زیبایی یک امر نسبی است که با سلیقه ارتباط مستقیمی دارد و سلیقه عمومی مردم است که تعیین می‌کند چه چیزی زیبا و چه چیزی نازیبا است. از این رو سبک‌های زیبایی در دوره‌های تاریخی مختلف ویژگی‌های متفاوتی داشته‌اند چون تعریفی که از زیبایی و کمال ظاهری مطرح بوده نسبت به دوره‌های دیگر متفاوت بوده و معیارهای اجتماعی و زیبایی شناسی متفاوتی بر جوامع حاکم بوده است. در یک دوره داشتن ابروهای پرپشت و کشیده و سایه‌های رنگارنگ زیبایی محسوب می‌شده و در دوره‌ای دیگر گونه‌های برجسته تزریق شده و فلج کردن عضلات با بوتاکس. اما مطالعه تاریخ همیشه مفید است و شناخت این تغییرات و تحولات تصور روشن و کاملی از آن چه که بر بشر گذشته است و آنچه پیش روی ماست به دست می‌دهد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با سبک‌های زیبایی در دوره‌های مختلف تاریخی آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که زیبایی در گذر زمان چطور تغییر کرده و به وضعیت فعلی رسیده است.

سبک‌های زیبایی در سال ۵۱ قبل از میلاد، چشمان دودی کلئوپاترا

اجازه دهید این بررسی را با یکی از معروف‌ترین زنان دوران باستان یعنی کلئوپاترا آغاز کنیم. کلئوپاترا نماد زیبایی در ۲۰۰۰ سال پیش بود و به گفته مورخان زیبایی او بسیار باشکوه و دست نیافتنی بود در حدی که امپراطور روم را شیفته خود کرد. دوران کلئوپاترا دوران تولد یک سبک زیبایی خاص است که اکنون هم پس از چندین قرن و هزاره محبوب شمرده می‌شود یعنی آرایش چشم دودی. مصریان در این نوع از آرایش بسیار متبحر بودند و با کمک دوده‌های مخصوص چشمان خود را آرایش می‌کردند. امروز انجام این نوع آرایش با کمک مداد چشم و سایه‌های مخصوص آرایش دودی بسیار ساده‌تر شده است و شما با کمک این ابزارها می‌توانید یک آرایش کلئوپاترایی زیبا داشته باشید و با این نوع آرایش تیپ مجالس و مهمانی‌های خود را ارتقاء دهید.

چشمان دودی کلئوپاترا

سبک‌های زیبایی در دهه ۱۹۲۰، آفتاب سوختگی کوکو شانل

حدود یک قرن پیش وقتی کوکو شانل اسطوره طراحی لباس و مد قرن بیستم با کشتی تفریحی به سفر رفت دچار آفتاب سوختگی شد و وقتی به پاریس بازگشت صورت برنزه شده او به جدیدترین مدل آرایش و زیبایی پاریس در آن دوره تبدیل شد و همه خانم‌های پاریسی به دنبال این بودند که مانند کوکو شانل برنزه و آفتاب سوخته شوند. اگرچه کارشناسان پوست و مو و متخصصان زیبایی معتقدند این روش زیبایی روش سالمی نیست و آن را توصیه نمی‌کنند اما از آن زمان تا کنون برنزه کردن بین خانم‌ها و حتی آقایان محبوب بوده است. اگر شما هم به برنزه شدن علاقه دارید بهتر است از اسپری‌ها و کرم‌های مخصوص استفاده کنید و حتی الامکان کمتر در معرض تابش اشعه‌های مضر خورشید (و بدتر از آن دستگاه‌های سولاریوم) قرار بگیرید.

سبک‌های زیبایی

سبک‌های زیبایی در دهه ۱۹۶۰، چتری‌های بریژیت باردو

اگر کوچک‌ترین آشنایی با سینما و مد دهه ۱۹۶۰ داشته باشید حتما نام بریژت باردو را شنیده‌اید. این ستاره سینمای فرانسه که آیکن مد آن دوران هم محسوب می‌شد زیبایی فوق العاده‌ای داشت و همیشه از یک مدل موی خاص استفاده می‌کرد یعنی چتری‌های بلند. چتری‌های بلند او طوری بود که ابروهای نازکش را پوشش می‌داد و چهره او را کادردار می‌کرد. این مدل چتری از آن زمان تاکنون در همه دوره‌ها محبوب بوده است چون حالتی بدون تلاش و طبیعی به چهره می‌دهد که مورد تایید زیبایی شناسی فرانسوی است و خانم‌ها به ویژه خانم‌های جوان از این نوع چتری‌های زیبا و بی‌دردسر برای جذاب‌تر کردن چهره خود استفاده کرده‌اند.

سبک‌های زیبایی پرطرفدار در هر دوره تاریخی

سبک‌های زیبایی در دهه ۱۹۷۰، موهای صاف شر

کمتر کسی را می‌توان یافت که با موزیک دهه ۷۰ آشنایی داشته باشد اما نام َ”َشر” خواننده  و هنرمند شاخص این دهه را نشنیده باشد. شر که اکنون هفتاد سالگی را هم پشت سر گذاشته است همچنان جذابیت و زیبایی آن دوران را با خود دارد. تا دهه هفتاد موهای پوش داده شده و حجیم مد روز باشند اما شر با موهای صاف و یکدست خود تحول شگرفی در زیبایی شناسیا این دهه به وجود آورد و از آن زمان زنان نه تنها دیگر به پوش دادن موهای خود علاقه‌ای نداشتند بلکه با ابزارهای مختلف به صاف کردن موهای خود روی می‌آورند تا زیبایی باشکوه و استثنایی شر را داشته باشند. همین تحول ایده ابداع و تولید موصاف کن را به طراحان صنعتی داد و این ابزار به یک ابزار ضروری در دنیای زیبایی امروز تبدیل شد.

