خریدن یک یخ پک از یک فروشگاه بصورت آماده، راه حل مناسبی برای درمانهای جزئی، کبودی‌ها، رگ به رگ شدن  و التهاب است، اما چرا برای خرید یک یخ ژله‌ای آبی پول بپردازید در حالی که خودتان می‌توانید آن را در خانه خیلی خوب درست کنید.

کمپرس های سرد خانگی به شما همان سطح از تسکین درد را برای پوست، ماهیچه و جراحتهای دیگر، بدون دردسر رفتن به مغازه را می‌دهند. شما حتی می‌توانید بعضی از آنها را برای خنک نگهداشتن نوشیدنی‌تان استفاده کنید.

کمپرس یخ درمانی

یخ می‌تواند تورم و التهاب را کاهش دهد و به توقف خونریزی کمک کند. سرما گردش خون را محدود می‌کند که به نوبه خود می‌تواند به کاهش هر گونه کبودی کمک کند.

شما می‌توانید یخ پک‌های فوری را در کیت کمک‌های اولیه و یا در ماشین خود در موارد اضطراری نگه دارید.

برای یادگیری همه چیز در مورد چگونگی استفاده از یخ فشرده سرد، چگونگی ساخت و مدت زمان استفاده از آن، به خواندن ادامه دهید.

چگونه می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد

برای ایجاد کمپرس سرد شما به این مواد نیاز دارید :

  • یخ (یا سبزیجات منجمد)
  • حوله حمام
  • آب
  • کیسه پلاستیکی
  • حوله نازک

مرحله ۱: مکعب‌های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. شما همچنین می‌توانید یخ را با یک کیسه غذای یخ زده جایگزین کنید. بهتر است از کیسه سبزیجات کوچکتر استفاده کنید تا کیسه روی پوست شما بنشیند. در صورتی که نیاز به استفاده از کیسه‌ای از مواد غذایی یخ زده دارید، مکعب یخ را در بخش باقیمانده بریزید. به این روش، شما به هنگام گرم شدن مواد غذایی، یک کیسه یخ پشتیبان دارید.

شما همچنین می‌توانید از یک حوله استفاده کنید تا یخ پک روی پوست نچسبد.

  • حوله را با آب سرد کاملا خیس کرده و آن را در یک کیسه پلاستیکی کاملا بسته قرار دهید.
  • کیسه را در فریزر به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید.

کمپرس‌های سرد ساخته شده از حوله‌های مرطوب برای نواحی حساس بهتر هستند، همچون چشمها.

مرحله ۲ : یک حوله حمام را زیر آب سرد یگیرید و آن را اطراف یک کیسه یخ قرار دهید. شما همچنین می‌توانید حوله را درون یک حمام یخ فرو کنید اگر فکر می‌کنید در برابر پوست شما چندان سرد نیست.

مرحله ۳ : کمپرس سرد خانگی را برای ۲۰ دقیقه قرار دهید.

مرحله ۴ : ناحیه را پس از پایان کار خشک کنید. شما همچنین می‌توانید آن را روی پوست به صورتی که یخ پک را روی شما نگه دارد، حفظ کنید. یخ ممکن است به سرعت ذوب شود.

استفاده‌ دوباره : برای تورم، دوباره کمپرس را بعد از دو ساعت استفاده کنید. نگه دارید تا زمانی که تورم از بین برود.

نحوه استفاده از کمپرس سرد برای صدمات

این به سرد شدن زخم در ۴۸ ساعت اول کمک می‌کند. درمان فوری بهتر است.

از استفاده از کمپرس سرد برای بیش از ۲۰ دقیقه در یک بار استفاده خودداری کنید. بهترین راه این است که بصورت متناوب ۲۰ دقیقه استفاده شود و ۲۰ دقیقه فاصله زمانی بین هر بار استفاده فاصله بیفتد. شما می‌توانید بسته یخ را برای روزها نگه دارید اگر شما نیاز دارید. هیچ محدوده زمانی برای توقف استاده از آن وجود ندارد. اگر در عرض ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت بهبودی حاصل نشد، به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر یک زخم دارید از سیستم زیر استفاده کنید.

