به تازگی یکی از معدود مدل‌های موجود از خودروی McLaren F1 در جهان، موفق به شکستن رکورد گران قیمت‌ترین خودروی مدرن فروخته شده در طول تاریخ شده است. برای آگاهی از جزئیات دقیق مرتبط با این رکوردشکنی تاریخی می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی متن پیش رو همراهی کنید.

بر اساس اخبار موجود، به تازگی یکی از مدل‌های تولید شده از خودروی McLaren F1 (که بیش از بیست سال سن دارد) در یک حراجی معتبر خودرو به قیمت گزافی فروخته شده است. قیمتی که گرچه به طور دقیق از سوی حراجی بونهامز (یکی از حراجی‌های معتبر خودرو در انگلستان) اعلام نشده است، اما از گوشه و کنار و از سوی منابع معتبر مقادیر کلانی در رابطه با آن به گوش می‌رسد. به گونه‌ای که برخی از منابع قیمت فروش این خودرو را رقمی مابین ۱۲ تا ۱۵ میلیون پاوند و برخی دیگر نیز چیزی نزدیک به ۱۹ تا ۲۶ میلیون دلار اعلام کرده‌اند.

رکوردشکنی تاریخی خودروی McLaren F1

با این اوصاف می‌توان خودروی McLaren F1 به فروش رفته در این حراجی را گران قیمت‌ترین خودروی مدرن فروخته شده در طول تاریخ لقب داد. به بیان دقیق‌تر در میان خودروهایی که پس از دهه‌ی ۶۰ میلادی ساخته شده‌اند، تا به حال هیچ خودرویی چنین رکوردی را از خود به ثبت نرسانده است. تا پیش از این مدل له مانس جگوار Type-D، محصول سال ۱۹۵۵ میلادی که سال گذشته با قیمت ۱۶ میلیون پاوند به فروش رسید، به عنوان گران‌ قیمت‌ترین خودروی بریتانیایی فروخته شده در طول تاریخ شناخته می‌شد. رکوردی که (با توجه به نامشخص بودن رقم دقیق رد و بدل شده در حراجی یاد شده برای داد و ستد مدل اخیر خودروی مک لارن اف وان) تنها احتمال می‌رود که توسط خودروی McLaren F1 شکسته شده باشد.

جعبه ابزار

ابزارآلات اورژینالی که همراه با خودروی McLaren F1 عرضه شده است.

با این حال خودروی McLaren F1 همچنان لقب گران قیمت‌ترین خودروی مدرن تاریخ را یدک می‌کشد. چرا که تا پیش از این رکورد گران قیمت‌ترین خودروی مدرن تاریخ به مدل دیگری از خودروی McLaren F1 تعلق داشت که در سال ۲۰۱۵ میلادی با رقمی معادل ۸.۸ میلیون پاوند به فروش رسید. بر این اساس از آن‌جا که منابع قابل استناد موجود، رقم فروش مدل اخیر خودروی McLaren F1 را حداقل ۱۱.۵ میلیون پاوند اعلام کرده‌اند، این خودرو توانسته تاج افتخار گران قیمت‌ترین خودروی مدرن تاریخ را روی سر (یا بهتر است بگوییم روی کاپوت) خود بگذارد.

نکات مهمی که باید از خودروی McLaren F1 بدانیم

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خواستنی بودن و قیمت گزاف خودروی McLaren F1 را بتوان به حساب نایاب بودن این خودرو گذاشت. در واقع طی دورانی که این خودرو تولید می‌شد، یعنی مابین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ میلادی، تنها رقمی معادل ۶۴ دستگاه از خودروی جاده‌ای McLaren F1 به تولید رسید. در این میان مدل اخیر فروش رفته از خودروی McLaren F1، به طور دقیق سی و هفتمین مدل تولید شده از این خودرو به شمار می‌رود که از شاسی ۴۴ بهره می‌برد.

با وجود این که خودروی لوکس و گران قیمت  McLaren F1 توسط مهندسان اتومبیل‌های مسابقه‌ای طراحی شده است، اما در عمل یک خودروی جاده‌ای محسوب می‌شود که می‌توان آن را سریع‌ترین خودروی جاده‌ای ساخته شده در طول تاریخ نیز لقب داد. به گونه‌ای که رانندگان خودروی McLaren F1 می‌توانند این خودرو را در طول جاده‌ها با سرعتی بیش از ۳۸۶ کیلومتر در ساعت به حرکت درآورند و با راندن سریع آن شتاب صفر تا صدی معادل ۳.۲ ثانیه‌ را تجربه کنند. ضمن آن که این خودروی گریزپا درون کابین خود از وجود تنها سه صندلی برای نشستن بهره می‌برد که صندلی راننده میان دو صندلی دیگر قرار گرفته است.

