هر کس هر سنی داشته باشد دوست دارد جوان‌تر به نظر برسد و یا جوانی خود را حفظ کند و آن را از دست ندهد. کارشناسان زیبایی توصیه‌های متعددی برای جوان‌تر شدن دارند که هر یک از این توصیه‌ها و نکات برای دوره خاصی از زندگی کاربرد دارد. در دوره‌ای شما باید از جوانی و زیبایی خود مراقبت کنید و در دوره‌ای دیگر سعی کنید آن را بازگردانید. هیچ یک از این توصیه‌ها و نکات کار سخت و پرهزینه‌ای نیستند و کمی دقت و تغییر در برنامه‌های مراقبتی پوست می‌تواند به زیباتر شدن و جوان‌تر شدن منجر شود.  

توصیه‌های زیبایی برای بیست ساله‌ها برای حفظ جوانی

به اندازه کافی آنتی اکسیدان مصرف کنید: در این دهه از زندگی پوست شما هر سی روز یکبار بازسازی می‌شود بنابراین قدرت بیشتری برای بهبود زخم‌ها و مشکلات پوستی وجود دارد بنابراین در این دوره باید برای حفظ و تغذیه پوست تلاش کنید. موادی که آنتی اکسیدان بالایی دارند مثل عسل، چای سبز و روغن هسته انگور بیشتر مصرف کنید چون این مواد خاصیت ضد التهاب دارند که از بروز آکنه ( که از رایج ترین مشکلات پوستی در دهه بیست زندگی است) پیشگیری می‌کنند.

از آفتاب دور بمانید: اگرچه این توصیه برای همه سنین مطرح است اما در این دهه اهمیت بیشتری دارد. برای محافظت پوست در مقابل آفتاب از ضدآفتاب‌های معدنی که خاصیت شیمیایی کمتری دارند استفاده کنید. اکسید روی از ساده‌ترین و موثرترین ضدآفتاب‌ها است. دقت کنید که اکسید روی مورد استفاده شما سایز میکرونی باشد چون سایز نانو ممکن است توسط پوست جذب شود و خطرناک است.

با آرایش به رختخواب نروید: اشتباهی که بیشتر خانم‌های جوان مرتکب می‌شوند نشستن پوست قبل از خواب است. تنبلی نکنید و قبل از خواب با یک شوینده یا پاک کننده مناسب همه آرایش و آلودگی‌ها را از صورت خود پاک کنید تا دچار چروک و مشکلات پوستی زودرس نشوید. می‌توانید پاک کننده و پنبه را کنار تختتان بگذارید تا این کار را فراموش نکنید.

ورزش را فراموش نکنید: فعالیت بدنی کافی و مناسب باعث افزایش گردش خون در بدن شده و  به بهبود وضعیت پوست شما در زمان حال و آینده کمک می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و با افزایش تعریق سموم را از بدن دفع می‌کند. بعد از ورزش حتما با یک پاک کننده مناسب صورت خود را پاک کنید تا دچار مشکلات پوستی نشوید.

توصیه‌های زیبایی برای سی ساله‌ها برای مراقبت از پوست

رتینول مصرف کنید: در این دوره باید پیشگیری از مشکلات پوستی را آغاز کنید. پس از ضدآفتاب بهترین و مفیدترین ماده برای حفظ سلامت پوست رتینول است. رتینول خالص‌ترین نوع ویتامین آ است که به ساخت کلاژن و فعال کردن متابولیسم سلولی در سطح پوست کمک می‌کند، لکه‌های پوستی را از بین می‌برد و به طور کلی یک ماده ضدپیری مناسب برای مراحل اولیه است و تا پنجاه سالگی هم می‌توان از آن استفاده کرد.

دو تا سه بار در هفته لایه برداری کنید: در دهه سی زندگی دوره بازسازی پوست ۴۵ روز طول می‌کشد و به همین دلیل لایه برداری پوست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این کار را به روش‌های مختلفی که در مقالات قبلی درباره لایه برداری گفتیم می‌توانید انجام دهید.