استراحت : از استفاده از منطقه آسیب دیده اجتناب کنید. فقط فعالیتهایی را که بدن شما اجازه می‌دهد انجام دهید.

سرما : در اسرع وقت یک کمپرس سرد روی ناحیه قرار دهید. این به کاهش التهاب، خونریزی و کبودی کمک می‌کند.

بالا بردن : محل آسیب را بالاتر از قلب‌تان نگه دارید. به عنوان مثال اگر پای شما آسیب دید، پای خود را بر روی بالش یا تشکچه قرار دهید. شما می‌توانید همین کار را با آسیب بازو هم انجام دهید.

شما همچنین می‌توانید داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا تیلنول مصرف کنید. مصرف این داروها، هنگام استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به درمان کمک کند.

کمپرس سرد برای تب، چشم و سایر

شما می‌توانید یک کمپرس سرد را در هر جایی از بدن خود قرار دهید، از جمله چشمانتان، کمر، پیشانی و غیره. صدماتی که تهدید کننده زندگی نیستند، اغلب می‌توان از یک کمپرس سرد استفاده کرد. یخ می‌تواند به کاهش درد کمک کند :

  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • رگ به رگ شدن عضلات
  • مشکلات در تاندون
  • تب
  • آلرژی‌های چشم
  • هموروئید

کمپرس‌های سرد را می‌توان در بزرگسالان و کودکان استفاده کرد. با این حال، هنگام استفاده از یخ پک بر روی نوزادان، مراقب باشید. آنها ممکن است قادر به تحمل چنین درجه حرارت سردی نباشند. ممکن است بخواهید یک حوله حمام را زیر آب سرد نگه دارید و از آن استفاده کنید.

خطرات و هشدارها

  • از یخ مستقیما روی پوست استفاده نکنید. اینکار موجب چسبیدن به پوست و سوزاندن آن می‌شود و موجب زخم بیشتر می شود.
  • یخ پک را به مدت طولانی روی ناحیه آسیب دیده قرار ندهید. این باعث یخ زدگی می‌شود.
  • از کمپرس سرد برای آسیب جدی استفاده نکنید. بدن شما ممکن است دچار تغییراتی شود و آسیب‌ها به بدن بیش از سود آن باشد.
  • یخ را در مناطقی که دچار کاهش حساسیت و بی حسی هستند استفاده نکنید، مثلا برای بیماران دیابتی یا سندرم رینود.

برای صدمات طولانی مدت مانند آرتروز، تحریکات مزمن و سفتی ثابت مفاصل، بهترین روش استفاده از گرما است. “قانون شش هفته” را در ذهن داشته باشید : برای هر آسیبی که بیش از شش هفته طول بکشد باید از گرما برای افزایش جریان خون استفاده کرد.

ساخت یخ پک و یخ ژله‌ای خانگی

تا اینجا به شما شیوه ساخت کمپرس سرد با استفاده از یخ، نحوه کاربرد آن و موارد احتیاطی را به شما گفتیم، اما به غیر از استفاده از یخ و سبزیجات یخ زده، روشهای دیگری هم برای ساخت کمپرس سرد وجود دارد که در واقع همان یخ پک یا یخ ژله‌ای است که ما شیوه ساخت را با موادی ارزان و در دسترس به شما یاد خواهیم داد و البته پس از یاد دادن همه روشهای ساخت یخ پک، آموزش ساخت جلیقه سرد را به عنوان پاداش به شما ارائه خواهیم داد.

استفاده از شربت ذرت یا مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی برای یخ پک خانگی

بهترین بخش از یک بسته یخ ژله‌ای، ماهیت انعطاف پذیر آن است. شما می توانید آن را با قسمت مورد نظر (یا قسمت دردناک) مطابقت دهید، و یخ ژله‌ای بخوبی آن را سرد نگه می‌دارد. با این حال شما نیازی به دانه‌های آبی ژله‌ای فانتزی ندارید، شربت ذرت نیز، همان کار را می‌کند.

