خط چشم به یکی از بخش‌های مهم و اصلی آرایش روزانه خانم‌ها تبدیل شده است اما آیا تا کنون فکر کرده‌اید چه چیزی این وسیله آرایشی را این قدر محبوب کرده است؟ آیا می‌دانید از چه زمانی استفاده از خط چشم باب شد؟ آیا می‌دانید این وسیله آرایشی چه ترکیباتی در خود دارد و آیا این ترکیبات برای چشم شما مضر هستند؟ ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد و نگاه کوتاهی به تاریخچه خط چشم خواهیم داشت و در ادامه خواهیم دید که چه موادی ترکیبات تشکیل دهنده این وسیله آرایشی را تشکیل می‌دهند. در انتها نیز با چند ترفند مهم از زبان کارشناسان آرایشی برای کشیدن خط چشم‌های مایع آشنا خواهید شد.

تاریخچه خط چشم

شاید فکر کنید خط چشم چیز جدیدی است اما جالب است بدانید که تاریخچه این وسیله آرایشی به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و از زمان مصریان باستان و حتی پیش از آن نیز رایج بوده است. از عصر برنز که حدود ۵۰۰۰ سال پیش را شامل می‌شود مردم از چیزی شبیه به سرمه که ترکیبی از جنس سرب بود برای آرایش چشمان خود استفاده می‌کرده‌اند و در مصر باستان نیز استفاده از خط چشم‌های ضخیم رایج بوده است که نشانه‌های آن را می‌توان در نقاشی‌ها و مجسمه‌های آن سرزمین مشاهده کرد. در آن دوران مردم معتقد بودند که کشیدن خط چشم آن‌ها را از چشم بد دور نگه می‌دارد. خط چشم‌ها در مصر باستان از موادی مثل کانی مس و آنتیموان تهیه می‌شد و سرمه هم که ترکیبی سربی بود از همین مصر باستان به آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. در سال ۱۹۲۰ با کشف مقبره توتانخامون دنیای غرب تحت تاثیر تصاویری قرار گرفت که از این مقبره‌ها منتشر می‌شد. با این تاثیر، دنیای آرایش نیز متحول شد و آرایش به چیزی رایج تبدیل شد و پس از آن بود که زنان توانستند آزادانه آرایش کنند و از خط چشم استفاده کنند. از دهه ۱۹۶۰ خانم‌ها از خط چشم‌های مایع برای کشیدن خطوط ضخیم دور چشم خود استفاده می‌کنند و برای این کار از رنگ‌های مشکی و سفید هم کمک می گرفتند. طراحانی مثل ماری کوانت در توسعه این سبک آرایش نقش مهمی داشتند و به این ترتیب خط چشم، ریمل و سایه به اجزای اساسی آرایش خانم‌ها تبدیل شد.

خط چشم از چه چیزی ساخته می‌شود؟ ترفندهای کشیدن خط چشم مایع

خط چشم از چه چیزهایی ساخته می‌شود؟

به طور کلی خط چشم‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند مدادی، مایع یا کرمی و ژلی باشند، خوشبختانه امروزه از مواد سمی مثل سرب در ترکیب خط چشم‌ها استفاده نمی‌شود اما مثل همه لوازم آرایشی خط چشم هم می‌تواند فرمول و ترکیب متفاوت و متنوعی داشته باشد اما از هر نوع و مارکی که استفاده کنید سه فاکتور اصلی در ترکیب آن ثابت و ضروری خواهد بود، این سه ترکیب عبارتند از ماده ورقه کننده، ماده غلیظ کننده و رنگدانه. ماده ورقه کننده این وظیفه را دارد که ترکیب خط چشم را به صورت یک ورقه نازک روی پوست شما شکل دهد و کشیدن آن را آسان‌تر کند. ترکیب بعدی که غلیظ کننده نام دارد شامل موادی است که بافت و حجم خط چشم را شکل می‌دهند و آن را از یک جوهر رنگی معمولی متمایز می‌کند. این مواد شامل موم، صمغ و ژل‌های مختلفی است که از منابع طبیعی به دست می‌آیند، بهترین خط چشم‌ها حاوی موم ژاپنی هستند که از نوع درخت به نام درخت موم که در ژاپن می‌روید به دست می‌آیند.

خط چشم از چه چیزی ساخته می‌شود؟

آخرین فاکتور، رنگدانه است که رنگ خط چشم را شکل می‌دهد و برای رنگ مشکی و قهوه‌ای معمولا از اکسیدهای آهن و برای رنگ‌های روشن‌تر مثل سفید از دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود. اکسید کروم رنگ سبز و ماده اولترامارین هم رنگ آبی به دست می‌دهد. از آن جایی که خط چشم خیلی نزدیک به چشم کشیده می‌شود بنابراین بسیار مهم است که ترکیبات موجود در آن برای چشم زیان آور نباشند و باعث حساسیت  چشمی نشوند. سایت EWG پایگاه داده کاملی را درباره ردیابی مواد سمی موجود در محصولات آرایشی ارائه داده است و شما می‌توانید برندهای تایید شده را در این مجموعه مشاهده کنید. منبع اطلاعت دیگری که در این مورد مفید خواهید بود پایگاه PETA است که لیستی از برندهای آرایشی را منتشر کرده است که روی حیوانات آزمایش انجام نمی‌دهند.

