طراح مد شاخه‌های مختلفی دارد که تصویرسازی هم یکی از آن‌ها است. تصویرساز مد به کسی گفته می‌شود که ایده‌های مد و فشن را در قالب نقاشی و به شکل بصری به نمایش درمی‌آورد. بسیاری از طراحان مد خود تصویرساز مد هم هستند اما برخی به طور حرفه‌ای و اختصاصی در زمینه تصویرسازی فعالیت می‌کنند و با خلق تصاویری بدیع بین مشتری و طراح و تولید کننده ارتباط برقرار می‌کنند. اما چطور می‌توان به یک تصویرساز مد حرفه‌ای تبدیل شد؟ آیا صرف مهارت در نقاشی می‌تواند منجر به ورود شما به حیطه تصویرسازی شود؟ در این مقاله تخصصی از مجله قرمز ده نکته مهم را که هر تصویرساز مد مبتدی برای حرفه‌ای شدن باید رعایت کند برای شما بیان خواهیم نمود.

کسانی که با شاخه‌های مختلف هنر آشنایی دارند احتمالا نام تصویرسازی را نیز شنیده‌اند، تصویرسازی یکی از شاخه‌های هنرهای تجسمی است که در آن اثری خلاقانه تصویر می‌شود و مفهومی بصری را به نمایش درمی‌آورد. حال اگر از تصویرسازی برای نمایش ایده های طراحان لباس استفاده شود به آن تصویرسازی مد می‌گویند. امروزه تصویرسازی مد به دو روش عمده دیجیتال و دستی انجام می‌شود که هر کدام تکنیک‌های خاص خود را دارند و خلاقیت در هر دو حرف اول را می‌زند. تصویرسازی مد ترکیبی از هنر و تجارت است و مهارت در نقاشی و تصویرسازی در کنار خلاقیت و ذوق هنری دو فاکتور مهم و تعیین کننده در حرفه تصویرسازی مد به شمار می‌روند. اگر شما علاقه و ذوق کافی برای این کار را دارید و مهارت و خلاقیت لازم برای تصویرسازی را نیز در خود می‌بینید می‌توانید به یک تصویرساز مد حرفه‌ای تبدیل شوید اما موفقیت در هر کاری نیازمند تمرین، تکرار و کمک گرفتن از تجربیات دیگران است. اگر می‌خواهید این مسیر را هموارتر و با موفقیت بیشتری طی کنید ده نکته مهم زیر را به خاطر داشته باشید و همیشه رعایت کنید.

تصویرساز مد

۱- اراده کنید تا به یک تصویرساز مد تبدیل شوید

وقتی شما قصد دارید در هر موضوعی پیشرفت کنید قبل از هر چیز باید برای انجام دادن آن تصمیم بگیرید. باید متعهد باشید و برنامه منظمی برای خودتان بچینید و طبق این برنامه عمل کنید. یک برنامه هفتگی یا روزانه برای تمرین طراحی جهت پیشرفت و موفقیت در حرفه تصویرسازی مد یک ضرورت است. گاهی ممکن است برای شروع کار اقدام کنید اما چیزی به ذهنتان نرسد و ندانید که از کجا باید شروع کنید، اما نگران نباشید، اگر خودتان را کاملا وقف کار کنید ایده‌ها هم به سراغتان می‌آیند. فراموش نکنید همه انسان‌ها این قابلیت را دارند که به یک هنرمند حرفه‌ای تبدیل شوند، تنها چیزی که شما در این راه به آن نیاز دارید ایمان به خودتان و البته تلاش کردن، اگر چیزی را به اندازه کافی بخواهید حتما اتفاق خواهد افتاد. همان طور که استفن کینگ نویسنده معروف می‌گوید:

آماتورها می‌نشینند و منتظر یک ایده و الهام جدید می‌مانند اما بقیه برمی‌خیزند و کار را شروع می‌کنند.