فقط شربت ذرت را داخل یک کیسه زیپ لاک پلاستیکی بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. پس از گذشت چند ساعت، شربت ذرت به طور باور نکردنی سرد می‌شود، اما یخ نخواهد زد. ساختن آن نخستین درمان کمکی کامل خواهد بود. اگر شما شربت ذرت در دسترس ندارید، مایع ظرفشویی همان کار را انجام می‌دهد.

استفاده از پول خرد

یخ پک با استفاده از سکه

آیا مقدار زیادی سکه در قلک خود داردید؟ قبل از اینکه آنها را به اسکناس تبدیل کنید، آنها را برای صدمات بعدی یا درد در فریزر نگه دارید. فلز به خوبی سرما را در خود نگه می‌دارد، بنابراین وقتی که شما نیاز به یخ پک دارید و بخاطر عجله نمی‌توانید صبر کنید، سکه هایتان را درون یک کیسه زیپ لاک بریزید و چند ساعت صبر کنید.

یخ پک با آب نمک

استفاده از آب نمک برای یخ پک و یخ ژله ای

ساده ترین راه‌حل، مشخصا آب است اما برای ساختن یک یخ ژله ای که جامد و سفت نباشد و ماهیت قابل تغییر داشته باشد، فقط باید به مخلوط نمک اضافه کنید. نمک درجه حرارت انجماد آب را تغییر می‌دهد به طوری که یخ پک شما انعطاف پذیرتر است. برای ایجاد یک یخ پک، دو قاشق غذاخوری نمک برای هر فنجان آب در یک کیسه زیپ لاک با هم مخلوط کنید و برای چند ساعت آن را فریز کنید.

از پوشک بچه، آب و الکل استفاده کنید.

اگر چه احمقانه به نظر می‌رسد، اما پوشک‌های  بچه یک کمپرس سرد عالی می‌سازند و نسبتا ارزان هستند (مگر اینکه شما در خانه بچه نداشته باشید).

پوشک را باز کنید و آن را با یک ترکیب ۵۰-۵۰ از الکل و آب پر کنید. وقتی که پوشک در فریزر قرار می‌گیرد، الکل، آب مخلوط را همچون ژله نگه خواهد داشت و از یخ زدن آن جلوگیری می‌کند . چند ساعت منتظر بمانید، سپس از خنکای تسکین دهنده سرد و آرام بخش  لذت ببرید.

فواید آن به مراتب بهتر از اغلب یخهای ژله‌ای فروشگاهی خواهد بود ؛ شما نه تنها قادر خواهید بود آن را به راحتی دور انگشت یا مفاصلتان بپیچید، بله نشتی نیز نخواهد داشت. به غیر از اینها، پوشک بچه مقادیر زیادی از مایع را در خود نگه می‌دارد.

استفاده از اسفنج با آب

استفاده از اسفنج برای یخ پک

اسفنج آشپزخانه، ماهیت نرم و انعطاف پذیری دارد که آن را برای ساخت یخ پک خانگی عالی می‌سازد. فقط آن را زیر آب نگه دارید تا زمانی که کاملا خیس بخورد، بصورت کاملا خیس آن را داخل یک کیسه زیپ لاک بگذارید و در درون فریزر قرار دهید (اگر از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید، اسفنج به دیواره فریزر می‌چسبد).

اگرچه اسفنج نرم به هنگام خارج کردن از فریزر سفت و ثابت است، اما به پوست شما به هنگامی که بخاطر جراحت نیاز به سرما دارد، دمای سرد را بخوبی انتقال می‌دهد. فقط بخاطر داشته باشید که به زور آن را وادار به خم کردن و شکستن نکنید. وقتی که از آن استفاده می‌کنید، به آرامی به حالت نرم خود باز می‌گردد، و شما می‌توانید  از سرمای آن مطابق با نواحی درد استفاده کنید.

