پیش رفتن به سمت خواربار فروشی های اینترنتی فرصت های جدیدی را خلق کرده، اما همچنین باعث ایجاد چالش هایی برای خرده فروشان هم شده است. این مقاله، به بررسی خواربار فروشی های اینترنتی، پیش بینی ها در مورد میزان رشد آن ها در آینده و سه مدل متداول این خواربار فروشی های آنلاین می‌پردازد.

طبق گزارشی از سازمان فروش مواد غذایی (FMI) و شرکت نیلسن، تا سال ۲۰۲۵، در حدود ۷۰ درصد از مصرف کنندگان آمریکایی، خواربار مورد نیاز خود را به صورت آنلاین تهیه می‌کنند و خرید های آن ها در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. گزارش مربوطه بیان می‌کند که در سال ۲۰۱۶، ۲۳ درصد از خانواده های آمریکایی، خواربار مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی تهیه کرده اند در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۴، ۱۹ درصد بوده است. بر مبنای این گزارش، سازمان فروش مواد غذایی و شرکت نیلسن پیش بینی می‌کنند که خواربار فروشی های اینترنتی یا آنلاین با سرعت زیادی رشد کنند. بازار خواربار فروشی، در دسته بندی میزان خرید مشتریان در صنعت تجارت الکترونیک، در رده ی آخر قرار دارد اما این رتبه در سال های آتی قطعا تغییر خواهد کرد. نتایج یکی از مقالات نشان داد که فروشگاه های آنلاین تهیه ی مواد خوراکی، در بین افراد جوان بسیار محبوب هستند و با توجه به بهبود پیوسته ی تکنولوژی، انتظار می‌رود فروشگاه های آنلاین عرضه کننده ی مواد خوراکی، با سرعت زیادی رشد پیدا کنند.

نفوذ خواربار فروشی های اینترنتی در آمریکا

شکل زیر، درصد خرید خواربار را از طریق آنلاین یا اینترنتی در میان آمریکایی ها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد.

میزان خرید مردم از خواربار فروشی ها در آمریکا

سه مدل متداول خواربار فروشی های اینترنتی

در گزارش شرکت نیلسن و موسسه ی مواد غذایی همچنین آمده است که فروش ۱۰۰ میلیارد مواد غذایی از طریق فروشگاه های آنلاین، معادل وجود ۳۸۰۰ مغازه ی خواربارفروشی سنتی خواهد بود. این تحقیق همچنین بیان می‌کند که امروزه خواربار فروشی های اینترنتی دارای سه مدل می‌باشند:

مدل اوّل – تحویل محصول ناب به طور مستقیم به مشتری (The pure-play direct-to-consumer model): این مدلِ خواربار فروشی های اینترنتی نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه در زمینه ی شبکه های توزیع محلی و منطقه ای و یا ایجاد مشارکت هایی در فرآیند های زنجیره ی تامین می‌باشد. خرده فروش هایی که با این مدل شروع به کار کرده اند، هنوز به دنبال فهمیدن این موضوع هستند که از چه طریقی می‌توان محموله ها را به دست مشتریان رساند به طوری که هزینه ها زیاد نباشند و سود هر چه بیشتر شود. بنا بر گفته ی مارک بام، مدیر ارشد مشارکت و همکاری در سازمان مواد غذایی، این مدل خواربار فروشی های اینترنتی بیشتر مناسب فروشگاه هایی می‌خورد که خودشان اداره کننده ی عملیات تولیدی نباشند؛ برای مثال می‌توان به AmazonFresh (ارائه شده توسط سایت آمازون) و یا Peapod LLC اشاره کرد.

مدل دوّم- تحویل محلی و درب منزل (The home and local delivery model): در این مدل باید به دیدگاه هایی در زمینه ی انبارش و ذخیره کردن و استفاده های شخصی توجه کرد. خواربار فروشی های اینترنتی که قصد استفاده از این مدل را دارند، باید به این موضوعات که چه کسی مسئولیت برداشتن و بسته بندی کردن سفارشات است، توجه کنند و برای این موارد راه حل هایی بیندیشند. این موضوع بسیار مهمی است چرا که باید توجه کرد که هزینه ی بسته بندی ها و سایر موارد مربوطه، به ارزش خود محصول اضافه نمی‌کند و در آن بهبودی ایجاد نمی‌شود که توقع داشته باشیم مشتری هزینه ی گزافی را بابت بسته بندی محصول خریداری شده بپردازد.

مدل سوّم- کلیک کردن و جمع آوری سریع محصول (The click-and-collect approach): در این مدل از خواربار فروشی های اینترنتی، خریداران به صورت آنلاین خرید می‌کنند و سپس به فروشگاه مربوطه رفته و سفارشات خود را تحویل می‌گیرند. گزارش مربوطه بیان می‌کند که در این مدل باید توازنی میان نیاز های خریدار با توانمندی های خرده فروش برقرار باشد. علاوه بر اینکه خرده فروشان باید مسئولیت آینده ی هر یک از پرسنل فروشگاه خود را در نظر داشته باشند و پیچیدگی و هزینه های لجستیکی (مربوط به حمل و نقل) که در حال افزایش است را تحلیل نمایند، همزمان باید توجه داشته باشند که افرادی که خرید آنلاین انجام داده اند، توقعاتی ویژه در هنگام تحویل محصولات خود دارند و همچنین بیعانه ای نیز برای خریدهای خود پرداخت ننموده اند و از این نظر، شرایط تا حدی متزلزل است.

خواربار فروشی های اینترنتی و موفقیت آن ها

موفقیت در زمینه ی خواربار فروشی اینترنتی

گزارش مذکور بیان می‌کند که خواربار فروشی های اینترنتی، برای موفقیت در فروش کالاهای خود، بهتر است چند اصل را مورد توجه قرار دهند: هزینه ی همکاری دیجیتالی بین تولیدکننده ی خواربار با تهیه کننده ی تکنولوژی مورد نظر برای فروش، باید تا حد امکان کاهش داده شود. به خصوص هزینه هایی که مربوط به زیرساخت های دیجیتالی می‌باشد. علاوه بر این، خرده فروش ها و تولید کنندگان بایستی همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند، به طوری که به نظر بیاد هر دو عضو یک شرکت هستند. برای مواجهه با این چالش ها، خرده فروشان باید قبل از سرمایه گذاری کردن بر روی تکنولوژی یا تغییر ساختار شرکت خود، یک استراتژی واضح و دقیق را برای خود داشته باشند. تاکتیک هایی که هر یک از خواربار فروشی های اینترنتی باید بدانند، شامل موارد زیر است: فهم عمیق از رفتار مشتریان در هنگام خرید آنلاین، ایجاد قابلیت در زمینه ی حمل و نقل و زنجیره ی تامین، به طوری که حامی استراتژی دیجیتالی مورد نظر، میزان سرمایه گذاری در زمینه ی بازاریابی و تمرکز بر روی مشتری نهایی (نه صرفا قفسه های یک فروشگاه) باشد.

بر طبق یک گزارش که اخیرا منتشر شده است، ۲۰ میلیارد نفر از مشتریان قصد دارند خرید های اینترنتی خود را در زمینه ی خوراکی ها و نوشیدنی ها، تا ۶ ماه آینده افزایش دهند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز از سایت digitalcommerce360.com

  • اگر این مطلب مورد علاقه ی شما بود، پیشنهاد می‌شود مقاله ی تجارت الکترونیک (e-commerce) را نیز مطالعه کنید.
  • نظرات خود را در مورد این مقاله ی کوتاه، با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.