خشکی دست از مشکلاتی است که برخی افراد به خصوص در فصل‌های سرد سال با آن درگیرند. گاهی این مشکل از خشکی ساده هم فراتر رفته و به خارش و درد و حتی ترک و زخم‌های جدی هم تبدیل می‌شود. اما اگر خشکی دست در مراحل اولیه آن درمان شود و از شدیدتر شدن آن جلوگیری به عمل آید شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود. در این مقاله راه‌های مبارزه با خشکی دست و درمان آن در مراحل اولیه و نهای را بیان خواهیم نمود.

مرطوب کردن دست‌ها

دستان خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید: این روغن طبیعی غنی یک لایه ضخیم و محافظ روی پوست ایجاد می‌کند و حسی از رطوبت و نرم به دستانتان می‌دهد. روغن نارگیل به سرعت روی پوست جذب می‌شود و بوی مطبوعی دارد و مهم‌تر این که هیچ ماده‌ای در خود ندارد که باعث خشکی پوست شود و مشکل شما را بدتر کند.

لانولین را امتحان کنید: این ماده از طبیعت به دست می‌آید و در واقع توسط پوست گوسفند برای ضدآب کردن پشم آن تولید می‌شود. لانولین برای رفع خشکی و زبری دست ماده‌ای بسیار مفید و موثر است و باعث می‌شود پوست در مقابل عوامل محیطی حفاظت شده و رطوبت در سطح پوست باقی بماند. شما می‌توانید لوسیونی بخرید که حاوی این ماده باشد و یا لانولین خالص را از داروخانه‌ها تهیه کنید که البته ماده‌ای غلیظ است و بهتر است با روغن‌های رقیق‌تر مخلوط شود.

از وازلین استفاده کنید: این محصول ارزان از دهه‌ها قبل به عنوان درمان برای خشکی دست مورد استفاده قرار می‌گرفته است و اکنون هم می‌توان آن را در داروخانه‌ها پیدا کرد. وازلین یک لایه محافظ روی پوست تشکیل می‌دهد و رطوبت آن را حفظ می‌کند. البته وازلین بیش از حد چرب است و چندان جذب پوست نمی‌شود. زمانی از وازلین استفاده کنید که دستانتان بسیار خشک و پوسته پوسته شده باشد.

از لوسیون‌ها و کرم‌های ارزان استفاده نکنید: برخی از لوسیون‌ها حاوی الکل و عطرهای مصنوعی و مواد شیمیایی دیگری هستند که باعث خشک‌تر شدن پوست می‌شوند. اگرچه این کرم‌ها باعث مرطوب شدن موقتی پوست می‌شوند اما در درازمدت اثر معکوس دارند پس بهتر است قبل از خرید کرم و لوسیون دست حتما ترکیبات روی آن را به دقت بخوانید و کرم‌هایی انتخاب کنید که حاوی مواد طبیعی مثل موم زنبور عسل، آلوئه ورا و روغن‌های گیاهی باشند.

روش‌های ساده برای درمان خشکی دست

پیشگیری از خشکی دست

آب کافی بنوشید: گاهی خشکی دست علت درونی دارد و به این دلیل است که بدن شما آب کافی دریافت نمی‌کند و در نتیجه پوست و موی شما خشک می‌شود. اگر مصرف آب را افزایش دهید در چند هفته شاهد تغییر در پوست دست خود خواهید شد و پوست شما نرم‌تر و انعطاف پذیرتر خواهد شد. اگر مطمئن نیستید که مشکل خشکی بدن دارید یا خیر به رنگ ادرار خود توجه کنید، اگر بی‌رنگ یا زرد کمرنگ باشد بدن شما آب کافی دریافت می‌کند اما اگر زرد تیره باشد باد آب بیشتری مصرف کنید. بیشتر افراد با نوشیدن آب زیاد در تابستان مشکلی ندارند اما در زمستان به دلیل سردی هوا معمولا آب کمتری می‌نوشندریال سعی کنید با هم دما کردن آب با دمای محیط مصرف خود را افزایش دهید.