یخ پک باستفاده از دانه‌های برنج

یخ پک با استفاده از دانه های برنج در کیسه زیپ لاک

آب تنها وسیله برای خنکی بدن و سرمایی که شما برای رفع درد نیاز دارید نیست، زمانی که از درد رنج می‌برید، دانه‌های برنج عالی کار می‌کنند. تمام چیزی که شما برای ساختن یخ پک برنجی تان نیاز دارید، برنج، یک کیسه پلاستیکی قابل انعطاف (حتی می‌تواند یک کیسه پارچه‌ای باشد) و یک فریزر است. اگر از من بپرسید، خیلی بهتر از یک کیسه نخود یخ زده است. به علاوه برنج در نگهداری گرما بسیار عالی است، بنابراین آن را می‌توانید به عنوان پد گرم کننده نیز بکار ببرید.

استفاده از دستکش لاتکس

یخ پک با دستکش لاتکس

شما می‌دانستید، دستکش‌های لاتکس که در مطب دکتر می‌بینید به غیر از استفاده بهداشتی، استفاده دیگری هم دارد؟ به هنگامی که شما می‌خواهید یک یخ پک بسازید، آنها یک وسیله عالی هستند. آنها را با مقداری الکل و آب مخلوط با هم پر کنید. به صورت یک بخش الکل و یک بخش آب ترکیب شوند که در اینصورت هنگام قرار گرفتن در فریزر یخ نخواهد زد. این وسیله‌ای عالی برای تسکین سوختگی‌ دست و پا است.

استفاده در آشپزخانه

برای بهره بردن از تابستان و تعطیلات آخر هفته، رفتن به یک سفر کوتاه خارج از شهر بسیار عالی است. در این هوای گرم هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی خنک و دلچسب گرما را از تن بیرون نمی‌کند اما مشکل اینجاست که پس از چند ساعت بیرون بودن از خانه بطری‌های خنک شما گرم خواهد شد. اما از آنجایی که همیشه برای هر چیزی راه حلی وجود دارد ما اینجا هستیم تا به شما یاد بدهیم که چگونه با یک خنک کننده راحت و بی دردسر نوشیدنی‌های خنکمان را خنکتر نگه داریم. این کار اصلا سخت نیست و تنها به چند مرحله کار ساده نیازمند است.

نگه داشتن سرما در بادکنک

یخ پک نوشیدنیها با بادکنک

برای سرد نگهداشتن نوشیدنی‌هایتان برای مهمانی‌های تابستانی، بادکنک‌ها را با آب پر کرده و فریز کنید. این خیلی ارزان‌تر از یخ پک موجود در فروشگاه‌ها است و شما نگران چسبیدن دستانتان به هنگام فرو رفتن درون ظرف نوشیدنی‌ها نیستید.

جلیقه خنک کننده

من اخیرا درس‌های پرواز را شروع کردم و متوجه شدم که بسیاری از خلبانان جلیقه‌های سرمایی یا خنک کننده پوشیده‌اند تا در هواپیما راحت باشند و در ماه‌های گرم در هواپیمای بدون تهویه مطبوع بتوانند گرما را تحمل کنند. علاوه بر این ورزشکاران و کارگران صنعتی گاهی از جلیقه‌های یخ استفاده می‌کنند. کار در خارج از خانه و احساس گرمای زیاد؟ نیازی نیست رنج بکشید. جلیقه سرد بپوشید و راحت باشید. این جلیقه‌ها قابل خریداری هستند اما من متوجه شدم آنها ۱۰۰ تا ۱۸۰ دلار قیمت دارند و این هزینه برای من کمتر از ۱۵ دلار بود. این جلیقه با استفاده از یک پرده حمام به عنوان مخزن آب ساخته شده است که مخلوطی از یخ و ژل را نگه می‌دارد که در نهایت به جلیقه‌ای می‌چسبد که می‌تواند ساعت‌ها و ساعت‌ها شما را از گرمای بیرون ایمن بدارد.

