شما در هر سن و سالی هستید، حتی اگر از آخرین افراد نسل جنگ جهانی دوم هم باشید، می‌توانید مسیر جدیدی را در زندگیتان آغاز کنید و کسب و کار خودتان را راه‌اندازی نمایید. دلایل قدرتمند زیادی وجود دارد که باید گذشته را  فراموش کنید و روی امروز کار کنید.  بهتر است همین حالا معنای بازنشستگی را از ذهن خود خارج سازید چراکه ما اکنون در عصر دیجیتال به‌سر می‌ بریم و این عصر، تفاوت‌های عمده‌ای با عصر صنعت دارد که یکی از آنها مفهوم بازنشتگی است. بحران بازنشستگی که درهمه‌ جای جهان در حال رخ دادن است.  اگر شما هم در سن و سالی هستید که بازنشست شده‌اید احتمالا تا کنون فشار اقتصادی بازنشستگی را متوجه شده‌اید.

نویسنده مقاله، رابرت کیوساکی می‌گوید: من با افراد زیادی در سراسر جهان صحبت کرده‌ام، افرادی که به دنبال راههایی هستند که دانش مالی خود را بالا ببرند چرا که آنها در هر سن و سالی که بوده‌اند، به طور دقیق متوجه شده‌اند قبل از اینکه خیلی دیر شود، برای دوران بازنشستگی خود به دانش بیشتری نیاز دارند.

  • مسیر کسب ثروت به سوی آینده مالی مطمئن تر

در هر سن و سالی

شما در هر سن و سالی که باشید، لازم است بدانید راهکار مناسب حرکت کردن از جایگاه یک کارمند به سوی جایگاه خوداشتغالی و سپس به سمت جایگاه  یک کارآفرین و سرمایه گذار، در واقع کلیدی است برای مطمئن بودن از آینده‌ی مالی‌تان، به خصوص در زمان بازنشستگی. با این وجود من همچنان با افرادی ملاقات می‌کنم که هنوز که هنوز است، نسبت به این نوع نگرش هراس دارند و فکر می‌کنند برای آنها هیچ دریچه‌ی امیدی وجود ندارند تا بتوانند کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند. این افراد منفی نگر، در هر سالی و سالی هستند، اما بیشتر آنها در سنین بالای ۶۰ هستند و به غلط فکر می‌کنند برایشان خیلی دیر شده که دست به شروع یک کسب و کار جدید بزنند.

اگر شما هم جز این افراد هستید، خبرهای خوبی برای شما داریم و آن این که به هیچ وجه دیر نشده است. ادامه مقاله را بخوانید تا متوجه شوید:

_ اشخاص بالای ۶۰ سال،  کارآفرینان بزرگی می‌‌توانند باشند

طبق نتایجی که بنیاد کافمن Kaufmann Foundation به دست آورده، افرادی که در سن بالای ۶۰ سال هستند اگر شروع به راه اندازی یک کسب و کارکنند، دوبرابر موفق‌تر خواهند بود نسبت به افرادی که در سن کمتری هستند. این بنیاد در تحقیقات سال ۲۰۱۶ خود دریافت که  ۲۴.۳ در صد از صاحبان استارتاپ‌های جدید،  افرادی در سنین بین ۵۵ تا ۶۴ بوده‌اند.  این درحالی‌ست که آمار آنها نشان دهنده این است که اگر چه تاکنون ۲۵ در صد از راه‌اندازان  استارتاپ های جدید، جوانانی در محدوده سنین ۲۵ سال بوده‌اند،  اما طی سالهای اخیر، تعداد افراد مسن که کسب و کار خودشان را راه اندازی میکنند در حال افزایش است.

بنیاد کافمن در تحقیقات خود متوجه شد که یک ویژگی بسیار مهم در موفقیت افراد مسن هست که تاثیر مثبت شگرفی بر کسب و کار آنها دارد، و آن ویژگی هم چیزی نیست به جز تجربه.

عامل تجربه را نباید دست کم گرفت. اگر چه افراد جوان، دارای انرژی و اشتیاق بالایی هستند،  اما جوانان هرگز قادر نیستند تجربه‌ی افراد مسن را چه در سطح شخصیتی چه در سطح کاری، داشته باشند. این یک امر طبیعی‌ست. شما در هر سن و سالی که باشید می‌توانید دانش و علم خود را افزایش دهید اما نمی‌توانید تجربه‌ی خود را بالاتر ببرید. کسب تجربه فقط به عامل زمان مرتبط است.

