تلفن‌های هوشمند امروزه به جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و ما تقریبا برای همه کارها از ارتباطات روزمره گرفته تا کار و تفریح از آن‌ها استفاده می‌کنیم. با پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه و معرفی تکنولوژی‌های جدید ما هر روز شاهد نفوذ بیشتر این ابزار در زندگی خود هستیم و آشنا شدن با تکنولوژی‌های جدید می‌تواند به پیش بینی آینده این صنعت و فن آوری و تطبیق یافتن بیشتر با آن کمک کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با ۱۱ تکنولوژی تلفن همراه که در سال جاری میلادی دنیای اپلیکیشن‌ها را شکل خواهند داد آشنا می‌شوید.

در حال حاضر ۲.۱ میلیارد نفر در جهان از تلفن هوشمند استفاده می‌کنند و افراد بالای ۲۵ سال در طول روز به طور متوسط ۲۶۴ بار از گوشی خود برای کارهایی مثل پیام دادن، زنگ زدن و … استفاده می‌کنند. این عدد برای افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله بیش از ۳۸۷ بار در روز است. اگر ساعات خواب و استراحت افراد را ده ساعت در شبانه روز در نظر بگیریم هر فرد به طور متوسط هر دقیقه یک بار به گوشی همراه خود نگاه می‌کند. این اطلاعات هرچند باورنکردنی است اما حقیقت دارد و در سال جاری نیز شاهد افزایش این استفاده خواهیم بود و تکنولوژی‌های جدید به این حضور پررنگ دامن خواهند زد. در ادامه با ۱۱ تکنولوژی تلفن همراه آشنا خواهید شد که در سال ۲۰۱۸ نیز حضوری پررنگ خواهند داشت.

صفحات موبایلی پرشتاب AMP

گوگل حدود دو سال پیش پروژه AMP (Accelerated Mobile Pages) را آغاز کرد و علاوه بر آن مدتی پیش اعلام کرد که قصد دارد ایندکس جستجوی صفحات وب موبایلی را به صورت مستقل راه اندازی کند. این گام بزرگ و انقلابی به طور کلی توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی وب را تحت تاثیر قرار خواهد داد و روند جدیدی را در SEO و دورنمای اپلیکیشن‌های وب به وجود خواهد آورد. صفحاتی که توسط AMP پشتیبانی می‌شوند سرعت بسیار بالایی دارند و هم برای انتشار دهندگان و هم برای بینندگان سود زیادی خواهند داشت.

11 تکنولوژی تلفن همراه

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی AR & VR

اگر تا حدی با روندهای تکنولوژی تلفن همراه آشنایی داشته باشید احتمالا با فن آوری‌های واقعیت افزوده Augmented Reality و واقعیت مجازی Virtual Reality آشنایی دارید. بازی‌هایی مثل Pokemon Go, Sky Siege و iOn Road در سال‌های اخیر نمونه‌های شناخته شده AR هستند و در کنار آن نیز ابزارهایی مثل Gear VR و Google Cardboard نیز تکنولوژی واقعیت مجازی را در دسترس کاربران قرار داده‌اند. این دو تکنولوژی در تلفن همراه نیز به سرعت در حال گسترش هستند و در سال آینده نیز شاهد تحولات چشمگیری در این عرصه خواهیم بود.

11 تکنولوژی تلفن همراه

هوش مصنوعی در تکنولوژی تلفن همراه

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سال آینده سرمایه گذاری در بخش هوش مصنوعی ۳۰۰ درصد افزایش خواهد یافت. با استفاده از تحلیل‌گرهای پیشرفته و رابط‌های کاربری شناختی و سیستم‌های پیچیده یادگیری ماشین هوش مصنوعی توانسته است جنبه‌های جدیدی از تکنولوژی را در اختیار کاربران قرار دهد که پیش از این میسر نبوده است. با این پیشرفت‌ها شرکت‌هایی مثل گوگل، IBM و eBay استارت آپ‌هایی را بر پایه هوش مصنوعی شکل داده‌اند که به سرعت در حال توسعه هستند. از نمونه‌های شاخص اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی می‌توان سیری، پریزما و Google Now را نام برد.

اپلیکیشن‌های Cloud-Driven

این روزها همه، از مشتریان گرفته تا متخصصان تکنولوژی با فن آوری فضای ابری آشنایی دارند و در جریان هستند که این تکنولوژی در حال تغییر دادن زندگی روزمره ما است. اکنون این فن آوری به دنیای تلفن‌های همراه نیز راه پیدا کرده و شما می‌توانید با تلفن همراه خود در هر لحظه به اطلاعات وسیعی که برای خود ذخیره کرده‌اید دست پیدا کنید بدون آن که نگران اشغال فضای حافظه گوشی خود باشید. دراپ باکس، گوگل درایو و اون درایو تنها چند نمونه از این تکنولوژی‌های موفق هستند و مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۹ اپلیکیشن‌های فضای ابری ۹۰ درصد از ترافیک داده موبایل را به خود اختصاص خواهند داد.

