بادیان ختایی یا آنیس ستاره‌ای از میوه یک گیاه چینی همیشه سبز به نام Illicium verum به دست می‌آید. علت نامگذاری آن بخاطر بازوهای ستاره‌ای هست که روی بذرهای این ادویه قرار گرفته و طعم آن یاد آور طعم شیرین بیان است. بخاطر شباهتهای طعم و اسم آن، آنیس ستاره‌ای با آنیس اشتباه گرفته می‌شود در حالی که این دو ادویه ارتباطی به همدیگر ندارند. بادیان ختایی فقط بخاطر طعم خاص و کاربردهای خانگیش مشهور نشده است بلکه بخاطر فواید پزشکی آن است که مشهور شده است. این مطلب به فواید، استفاده و خطرات بالقوه بادیان ختایی می‌پردازد.

بادیان ختایی سرشار از ترکیبات زیست فعالبادیان ختایی

گیاهان دارویی و ادویه‌ها قهرمانان گمنام دنیای سلامت و تغذیه هستند و بادیان ختایی هم از این قاعده مستثنی نیست. اطلاعات راجع به میزان ویتامینها و مواد معدنی کم است، اما با توجه به این که شما در هر بار مقدار کمی از آن استفاده می‌کنید، ارزش تغذیه‌ای آن ممکن است چندان چشمگیر نباشد.

با این وجود یک منبع موثر از ترکیبات مختلف زیست فعالی ست  که همگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

ارزشمندترین جز بادیان ختایی ممکن است تامین فلاونوئیدها و پلی فنلها به صورتی متراکم باشد. این مواد عمدتا مسئول کاربردهای گسترده و فواید پزشکی این ادویه باشند. بعضی از ترکیبات تقویت کننده سلامتی در آنیس ستاره‌ای عبارتند از:

  • لینالول
  • کوئرستین
  • آنتول
  • اسید شیکمیک
  • اسید گالیک
  • لیمونن

روی هم رفته این ترکیبات عمدتا مربوط به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بادیان ختایی هستند. بعضی از تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که قدرت آنتی اکسیدانی این ادویه ممکن است خواص ضد سرطانی این ادویه ممکن  است حتی دارای خواص ضد سرطانی از جمله کاهش اندازه تومور باشد.

در نهایت، برای شناخت بیشتر عملکرد ترکیبات زیست فعال در بادیان ختایی برای سلامت انسان لازم است که تحقیقات بیشتری انجام شود.

فواید سلامتی بادیان ختاییبادیان ختایی

بادیان ختایی به مدت هزاران سال در طب سنتی چین استفاده شده است و اخیرا در طب غربی هم پذیرفته شده است. افزایش محبوبیت آن عمدتا به دلیل خواص ضد میکروبی و دارویی بالقوه آن است.

قابلیتهای ضد ویروسی

یکی از مشهورترین خواص  دارویی مربوط به بادیان ختایی بخاطر اسید شیکمیک است. اسید شیکمیک ترکیبی با قابلیت ضد ویروسی قوی است. در واقع این ترکیب یکی از مواد اصلی فعال در تامی فلو ، داروی مشهور آنفولانزا است.

در حال حاضر، بادیان ستاره‌ای منبع اصلی اسید شیکمیک است که مورد استفاده محصولات داروسازی است. همچنان که همه گیری آنفولانزا سلامت جهانی را تهدید می‌کند، تقاضا برای بادیان ختایی هم در حال افزایش است. بعضی از تحقیقات آزمایشگاهی نیز نشان داده که اسانس روغن بادیان ختایی ممکن است عفونتهای ویروسی دیگر را هم درمان کند از جمله هرپس سیمپلکس نوع ۱. اگر چه آنیس ستاره‌ای برای درمان آنفولانزا به میزان زیادی استفاده می‌شود ما نیازمند تحقیقات بیشتری برای شناخت خواص بالقوه ضد ویروسی آن در انسان هستیم.

