شاید شنیدن اینکه ردیابی با امواج التراسونیک ممکن است گریبانگیر شما نیز شده باشد، برایتان عجیب باشد. همانطور که می‌دانید، تلفن همراه شما یک میکروفن دارد که می‌توانید از طریق آن، با افراد دیگر صحبت کنید. اما اپلیکیشن‌ها نیز امکان استفاده از میکروفن شما برای شنیدن صدای اطرافتان را دارند. این درحالی است که برخی اپلیکیشن‌ها ممکن است حتی از میکروفن برای انجام کارهایی استفاده کنند که شما تمایلی ندارید رخ بدهند. به عنوان مثال، اپلیکیشن‌ها می‌توانند از ردیاب التراسونیک (uXDT) استفاده کنند تا از محلی که هستید و آنچه مشاهده می‌کنید، مطلع شوند. در بررسی جدیدی از اپلیکیشن‌های اندرویدی، کشف شده که استفاده از uXDT رو به افزایش است. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد ردیابی با امواج التراسونیک توسط اپلیکیشن‌های اندرویدی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شکایت‌های بسیاری از شرکت‌هایی شده است که از uXDT در SDKها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها شامل Shopkick، Lisnr و SilverPush هستند. توسعه دهندگان می‌توانند SDK را در اپلیکیشن‌های خود ادغام کنند تا سیگنال‌های التراسونیک خاصی را در خارج از محدوده‌ی شنوایی انسان، تشخیص دهند. این سیگنال‌ها به اپلیکیشنی که از آن استفاده می‌کند داده‌ها را منتقل کرده و می‌تواند به همراه یک شناسه دستگاه، به سرور بازگردد. پیش از آنکه متوجه شوید، فردی می‌تواند کارهای شما را ثبت کند. عملاً این مورد همانند یک ID است که شما را به نمایش می‌گذارد و امکان ردیابی با امواج التراسونیک را برای سرور فراهم می‌کند.

تحقیقات درمورد ردیابی با امواج التراسونیک در اپلیکیشن‌های اندرویدی

کمک هزینه‌ی تحقیقات درمورد ردیابی با امواج التراسونیک توسط دولت آلمان تامین شد و اپلیکیشن‌های برتر اندروید را برای مشاهده‌ی تعدادی از آن‌ها که از فناوری uXDT استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار داد. در بررسی قبلی، چند ده اپلیکیشن با uXDT وجود داشتند. حال، محققین حدود ۲۳۴ اپلیکیشن اندرویدی را یافتند که از uXDT استفاده می‌کنند که افزایش قابل توجهی است. علاوه بر این، گروه تحقیقاتی درمورد سیگنال‌های التراسونیکی که این اپلیکیشن‌ها برمی‌داشتند نیز تحقیق کردند. تنها چند سیگنال در فروشگاه‌های خورده فروشی یافتند، اما هیچکدام در برادکست‌های تلویزیون وجود نداشت که جای شُکر دارد.

تحقیقات درمورد ردیابی با امواج التراسونیک در اپلیکیشن‌های اندرویدی

تمام این‌ها به‌نظر خوشایند نیستند و فناوری uXDT درواقع به‌نظر راهی ضعیف برای ردیابی افراد است. اندروید نیز سیستم مجوزی دارد که کاربران باید به صورت دستی اجازه‌ی دسترسی به یک اپلیکیشن برای دسترسی به میکروفن را بدهند. اگر اپلیکیشنی که برای تماس‌های صوتی استفاده نمی‌کنید، درخواست استفاده از میکروفن را داشت، اطمینان یابید که به آن اجازه‌ی دسترسی ندهید. همچنین باید اپلیکیشن را بگشائید تا شروع به نمونه برداری صوتی کند، درغیر این صورت نمی‌تواند از این فناوری استفاده کند.

اگر نگران این موضوع هستید که اپلیکیشن‌های تلفن همراه اندروید شما درحال شنیدن محیط اطرافتان هستند، می‌توانید مجوزهای استفاده از میکروفن را مشاهده کنید. تنها کافی است تنظیمات (Settings) را بگشائید و منوی اپلیکیشن‌های خود را بیابید. محل دقیق منوی اپلیکیشن‌ها در هر تلفن همراهی متفاوت است، اما می‌توانید زیرمنوی مجوز را در آن محل مشاهده کنید. با گشودن این زیرمنو، لیست مجوزهای میکروفن را پیدا کنید. از طریق این لیست، امکان منع کردن دسترسی یا مجوز بخشیدن را نیز خواهید داشت.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Ryan Whitwam

منبع: extremetech