رقابت گوگل با اپل و سامسونگ موضوع تازه‌ای نیست و هر روز شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد. شاید تا پیش از این رقابت گوگل با اپل و سامسونگ تنها به حوزه‌های خاصی محدود می‌شد و موارد انگشت‌شماری را در بر می‌گرفت. اما این رقابت اکنون بسیاری از حوزه‌های تکنولوژی را شامل می‌شود و روز به روز هم گسترش بیشتری می‌یابد. به گونه‌ای که این سه شرکت هم اکنون در زمینه‌ها‌ی مختلفی از جمله تولید گجت‌های هوشمند مختلف، توسعه‌ی‌ هوش مصنوعی، حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و بسیاری از موارد یکدیگر به رقابت تنگاتنگ با یکدیگر مشغول هستند. حال پرسش این جا است که رقابت گوگل با اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۷ میلادی به چه ترتیبی رقم خورده است و کدام یک از این سه شرکت را می‌توان برنده‌ی نهایی این رقابت نامید؟

همان گونه که به آن اشاره شد، نوع رقابت گوگل با اپل و سامسونگ تنها به یک یا دو حوزه محدود نمی‌شود و حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. با این حال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که هم‌اکنون این سه شرکت در آن به رقابت با یکدیگر مشغول هستند، بازار تلفن‌های هوشمند است. حوزه‌ای که موفقیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برای این سه شرکت برخوردار است و می‌تواند عامل مهمی برای پیروزی در رقابت گوگل با اپل و سامسونگ قلمداد شود. بر این اساس می‌توان عملکرد گوگل، سامسونگ و اپل در بازار تلفن‌های هوشمند را مهم‌ترین عامل برتری یکی از این سه شرکت بر دیگران تلقی کرد.

شرکت گوگل

رقابت گوگل با اپل و سامسونگ : عملکرد شرکت گوگل در سالی که گذشت

می‌توان ادعا کرد که شرکت گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی ماه‌های بسیار پرکاری را پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که این شرکت در بسیاری از حوزه‌های فعالیت خود گام‌های رو به جلویی برداشت و به معرفی محصولات جدیدی پرداخت. برای حضور هر چه قدرتمندتر در بازار تلفن‌های هوشمند و پررنگ‌تر شدن رقابت گوگل با اپل و سامسونگ در این حوزه، اعضای گوگل به معرفی دو پرچمدار جدید خود یعنی گوشی Google Pixel 2 و Google Pixel 2 XL پرداختند. محصولاتی که به لحاظ برخورداری از برخی ویژگی‌ها (نظیر دوربین قدرتمند) حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند و می‌توانند رقابت را در بازار تلفن‌های هوشمند اندرویدی داغ‌تر از قبل سازند.

هرچند که شاید دو گوشی جدید خانواده‌ی پیکسل نتوانند در برابر رقبای سرسختی نظیر اعضای جدید خانواده‌ی آیفون اپل یا گلکسی سامسونگ فرصت عرض اندام صد در صد داشته باشند، اما برخی اقدامات گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی در زمینه‌ی توسعه‌ی فعالیت در بازار تلفن‌های هوشمند می‌تواند هواداران محصولات اختصاصی این شرکت در این حوزه را نسبت به آینده امیدوار کند. بی‌شک مهم‌ترین اقدام شرکت گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی برای حضور هر چه قدرتمندتر در بازار تلفن‌های هوشمند، تصاحب بخش عمده‌ای از سهام شرکت اچ تی سی بود. معامله‌ای که می‌تواند حضور گوگل در بازار تلفن‌های هوشمند را پررنگ‌تر از قبل سازد.

البته شرکت گوگل در سالی که آن را پشت سر گذاشتیم، در کنار اعضای جدید خانواده‌ی پیکسل، سخت افزارهای دیگری را هم به هواداران خود معرفی کرد. از لپ تاپ جدید پیکسل‌بوک گرفته تا نسخه‌ای ارتقا یافته از هدست واقعیت مجازی اختصاصی این شرکت یعنی Daydream View که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند و می‌توانند موفقیت‌های تازه‌ای را برای گوگل رقم بزنند(برای انداختن نگاهی دقیق‌تر به محصولات یاد شده می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید).

به طور کل رقابت گوگل با اپل و سامسونگ را می‌توان در فعالیت‌های اخیر این شرکت در زمینه‌ی ساخت سخت افزارهای جدید به خوبی مشاهده کرد. سخت افزارهایی که بخشی از آن‌ها نظیر اسپیکرها و هدفون‌های بی‌سیم این شرکت برای رقابت مستقیم با محصولات مشابه اپل و بخش دیگری از آن‌ها نظیر هدست Daydream View نیز برای رقابت تنگاتنگ و سرسختانه با شرکت سامسونگ و هدست  Gear VR این شرکت طراحی و تولید شده‌اند.