خواص ضد قارچی

بادیان ستاره‌ای منبع غنی فلاونوئید آنتول است. این ترکیب مسئول طعم مشخص این ادویه است و خواص ضد قارچی آن است. بعضی از تحقیقات کشاورزی نشان می‌دهد ترانس آنتول بدست آمده از بادیان ستاره‌ای ممکن است رشد قارچهای بیماری‌زا را در برخی محصولات خوراکی مهار کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات زیست فعال موجود در روغن آنیس ستاره‌ای همانند لینالول ترپن ممکن است بیوفیلم و تشکیل دیواره سلولی قارچهای عفونت زا در انسان را متوقف کند. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر کاربردهای بادیان ختایی برای درمان عفونتهای قارچی در انسانها نیاز است.

خواص ضد باکتری

دیگر خاصیت مهم بهداشتی آنیس ستاره‌ای قابلیت ممانعت از رشد باکتریهای در انواع بیماریهای شایع است. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره بادیان ختایی در برابر باکتریهای بیماریزای مقاوم به دارو به اندازه آنتی بیوتیکها موثر است. این خاصیت مهم بخصوص برای پیشرفت آینده داروهای جدید آنتی بیوتیک مهم است.

تحقیقات آزمایشگاهی هم نشان داده‌اند که ترکیبات زیست فعال در آنیس ستاره‌ای ممکن است در درمان عفونتهای مجاری ادراری ایجاد شده بوسیله باکتریهای مختلف موثر است. یک تحقیق جداگانه نشان داد که عصاره آنیس ستاره‌ای در کاهش رشد E.coli روی پتری دیش موثر است اگر چه به اندازه درمانهای آنتی بیوتیکی رایج، موثر نبود. در حال حاضر، اکثر تحقیقات روی خواص ضد باکتریایی بادیان ختایی محدود به آزمایش روی حیوانات و تحقیقات آزمایشگاهی بوده است. برای درک بهتر عملکرد این ادویه نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم تا از آن برای سلامتی انسان استفاده شود.

استفاده از آنیس ستاره‌ای در آشپزیبادیان ختایی یا آنیس ستاره ای

آنیس ستاره‌ای طعمی شیرین شبیه به بادیان یا رازیانه دارد اگر چه هیچ ارتباطی با این ادویه‌ها ندارد. این ادویه با تخم گشنیز، دارچین، هل و میخک خیلی خوب جفت و جور می‌شود. در آشپزی، بادیان ختایی را می‌توان به طور کامل یا بصورت پودر استفاده کرد.

در آشپزی سنتی چینی، ویتنامی، هندی و خاورمیانه از این ادویه استفاده می‌شود بخصوص به عنوان یک طعم دهنده در آبگوشت، سوپ و کاریها. در ادویه «۵ ادویه» چینی و ادویه مخلوط «گرم ماسالا» هندی نیز حضور دارد.

 در طب سنتی و محلی چینی، آنیس ستاره‌ای با آب دم داده می‌شود تا از این چای برای درمان عفونتهای تنفسی، یبوست و مشکلات گوارشی دیگر استفاده می‌شود. همچنین آنیس ستاره‌ای را می‌توان به عنوان یک افزودنی عالی برای غذاهای شیرین و دسرها همانند کیک میوه، پای، نان فوری و مافین استفاده کرد. در انتها یک نوع کلوچه با طعم بادیان ستاره‌ای به شما یاد خواهم داد.

اگر قبلا هرگز از این ادویه در آشپزی استفاده نکردید به یاد داشته باشید که کمی باید تامل کنید. برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از آن، از ابتدا مقدار کمی استفاده کنید و بعد برای طعم بیشتر، کمی بیشتر را اضافه کنید. آنیس ستاره‌ای پودر شده را داخل خمیر مافین بپاشید یا دو عدد از آن را داخل قابلمه سوپ بیندازید تا طعم آن بیشتر شود.

