هوش مصنوعی توانایی ترسیم نقاشی‌های دست اول را پیدا کرده است. او می‌تواند چهره‌ها یا مناظر یا اشیائی که وجود ندارند را با قوه‌ی تخیل خودش نقاشی کند. پس از اینکه  الگوریتمی‌ از داده‌ها به هوش مصنوعی داده شد  و به او یاد دادند که مثلا یک گربه چیست و چه شکلی دارد، حالا این هوش مصنوعی پا را فراتر از داده‌های گذشته‌اش قرار داده و مشغول کشیدن نقاشی‌های دست اولی شده که کسی به او آموزش نداده است.

به نظرتان کدامیک از دو تصویر زیر را هوش مصنوعی کشیده و کدامیک تصویر واقعی است؟هوش مصنوعی

جهت اطلاع شما باید بگوییم که هر دوی این تصاویر را یک‌هوش مصنوعی کشیده و این افراد، واقعی نیستند. منبع: نیویورک تایمز

از کودکی تا بلوغ هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی در دوران جوانی خودش یعنی حدود ۱۵-۲۰ سالگی‌اش قرار دارد چرا که در حدود ۲ دهه طول کشید تا دانشمندان علوم کامیپوتر،  بتوانند کامپیوترهایی طراحی کنند که قابلیت دیدن دنیای اطرافشان را داشته باشند. دیدن محیط و اشیاء اطراف، یکی از مهارت‌های انسانی است اما حالا هوش مصنوعی جوان می‌تواند آن را بر عهده بگیرد.  هر چند هنوز راه درازی در پیش‌روست و چالش‎‌‌های زیادی برای آموزش یک ماشین هوشمند وجود دارد.

دیدن دنیای اطراف، مستلزم داشتن تکنولوژی تشخیص تصاویر است. این فنآوری هم در تجارت‌ و هم در موارد امنیتی کاربرد دارد.  دانشمندان به دنبال این هستند  تا هوش مصنوعی را به سمتی پیش ببرند که دیدن دنیا برایش یک چیز عجیب غریب نباشد بلکه دنیا را بعنوان یک مکان معمولی و هرروزه، نگاه کند.

تکنولوژِی تشخیص تصاویر،  به فروشندگان کمک می‌کند که اجناس یا خدمات خودشان را به طور بهینه‌تری به مشتری‌های هدف بفروشند. هوش مصنوعی با استفاده از چهره‌نگاری و خواندن زبان بدن، تشخیص سن و جنیسیت مشتریان،  توانسته ارائه بهتری در امر فروش داشته باشد. این ربات‌ها همچنین در بازار سهام نیز می‌توانند با نگاه کردن به نمودار یک سهام، صاحبان شرکتها را نسبت به عرضه و تقاضای آن سهام آگاه سازند.

هوشهای مصنوعی به جای چشم، برای افراد نابینا

یکی از کاربردهای تکنولوژی تشخیص تصاویر در هوش مصنوعی، کمک به افرادی ست که قادر به دیدن تصاویر نیستند، یعنی افراد نابینا. کمپانی اپل اپلیکیشنی را ساخته که این کار را انجام می‌دهد. این اپ به افراد نابینا توضیح می‌دهد که در محدوده‌ای دید آنها چه چیزهایی و در چه ابعادی وجود دارد.

هوشهای مصنوعی در دوربین‌های شهری

علاوه بر باز شدن قفل گوشی آیفون توسط تشخیص چهره، هوش مصنوعی می‌تواند به کمک دوربین‌های مداربسته شهری بیاید و افراد مجرم را شناسایی کند.

خلق تصاویر توسط هوش مصنوعی

هیجان‌انگیز ترین موردی که در هوش مصنوعی جوان در حال وقوع است، کشیدن نقاشی است. امروزه هوشهای مصنوعی به خوبی می‌توانند فرق بین یک تابلوی توقف ممنوع را با یک گربه در خیابان تشخیص دهند، ولی مانع بعدی که باید از آن رد شوند چیزی نیست به  جز خلق تصویر یا به عبارتی دیگر خلاقیت.