اپلیکیشن‌های تجاری و اپلیکیشن‌های میکرو

هدف از استفاده از اپلیکیشن‌های تجاری سازماندهی و مدیریت فرآیندهای تجارتی به صورت روزمره در گوشی‌های همراه است در حالی که اپلیکیشن‌های میکرو برای عملکردهای خاص و متمرکز طراحی شده‌اند. در هرحال این دو نوع اپلیکیشن در حیطه خاص خود موفق هستند و این موفقیت و توسعه آن‌ها در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. یک مطالعه نشان داده است که ۷۷ درصد از کاربران اپلیکیشن‌های تجاری استفاده از آن را مفید می‌دانند و پیش بینی می‌شود که بیش از ۴۳۰ میلیارد اپلیکیشن تجاری تا سال ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گیرد.

تمرکز بیشتر روی امنیت اپلیکیشن‌ها

مطالعات نشان می‌دهد ۷۵ درصد از اپلیکیشن‌های تلفن همراه حتی در ساده‌ترین تست‌های امنیتی نیز مردود می‌شوند به همین دلیل پیش بینی می‌شود که در آینده توجه به امنیت این نرم افزارها بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مورد را شاید بتوان تنها مورد منفی در تکنولوژی تلفن همراه به شمار آورد که نیازمند توجه بیشتر سرمایه‌گذاران و فعالان این حیطه است.

گجت‌ها و ابزارهای پوشیدنی و ارتباط آن‌ها با تکنولوژی تلفن همراه

بر اساس اعلام IDC سازمان بین المللی اطلاعات، بازار ابزارهای پوشیدنی با پیشرفت حدود ۲۰.۳ درصدی روبرو خواهد بود و تجارت آن تا سال ۲۰۲۰ به ۲۱۳.۶ میلیون عدد خواهد رسید. ابزارهایی مثل ساعت اپل، عینک گوگل، Pebble، Xiaomi Mi Band و … نمونه‌های موفق این ابزارها و گجت‌ها هستند که به نظر می‌رسد تنها محدود به اپلیکیشن‌های سلامت نخواهند بود و در آینده نزدیک شاهد قابلیت‌های متنوع‌تر و جذاب‌تری در آن‌ها خواهیم بود.

11 تکنولوژی تلفن همراه

تجارت موبایلی به عنوان یک استاندارد جدید

این روزها دیگر کارت‌های اعتباری بانکی در حال از دست دادن جایگاه خود هستند و مشتریان ترجیح می‌دهند به جای آن‌ها از کیف پول گوگل Google Wallet یا سیستم پرداخت اپل Apple Pay خود استفاده کنند، تکنولوژی‌هایی که در حال توسعه دادن تجارت موبایلی  یا m-Commerce هستند. جدول زیر روند توسعه این بازار و پیش بینی‌های آن را برای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد و همان طور که می‌بینید تجارت موبایلی در سال ۲۰۱۸ نیز توسعه پایداری خواهد داشت.

11 تکنولوژی تلفن همراه

توسعه اینترنت اشیاء با کمک تکنولوژی تلفن همراه

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیای امروز، اینترنت اشیاء است که توانسته است به سرعت خود را با تکنولوژی تلفن همراه هم وفق دهد و وارد زندگی روزمره ما شود. پیش بینی می‌شود ارزش این فن آوری با رشد سالانه ۳۳ درصدی از میزان ۱۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به عدد ۶۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد و این مساله تاثیر و نفوذ آن را در تلفن‌های همراه به شدت افزایش خواهد داد.

Beacon ها و خدمات وابسته به مکان

خدماتی که بر اساس موقعیت مکان عمل می‌کنند مثل iBeacons شرکت اپل و یا Google Beacon این روزها به شدت محبوب هستند. با وجود این خدمات دیگر استفاده از اینترنت بی سیم محدود به هتل‌ها و رستوران‌ها نیست و محدودیت‌های سنتی برای استفاده از این خدمات در حال از بین رفتن است. نمودار گرافیکی زیر نحوه عملکرد این سیستم‌ها را نشان می‌دهد. این تکنولوژی پیشرفته نقش مهمی در شخصی سازی اپلیکیشن‌های بازاریابی ایفا خواهد کرد و به یکی از تحولات مهم تکنولوژی تلفن همراه در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد.

11 تکنولوژی تلفن همراه

زبان برنامه نویسی Swift  و توسعه آن

Swift یک زبان برنامه نویسی نسل جدید است که برای تولید اپلیکیشن‌های iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه نویسان اذعان می‌کنند که این زبان بسیار ساده‌تر از زبان‌های گروه C  است و در سال ۲۰۱۸ بیش از پیش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نسخه جدید این زبان برنامه نویسی با نام Swift 2 محیطی کاربرپسندتر و جذاب‌تر دارد که به ماندگاری بیشتر آن در آینده منجر خواهد شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه اپلیکیشن و موبایل مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Value Coders (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)