روی هم پوشیدن لباس‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای گرم ماندن در آب و هوای خنک و نامعتدل است که کاربرد زیادی در فصل بهار دارد. روی هم پوشیدن لباس‌ها مزایای زیاد برای شما دارد و اگر لایه‌های مناسبی برای استایل خود انتخاب کرده باشید برای هر شرایط آب و هوایی پیش بینی نشده آماده خواهید بود. اما این کار اصول و قواعد خاصی دارد که اگر رعایت نشود نه تنها احساس راحتی نخواهید کرد بلکه از نظر شیکپوشی نیز دچار مشکل خواهید شد.  در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با اصول روی هم پوشیدن لباس‌ها آشنا می‌کنیم و ترفندهایی را به شما آموزش خواهیم داد که با به کار بردن آن‌ها می‌توانید در روی هم پوشیدن لباس‌ها ماهر و متخصص شوید.

همان طور که در مقالات قبلی مجله قرمز نیز عنوان کرده‌ایم روی هم پوشیدن لباس‌ها اصول مشخصی دارد، اصل مهم و اساسی این است که شما باید لایه‌های لباس را از نازک به ضخیم بپوشید یعنی نازک‌ترین لباس باید نزدیک‌ترین لباس به بدن شما باشد و ضخیم‌ترین لایه نیز لایه بیرون استایل شما را تشکیل دهد. سعی کنید در روی هم پوشیدن لباس‌ها از تنوع رنگی کمتری استفاده کنید و بیشتر لباس‌ها را از رنگ‌های خنثی انتخاب کنید تا هماهنگ کردن این تعداد لباس با یکدیگر کار دشواری نباشد. اما ضرورتی ندارد که همه لباس‌های این لایه‌ها ساده و بدون طرح باشد، ترکیب طرح‌ها یکی از هنرهای شیکپوشی است که شما با تمرین و تکرار می‌توانید در آن ماهر شوید و استایلی زیبا برای خودتان بسازید.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

کت‌های بهاری را روی هم بپوشید

کت‌ها و پالتوهای بهاری انواع مختلف دارند، برخی از آن‌ها نازک و برخی ضخیم هستند، برخی کوتاه‌تر و برخی دیگر بلندتر هستند. شاید فکر کنید تنها یکی از این کت‌ها می‌تواند در استایل بهاری شما قرار بگیرد اما اشتباه نکنید، شما می‌توانید چند کت را روی هم بپوشید بدون آن که دچار اشتباه مد شوید. در نظر داشته باشید که مانتوی روزمره شما هم می‌تواند نوعی کت در نظر گرفته شود که لایه‌ای از لباس‌های ما را تشکیل داده است. حال برای روی هم پوشیدن کت‌ها و مانتوها باید چند اصل را در نظر داشته باشید، اول این که کت‌ها را به ترتیب ضخامت بپوشید، دوم این که بلندی و کوتاهی لباس‌ها را هم در نظر بگیرید. مثلا مانتوی نسبتا نازک بهاری را زیر یک کت جین کوتاه بپوشید و روی این لباس‌ها پالتویی انتخاب کنید که بلندتر از همه لباس‌های زیر آن باشد و استایل شما را جمع و جور و شیک نشان دهد.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

ترکیب طرح در روی هم پوشیدن لباس‌ها را در نظر بگیرید

همان طور که گفتیم پوشیدن تعداد زیادی لباس در کنار هم محدودیت‌هایی را از نظر هماهنگی طرح و رنگ به وجود می‌آورد. هماهنگی رنگی را می‌توان با انتخاب بیشتر لباس‌ها از رنگ‌های خنثی و استفاده از حداکثر دو سه رنگ روشن رعایت کرد اما در نظر داشته باشید که همرنگ کردن همه لباس‌هایی که روی هم پوشیده‌اید اصلا ایده جالبی نیست و مانع از ایجاد عمق در استایل شما خواهد شد. اگر رنگ‌ها را محدود و خنثی انتخاب کرده باشید ترکیب طرح‌ها هم بسیار ساده خواهد بود. در این شرایط شما می‌توانید در کنار لباس‌های نسبتا ساده خود که رنگ‌های خنثی هم دارند یک طرح چشمگیر و جذاب انتخاب کنید و استایل خود را زنده کنید. مثلا یک شلوار راه راه خاکی را با یک مانتوی بافتنی زرشکی بپوشید و یک پالتوی پلنگی را به عنوان نقطه کانونی استایل خود در نظر بگیرید.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