خطرات احتمالیبادیان ختایی

بادیان ستاره‌ای چینی خالص معمولا برای اکثر افراد بی خطر است. البته چند گزارش در مورد واکنشهای حساسیت زای آن موجود است. در کل بیشتر نگرانی برای خویشاوند چینی آنیسون ستاره‌ای یعنی آنیسون ستاره‌ای ژاپنی بخاطر سمیت بالای آن است. آنیس ژاپنی حاوی نوروتوکسینهایی است که می‌توانند منجر به علائم جسمی شدید از جمله تشنج، توهم و تهوع می‌شود. آنیس ژاپنی تقریبا شبیه به همتای چینی خود است و به لحاظ تجاری بعضی از منابع آنیس چینی با ادویه ژاپنی مخلوط شده‌ است.

در مجموع، گزارشاتی از عکس العملهای بالقوه کشنده آنیس ستاره‌ای در نوزادان وجود دارد. گمان می‌رود که این موارد به علت آلودگی ناشناخته آن با ادویه ژاپنی است. به این ترتیب توصیه می‌شود که آنیس ستاره‌ای به نوزادان و کودکان داده نشود.

برای احتیاط بهتر است که منبع آنیس ستاره‌ای را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاملا از نوع چینی است. اگر از منبع یا خلوص آن مطمئن نیستید، ممکن است از مصرف زیاد آن خودداری کنید تا از مسمومیت اتفاقی جلوگیری کنید.

خلاصه مطلب

آنیس ستاره‌ای یا بادیان خطائی طعمی شبیه به شیرین بیان دارد که می‌توان از آن برای انواع غذاها استفاده کرد. ترکیبات زیست فعال سودمند آن ممکن است به درمان چندین عفونت قارچی، باکتری و ویروسی کمک کند. اگر چه آنیس ستاره‌ای بی خطر است اما ممکن است با آنیس ژاپنی که بسیار سمی است مخلوط شده باشد. همیشه موقع خرید منبع ادویه را خوب بررسی کنید تا از خلوص آن مطمئن شوید و از مقادیر کم شروع کنید تا از واکنشهای احتمالی جلوگیری کنید.

کلوچه آنیس ستاره‌ایکلوچه با طعم بادیان ختایی

۱ و ۱/۴ پیمانه آرد

۱ قاشق چایخوری بیکینگ پودر

۱ قاشق چایخوری پودر بادیان خطائی (آنیس ستاره‌ای)

۱/۴ قاشق چایخوری نمک

۱/۴ قاشق چایخوری کرم تارتار

۶ قاشق غذاخوری کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق

۱ پیمانه به اضافه ۳ قاشق غذاخوری شکر، جدا از هم

۱/۲ قاشق چایخوری اسانس وانیل

۱ عدد تخم مرغ بزرگ

۱ قاشق چایخوری پودر دارچین

آرد را با قاشق داخل پیمانه بریزید یا وزن کنید، سطح رویی آن را با چاقو صاف کنید. آرد و ۴ ماده تشکیل دهنده بعدی را در یک کاسه با ویسک مخلوط کنید. کره را در یک کاسه بریزید و با همزن در سرعت متوسط به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که نرم شود خوب بزنید. یک پیمانه شکر و وانیل را به کره اضافه کنید، ۲ دقیقه یا تا زمانی که پف شود بزنید. تخم مرغ را اضافه کنید، ۱ دقیقه هم بزنید یا تا زمانی که خوب مخلوط شود. آرد را به مخلوط اضافه کنید، ۱ دقیقه در سرعت پایین یا تا زمانی که مخلوط شود هم بزنید. خمیر را به شکل یک صفحه گرد درآورید، داخل پلاستیک بپیچید. ۱ ساعت بگذارید خنک شود.

فر را تا ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه سانتی گراد) گرم کنید.

خمیر را به شکل ۲۴ توپ درآورید. ۳ قاشق شکر و دارچین را در یک کاسه لبه کوتاه مخلوط کنید. توپهای خمیر را در مخلوط دارچین و شکر بزنید تا کاملا روی آنها را بپوشاند. توپها را داخل سینی فر کاغذ گرفته بگذارید، حدود ۳ اینچ فاصله بین آنها بگذارید. آنها را در فر به مدت ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که لبه‌ها طلایی شود بپزید. بگذارید به مدت ۵ دقیق داخل سینی خنک شوند. آنها را از سینی فر بردارید و روی توری خنک بگذارید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع: healthline foodgal