فروشگاه والمارت (Wal-Mart)، در تلاش است تا در عرصه‌ی خرده فروشی آنلاین –که پیشرو آن فروشگاه آمازون است- نیز خودی نشان دهد. فروشگاه والمارت که بزرگ ترین خرده فروش سنتی به شمار می رود،  در حرکت خود به سمت حرکتی پایاپای با فروشگاه آمازون، اقداماتی انجام داده است؛ اما این اقدامات باعث نشده است تا بزرگ ترین رقیب آن، یعنی شرکت آمازون، از دور رقابت خارج شود یا روند رشد آن کم شود.

چرا فروشگاه آمازون سودآوری بالایی دارد؟

فروشگاه آمازون، با سرویس Amazon Prime خود (که یک سرویس برای مشتریانی است که با پرداخت مبلغی، عضو ویژه‌ی آمازون می‌شوند و می‌توانند از بسیاری از خدمات آن به رایگان بهره مند شوند)، موفقیت بسیاری کسب کرد؛ به طوری که سهم فروش این شرکت در سال ۲۰۱۲، میزان ۲۵% بود و در سال ۲۰۱۵ به ۳۳% افزایش پیدا کرد. بیش از ۶۳ میلیون خانواده‌ی آمریکایی، عضو این سرویس هستند.

در دهه‌ی گذشته، فروشگاه والمارت، در زمینه‌ی تجارت الکترونیک بسیار سرمایه گذاری کرده است؛ اما نه تنها این شرکت، بلکه هیچ خرده فروش دیگری نیز نتوانسته مانع از افزایش روز افزون سلطه‌ی فروشگاه آمازون در حوزه‌ی خرده فروشی اینترنتی شود. آنچه برای والمارت و دیگر خرده فروشان به مراتب بدتر است، سودآوری آمازون با یک روند صعودی است به طوری که برای مشتریان ویژه‌ی خود، خرج زیادی هم می‌کند. آمازون در حال ارائه‌ی خدمات بیشتر و بهتر به مشتریان ویژه‌ی خود است. مثلاً تحویل سفارشات اینترنتی آن ها را هر بار بهتر و سریع تر می‌کند و فیلم ها و برنامه ها را به صورت رایگان در اختیار آن ها می‌گذارد. دلیل دیگری که شرکت آمازون سودآوری بالایی دارد، به فروشنده هایی برمی‌گردد که از طریق سایت آمازون در حال فروش محصولات خود هستند. تعداد این فروشندگان هر ساله بیشتر می‌شود و فروش آن ها، به شدت بر سود آوری فروشگاه آمازون تاثیر مثبت دارد. چرا که بدون این که فروشگاه آمازون هزینه ای برای فروختن این محصولات کند، به ازای فروش هر یک محصول، مقداری از پول آن به شرکت آمازون واریز می‌شود.

رقابت وال مارت با فروشگاه آمازون

والمارت می‌داند که برای این که بتواند آمازون را متوقف کند، باید اقدامات بیشتری انجام دهد. به همین منظور، آن ها اعلام کردند که رقمی معادل با ۲ میلیارد دلار در حوزه‌ی تجارت الکترونیک سرمایه گذاری کرده اند. سرمایه گذاری دیر هنگام این شرکت در حیطه‌ی اینترنت، به این معنا نیست که والمارت به تازگی اهمیت اینترنت را کشف کرده است! بلکه این شرکت، که بزرگ ترین خرده فروش سنتی نیز به شمار می‌رود، در سال های گذشته نیز بر روی اینترنت سرمایه گذاری نموده است. در سال ۲۰۱۱، این شرکت یک گروه تحقیقات اینترنتی را ایجاد کرد که به WalmartLabs معروفند. در سال های قبل از آن نیز والمارت سرمایه گذاری های زیادی در حوزه‌ی اینترنتی کردن فروشگاه خود انجام داده است.

البته فروشگاه والمارت در زمینه‌ی خرده فروشی اینترنتی جایگاه بدی ندارد و در سال ۲۰۱۶، رتبه‌ی چهارم را در بین خرده فروشان اینترنتیِ شمال آمریکا، داشته است. همچنین در پنج سال گذشته (به جز سال ۲۰۱۵ که فروش اینترنتی اش تنها حدود ۱۲% رشد داشت)، فروش اینترنتی این شرکت هر ساله بیش از ۲۰% رشد داشته است.

این شرکت ایده های زیادی نیز برای افزایش فروش اینترنتی خود دارد. مثلا یک ویژگی اضافه کرده است که اگر مشتری پس از خرید از سایت، همان محصول خریداری شده را، در خرده فروشی دیگری که رقیب والمارت است، با قیمت ارزان تری دید، والمارت به مشتریان قول داده است که جنس فروخته شده را پس می‌گیرد. این شرکت همچنین ویژگی هایی را در اپلیکیشن موبایل خود ایجاد کرده است که به مشتری اجازه می‌دهد محصولات مورد علاقه‌ی خود را در یک لیست علاقه مندی قرار دهد و تخفیفاتی که از طرف تولیدکنندگان برای این محصولات در نظر گرفته می‌شود را به وی اطلاع می‌دهد. کاربران این اپلیکیشن نیز از آن رضایت داشته اند و رتبه‌ی این اپلیکیشن نیز در آوریل ۲۰۱۶، پس از آمازون و ای بِی، سومین برنامه‌‌ی نصب شده بر روی سیستم عامل اندروید بوده است. اپلیکیشن فروشگاه آمازون، با نصب بر روی حدود ۳۶% از سیستم عامل های اندروید، رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده بود.

همچنین فروشگاه وال مارت در سال ۲۰۱۶، شرکت Jet.com را خریداری کرد. البته این خرید، نمی‌تواند باعث شود آمازون از دور رقابت خارج شود. تنها شاید بتواند از سرعت رشد آمازون بکاهد. به هرحال، مدیران والمارت می‌دانند که برای این که تا حدی از سرعت رشد آمازون بکاهند، باید سرمایه گذاری های زیادی انجام دهند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی تخفیف های فروشگاه اینترنتی وال مارت رجوع کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر این مطلب با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.