۲- مهارت‌های لازم را فرابگیرید

در شروع کار ابتدا روی مهارت‌هایی که دارید تمرکز کنید و سعی کنید این مهارت‌ها را توسعه دهید. راه‌های مختلفی برای توسعه مهارت‌های تصویرسازی وجود دارد که شما می‌توانید بسته به سطح مهارت اولیه خود سراغ آن‌ها بروید. اگر هیچ مهارتی در طراحی و نقاشی ندارید اما آرزوی شما تبدیل شدن به یک تصویرساز مد است باید کار خود را از پایه آغاز کنید، شرکت در کلاس‌های طراحی و آشنایی با اصول اولیه طراحی و تصویرسازی می‌تواند گام مناسبی برای این راه باشد. اگر مهارت خوبی در طراحی دارید اما با تکنیک‌ها و اصول تصویرسازی آشنایی ندارید می‌توانید از کتاب‌ها، ویدئوهای آموزشی آنلاین و … کمک بگیرید و با تمرین و تکرار مهارت‌های خود را تقویت کنید. در این مرحله سعی کنید حاقل شش طرح با حداکثر توانایی‌های خود خلق کنید و پایه رزومه کار خود را بسازید.

تصویرساز مد

۳- دانش لازم را پیدا کنید و دید هنری داشته باشید

شما با ادامه کار و یادگیری مهارت‌های جدید نه تنها توانایی خود را به عنوان یک تصویرساز مد افزایش می‌دهید بلکه سلیقه و سبک بهتری هم در کار خود پیدا می‌کنید. اگر دانش پایه کافی در هنر نداشته باشید می‌توانید مطالعه خود را کامل‌تر کنید و با تاریخ فشن نیز آشنایی پیدا کنید. به نمایشگاه‌ها بروید و سعی کنید با دیدی هنری به آثار مختلف نگاه کنید. به طبیعت و زیبایی‌های آن به دقت نگاه کنید و سعی کنید ایده‌های جدید بگیرید. افراد دیگری را که در حوزه تصویرسازی مد فعالیت می‌کنند بشناسید و از آن‌ها کمک و راهنمایی بخواهید. اگر در نزدیکی خود چنین افرادی را نمی‌شناسید، اینترنت بهترین محل برای پیدا کردن افرادی است که با شما علایق مشترک دارند.

۴- یک رزومه آنلاین و یک رزومه پرینت شده داشته باشید

هر هنرمند با رزومه خود شناخته می‌شود و پورتفولیو عنوانی است که به رزومه هنرمندان و طراحان اطلاق می‌شود. شما علاوه بر رزومه معمولی، کارهای خود را در پورتفولیو قرار می‌دهید تا سبک و مهارت خود را به دیگران بشناسانید. این پورتفولیوها می‌توانند آنلاین یا کاغذی باشند اما توصیه می‌کنیم هر دو نوع آن را تهیه کنید. شما به یک پورتفولیو در قالب پی دی اف در تصاویری با بهترین کیفیت نیاز دارید تا بتوانید آن را به افراد دیگر ایمیل کنید، همچنین به یک پرینت رنگی و باکیفیت از این پی دی اف احتیاج دارید تا در مراجعات حضوری آن را به افراد نشان دهید. همچنین داشتن یک صفحه اینستاگرام و یا وبسایت شخصی در صورت امکان، می‌تواند در پیشرفت کار و معرفی هرچه بهتر شما، کمک کننده باشد.

تصویرساز مد

۵- همیشه پورتفولیوی خود را به روز کنید

اگر جدیدترین کاری که در پورتفولیوی شما قرار گرفته باشد مربوط به چند سال یا جتی چند ماه پیش باشد از ارزش کار شما کاسته خواهد شد. همچنین اگر تفاوت بین قدیمی‌ترین و جدیدترین اثر شما زیاد باشد این پورتفولیو چندان راضی کننده نخواهد بود، شما به عنوان یک هنرمند مدام در حال رشد هستید و باید جدیدترین و بهترین آثار خود را در پورتفولیو قرار دهید تا توجه مشتریان را جلب کنید و به عنوان یک هنرمند ماهر شناخته شوید. پس هر چند ماه یک بار جدیدترین و بهترین آثار خود را در پورتفولیوی آنلاین و پرینت شده خود قرار دهید و آثار نه چندان جالب و قدیمی را از آن حذف کنید.

