این مطلب، در مورد حمل  نقل رایگان در فروشگاه های اینترنتی بزرگ دنیا صحبت می‌کند. معمولاً فروشگاه های اینترنتی برای مشتریان خود، در صورتی حمل و نقل رایگان را انجام می‌دهند که این مشتریان، مثلاً حداقل به اندازه‌ی ۳۰ دلار، از فروشگاه مورد نظر سفارش داده باشند. این قیمت برای فروشگاه های اینترنتی مثل هم نیست و بسته به بزرگی و کوچکی این فروشگاه ها و میزان موفق بودنشان، با هم فرق می‌کند.

شرایط حمل و نقل رایگان سفارشات مشتریان در فروشگاه های اینترنتی آمازون و تارگت

فروشگاه اینترنتی آمازون (Amazon.com)، به مشتریانی که به اندازه‌ی ۲۵ دلار خرید کنند، حمل و نقل رایگان ارائه می‌دهد. این در حالی است که قبلاً این مقدار برابر با ۳۵ دلار بود. این فروشگاه اینترنتی، که بزرگ ترین خرده فروش اینترنتی در سال ۲۰۱۶ بود، از سال ۲۰۱۳ میزان کمترین خریدی که یک مشتری باید انجام دهد تا مشمول حمل و نقل به طور رایگان برای سفارشات خود شود، را تغییر نداده بود.

به نظر می‌رسد جدیداً میزان خریدی که مشتریان باید از فروشگاه های اینترنتی انجام دهند تا مشمول حمل و نقل رایگان شوند، در برخی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ در حال کاهش است. البته فروشگاه اینترنتی تارگت (Target.com) – که رتبه‌ی ۲۰ را در بین فروشگاه های اینترنتی برتر دارد – این کار را انجام نداده است. این فروشگاه، در واقع برعکس آمازون، کمترین مقداری که یک مشتری باید خرید کند تا حمل و نقل سفارشات وی رایگان انجام گیرد را از ۲۵ دلار به ۳۵ دلار افزایش داد. در این فروشگاه، از سال ۲۰۱۵، این مقدار ۲۵ دلار بود اما اکنون آن را تغییر داده است. میزان اولیه‌ی آن نیز در ابتدا ۵۰ دلار بود. این فروشگاه اعلام کرده است که در تابستان امسال، سرویس حمل و نقل خود را در شرایطی قرار خواهد داد تا بتواند سفارشات مشتریان را تا ۱ روز بعد از ثبت سفارش، به آن ها تحویل دهد. در واقع، در حال حاضر تمرکز اصلی این فروشگاه، بر روی سرعت تحویل است.

شرایط حمل و نقل رایگان

چرا فروشگاه آمازون، تصمیم به کاهشِ حداقل قیمتِ خرید برای حمل و نقل رایگان مشتریان گرفته است؟

متخصصان در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، تصمیم شرکت آمازون را در این باره، در واقع پاسخی به شرکت والمارت می‌دانند. والمارت – رتبه‌ی ۳ در بین بهترین خرده فروش های اینترنتی- نیز مدل حمل و نقل رایگان خود را تغییر داده است. در مورد شرکت والمارت، این رقم در ابتدا ۵۰ دلار بود و این شرکت در ژانویه‌ی امسال، آن را به ۳۵ دلار کاهش داد. برای شرکت آمازون نیز در ابتدا این رقم برابر ۴۹ دلار، برای مشتریان غیر عضو، بود و به فاصله‌ی کمی پس از آن، آمازون این میزان را به ۳۵ دلار کاهش داد و اکنون آن را به ۲۵ دلار رسانده است. به گفته‌ی شرکت آمازون، بیش از ۵۰ میلیون محصول، کمتر یا مساوی ۲۵ دلار قیمت دارند و در نتیجه مشتریان با سفارش دادن آن ها می‌توانند هزینه‌ی حمل و نقل خود را نپردازند و از حمل و نقل به صورت رایگان بهره ببرند.

این که آمازون این مقدار را به ۲۵ دلار کاهش داد، می‌تواند به این دلیل نیز باشد که این شرکت می‌خواهد افرادی که عضو ویژه‌ی آن نیستند و ممکن است به سمت فروشگاه هایی مثل والمارت و دیگر خرده فروشی های اینترنتی تمایل پیدا کنند را از تصمیمشان منصرف کند؛ به طوری که هم آن ها و هم افرادی که مشتری سایر خرده فروشی های اینترنتی هستند، رغبت پیدا کنند تا از فروشگاه اینترنتی آمازون خرید کنند.