_ چرا کارآفرینی در سطوح سنی بالا در حال افزایش است؟

به چه دلیل افراد سن بالا،  باوجود اینکه بازنشسته شده‌اند و حتی حقوق هم دریافت می‌کنند،  بایستی کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند؟ پاسخ کوتاه است: ما در عصر مدرن زندگی می‌کنیم،  عصری که شباهتی به زمان سنتی قبل ندارد.

طبق نظرسنجی‌ها، فقط ۲۵درصد از افرادی که بازنشسته می‌شوند می‌گویند که هیچ برنامه‌ای برای بعد از بازنشسته شدن ندارند. این یعنی که سه چهارم از افراد بازنشسته،  قصد دارند در زمان بازنشستگی‌شان کار کنند چون به پولش نیاز دارند. از هر سه نفر آمریکایی یک نفرشان پس از بازنشستگی هیچ ذخیره مالی ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد مسن، شدیدا نیاز دارند که حتی بعد از بازنشستگی نیز، سخت کار کنند. پس آیا بهتر نیست آنها کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند؟ آنها در سنین طلایی عمرشان هستند و با کوهی از تجربه، می‌توانند به راحتی موفق شوند.

کار کردن پس از دوران بازنشستگی چیز بدی نیست. بایستی این طرز فکر منفی عوض شود. اگر طرز فکرها تغییر کند متوجه خواهیم شد که فرصتهای جدیدی هستند که می‌توان از آنها بهره برد.  فرصتهایی که شاید قبلا دیده نمی‌شدند.

کار کردن پس از بازنشستگی،  نباید  تبدیل شود به چیزی شبیه جان کندن برای پول در آوردن. بلکه این سن و سال باید تبدیل شود به بهترین سالهای عمر افراد. شما هم اکنون در هر سن و سالی که باشید چه جوان چه بازنشسته، بهتر است دیدگاه تازه‌ای نسبت به بازنشستگی پیدا کنید. کار کردن در دوران بازنشستگی،  نباید اینگونه در نظر گرفته شود که برای دریافت یک پول بخور و نمیر است.  بلکه بر عکس،  افراد در زمان بازنشستگی تازه باید متمرکز شوند و ببینید چه کاری را از همه بیشتر دوست داشته‌اند و یا الان به آن علاقه‌مند هستند و مشتاق به انجامش هستند.  این کار می‌تواند آموزش مالی افراد جوان باشد. یا آموزش هر آنچه در طی سالها، تجربه اش را کسب کرده‌اند.

ما در هر سن و سالی که باشیم،  نباید کاری را از سر اجبار انجام دهیم.  باید کار کردنمان از روی علاقه باشد. این به معنای رشد همه جانبه‌ی یک جامعه است. دو دیدگاه مختلف در مورد کار، دو تفاوت بسیار بزرگ ایجاد می‌کند.

پس تا اینجا دو خبر خوشحال کننده دریافت کردید:

اول اینکه در هر سن سالی که باشید هرگز برای شروع آن کاری که دوست دارید دیر نیست.

دوم اینکه شروع کاری که دوست دارید، می‌تواند برای شما پر از لذت و خوشحالی باشد.

  • در هر سن و سالی که هستید به دنبال علاقه‌تان برویددر هر سن و سالی

اگر مایل هستید بعنوان یک کارآفرین، قدم در مسیر کارآفرین بودن بگذارید، باید بدانید راه رفتن در این مسیر نیاز به قوی کردن ماهیچه های کارآفرینی دارد.  در اینجا ۵ تا اصولی که نیاز است تا تبدیل شوید به یک فرد کارآفرین را بررسی می‌کنیم:

۱- پوست کلفت باشید

به محض اینکه شروع کنید به راه اندازی یک کسب و کار جدید، و آنرا به دیگران اعلام کنید، مشاهده خواهید کرد که یکمرتبه همه کسانی که تا قبل، هیچ ایده‌ای برای راه اندازی کسب و کار نداشته اند،  حالا تبدیل می‌شوند به کارشناسان کسب و کار شما،  و شروع به نقد آن می‌کنند. اینجاست که پوست کلفت بودن را باید در درون خودتان پرورش دهید. قبول کنید قرار نیست همه به ایده یا محصول شما علاقه‌مند شوند،  وحتی از گفتن این امر هم ابایی ندارند.  البته فراموش نکنید این بدان معنا نیست که نباید سخنان منتقدین و کسانی که ایراد می‌گیرند را نشونید.  بلکه برعکس،  سخنان آنها یک یاری‌دهنده‌ی بزرگ برای شماست.  شما باید قادر باشید حجم عظیم انتقادات را دریافت کنید بدون اینکه ناراحت و رنجیده خاطر شوید.

