در مطلب پیش رو به رکوردشکنی پهپاد امدادی جدیدی می‌پردازیم که موفق به ثبت رکورد تازه‌ای در زمینه‌ی پرواز و جابجایی نمونه‌های حیاتی پزشکی شده است. رویدادی که امیدواری‌های تازه‌ای را در امر پیشرفت فرآیند جابجایی هوایی محموله‌های پزشکی به وجود آورده است. برای آشنایی بیشتر با این پهپاد امدادی و آگاهی کامل از کم و کیف رکوردشکنی آن می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز امریکا به تازگی موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه‌ی میزان مسافت طی شده توسط یک پهپاد امدادی در امر جابجایی نمونه‌های پزشکی شده‌اند. به بیان دقیق‌تر این پهپاد امدادی جدید، که نمونه‌های واقعی خون انسان را حمل می‌کرده، پرواز موفقیت آمیزی به مسافت ۲۵۹ کیلومتر را بر فراز صحرای آریزونا تجربه کرده است. پروازی که حدود سه ساعت به طول انجامیده و در طول انجام آن نمونه‌های خون حمل شده توسط این پهپاد امدادی به شکل کاملا سالم و خالی از اشکال به مقصد رسیده است. به طور کل پهپاد امدادی مذکور در طول انجام این پرواز سه ساعته توانسته دمای محموله‌ی حمل شده توسط خود را در حد ایده‌آل حفظ کند و نمونه‌های خون یاد شده را سالم به درمانگاه مایو در منطقه‌ی اسکتزدیل آریزونا برساند.

رقابت پهپاد امدادی با خودروی حمل نمونه‌های پزشکی

البته در جریان انجام این آزمایش نمونه‌ی خون مشابهی نیز توسط یک خودروی حمل نمونه‌های پزشکی به درمانگاه مایو انتقال یافته است. خودرویی که به منظور انجام همین کار ساخته شده و همیشه در زمینه‌ی حمل و نقل نمونه‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع پس از آزمایش هر دو نمونه‌ی خون منتقل شده به درمانگاه مایو در همین مرکز پزشکی، مشخص شد که هر دوی این نمونه‌ها کاملا مشابه با یکدیگر بوده و به شکل سالم از صحرای آریزونا عبور کرده‌اند.

با این حال دو وسیله‌ی حمل و نقل مذکور دمای محموله‌ی اختصاصی خود را تا زمان رسیدن به مقصد در حد متفاوتی نگه داشته بودند. به عبارت بهتر، در شرایطی که نمونه‌ی خون حمل شده توسط خودروی امدادی نمونه‌های پزشکی در دمای متوسط ۲۷.۲ درجه‌ی سانتیگراد به مقصد رسید، سیستم خنک کننده‌ی پهپاد امدادی توانست دمای نمونه‌ی حمل شده توسط این وسیله‌ی حمل و نقل پرنده را تحت دمای متوسط ۲۴.۷ درجه‌ی سانتیگراد به مقصد برساند.

پهپاد حمل و نقل

در مجموع این پهپاد امدادی با پیمودن مسافت ۲۵۹ کیلومتر موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه‌ی حداکثر مسافت طی شده توسط یک پهپاد امدادی حمل کننده‌ی نمونه‌های پزشکی شد. پیش از این حداکثر مسافتی که یک پهپاد امدادی ثابت بال موفق به پیمودن آن شده بود، تنها به ۴۰ کیلومتر می‌رسید. گذشته از آن پهپادهای امدادی ملخ‌دار نیز تنها موفق به انجام ۲۷ دقیقه پرواز و پیمودن حداکثر مسافتی معادل ۱۳ الی ۲۰ کیلومتر شده بودند.

گرچه این پهپادهای امدادی توانسته بودند با ثبت رکوردهای یاد شده نمونه‌ی آزمایشی موفقی برای طراحی یک پهپاد امدادی حمل کننده‌ی نمونه‌های پزشکی باشند، اما هیچ کدام از این مسافت‌ها برای طی طریق یک پهپاد امدادی واقعی کافی به نظر نمی‌رسد. به این ترتیب رکورد قابل توجهی که این پهپاد امدادی جدید از خود به جای گذاشته، امیدواری پژوهشگران برای طراحی نمونه‌های مشابهی که بتوانند در صنعت حمل و نقل پزشکی فعالیت کنند را دوچندان کرده است. با این حساب پهپادهای امدادی نسل آینده می‌توانند در بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل هوایی نمونه‌های پزشکی نقش بسیار مهم و ویژه‌ای ایفا نمایند.

در همین راستا یکی از متخصصان رشته‌ی آسیب شناسی در دانشگاه جان هاپکینز به نام تیموتی آموکله معتقد است که پهپادها ابزارهای حمل و نقل سبک و کارآمدی به شمار می‌روند. ابزارهایی که به منظور انجام این کار نیاز به بهره‌مندی از زیرساخت‌های محکم و پرخرجی ندارند. در واقع پهپادهایی که برای حمل و نقل نمونه‌های حساس پزشکی طراحی شده‌اند، برخلاف خودروهایی که به منظور انجام همین هدف ساخته شده‌اند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی در صعب‌العبورترین مناطق جهان به پرواز درآیند و بدون نیاز به سرمایه گذاری‌های گزاف برای بهره‌مندی از زیرساخت مناسب، به خوبی از پس وظیفه‌ی حمل و نقل نمونه‌های پزشکی بر بیایند. به این ترتیب باید منتظر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی طراحی و تولید پهپادهای امدادی در آینده‌ای نزدیک بود.

منبع: دیجیتال ترندز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.