دست‌ها را با ملایمت بشویید: بیشتر افراد تمایل دارند دستان خود را هنگام شستن بسابند و یا از آب داغ و شوینده قوی برای شستن آن استفاده کنند. این کار آن هم چند بار در روز باعث خشکی شدید دست‌ها خواهد شد. برای شستن دست از آب ولرم و صابون ملایم بدون سولفات و حاوی مرطوب کننده استفاده کنید و با حوله به آرامی با چند ضربه آن‌ها را خشک کنید تا آسیب نبینند. دستان خود را زمانی بشویید که واقعا نیاز است یعنی بعد از دستشویی و قبل و بعد از غذا. با پوست دست هم همان طور که با پوست صورت خود رفتار می‌کنید رفتار کنید تا دستان نرم و زیبایی داشته باشید.

هنگام کار با مواد شیمیایی دستکش بپوشید: هنگام شستن ظرف‌ها، لباس‌ها و کار با مواد شیمیایی حتما دستکش داشته باشید و دستان خود را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار ندهید چون این مواد خشکی دست را تشدید می‌کنند. دستکش‌های لاستیکی محافظ خوبی در مقابل این مواد است اما اگر دست شما به پلاستیک و لاستیک حساس است زیر آن دستکش نخی هم بپوشید.

در تابستان ضدآفتاب بزنید: تابش آفتاب باعث خشکی دست و آسیب به پوست آن می‌شود. بیشتر افراد ضدآفتاب را تنها روی صورت استفاده می‌کنند درحالی که پوست دست شما نیز به آن نیاز دارد. از ضدآفتاب با درجه حفاظت ۳۰ و بالاتر استفاده کنید تا دستان خود را از خشکی نجات دهید.

در زمستان از دست‌ها محافظت کنید: سرما باعث خشکی و ترک دست می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق حتما دستکش گرم بپوشید تا انگشتانتان را در مقابل سرما محافظت کنید و قبل از پوشیدن دستکش حتما کرم  و لوسیون مناسب بزنید تا دستانتان ترک نخورد.

بخور کنید: گاهی خشکی دست به دلیل کمبود رطوبت در محیط زندگی است که با استفاده کردن از وسایل گرمازا در فصل سرما این مشکل جدی‌تر می‌شود. این مشکل را می‌توان با استفاده از یک دستگاه بخور حل کرد، با استفاده از دستگاه بخور رطوبت محیط زندگی افزایش یافته و پوست شما نیز نرم‌تر و مرطوب‌تر می‌شود.

روش‌های ساده برای درمان خشکی دست

درمان ترک و زخم دست

ترک‌های زخم شده را با کمک‌های اولیه درمان کنید: اگر ترک‌های دست شما به مرحله زخم و خونریزی رسیده باید مانند یک زخم معمولی آن را درمان کنید تا از عفونت جلوگیری شود. ترک را با آب و صابون بشویید و با حوله خشک کنید سپس آن را پانسمان کنید و صبر کنید تا زخم بهبود یابد. محل زخم را با مایع ضدعفونی کننده بشویید و آن را مرطوب نگه دارید تا بدتر نشود. اگر خونریزی متوقف نشد به پزشک مراجعه کنید.

لبه‌های ترک‌های عمیق را جدا کنید: اگر ترک‌های عمیقی دارید که خونریزی نمی‌کنند با جدا کردن سلول‌های مرده از سطح آن به بهبود ترک‌ها کمک کنید، این کار را با وسایل مانیکور انجام دهید. دست خود را با صابون نشویید چون مانع از بهبود کامل ترک می‌شود. پس از جدا کردن زائده‌های کنار ترک، لوسیدن بزنید و دست خود را پانسمان کنید تا ترک بهبود یابد.

برای مشکلات جدی‌تر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید: اگر زخم و ترک روی دست شما جدی و عمیق به نظر می‌رسد ممکن است نشانه‌ای از اگزمای حاد یا عفونت انگلی باشد که برای درمان آن بهتر است به پزشک مراجعه شود.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)