مرحله ۱ : مواد لازم

مواد لازم جهت تهیه جلیقه سرد خلبانی

چیزهایی که شما نیاز دارید

  • یک جلیقه قدیمی با یک پوشش- یک جلیقه قدیمی نیز خوب است
  • یک پارچه حمام – من از یک نوع خیلی سبک استفاده کردم
  • الکل بهداشتی
  • پوشک – دو عدد پوشک بزرگسال یا هر نوع پوشک بچه به تعداد بیشتر
  • کاغذ روغنی (کاغذ مخصوص فر)

ابزار

  • هویه لحیم‌کاری
  • گیره
  • قیچی
  • تیز بر
  • لوله مسی (اختیاری)

مرحله ۲ : ساخت الگو

طراحی الگوی جلیقه سرد

با استفاده از جلیقه، یک الگو برای مخزن ایجاد کنید. من حدود یک اینچ از درزهای جلیقه فاصله دادم تا زمانی که پر می‌شود، براحتی در جلیقه جای بگیرد. تصویر نشان می‌دهد که چطور پشت (بالا) و جلو (پایین) را در یک طرف پرده ترکیب می‌کنم. به این ترتیب من ‌توانستم پرده را به نصف برسانم (تمام علامت‌ها نشان داده شده) و مخزن را کامل می‌گیرند.

مرحله ۳ : جوش دادن درزها

دوخت مخزن جلیقه سرد با استفاده از هویه

دو قطعه پلاستیک که قرار است با هم جوش بخورند بین دو قطعه کاغذ فر قرار می‌گیرند سپس هویه را روی قسمت بالای ورقه فر قرار می‌دهیم تا پلاستیک‌ها با هم ترکیب شوند. به این صورت که ابتدا یک سمت پلاستیک را روی کاغذ روغنی گذاشته، سپس روی درز را بوسیله یک ماژیک با رنگ متفاوت مشخص کنید. لایه دیگر پلاستیک را روی لایه قبلی گذاشته و آن درز را هم با ماژیک مشخص کنید، سپس یک لایه دیگر کاغذ روغنی را روی پلاستیک گذاشته و هویه را روی خط درز بکشید تا دو لایه به هم جوش بخورد.

احتیاط : همیشه به یاد داشته باشید که سوزندان پلاستیک ممکن است گازهای سمی را آزاد کند و بنابراین در یک محیط با تهویه خوب و با احتیاط کامل باید انجام شود.

مراقب باشید که پلاستیک را مستقیما با هویه، لحیم کاری نکنید زیرا سوراخ ایجاد می‌شود.

حواستان باشد که بخشی از آن را باز بگذارید تا بعدا بتوانید آن را با ژل پر کنید. من قسمت گردن را باز گذاشتم.

من تصمیم گرفتم که قطعات محفظه ایجاد شده را به شیوه کاغذ روغنی و لحیم و در برابر لوله‌های مسی ایجاد کنم به امید اینکه این لوله‌های مسی ذوب شوند و اتصال بیشتری را ایجاد کند. من متوجه شدم که نشانه‌ گذاری بالای لوله‌های مسی و سپس استفاده از هویه برای رفتن روی لوله با حرکات چرخشی بهتر است.

من همچنین فضاهای افقی را در مخزن جلیقه‌ای ایجاد کردم که به هنگامی که من یخ و ژل را اضافه می‌کنم، کل مواد به پایین سقوط نکند و بعد از ذوب شدن در یک نقطه جمع نشوند.

مرحله ۴ : ساخت ژل

استفاده از ژل پوشک

حالا وقت استفاده از قدرت جذب فوق العاده پوشک‌ها برای ساخت ژل است که می تواند یخ زده و یک یخ پک مجانی را درست کند، اما من کمی الکل مایع به آن اضافه می‌کنم به صورتی که مخزن جلیقه‌ای انعطاف پذیر بابشد و مطابق با شخص استفاده کننده باشد ( دمای یخ زدگی الکل بالاتر از آب است).