لباس‌های راحتی را با لباس‌های رسمی ترکیب کنید

وقتی می‌خواهید برای هوای خنک بهاری آماده شوید یک سوئیشرت بهترین انتخاب است چون هم راحت و دم دستی است و هم گرم شدن شما را در هوای نامتعادل بهاری تضمین می‌کند. اما پوشیدن سوئیشرت همیشه به معنای استایل غیررسمی و بیش از حد راحت نیست که فقط مخصوص نوجوانان باشد. شما می‌توانید سوئیشرت را یه عنوان یکی از لایه‌های لباس‌های بهاری خود در نظر بگیرید و همزمان از لباس‌هایی نسبتا رسمی مثل شلوار رسمی و بارانی و پالتوی رسمی استفاده کنید تا استایل شما متعادل‌تر شود و از مزایای هر دو نوع تیپ رسمی و غیررسمی به نحوی بهره مند شوید. البته برای تعادل بیشتر توصیه می‌شود سوئیشرت را با طرح کاملا ساده و در رنگ‌های خنثی مثل مشکی و توسی انتخاب کنید تا حضور آن در استایل شما چندان چشمگیر نباشد.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

زیر لباس‌های بهاری نازک، یقه اسکی بپوشید

همه دوست دارند در فصل بهار سراغ لباس‌های بهاری بروند و لباس‌های کسل کننده و سنگین زمستانی را کنار بگذارند اما اگر در منطقه محل سکونت شما در فصل بهار نیز هوا همچنان خنک است و وقت پوشیدن مانتوهای زیبای بهاری نرسیده است می‌توانید این ترفند ساده را به کار ببرید؛ مانتوی بهاری محبوب خود را به عنوان نقطه کانونی استایل خود در نظر بگیرید و زیر آن یک ژاکت بافتنی یقه اسکی ظریف (این ژاکت نباید بیش از حد ضخیم باشد چون ممکن است باعث تعریق شود و بیرون آوردن آن هم کار ساده‌ای نخواهد بود) بپوشید، به این ترتیب هم از مانتوی بهاری خود استفاده کرده‌اید و استایل بهاری جدید خود را شکل داده‌اید و هم مطمئن هستید که در هوای نامتعادل بهاری احساس سرما نخواهید کرد.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

ژاکت بافتنی را روی مانتوی بهاری بپوشید

مانتوهای بهاری رنگارنگ و زیبا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های استایل بهاری هستند و به آن رنگ و روح می‌دهند. اما بیشتر این مانتوها از پارچه‌های نسبتا نازک مثل تترون و کتان و … تهیه می‌شوند که برای هوای نامتعادل بهاری چندان مناسب نیستند. پوشیدن لباس‌های ضخیم از زیر مانتو هم ممکن است محدودیت‌هایی را برای شما به وجود آورد و در هر موقعیتی نتوانید این لایه‌های اضافی را به راحتی خارج کنید. اما پوشیدن یک ژاکت بافتنی روی مانتو یکی از روش‌های روی هم پوشیدن لباس‌ها است که می‌تواند هم شما را به خوبی گرم نگه دارد و هم محدودیتی از نظر پوشش نخواهد داشت و شما در هر شرایطی می‌توانید به سادگی آن را از تن خود خارج کنید.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

از یک ژاکت بافتنی به عنوان شالگردن استفاده کنید

ژاکت بافتنی همیشه می‌تواند یکی از لایه‌های لباس‌های شما در روی هم پوشیدن لباس‌ها به خصوص در فصل بهار باشد. اما اگر وضع هوا از چیزی که پیش بینی می‌کردید گرم‌تر شد و مجبور شدید ژاکت را از تن خود درآورید با آن چه خواهید کرد؟ نگه داشتن یک ژاکت بزرگ و نسبتا سنگین در دست کار خسته کننده‌ای است و چنین لباسی هم در هر کیفی جا نمی‌شود. اما با یک ترفند ساده و خلاقانه شما می‌توانید این ژاکت اضافی را به یک اکسسوری جذاب و زیبا تبدیل کنید، کافی است ژاکت را به دور گردن خود ببندید و گره بزنید. در این صورت نه احساس گرمای چندانی خواهید کرد و نه ژاکت برای شما دست و پا گیر خواهد بود، اگر هم احساس سرما کنید بلافاصله می‌توانید آن را از گردن باز کرده و بپوشید.

روی هم پوشیدن لباس‌ها

کفش‌های بهاری را با جوراب بپوشید

یکی از ترندهای جنجالی فصل‌های اخیر که با بحث و نقدهای متفاوتی هم روبرو بود پوشیدن کفش‌های بهاری و صندل و حتی کفش مجلسی با جوراب‌های نسبتا ضخیم بود. اما اگر نگاهی به تصاویر تیپ‌های خیابانی و نمایش‌های مد فصل‌های اخیر بیندازید خواهید دید که موافقان این ترند برنده این بحث‌ها بوده‌اند چون توانسته‌اند برتری خود را ثابت کنند. حال اگر می‌خواهید استایل بهاری شما راحت‌تر، گرم‌تر و به روزتر شود بهتر است همراه با کفش‌های بهاری خود جوراب بپوشید. اگر جوراب شما از داخل کفش مشخص است نگران نباشید، فقط سعی کنید جوراب انتخاب کنید که استایل و رنگ مناسبی داشته باشد تا با بقیه لباس‌های شیک بهاری شما هماهنگی داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)