مشتریان ویژه در آمازون و حمل و نقل رایگان برای آن ها

مشتریان ویژه‌ی آمازون، سالیانه مبلغ ۹۹ دلار را پرداخت می‌کنند تا از امکان حمل و نقل دو روزه و رایگان محصولات سفارشی خود بهره مند شوند. بسیاری از اوقات نیز حمل و نقل برای این مشتریان ویژه، در همان روز و یا روز بعد انجام می‌گیرد (بستگی به محصول سفارش داده شده و محل زندگی مشتری مورد نظر دارد). همچنین این مشتریان ویژه با عضویت ویژه‌ی خود در آمازون، عکس، موزیک و فیلم های رایگان نیز دریافت می‌کنند. بر طبق گزارشات، ۸۰ میلیون مشتری در آمریکا، عضو ویژه‌ی آمازون هستند.

حمل و نقل رایگان برای مشتریان

اهمیت حمل و نقل رایگان سفارشات اینترنتی، برای مشتریان

تعیین کردن یک قیمتِ حداقلی، برای حمل و نقل رایگان سفارشات، موضوع رایجی است که معمولاً فروشگاه های اینترنتی آن را طبق قابلیت های خود در نظر می‌گیرند. شرکت اینترنتی توی (Toy)، که رتبه‌ی ۳۸ را در بین برترین خرده فروشی های اینترنتی دارد، در سال ۲۰۱۵ این قیمت حداقلی خود را از ۴۹ دلار به ۱۹ دلار کاهش داد. این میزان، یکی از کم ترین قیمت های حداقلی بود که فروشگاه های اینترنتی برای حمل و نقل رایگان در نظر گرفته بودند. این شرکت بعد از این مورد، قیمت مورد نظر را به ۲۹ دلار افزایش داد ولی امروزه در حال انجام حمل و نقل به صورت رایگان برای هر گونه سفارش و با هر قیمتی برای مشتریان است؛ یعنی برنامه ای را – البته به صورت موقتی – اجرا می‌کند که در آن، قیمت حداقلی برای حمل و نقل به صورت رایگان در نظر گرفته نشده و تمام حمل و نقل ها به طور رایگان انجام می‌گیرد.

حمل و نقل رایگان، موضوعی بسیار مهم برای شمار زیادی از مشتریان اینترنتی است. بر طبق گزارشی که در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷ در مورد مهم ترین فاکتورهای خرید آنلاین انجام شد، حمل و نقل رایگان دومین عامل مهم در خرید اینترنتی مشتریان بود (مهم ترین عامل، قیمت محصول بود). تعداد زیادی از فروشگاه های اینترنتی در حال ارائه دادن حمل و نقل به طور رایگان در شرایطی ویژه هستند و تعدادشان نیز در حال افزایش است. بر طبق آمار سال ۲۰۱۶، در میان بزرگ ترین خرده فروشان اینترنتی در آمریکای شمالی، ۳۸۷ تا از آن ها دارای امکانِ حمل و نقل رایگان سفارشات بودند. البته این تعداد، هم فروشگاه هایی را شامل می‌شد که یک حداقل قیمتی را برای حمل و نقل مجانی در نظر گرفته بودند و هم فروشگاه هایی که این حداقل را تعیین نکرده بودند و برای همه‌ی محصولات، حمل و نقل را رایگان انجام می‌دادند. این تعداد در سال ۲۰۱۵، برابر با ۳۰۳ فروشگاه بود که در یک سال، رشدی معادل ۲۸% داشته است.

حمل و نقل سریع در مقابل حمل و نقل رایگان – کدام برای مشتریان مهم تر است؟

اخیراً خرده فروشان به ارسال سریع تر سفارشات نیز توجه زیادی دارند؛ اگرچه مشتریان بیان کرده اند که این موضوع آنچنان برای آن ها اولویت ندارد (در بررسی ژانویه‌ی ۲۰۱۷، عامل سرعت تحویل سفارشات، بر مبنای نظر مشتریان، اولویت چهارم را داشت). در سال ۲۰۱۶، در بین ۵۰۰ خرده فروش، ۳۳۴ تای آن ها گزینه‌ی تحویل روز بعد (next-day delivery) را برای سفارشات خود داشتند و ۳۱ عدد از آن ها، سفارشات را در همان روز تحویل می‌دادند (same-day delivery) که این تعداد در سال ۲۰۱۵، به تعداد ۲۶ فروشگاه بود.

بر طبق بررسی هایی که اخیراً انجام شده است، حمل و نقل سفارشات به صورت رایگان، مهم تر از حمل و نقل سریع آن ها بوده است و اکثر مشتریان، حاضر بودند مدت زمان طولنی تری را منتظر دریافت سفارش خود بمانند اما حمل و نقل آن ها رایگان باشد. شکل زیر نیز نشان می‌دهد که اولویت اول مشتریان، حمل و نقل به صورت رایگان است.

حمل و نقل رایگان محصولات

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

با تلخیص، بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه مه سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

  • برای خواندن مطالب بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی تصمیمات جدید فروشگاه اینترنتی Newegg در سال ۲۰۱۷ رجوع کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.