مواد مورد نیاز از پوشک بوسیله برش دادن و باز کردن آن به هنگامی که خشک است و بیرون کشیدن پنبه و مواد جاذب انجام می‌شود (چون باعث کثیفی بیشتر می‌شود به دلیل اینکه این قطعات به هوا پرواز می‌کنند) یا پر کردن آن با آب تا زمانی که دیگر نتواند آب جذب کند و سپس آن را پاره کرده و باز کنید. آنچه را که می‌توانید جمع کنید در یک کاسه بریزید و بقیه پوشک را دور بریزید. اضافه کردن آب و مخلوط کردن را ادامه دهید، پنبه را می‌توان به قطعات کوچکتر تقسیم کرد تا زمانی که می‌خواهید ژل شما قوام پیدا کند. من در مورد غلظت آن به برف فکر میکنم و در گذشته آرزو میکردم کاش میتوانستم آب بیشتری به آن اضافه کنم.

برای هر فنجان از ژل ۲ فنجان الکل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

مرحله ۵ : پرکردن مخزن جلیقه خنک کننده

ریختن ژل آب گرفته در مخزن جلیقه

مخلوط را از طریق قسمت باز مانده به داخل مخزن بریزید. همینطور که آن را پر می‌کنید، مجبورید که آن را از طریق  فضاهای مس کاری شده فشار دهید تا به طور مساوی در سراسر جلیقه پخش شود. برای پخش مواد از لبه‌های دست‌تان استفاده کنید تا درزها تضعیف نشده و سوراخ نشوند. اگر نیاز است ژل بیشتری را درست کنید. من فضا را به ارتفاع ½ اینچ پر کردم که کل ژل تهیه شده از دو پوشک بزرگسال را بکار بردم.

مرحله ۶ : فرو کردن مخزن در جلیقه و دوختن

فرو کردن مخزن در جلیقه و دوختن درز جلیقه

حالا که مخزن پر شده، بخش باز مانده باید بسته شود. من حدود نیم اینچ از شانه را باز گذاشتم که در آن هیچ ژلی وجود ندارد تا هر گونه هوایی از آن خارج شود. از آنجا که خط گردن منحنی است، من این بخش را با خم کردن سمت کوچکتر لوله‌های مسی در اطراف آن و جوش دادن در اطراف و زیر آن و سپس نگهداشتن آن در آنجا برای اینکه بتوان آن را لحیم کرد، درست کردم. فراموش نکنید که کاغذ فر روی هر سمت پلاستیک بگذارید. همچنین مراقبت باشید که با لحیم کردن، کلیه حفره‌ها کاملا بسته شود (من دو بار این کار را کردم).

با تکمیل مخزن ژل، فرو کردن آن درون جلیقه باقی می‌ماند و دوختن خط درز. من درز بخش بیرونی گردن جلیقه را شکافتم که اجازه می‌دهد تا بخش‌های جلو و عقب جلیقه را با کمترین دوخت متصل کنم.

مرحله ۷ : استفاده از جلیقه خنک کننده

جلیقه خنک کنندهجلیقه خنک کننده

پس از گذاشتن جلیقه در فریزر، من ۵ ساعت آن را گذاشتم در فریزر بماند، که پس از  ۱/۵ ساعت سرد شد و بنابراین بیشتر ماندن آن باعث می‌شود که ساعتهای بیشتری از گرما در امان بمانید. همچنین وقتی که از فریزر خارج کردید محاسبه کنید که چقدر طول می‌کشد تا سرمای آن بماند تا زمان ماندن در فریز را برای مدت استفاده مورد نظر بدست بیاورید. از تماس جلیقه سرد با پوست بصورت مستقیم خودداری کنید.

نکته : برخی از مردم در مورد قالب نگرانی دارند و به نظر می‌رسد که با انجماد ژل رشد چشمگیری دارد. بنابراین هر وقت سایز آن بزرگ می‌شود باید برای اضافه کردن کلر یا چیزی شبیه به آن به ترکیب ژل، بررسی کنید

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

در صورتی که شما نیز روشهای دیگری برای ساخت یخ پک می‌دانید، با ما در میان بگذارید.


منابع :