از دیگر حوزه‌های رقابت گوگل با اپل و سامسونگ می‌توان به رقابت این سه شرکت در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی و بهره‌مندی از قابلیت‌های دستیاران هوشمند اختصاصی آن‌ها اشاره کرد. در این زمینه شاهد گسترش فعالیت‌های شرکت گوگل در سالی که آن را پشت سر گذاشتیم بودیم. به گونه‌ای که اعضای شرکت گوگل توانستند ابزارهای فراوانی را به وجود دستیار اختصاصی خود یا همان Google Assistant مجهز کنند. ابزارهایی که علاوه بر محصولات اختصاصی گوگل محصولات تولیدی شرکت‌های رقیب (به عنوان مثال ابزارهای سری سرفیس مایکروسافت) را نیز در بر می‌گیرد.

در مجموع با وجود آن که شرکت گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی اقدام به معرفی تکنولوژی یا محصول انقلابی خاصی نکرد، اما می‌توان گفت که اعضای این شرکت با تولید و معرفی محصولات یا تکنولوژی‌های اختصاصی جدید خود (نظیر تکنولوژی واقعیت افزوده‌ی جدید گوگل) توانستند سال خوبی را پشت سر بگذارند و گام‌های تازه‌ای در زمینه‌ی موفقیت در رقابت گوگل با اپل و سامسونگ بردارند.

شرکت اپل

رقابت گوگل با اپل و سامسونگ : عملکرد شرکت اپل در سالی که گذشت

با توجه به این که میزان فروش گوشی جدید آیفون ۸ نسبت به گوشی آیفون ۷ در سال گذشته کمتر بوده، تمام چشم امید اپل برای برتری در میدان رقابت گوگل با اپل و سامسونگ به پرچمدار جدید خود یعنی گوشی آیفون ۱۰ دوخته شده است. در واقع به نظر می‌رسد که امسال شرکت اپل تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد گوشی iPhone X قرار داده است و موفقیت این گوشی در بازار فروش متضمن موفقیت کلی این شرکت در انتهای سال ۲۰۱۷ میلادی خواهد بود.

به طور کل می‌توان گوشی iPhone X را مهم‌ترین محصولی لقب داد که شرکت اپل در سال جاری میلادی اقدام به معرفی آن نمود. هر چند که این گوشی نسبت به نسخه‌های پیشین آیفون تغییرات فراوانی را به خود می‌بیند، اما در مجموع نمی‌توان این تغییرات را چندان انقلابی توصیف کرد. در واقع سوای تکنولوژی Face ID (که در آیفون ۱۰ جایگزین تکنولوژی تاچ آی دی شده است) سایر تغییراتی که در پرچمدار جدید اپل مشاهده می‌شود (تغییراتی نظیر کاهش یافتن حواشی دور این گوشی یا بهره‌مندی از قابلیت شارژ بی‌سیم) پیش از این در سایر گوشی‌های شاخص اندرویدی به کاربران معرفی شده بودند. با این حال ترکیب تغییرات iPhone X با برند پر آوازه‌ این محصول سبب می‌شود که سران شرکت اپل نسبت به موفقیت پرچمدار جدید خود در بازار فروش امیدوار باشند و رقابت گوگل با اپل و سامسونگ شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

در این میان عامل مهم دیگری که می‌تواند در نوع رقابت گوگل با اپل و سامسونگ تاثیرگذار باشد، فعالیت‌ این شرکت‌ها روی توسعه‌ی قابلیت‌های سیستم‌ عامل‌های اختصاصی آن‌ها است. البته در این میان باید حساب شرکت سامسونگ را از گوگل و اپل جدا دانست. چرا که این شرکت آلترناتیو قابل توجهی برای مقابله با دو سیستم عامل اندروید و iOS در اختیار ندارد. به هر حال همان گونه که شرکت گوگل روی قابلیت‌های سیستم عامل Android Oreo حساب ویژه‌ای باز کرده است، تمرکز اصلی شرکت اپل روی توانایی‌های سیستم عامل iOS 11 قرار دارد. سیستم عاملی که به قابلیت‌های کاملا تازه‌ای در زمینه‌‌های مختلف از جمله تکنولوژی واقعیت افزوده مجهز شده است و می‌تواند نقش مهمی در موفقیت ابزارهای مبتنی بر این سیستم عامل در میدان رقابت گوگل با اپل و سامسونگ ایفا نماید.