خودروی مک لارن

راندن این خودروی لوکس و گران قیمت در جاده‌ها ریسک بالایی را طلب می‌کند.

سرگذشت خودروی McLaren F1 رکورد شکن

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، خودروی McLaren F1 به فروش رفته در حراجی یاد شده، سی و هفتمین مدل تولید شده از این خودرو به شمار می‌رود. گفتنی است که این خودروی گران قیمت در سال ۱۹۹۵ میلادی از خط تولید کارخانه خارج شد و درست ۲۱ سال قبل در چنین روزهایی (در ماه ژوییه سال ۱۹۹۶ میلادی) با قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

به طور دقیق می‌توان گفت که نخستین صاحب خودروی McLaren F1  رکورد شکن، این خودرو را حین بازدید از کارخانه‌ی مک لارن خریداری کرد و پس از آن همراه با دو تن از دوستان خود، سوار بر این خودروی جدید، راهی سفر به دور اروپا شد. گفتنی است که این سه تن پس از بازدید از کشورهای آلمان، فرانسه، هلند و بلژیک به خانه بازگشتند و پس از مدتی خودروی McLaren F1 مذکور راهی امریکا شد. در واقع چیزی نزدیک به نصف کارکرد فعلی این خودرو، که رقمی نزدیک به ۱۵ هزار و ۵۵۰ کیلومتر را شامل می‌شود، به همین سفر اروپایی اختصاص دارد.

اما نکته‌ی پر اهمیتی که می‌توان در رابطه با سی و هفتمین مدل از خودروی McLaren F1 به آن اشاره کرد، این است که این خودرو دقیقا همان محصولی است که از کارخانه بیرون آمده و در طول ۲۱ سال اخیر، هیچ کدام از اجزای درونی و بیرونی آن مورد تعویض قرار نگرفته‌اند. موضوعی که تا حد قابل توجهی بر ارزش مادی و معنوی این خودرو و میزان کلاسیک بودن آن می‌افزاید.

پک چمدان

پک کیف و چمدان‌های اختصاصی ارائه شده با خودروی McLaren F1 که همراه با این خودرو در حراجی به فروش رفت.

این در حالی است که اکثر خودروهای جاده‌ای مشابه، پس از سپری شدن یک مدت زمان خاص دوباره به کارخانه بازگردانده می‌شوند تا پکیج‌های الحاقی آیرودینامیک جدیدی به آن‌ها افزوده گردد یا بنابر نظر و خواست صاحبانشان شخصی‌سازی‌های درونی تازه‌ای را دریافت کنند. با این حال سی و هفتمین مدل ساخته شده از خودروی McLaren F1 از تمام این فعل و انفعالات به دور مانده و حتی حین انجام سرویس‌های مرسوم و دریافت خدمات مرتبط با خودروهای لوکس نیز هیچ کدام از قطعات آن با قطعات تازه جایگزین نشده‌اند.

افزون بر موارد یاد شده باید به این نکته هم اشاره کرد که این خودروی رکوردشکن با تمام ملحقات دریافتی اورژینال خود به فروش رسیده است. به این معنی که حین فروش این خودرو ملحقاتی نظیر جعبه ابزار کلاسیک، پک کامل چمدان و کیف‌های سفر اختصاصی مک لارن، دستکش‌های چند کاره، کاور خودرو و حتی اسناد مربوط به کارخانه نیز با آن همراه بوده‌اند.

به هر حال هیچ مشخص نیست که رکورد ثبت شده توسط سی و هفتمین خودروی McLaren F1 بیرون آمده از کارخانه، دقیقا در چه زمان و توسط کدام یک از خودروهای لوکس موجود در جهان شکسته خواهد شد.

برای آشنایی با مسابقات فرمول E و مهم‌ترین نکات مربوط به این مسابقات می‌توانید مطلب پیشین ما در این زمینه را از نظر بگذرانید.

منبع: سان (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.