با گذشت چند دهه از ابداع اینترنت می‌توان گفت که شبکه جهانی وب به تسخیر کامل درآمده است و کمتر آدرس بامعنا و کوتاهی را می‌توان یافت که قبلا تصاحب نشده باشد. اما عجله نکنید هنوز شبکه جهانی وب زنده است، کارشناسان در تلاش هستند که با ایجاد دامنه‌های ایموجی جان تازه‌ای به URLها بدهند. دامنه‌های ایموجی ارزان، جذاب و هنوز در دسترس هستند و با گسترش روزافزون استفاده از تلفن‌های هوشمند روز به روز رواج بیشتری خواهند یافت. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به تاریخچه دامنه‌های ایموجی و آینده‌ای که پیش روی آن‌ها است خواهیم پرداخت.

تاریخچه دامنه‌های ایموجی

جالب است بدانید که دامنه ایموجی یک مفهوم جدید در دنیای وب نیست بلکه اولین دامنه‌های ایموجی با آدرس ♨ .com, ♨ .net, ☮ .com, ♂ .com در تاریخ ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۱ به ثبت رسیدند. البته در آن زمان این کار به عنوان یک هنر مفهومی اجرا شد و هدف کاربردی نداشت. اما در سال‌های اخیر دامنه‌های ایموجی در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و هر کسی که علاقمند باشد می‌تواند دامنه دلخواه خود را خریداری کند.

 

 

دامنه‌های ایموجی، محدودیت‌ها و فرصت‌ها

اگر قصد خرید یک دامنه ایموجی را دارید باید قبل از هر کاری محدودیت‌هایی را که در ارتباط با این دامنه‌ها وجود دارد بشناسید. هنوز بیشتر مرورگرهای وب در آدرس بار خود از ایموجی پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین دامنه‌های معتبر مثل .com .net و .org  از نظر قانونی امکان ثبت دامنه‌هایی با آدرس ایموجی در خود ندارند. مهم‌ترین مشکل این است که صفحه کلیدهای حاوی ایموجی همیشه در دسترس نیستند و تنها از طریق گوشی‌های هوشمند و برخی نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

دامنه‌های ایموجی

اما با گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند و کاربرد روزافزون ایموجی‌ها در مکالمات آنلاین، این کاراکترهای کوچک دوست داشتنی در حال تبدیل شدن به یک زبان جهانی هستند که نیازی به ترجمه هم ندارند. یعنی شما هر زبان مادری که داشته باشید و به هر زبانی هم که تسلط داشته باشید از کیبورد ایموجی مشترکی با بقیه افراد استفاده می‌کنید. از دیدگاه بازاریابی نیز دامنه‌های ایموجی بسیار سرراست و گویا هستند مثلا دامنه  👓.ws بسیار واضح‌تر از sunglasses.ws است و هر کاربری در هر نقطه از جهان بلافاصله معنای این آدرس را به طور شهودی درک خواهد کرد.

به هر حال ایموجی‌ها هرگز مثل این دوره در دسترس نبوده‌اند و شاید دلیل توسعه نیافتن آن‌ها در دهه‌های اخیر نیز همین مساله باشد. از طرف دیگر اگر با کدنویسی ایموجی‌ها آشنایی داشته باشید می‌دانید که هر ایموجی کد خاصی دارد مثلا آدرس ☮ با کد xn—v4h برابر است و وقتی ایموجی مورد نظر در آدرس بار وارد می‌شود باید به کد مربوطه ترجمه شود در نتیجه دیگر ایموجی مربوطه در مرورگر قابل مشاهده نخواهد بود و کاربر فقط کد آن را خواهد دید. حتی این مشکل در سال ۲۰۱۸ نیز همچنان پابرجاست. علاوه بر این محدودیت‌های تعداد ایموجی‌ها و شباهت‌های آن‌ها ممکن است باعث مشکلات و خطاهایی شود مثلا در آیفون حدود ۱۵۰۰ ایموجی مختلف وجود دارد و به طور مثال تفاوت بین ایموجی زن و شاهزاده تنها در یک تاج است و این پیچیدگی‌ها و شباهت‌ها ممکن است باعث اشتباه کاربر و مشکلات جدی‌تری شوند.

دامنه‌های ایموجی

حقیقت این است که ایموجی‌ها برای ارتباطات فردی و کارهای خلاقانه و شوخی جذاب هستند اما آخرین باری که آدرس دقیق یک سایت را به خاطر داشتید چه زمانی بود؟ احتمالا شما نیز مانند بقیه از گوگل برای پیدا کردن سایت‌های مختلف کمک می‌گیرید در نتیجه ایموجی‌ها هم باید موتور جستجوی مخصوص خود را داشته باشند که در حال حاضر چنین موتور جستجویی به معنای واقعی خود وجود ندارد. اما آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته بیش از بیست هزار آدرس ایموجی به فروش رسیده است و هرچند ممکن است بسیاری از این لینک‌ها هرگز مورد استفاده قرار نگیرند اما این به معنای آن است که محدودیت‌ها نتوانسته‌اند مانع از گسترش دامنه‌های ایموجی شوند.

 بنابراین ممکن است در آینده نزدیک دامنه‌ها و آدرس‌های ایموجی توسعه یابند و به بخشی از دنیای وب تبدیل شوند اما برای رسیدن به این نقطه موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که باید برطرف شود. به هر حال کارشناسان و برنامه نویسان در تلاش هستند که با ترفندهای جدید جان تازه‌ای به دنیای وب بدهند و ایموجی‌ها شاید بهترین و به صرفه‌ترین راه برای این کار باشند.

دامنه‌های ایموجی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه اینترنت و شبکه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Gizmodo (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)