سبک‌های زیبایی پرطرفدار در هر دوره تاریخی

سبک‌های زیبایی در دهه ۱۹۸۰، تحول مراقبت پوست

در سال ۱۹۷۱ رتین آ به عنوان یک داروی موثر در درمان آکنه مورد تایید قرار گرفت و این رویداد صنعت مراقبت پوست را دچار تحول کرد. با این کشف مشخص شد که رتینول نه تنها می‌تواند آکنه را بهبود ببخشد بلکه در درمان اختلالات پوستی رایج دیگر هم نقش موثری دارد و با افزایش ترشح کلاژن می‌تواند چروک‌های پوستی را کاهش داده و پوست را جوان‌تر کند. ده سال بعد وجود کلاژن به تایید دانشمندان رسید و تحول دیگری در این صنعت به وجود آمد. از آن زمان تاکنون متخصصان زیبایی رتینول و مشتقات آن را برای درمان مشکلات پوستی مثل آکنه، لک، چروک و … و کلاژن را به عنوان فیلر تزریقی و یا به اشکال دیگر برای بیماران خود تجویز می‌کنند.

مراقبت پوست

سبک‌های زیبایی در دهه ۱۹۹۰، لب‌های قهوه‌ای مات

اگر سنتان به حدی باشد که سبک‌های زیبایی دهه ۹۰ میلادی را به خاطر آورید تصویری که از آرایش در آن دوران در ذهن شما نقش بسته است یک آرایش با رنگ‌های خنثی و تیره مثل قهوه‌ای و خاکستری است. لب‌هایی که با مداد لب تیره و مات دورگیری شده و با رژ لبی کمرنگ پر شده‌اند ترند غالب آن دوران بود و نگاهی به آرایش چهره‌های مد آن زمان مثل نائومی کمپل و کیت ماس بر این ادعا صحه می‌گذارد. اگرچه اکنون سبک آرایش غیرطبیعی مثل دور لب تیره دیگر محبوب نیست اما رنگ‌های خنثی هنوز هم طرفداران زیادی دارند چون این رنگ‌ها به همه می‌آیند و به خصوص افرادی که پوست تیره دارند می‌توانند با رژ لب قهوه‌ای چهره خود را زیباتر کنند.

سبک‌های زیبایی

سبک‌های زیبایی در دهه ۲۰۰۰، کاربرد بوتاکس در زیبایی

اگرچه کاربرد بوتاکس در درمان‌های پزشکی از سال‌ها قبل از شروع قرن بیست و یکم تایید شده بود اما در سال ۲۰۰۲ بود که سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از بوتاکس را به عنوان یک درمان زیبایی برای از بین بردن چین و چروک‌ها تایید کرد و از آن زمان محبوبیت این ماده سمی اما اثرگذار روز به روز در حال افزایش بوده است. این محبوبیت در حدی است که کلمه بوتاکس هم به عنوان اسم و هم به عنوان فعل در زبان انگلیسی به کار می‌رود و هر روز هزاران نفر در کشورهای مختلف صورت خود را زیر تزریق این ماده سمی قرار می‌دهند تا چهره‌ای جوان‌تر و زیباتر داشته باشند.

سبک‌های زیبایی پرطرفدار در هر دوره تاریخی

سبک‌های زیبایی در دهه ۲۰۱۰، فر ساحلی

از این دوران مفهوم زن مدرن در دنیای زیبایی پررنگ‌تر شد و موهای بی‌نقص و فر شده با دقت فراوان جای خود را به مدل موهایی داد که چندان بی‌نقص نبودند و حالتی طبیعی و بدون تلاش داشتند. این نوع از فر مو تحت عنوان فر ساحلی بسیار محبوب و پرطرفدار شد (عنوان فر ساحلی از این جهت به این مدل مو اطلاق می‌شود که پس از شنا در دریا و خشک شدن طبیعی موها چنین حالتی پیدا می‌کنند) این نوع فر را می‌توان با یک دستگاه فرکننده با قطر زیاد به راحتی انجام داد و راز آن در صاف نگه داشتن نوک موها است.

سبک‌های زیبایی پرطرفدار در هر دوره تاریخی

سبک‌های زیبایی در سال ۲۰۱۸، بافت طبیعی موها

حال که با سبک‌های زیبایی از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون آشنا شدید شاید این سوال در ذهن شما نقش ببندد که در حال حاضر که در سال ۲۰۱۸ میلادی به سر می‌بریم کدام مدل و سبک زیبایی محبوب و پرطرفدار است؟ همان طور که می‌دانید ما در حال حاضر در عصر زیبایی‌های طبیعی و بدون تلاش هستیم، عصری که در آن صاف کردن و فر کردن موها به طور غیرطبیعی مذموم است. زنی که در این عصر زندگی می‌کند زیبایی طبیعی دارد چون وقت زیادی برای رسیدگی بیش از حد به موها و ظاهر خود ندارد و همه چیز را در بهترین یعنی طبیعی‌ترین شکل آن حفظ می‌کند. پس جای تعجبی ندارد که ستارگانی مثل سولانژ نولز، یارا شهیدی و اوزو اودوبا موهایی با بافت کاملا طبیعی دارند و علاقه‌ای به صاف کردن آن‌ها هم ندارند.

سبک‌های زیبایی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)