۲- عادت کنید که پیوسته در جریان امور باشید

شما بعنوان یک کارآفرین به هیچ وجه نمی‌توانید با  دنیا و آدمهایش قطع ارتباط کنید. چطور می‌خواهید دیگران را نسبت به کسب وکارتان آگاه کنید در حالیکه با آنها قطع ارتباط کرده‌ اید؟  ارتباطات برای کسب و کار شما،  حکم نفس کشیدن و زنده بودن را دارد.  مرتبا باید فکر کنید چطور می‌توانید  خدمات یا کلاهای خود را بهینه‌تر کنید، چطور می‌توانید قیمتها را پایین‌تر بیاورید،  چطور باید فروش بیشتری داشته باشید.  وقتی کارآفرین باشید یعنی دیگر نمی‌‌توانید ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر کار کنید و بعد به خانه بروید. این برنامه‌ی کاری ۹ تا ۵ ، مخصوص  زمان کارمندی بود. اکنون باید شبانه روز هفته در جریان امور باشید.

۳- به دنبال تعریف و تمجید کسی نباشید

اگر قبلا کارمند بودید  به ازای پروژه ها و کارها یا خدماتی که ارائه می‌دادید،  پاداش می‌گرفتید یا از شما تعریف و تمجید می‌شد.  اما حالا دیگر کارمند نیستید. قرار نیست رییس شما به شما بگوید آفرین کارت عالی بود.  حالا رییس،  خودتان هستید و آنچه باعث تعریف و تمجید از شما می‌شود فقط دستاوردهایی ست که به آن رسیده‌اید و احساس رضایت درونی‌تان.

۴- کسی به شما انگیزه نمی‌بخشد، جز خودتان

شبیه به احتیاج به تعریف  و تمجید از سوی دیگران،  اگر احتیاج داشته باشید از خارج از وجود خودتان انگیزه بگیرید، هنوز آمادگی لازم برای کارآفرین بودن را ندارید. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید خودتان باید بدانید چه کار کنید یا نکنید.  کسی نیست که لیست کارهای روزانه را به شما بدهد و شما را تشویق کند. همه چیز به عهده خودتان است. سعی کنید تبدیل شوید به شخصی که خودش به خودش هر روز انگیزه می‌بخشد  نه کسی که منتظر مشوق خارجی بنشیند.

۵- سعی کنید بتوانید با یک دست، چند تا هندوانه بردارید

افراد زیادی هستند که فقط یک کار را انجام می‌دهد . مثلا فقط نویسنده هستند،  یا فقط برنامه‌ریز هستند،  یا فقط حسابدار هستند.  اگر شما هم اینطور هستید و فقط یک کار را انجام می‌دهید هنوز باید برای کارآفرین شدن تمرین بیشتری بکنید.  بهتر است کمی‌ از هر کاری را یاد بگیرید تا به وقت نیاز درمانده نمانید.  شما بعنوان یک کارآفرین،  باید تصمیمات مختلف و چندجانبه ای را بگیرید و انتخابهای مختلفی داشته باشید.  بهتر است سعی کنید در این مورد،  مهارت کسب کنید.

در هر سن و سالی

اگر چه خیلی چیزها هست که باید یادگرفت تا بتوان از یک ایده تجاری  به یک برنامه و ساختار خوب رسید و سپس به درآمدزایی،  اما یادگیری مهارت‌های درونی، از همه مهمتر هستند.  تغییرات،  باید از درون شما و شخصیت شما آغاز شود،  چرا که همه‌ی تغییرات بیرونی با تغییر در طرز فکر ایجاد می‌شوند.  اگر از درون تغییر نکنید تمام تلاش‌های شما نقش بر آب می‌شوند.

پس بهتر است همین حالا به آینه نگاهی بیاندازید و از خودتان بپرسید من در این پنج مورد چطور هستم؟ اگر متوجه شدید که در یک یا چند تا از آنها دچار کمبود هستید،  شروع کنید به برنامه ریزی برای تقویت نقاط ضعف خود. تغییر شخصیت، می‌تواند در هر سن و سالی که باشید رخ دهد.

برای کارآفرین بودن، شخصیت یک کارآفرین را در خود ایجاد نمایید. 


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Robert Kiyosaki

منبع: Richdad