خط چشم

ترفندهایی برای کشیدن خط چشم مایع

حال که با تاریخچه و ترکیبات خط چشم آشنا شدید می‌خواهیم در ادامه ترفندهایی مهم و کاربردی را برای کشیدن خط چشم‌های مایع بیان کنیم، همان طور که می‌دانید خط چشم مایع پردردسرترین نوع خط چشم است و کشیدن آن روی چشم بسیار مشکل است و اگر خطا کنید همه زحمت شما به هدر خواهد رفت.

همیشه مستقیم به آینه نگاه کنید و سر خود را بالا یا پایین نگیرید، کشیدن خط چشم‌های مایع را همیشه از گوشه خارجی آن و درست از همان نقطه‌ای شروع کنید که می‌خواهید خط چشم شما آن‌جا به پایان برسد. به این ترتیب راحت‌تر می‌توانید زاویه خط چشم را پیدا کنید و از کشیدن خطوطی که زاویه خیلی تندی دارند و یا زیادی راست هستند نجات خواهید یافت! ابتدا با یک نقطه کوچک و ظریف این نقطه انتهایی را مشخص کنید سپس از گوشه داخلی چشم شروع کنید و سعی کنید با بهترین قوس ممکن آن را به نقطه انتهایی متصل کنید. این قوس را با خطوط کوتاه ادامه دهید و هر چند وقت یک بار به پایین نگاه کنید تا مطمئن شوید خط را در محل مناسبی می‌کشید. اگر در این کار دچار اشتباه شدید نگران نشوید تا زمانی که این مایع خشک نشده است شما می‌توانید با یک گوش پاک کن که به مرطوب کننده آغشته شده است اشتباه خود را پاک کنید. این ترفند روشی عالی برای پاک کردن خط چشم است و باعث می‌شود خطی که کشیده‌اید تمیزتر شده و انتهای آن به خوبی تیز شود.

یک تکنیک دیگر برای این کار استفاده از یک قلموی ظریف، یک سایه چشم قهوه‌ای و آب است. ابتدا قلمو را داخل آب خیس کنید و در پالت سایه قهوه‌ای فرو برده و در امتداد خط مژه خود کشیده و کمی ادامه دهید. سپس یک خط چشم ماژیکی یا مایع بردارید و روی این خط را با آن پررنگ کنید با این کار هیچ فاصله‌ای بین خط چشم و خط مژه شما مشخص نخواهد بود و آرایش یک دست و حرفه‌ای به نظر خواهد رسید. در انتها مژه‌ها را فر کنید و ریمل بزنید و در صورت تمایل از مژه مصنوعی برای کامل کردن آرایش چشمان خود استفاده کنید.

خط چشم از چه چیزی ساخته می‌شود؟

ترفند بعدی برای استفاده از خط چشم‌های مایع این است که قبل از شروع به کار با یک سایه قهوه‌ای و برس زاویه دار محل درست خط چشم را مشخص کنید. اگر در این مرحله اشتباه کنید تصحیح آن بسیار ساده خواهد بود و هر وقت که دیدید به ایده‌آل‌ترین فرم رسیده اید می‌توانید دست به کار شوید و کشیدن خط با مایع خط چشم را آغاز کنید. در هر صورت اگر در این مرحله هم دچار اشتباه شدید می‌توانید با گوش پاک کنی که به کرم مرطوب کننده آغشته شده است اشتباه خود را اصلاح کنید و در نهایت با کمی کانسیلر کثیفی‌های به وجود آمده را بپوشانید.

اگرچه با خط چشم‌های مایع می‌توان آرایشی حرفه‌ای داشت اما محو کردن آرایش با آن‌ها ممکن نیست و باید نوک خط کاملا نیز باشد. در حالی که گاهی مایع مورد نظر کمی غلیظ و اضافی از درب آن خارج می‌شود و کشیدن خطوط ظریف را مشکل می‌کند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند قبل از این کار برس را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید تا مواد اضافی از سطح آن جدا شود. اگر می‌خواهید آرایش چشمان شما دوام زیادی داشته باشد از خط چشم‌های ژلی یا کیکی و با استفاده از قلموی مخصوص استفاده کنید. برای تصحیح خطاها هم بهتر است به جای گوش پاک کن معمولی از گوش پاک کن‌های مخصوص آرایش که نوک تیز هستند استفاده کنید.

خط چشم از چه چیزی ساخته می‌شود؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)