در مطلب پیش رو به رکوردشکنی شرکت شیائومی در بازار فروش تلفن‌های هوشمند می‌پردازیم. رکوردی که این شرکت چینی با عملکرد خیره کننده‌ی خود در ماه سپتامبر امسال موفق به ثبت آن شده است. در صورت تمایل به آگاهی از چند و چون رکوردشکنی شرکت شیائومی در بازار فروش تلفن‌های هوشمند، می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

ظرف روزهای اخیر رئیس شرکت شیائومی یعنی لی جون از رکوردشکنی شرکت شیائومی خبر داده و به اعلام این نکته پرداخته است که شرکت تحت سرپرستی او در طول ماه گذشته یعنی ماه سپتامبر امسال موفق به عرضه‌ی بیش از ۱۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار جهانی شده است. رقمی که در نوع خود کاملا قابل توجه و چشم‌گیر جلوه می‌کند. جالب این جا است که از هر ۱۰ گوشی عرضه شده توسط شرکت شیائومی به بازار جهانی در ماه سپتامبر امسال، یک دستگاه از آن‌ها در کشور هند به بازار آمده است. و جالب‌تر آن که تمام گوشی‌های عرضه شده توسط شیائومی در بازار هند تنها در عرض دو روز به فروش رفته‌اند. نکته‌ای که می‌تواند به رکوردشکنی شرکت شیائومی اهمیتی دو چندان ببخشد.

در این میان گوشی Redmi Note 4 شیائومی در صدر لیست محبوب‌ترین محصولات عرضه شده توسط این شرکت چینی در ماه گذشته قرار دارد و سهم قابل توجهی از تلفن‌های هوشمند به فروش رفته در کشور هند نیز به این مدل پرطرفدار از شیائومی اختصاص یافته است. در مجموع برخلاف بازار پر پتانسیل امریکا که در حالت کلی از محصولات شیائومی خالی به نظر می‌رسد، محصولات این شرکت چینی در کشور هند از محبوبیت فراوانی برخوردار هستند. به گونه‌ای که هم‌اکنون بازار این کشور پس از خانه یعنی بازار چین در صدر بازارهای پر مشتری میزبان تلفن‌های هوشمند شیائومی قرار گرفته است.

به طور کل می‌توان ادعا کرد که محبوبیت و فروش بالای تلفن‌های همراه شیائومی در دو بازار چین و هند رکوردشکنی شرکت شیائومی را رقم زده است و موجب شده تا این شرکت چینی هم اکنون به عنوان چهارمین شرکت بزرگ فعال در بازار تلفن‌های هوشمند جهان شناخته شود. به بیان دقیق‌تر در حال حاضر (در ماه سپتامبر امسال) پس از سه شرکت سامسونگ، اپل و هواوی، شرکت شیائومی از بیشترین سهم ممکن در بازار فروش تلفن‌های هوشمند جهان برخوردار است و حدود ۹ درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد.

تجدید قوای دوباره با رکوردشکنی شرکت شیائومی

البته شرکت شیائومی در سال گذشته یعنی سال ۲۰۱۶ میلادی عملکرد چندان موفقی نداشت و در ماه سپتامبر سال قبل تنها ۴ درصد از سهم فرش بازار تلفن‌های هوشمند جهان را به خود اختصاص داده بود. در نهایت نیز شرکت شیائومی نتوانست تا پایان سال گذشته رقمی بیش از ۵۸ میلیون دستگاه تلفن هوشمند راهی بازار کند. این در حالی بود که میزان عرضه‌ی محصولات شیائومی در سال ۲۰۱۵ میلادی به رقمی معادل ۷۰ میلیون دستگاه می‌رسید. در واقع رکوردشکنی شرکت شیائومی در سال گذشته در جهت معکوس رقم خورد و این گمان را در عده‌ای به وجود آورد که شاید این شرکت چینی نیز به سرنوشت شرکت اچ تی سی دچار شود. با این حال عرضه‌ی ۱۰ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در عرض تنها یک ماه موجب شده تا سران شیائومی نسبت به تصاحب سهم بیشتری از بازار فروش تلفن‌های هوشمند امیدوار باشند و حتی برای در اختیار گرفتن جایگاه همتای چینی خود یعنی شرکت هواوی در این بازار نقشه بکشند.

با این حال تصاحب جایگاه کنونی شرکت هواوی در بازار فروش تلفن‌های هوشمند به هیچ وجه کار راحتی نیست. چرا که این شرکت توانمند چینی توانسته در فاصله‌ی موجود میان ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال یعنی در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۷۳ میلیون دستگاه تلفن هوشمند را روانه‌ی بازار سازد. به بیان دقیق‌تر شرکت هواوی به طور متوسط هر ماه ۱۲ میلیون دستگاه تلفن هوشمند به بازار عرضه کرده است. رقمی که موجب شد تا در دو ماه ژوئن و ژوئیه امسال این شرکت چینی بتواند جایگاه اپل در بازار فروش تلفن‌های هوشمند را از آن خود کند (برای آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید).

بنابراین سران شرکت شیائومی برای چیره شدن بر رقیب سرسخت هم وطن خود نه تنها باید میزان عرضه‌ی محصولاتشان به بازارهای جهانی را حداقل حدود دو میلیون دستگاه افزایش دهند، بلکه باید این میزان از فروش را در طول هر ماه ثابت نگه دارند. شاید شرکت شیائومی بتواند با افزایش سهم خود در بازار چین و هند و همچنین تصاحب کامل بازارهای جدیدی نظیر روسیه، خاورمیانه و کشورهای امریکای جنوبی، گام محکی در راه رسیدن به این هدف مهم بر دارد. باید دید که آیا رکوردشکنی شرکت شیائومی در بازار فروش تلفن های هوشمند با کیفیت و مقیاس گسترده‌تری ادامه خواهد یافت یا این که رکوردشکنی شرکت شیائومی در ماه سپتامبر امسال تنها حکم جرقه‌ای گذرا را خواهد داشت.

منبع: جی اس ام آرنا (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.