با وجود تمام کاستی‌ها و محدودیت‌هایی که ابزار Paint مایکروسافت از آن برخوردار است، شاید بتوان این ابزار را یکی از شناخته شده‌ترین گزینه‌های موجود در لیست ابزارهای ریز و درشت سیستم عامل ویندوز برشمرد. با این حال به نظر می‌سد که کاربران ویندوز ۱۰ به زودی باید با ابزار Paint مایکروسافت خداحافظی کنند. برای آگاهی از جزئیات بیشتر در رابطه با این موضوع می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت مایکروسافت به زودی آپدیت جدیدی را برای سیستم عامل ویندوز ۱۰ ارائه خواهد داد. آپدیتی که با نام پاییز خالقان شناخته می‌شود و گرچه ویژگی‌های تازه‌ای را به جدیدترین نسخه از سیستم عامل انحصاری مایکروسافت خواهد افزود، برخی از ابزارهای قدیمی موجود در این سیستم عامل نظیر Outlook Express و ابزار Paint مایکروسافت را نیز حذف خواهد کرد.

خداحافظی با ابزار Paint مایکروسافت

 در لیست ارائه شده از قابلیت‌های موجود در به روزرسانی پاییز خالقان برای ویندوز ۱۰ هیچ نام و نشانی از ابزار Paint مایکروسافت به چشم نمی‌خورد. بر این اساس به نظر می‌رسد که کاربران سیستم عامل ویندوز پس از سال‌های طولانی باید با این ابزار خداحافظی کنند.

نخستین نسخه از ابزار Paint مایکروسافت در سال ۱۹۸۵ میلادی برای سیستم عامل Windows 1.0 عرضه شد. در واقع این ابزار از همان نخستین نسخه‌های سیستم عامل ویندوز با محصول انحصاری مایکروسافت عجین بود و به نوعی سرجهازی این سیستم عامل محسوب می‌شد.

با وجود تمام این قدمت و پیشینه می‌توان ادعا کرد که ابزار Paint مایکروسافت همواره از رقبای خود یک قدم عقب‌تر بود و لیست امکاناتی که در اختیار کاربران خود می‌گذاشت به گونه‌ای بود که آن‌ها را به استفاده از سایر نرم‌افزارهای مشابه موجود تشویق می‌کرد. با این حال می‌توان ابزار Paint مایکروسافت را ساده‌ترین و دم دستی‌ترین ابزار موجود برای انجام کارهای پیش پا افتاده‌ای نظیر چسباندن دو تصویر به یکدیگر یا اضافه کردن متنی خاص به تصویر لقب داد.

این ابزار قدیمی کار خود را به عنوان یک ابزار نقاشی تک‌فام یک بیتی برای کامپیوتر ZSoft آغاز کرد و از همان ابتدا ابزاری با توانایی‌های محدود شناخته می‌شد. چرا که کاربران ابزار Paint مایکروسافت برای آن‌که بتوانند هنرنمایی‌های خود را تحت فرمت JPEG ذخیره کنند، ناگزیر از انتظار برای انتشار Windows 98 و ملاقات با نسخه‌ی بهبود یافته‌ی این ابزار در سال ۱۹۹۸ میلادی ماندند. در واقع تا پیش از آن تنها امکان ذخیره‌ی فایل‌های خروجی این ابزار در فرمت‌هایی نظیر BMP (Bitmap) و PCX برای کاربران وجود داشت.

جانشین خلف ابزار Paint مایکروسافت

البته حذف ابزار Paint مایکروسافت از لیست ابزارهای کاربردی ویندوز ۱۰ توسط به روز رسانی پاییز خالقان به معنی بی‌جانشین ماندن این ابزار در سیستم عامل جدید مایکروسافت نیست. چرا که کاربران ویندوز ۱۰ حتما از این موضوع آگاه هستند که حدود سه ماه قبل، شرکت مایکروسافت توسط نسخه‌ی به روز رسان خالقان، ابزار Paint 3D را به سیستم عامل جدید خود افزود. ابزاری که کاملا مستقل از ابزار Paint مایکروسافت مورد اجرا قرار می‌گیرد و در مجموع نسخه‌ای جدید و بهبود یافته از این ابزار به شمار می‌رود. کاربران ابزار Paint 3D از این امکان برخوردارند تا علاوه بر قابلیت‌های کلاسیک موجود در ابزار Paint مایکروسافت، از وجود قابلیت‌های مبتنی بر ویرایش تصاویر سه بعدی نیز بهره بگیرند.

به این ترتیب از همان زمان آغاز کار ابزار Paint 3D کم و بیش مشخص بود که دیگر جایی برای ابزار Paint مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز ۱۰ وجود نخواهد داشت و این ابزار قدیمی باید دیر یا زود کوله بار خود را ببندد. در هر حال کاربران سیستم عامل ویندوز پس از گذشت بیش از سه دهه ناگزیر از خداحافظی با یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای موجود در این سیستم عامل انحصاری هستند. در صورتی که خاطرات جالبی از کاربرد ابزار Paint مایکروسافت دارید، می‌توانید آن‌ها را در همین صفحه و در بخش کامنت با ما و سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.