدود ۵۰ سنت است. جالب است بدانید، این سیستم‌هایی که نقدهای تقلبی را به اپلیکیشن‌ها می‌فروشند برای رد گم کردن چند امتیاز چهار ستاره هم در میان امتیازات جعلی خود وارد می‌کنند و به کارفرمای خود ضمانت می‌دهند که نقدهای حذف شده را جایگزین کنند. چنین سیستمی می‌تواند اعتبار امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها را به کلی از بین ببرد به همین دلیل هم گوگل و هم اپل با جدیت به دنبال حذف نقدهای این چنینی و حتی تعلیق و حذف اپلیکیشن‌های متقلب از مجموعه خود هستند. اما مشکل اصلی در این کار، تشخیص نقدهای تقلبی از نقدهای واقعی است. نقدهای تقلبی معمولا شبیه به هم و کوتاه هستند و توضیحات زیادی در خود ندارند و حتی ممکن است نویسنده آن هرگز از اپلیکیشن استفاده نکرده باشد.

سیستم‌های امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها

گوگل و اپل در تلاش هستند که امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها را به سیستمی اصیل و واقعی تبدیل کنند که برای کاربران قابل اتکا باشد اما این مساله دو جنبه دارد، جنبه اول اپلیکیشن‌هایی هستند که از نقدهای جعلی برای ارتقاء محصول خود استفاده می‌کنند و جنبه دوم اپلیکیشن‌هایی هستند که از نقدهای جعلی برای ضربه زدن به رقبای خود استفاده می‌کنند در نتیجه این همیشه نظرات مثبت و تعریف و تمجیدها نیستند که ممکن است تقلبی باشند. نمونه شاخص این نوع نظردهی در مورد بازی Flapy Bird رخ داد که طی آن روزانه ۵۰ هزار دلار برای امتیازدهی به این اپلیکیشن هزینه شد تا در لیست اپلیکیشن‌های برتر قرار بگیرد و به موفقیتی چشمگیر دست یابد. نمونه عکس این مورد نیز در مورد اپلیکیشن BBC رخ داد که طی یک هفته در جولای سال ۲۰۱۷ هزاران نقد منفی دریافت کرد که قطعا طبیعی نبود. هنوز مشخص نیست این اتفاقات با کمک سیستم‌های نقد جعلی رخ داده‌اند یا این که گروهی از افراد با اهداف خاص و مشترک به این کار اقدام کرده باشند.

سیستم‌های امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها

آیا سیستم‌های امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها قابل اعتماد هستند؟

تقلب در امتیازدهی و نقد چیز جدیدی نیست و سایت‌هایی مثل آمازون از گذشته در مورد محصولات خود با آن درگیر بوده‌اند. پس اگر به این نقدها و نظرات اعتماد نداشته باشید شما را سرزنش نمی‌کنیم، سیستم‌های امتیازدهی به اپلیکیشن‌ها صددرصد قابل اعتماد نیستند اما این به معنای آن نیست که هیچ راهی برای شناختن بهترین اپلیکیشن‌ها وجود ندارد و فقط کافی است تنها به آن اتکا نکنید و از منابع دیگر هم برای کسب اطلاعات استفاده کنید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که بدون تقلب و جعل نظر، بهترین‌ها را در هر بخش به شما معرفی می‌کنند، در این سایت‌ها متخصصان با نصب و امتحان کردن اپلیکیشن‌ها و انجام تحقیقات گسترده از کاربردی بودن آن‌ها مطمئن شده و در لیست برترین‌ها قرار می‌دهند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه اپلیکیشن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Digital Trends (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)