سوای مواردی که به آن اشاره شد، در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهد معرفی محصولات اختصاصی دیگری هم توسط اپل بودیم که از میان آن‌ها می‌توان به نسخه‌های جدید و بهبود یافته از ابزارهای هوشمند اختصاصی این شرکت نظیر تبلت، ساعت هوشمند و ابزارهایی نظیر Apple TV و اسپیکرهای انحصاری اپل اشاره کرد. در مجموع می‌توان عملکرد شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ میلادی را به حرکت روی یک خط صاف تشبیه کرد. در واقع اعضای این شرکت در سال جاری میلادی با پستی و بلندی‌های اندکی روبرو شدند و همان راه همیشگی خود را بدون رویارویی با شکست یا موفقیت چشم‌گیر و غیر قابل انتظاری پیمودند.

شرکت سامسونگ

رقابت گوگل با اپل و سامسونگ : عملکرد شرکت سامسونگ در سالی که گذشت

در قیاس با سال گذشته، شرکت سامسونگ عملکرد موفقی را در سال ۲۰۱۷ میلادی از خود به نمایش گذاشت و توانست همچنان با قدرت در میدان رقابت سه گانه‌ای که در این متن از آن با نام رقابت گوگل با اپل و سامسونگ یاد کردیم باقی بماند. پس از شکست مفتضحانه‌ای که شرکت سامسونگ با عرضه‌ی گوشی پر ایراد گلکسی نوت ۷ تجربه کرد و همچنین بعد از حواشی مختلف خارج از متنی که به موجب درگیر بودن نام سامسونگ با تخلف‌های رئیس جمهور پیشین کشور کره‌ی جنوبی گریبان‌گیر سران این شرکت شد، تولید و عرضه‌ی پرچمداران جدیدی نظیر Samsung Galaxy S8، Samsung Galaxy S8 Plus و Samsung Galaxy Note 8 همچون آبی روی آتش عمل کرد و توانست سران شرکت سامسونگ را از مخمصه‌ای که در آن گرفتار بودند نجات دهد.

با وجود آن که نام سامسونگ را در بازار لوازم خانگی فراوان می‌شنویم و محصولاتی نظیر تلویزیون‌های این شرکت نیز شهرتی مشابه با گوشی‌های هوشمند آن دارند، اما موفقیت در بازار تلفن‌های هوشمند از اهمیت فراوانی برای مدیران شرکت سامسونگ برخودار است و برخورداری از عملکرد مثبت در این بازار می‌تواند زمینه‌ساز حضور موفق این شرکت در سایر حوزه‌ها باشد. در واقع به لطف موفقیت سامسونگ در بازار فروش تلفن‌های هوشمند بوده که این شرکت توانسته است در حوزه‌های دیگری نظیر توسعه‌ی هوش مصنوعی هم فعالیت کند و هواداران خود را با دستیار مجازی جدیدی به نام بیکسبی آشنا نماید. گرچه قابلیت‌ها و توانایی‌های بیکسبی در نگاه نخست هم سنگ با قابلیت‌های دستیاران مجازی انحصاری رقیبان جلوه نمی‌کند، اما با توجه به نوپا بودن تکنولوژی اختصاصی سامسونگ در این زمینه، می‌توان به پیشرفت آن در آینده امیدوار بود.

با این حال و با وجود موفقیت قابل توجه اعضای جدید خانواده‌ی گلکسی سامسونگ در بازار فروش، این شرکت کره‌ای نیز در سال جاری میلادی نتوانست محصول یا تکنولوژی جدیدی را به علاقه مندان معرفی نماید که بتوان لقب انقلابی و جریان‌ساز را به دنبال نام آن آورد.

رقابت گوگل با اپل و سامسونگ : جمع‌بندی نهایی

همان گونه که در ابتدای این متن به آن اشاره شد، موفقیت در بازار تلفن‌های هوشمند نقش مهمی در بحث رقابت گوگل با اپل و سامسونگ ایفا می‌کند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که شرکت سامسونگ در مقایسه با دو رقیب دیگر خود عملکرد موفق‌تری را در سال ۲۰۱۷ میلادی از خود به نمایش گذاشته است. چرا که پرچمداران جدید سامسونگ تا این جای کار عملکرد بسیار خوبی در بحث فروش داشته‌اند و موجب شده‌اند که شرکت سامسونگ همچنان بیشترین سهم را در این بازار پر سود از آن خود سازد.

با این حال شرکت اپل و گوگل نیز در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف دوشادوش سامسونگ در حال حرکت هستند و با جای پای محکمی که برای خود فراهم کرده اند، به همین راحتی از میدان به در نمی‌شوند. بر این اساس نمی‌توان در میدان رقابت گوگل با اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۷ میلادی هیچ کدام از این سه شرکت را برنده‌ی اصلی و صد در صد این رقابت قلمداد کرد.

منبع: تی تری (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.