در حال حاضر اوبونتو و لینوکس مینت ( Ubuntuو  Linux Mint) دو مورد از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس هستند. تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت به حدی است که اگر میخواهید به جرگه استفاده کنندگان لینوکس بپیوندید یا در حال حاضر از اوبونتو استفاده می‌کنید، از این که چقدر باهم تفاوت دارند، تعجب می‌کنید.

لینوکس مینت و اوبونتو کاملا به هم مرتبط هستند و در واقع مینت بر مبنای اوبونتو ایجاد شده است. هرچند که در ابتدا بسیار شبیه هم بودند، اما اوبونتو و لینوکس مینت با گذشت زمان، تبدیل به توزیع‌‌های متفاوت لینوکس با فلسفه‌های مختلف شدند. با مجله قرمز همراه باشید تا تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت را بشناسید.

تاریخچه

اوبونتو و توزیع‌های دیگر لینوکس حاوی نرم‌افزار متن باز (Open Source) هستند و در نتیجه هرکسی می‌تواند تغییرات دلخواه خود را در آن اعمال کند و نسخه مورد نظر خود را ارائه دهد. اولین نسخه پایدار لینوکس مینت با نام «باربارا»، در سال ۲۰۰۶ ارائه شد. باربارا سیستم سبک سفارشی اوبونتو بود که ظاهری متفاوت و اختلاف اندکی با نرم افزار اولیه داشت. ویژگی متفاوت عمده آن دربرداشتن نرم‌افزاری اختصاصی مثل فلش و جاوا و استفاده از کدک‌‌هایی برای پخش MP3 و انواع فایل‌های چندرسانه‌ای بود. این نرم‌افزار در امکانات اوبونتو وجود داشت، اما در دیسک اوبونتو نه. بسیاری از کاربران، مینت را به خاطر نصب ساده همه موارد به صورت پیش‌فرض ترجیح می‌دادند. ویژگی‌ای که دقیقا متضاد روش‌های به نظر آرمان گرایانه اوبونتو بود.

با گذشت زمان، مینت خود را از اوبونتو بیش از پیش متمایز ساخت که ریشه تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت از همینجا شکل گرفت. امکان دسکتاپ سفارشی و وجود یک منوی اصلی سفارشی و ابزارهای پیکربندی شخصی از جمله تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت بود. مینت هنوز بر مبنای اوبونتو است، به استثنای ویرایش دبین مینت که بر مبنای دبین است ( اوبونتو خود بر مبنای دبین قرار دارد).

با ارائه دسکتاپ Unity در اوبونتو، مینت به سمت متمایز شدن رفت. به جای استفاده از دسکتاپ Unity در مینت، توسعه‌دهندگان آن به کاربران خود توجه کردند و شانس خود برای ایجاد یک دسکتاپ متفاوت از اوبونتو را تبدیل به فرصت کردند.

تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت در دسکتاپ

اوبونتو به طور پیش فرض، دسکتاپ Unity دارد. البته این امکان وجود دارد که محیط دسکتاپ متفاوتی را از امکانات اوبونتو و آرشیو بسته‌های شخصی (PPAs) نصب کنید.

آخرین عرضه مینت در دو نسخه ارائه شد که هر کدام دسکتاپی متفاوت دارند: Cinnamon و Mate. Cinnamon دسکتاپی پیشرفته‌تر دارد که بدون حذف ویژگی‌های استاندارد دسکتاپ و بر اساس تکنولوژی‌های جدید ایجاد شده است. برای مثال Cinnamon یک نوار وظیه (task bar) و یک منوی اپلیکیشن‌ها دارد که تمام صفحه را اشغال نکرده‌اند.

تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت : cinnamon

Mate یک انشعاب از دسکتاپ قدیمی گنوم ۲ است که هم اوبونتو و هم لینوکس مینت قبلا از آن استفاده می‌کردند و عملکرد مشابهی دارد. این دسکتاپ منوی سفارشی Mate را داراست.

نکته قابل توجه دیگر در مینت، به کاربردن رنگ‌های ملایم و روشن در طرح پنجره‌ها و دکمه‌هاست و همچنین نوار عنوان به جای سمت چپ، در سمت راست پنجره قرار دارد.

این که کدام محیط دسکتاپ را در نهایت ترجیح می‌دهید، یک انتخاب شخصی است.

Unity در اوبونتو، برای کاربران دسکتاپ‌های قدیمی لینوکس جذابیت بیشتری دارد، در حالی که محیط دسکتاپ مینت کمتر تغییر اساسی داشته است. به هر حال برخی افراد Unity را ترجیح می‌دهند و البته شایان ذکر است که Unity نیز در نسخه‌های اخیر خود بهبودهای چشم‌گیری داشته.

تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت : لینوکس مینت

تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت در نرم‌افزار اختصاصی و کدک‌ها

مینت هنوز شامل نرم‌افزار اختصاصی (مثل فلش) و کدک‌های خارج از رده است و این را نمی‌توان یک ویژگی متمایزکننده در نظر گرفت. آخرین نسخه اوبونتو این اجازه را می‌دهد که با زدن یک تیک در هنگام نصب، بتوان نرم‌افزار اختصاصی و کدک‌های دلخواه را انتخاب کرد.

 تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت

تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت در قابلیت شکل‌پذیری

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که مینت، قابلیت شکل ‌پذیری بیشتری را به نسبت اوبونتو ارائه می‌کند که شاید بتوان آن را مهمترین تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت دانست. این درحالی است که آخرین نسخه‌های اوبونتو، Unity گزینه‌های اندکی برای انتخاب است، تنظیمات کاربردی گسترده‌ای برای پیکربندی در دسکتاپ Cinnamon وجود دارد.

آخرین نسخه مینت، به نام «مایا»، شامل مدیریت صحفه نمایش MDM است که بر مبنای مدیریت نمایشگر قدیمی گنوم ایجاد شده. در حالی که اوبونتو ابزاری برای تنظیمات گرافیکی در صفحه login ندارد، مینت یک پنل مدیریت دارد که می‌تواند صفحه login را به شکل دلخواه درآورد.

با این که اوبونتو هنوز بر مبنای لینوکس است و قابلیت پیکربندی جهت پیاده سازی را دارد، بسیاری از بخش‌های نرم‌افزار اوبونتو چندان قابل پیکربندی نیستند. به طور مثال، در دسکتاپ Unity انتخاب‌های کمی وجود دارد.

آخرین نسخه اوبونتو، با صرف نظر از اغلب ویژگی‌های محیط دسکتاپ معمول و بیشتر گزینه‌های تنظیمات، در مقایسه با گذشته، بیشتر به یک شکست می‌ماند. اما مینت همه این ویژگی‌ها را حفظ کرده است و به نظر می‌رسد از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد.

آنچه در مقاله بالا مطالعه فرمودید، تنها تعدادی تفاوت اوبونتو و لینوکس مینت را مورد بررسی قرار داد. آیا تفاوت دیگری میان این دو می‌دانید؟ آن را با ما درمیان بگذارید.

 

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Chris Hoffman

 

منبع: howtogeek