یکی از باورهای گذشته برای اینکه هوش مصنوعی بتواند نقاشی بکشد، این بود که او نیاز به مقدار بسیار بسیار بسیار زیادی اطلاعات و آموزش دارد. اما امروزه به کمک کامپیوترهای قدرتمند و همین میزان داده‌هایی که تاکنون جمع‌آوری شده است، هوش مصنوعی توانسته این مانع را بشکند. اما چطور؟

هوش مصنوعی چطور یادگرفته نقاشی بکشد

هوش مصنوعی

یک ضرب المثل قدیمی‌ در زبان پارسی هست که می‌گوید :

” ادب از که آموختی از بی‌ادبان”

شاید همین ضرب المثل، مثال جالبی برای توضیح نحوه‌ی یادگیری نقاشی در هوش مصنوعی باشد، بدون اینکه بینهایت داده به آن وارد شود و زمان زیادی بابت آموزش‌ آنها سپری شود.

اصول کار به این صورت است که توسط  (شبکه‌‌ی عصبی-رقابتی) Generative Adversarial Network یا GAN که توسط یکی از محققین شرکت گوگل در سال ۲۰۱۴ طراحی شد این امکان بوجود آمد که چندین هوش مصنوعی را رو در روی هم قرار بدهند و به نحوی که آنها بتوانند با هم رقابت کنند ، مسابقه بگذارند، به هم دروغ بگویند و یا با هم مخالفت کنند. توسط همین شبکه‌ی رقابتی، هوش مصنوعی مورد نظر ما ابتدا گیج شد اما بعدا توانست چیزهای زیادی را از هم‌نوعان خودش یاد بگیرد.

بعنوان مثال، به یک هوش مصنوعی یکسری داده‌ی صحیح وارد شد و به یکی دیگر شان داده‌های اشتباه وارد شد. این دو تاهوش مصنوعی مسئول آموزش همدیگر شدند یعنی انتقال داده‌هایشان به همدیگر. در اینجا داده‌های هر دو ضد و نقیض بود اما هوش مصنوعی مورد نظر ما توانست داده‌های درست را از طریق داده‌های نادرست تشخیص دهد و در نتیجه آموخته‌های بیشتری به دست آورد و سطح دانشش بالاتر برود.

این آموزش،  بدون دخالت مستقیم انسان و وارد کردن حجم انبوهی از داده‌ها به هوش مصنوعی انجام شد. این یعنی صرفه جویی در زمان و انرژی و نیروی انسانی.  روند کار به این صورت است که هوش‌های مصنوعی خودشان مسئول آموزش مهارت‌های جدید به خودشان می‌شوند.

به این طریق هوش مصنوعی توانسته تصاویری کاملا واقعی از مثلا گربه را نقاشی کند، یا تصویر واقعی از یک همبرگر را بکشد، یا همانطور که در ابتدای مقاله دیدیم، هوش مصنوعی توانسته تصویر انسهایی را بکشد که وجود خارجی ندارند. هوشهای مصنوعی  همچنین  توانسته‌اند تصاویر خلاقانه‌ی دیگری را  خلق کنند که معلوم نیست چیست و برای بار اول است که خلق می‌شود.

هر چه زمان می‌گذرد، بسیاری از کارهایی که توسط انسان انجام می‌شود از این به بعد توسط هوشهای مصنوعی انجام خواهد شد و دخالت مستقیم انسان در تولید  بسیاری از فرآیندها، به حداقل خواهد رسید. این امر در بسیاری از صنایع، امکان وقوع دارد و به زودی ربات‌ها  جزئی جدا نشدنی از کارکنان شرکت‌ها خواهند بود.  آیا آماده‌اید یک همکار ربات داشته باشید؟

 

ترجمه و تالیف اختصاصی مجله قرمز

منبع: Linkedin