داروهای قوی ضدآکنه را کنار بگذارید: در این دوره پوست نسبت به دوره نوجوانی و بیست سالگی خشک‌تر است بنابراین نیاز شما به محصولات قوی ضدآکنه که پوست را خشک می‌کنند کمتر می‌شود و استفاده از این محصولات حتی ممکن است شرایط پوست شما را بدتر کند و جوش‌های معمولی را تبدیل به کیست کند.

کرم دور چشم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید: از نیمه دوم دهه سی زندگی یعنی حدود سی و پنج سالگی استفاده از کرم‌های دور چشم نیز لازم خواهد بود. چون همان طور که گفتیم در این دوره پوست خشک‌تر می‌شود و با اخم کردن و خندیدن ممکن است شاهد چروک‌هایی در زیر چشم خود شوید. برای پیشگیری از این اتفاق باید از کرم‌ها و ژل‌های سبک آبرسان دور چشم استفاده کنید. در اواخر دهه سی استفاده از کرم‌های موثرتر برای دور چشم توصیه می‌شود.

توصیه‌های زیبایی و آرایشی برای جوان‌تر شدن در سی سالگی

توصیه‌های زیبایی برای چهل ساله‌ها برای پیشگیری از پیری

گردن خود را فراموش نکنید: با افزایش سن پوست گردن به تدریج شل‌تر می‌شود و استفاده از محصولات محافظت از پوست مثل مرطوب کننده و ضدآفتاب برای جلوگیری از ایجاد چروک در این ناحیه اهمیت پیدا می‌کند. استفاده از رتینول نیز روی این ناحیه می‌تواند مفید و موثر باشد.

از روغن‌های صورت استفاده کنید: با افزایش خشکی پوست استفاده از روغن‌های مفید می‌تواند به جوان‌تر شدن پوست کمک کند. روغن‌هایی مثل روغن هسته انار، هسته انگور و روغن جوجوبا گزینه‌های مناسبی برای این کار هستند.

بیشتر بخوابید: بیخوابی و خستگی باعث پف کردن چشم‌ها و ظاهر نامناسب صورت می‌شود. پس در این دوره سعی کنید حتما به اندازه کافی و به موقع بخوابید تا از پیری پوست پیشگیری کنید.

توصیه‌های زیبایی و آرایشی برای جوان‌تر شدن در چهل سالگی

توصیه‌های زیبایی برای پنجاه ساله‌ها برای جوان‌تر شدن

از کرم‌های جوان کننده استفاده کنید: استفاده از کرم‌های جوان کننده و بازسازی پوست برای داشتن پوستی زیباتر و جوان‌تر در این دوره اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای پیدا کردن کرم شب مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

ابروها را پر کنید: با افزایش سن رشد ابروها کمتر شده و فرم خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. برای این که جوان‌تر به نظر برسید بهتر است ابروها را با آرایش فرم دهید و پر کنید. همچنین برخی درمان‌های زیبایی مثل بوتاکس می‌تواند به فرم دادن و بالا رفتن ابروها و در نتیجه جوان‌تر شدن شما کمک کند.

توصیه‌های زیبایی و آرایشی برای جوان‌تر شدن در پنجاه سالگی

توصیه‌های زیبایی برای شصت ساله‌ها

به اندازه لایه برداری کنید: بیشتر خانم‌ها در این دوره حس می‌کنند پوستشان خشک شده و به همین دلیل صورت خود را نمی‌شویند. ان کار اشتباه است اما لایه برداری قوی پوست نیز در این دوره توصیه نمی‌شود چون ممکن است به پوست آسیب برساند. پس هر روز صورت خود را بشویید اما لایه برداری را با فواصل بیشتر و مواد ملایم‌تر انجام دهید و بیشتر از مرطوب کننده استفاده کنید.

جریان خون را روی پوست تقویت کنید: یکی از دلایل پیری پوست کاهش جریان خون در آن است، در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی به پوست نمی‌رسد و سلول‌های پوستی قدرت بازسازی خود را از دست می‌دهند. روش فیزیکی برای افزایش جریان خون روی پوست استفاده از غلتک‌های مخصوص این کار است که برای جوان‌تر شدن پوست در این دهه از زندگی توصیه می‌شود.

توصیه‌های زیبایی و آرایشی برای جوان‌تر شدن در شصت سالگی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)