۶- به دنبال نظرات دیگران باشید

کارهای خود را به دوستان، همکاران و دیگر هنرمندان نشان دهید و نظرات آن‌ها را جویا شوید. حتی می‌توانید این کار را به صورت آنلاین هم انجام دهید و با  نمایش دادن آثار جدید خود، از دیگران بخواهید نظر خود را در مورد آن‌ها بیان کنند. البته واضح است که نظرات افراد متخصص و وارد در این زمینه ارزش بیشتری دارد اما باید تحمل انتقادات را هم داشته باشید. در هر صورت اگر قصد این را دارید که به عنوان یک تصویرساز مد حرفه‌ای وارد بازار کار شوید باید عیب‌ها و کاستی‌های کار خود را بشناسید و با تمرین و آموزش درصدد رفع آن‌ها باشید.

تصویرساز مد

۷- در کار به عنوان تصویرساز مد سعی کنید خودتان باشید

همه ما دغدغه‌های ذهنی خاص خود را داریم و به چیزهای خاصی اهمیت و توجه می‌کنیم. چیزهایی که برای ما اهمیت زیادی دارند می‌‌توانند به هنر ما نیز جهت بدهند پس اجازه ندهید نظرات دیگران و یا استانداردهای صنعت مد شما را از چیزی که خودتان فکر می‌کنید خوب و جذاب است دور کند. سعی کنید خودتان باشید، خودتان را کشف کنید و قوانین را طبق میل و اراده خودتان بشکنید. گاهی در شکستن همین قوانین است که هنر و زیبایی در بهترین شکل خود نمود پیدا می‌کند. البته چیزهای عامه پسند می‌توانند برای شروع کار و جلب توجه دیگران به هنر و استعداد شما راه خوبی باشند اما در نهایت این شما هستید که راه و سبک خاص خودتان را پیدا خواهید کرد.

تبدیل شدن به یک تصویرساز مد حرفه‌ای

۸- به طراحی ادامه دهید

مهارت پیدا کردن در هیچ کاری بدون تمرین و تکرار امکان پذیر نیست و تصویرسازی مد هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اگر می‌خواهید مهارت پیدا کنید و این مهارت را به حد اعلی برسانید به طراحی ادامه دهید. هر روز حتی چند دقیقه را به این کار اختصاص دهید و پس از مدتی شاهد شکوفا شدن مهارت خود باشی بدون آن که نیازی به آموزش دیدن و شرکت در کلاس‌های پرهزینه داشته باشید. اما در این مسیر درجا نزنید و کار همیشگی خود را تکرار نکنید، سعی کنید با امتحان چیزهای جدید و حتی دشوار خودتان را به چالش بکشید و مهارت‌های تازه کسب کنید.

تصویرساز مد

۹- دست از یاد گرفتن برندارید

سعی کنید خودتان را با افراد خلاق و هنرمندی که بالاتر از شما هستند و آثار آن ها احاطه کنید، با این کار از آن‌ها چیزهای جدیدی فرامی‌گیرید و روز به روز پیشرفت می‌کنید. وقتی افرادی را که سطح هنری بالاتر از شما دارند مشاهده می‌کنید و با روند کاری آن‌ها آشنا می‌شوید ایده‌های جدیدی به دست می‌آورید و انگیزه شما برای پیشرفت و بهتر شدن افزایش پیدا می‌کند. پیشفرض‌های ذهنی شما نیز در جهتی قرار می‌گیرد که تمرین و یادگیری ساده‌تر می‌شود.

۱۰- سطح کار خود را ارتقاء دهید

با نشان دادن کارهای خود به دیگران، شما به عنوان یک طراح و تصویرساز به دیگران معرفی می‌شوید و شبکه حرفه‌ای کار خود را شکل می‌دهید. ساخت یک شبکه قوی بهترین راه برای ارتقای سطح کاری و کسب درامد از طریق تصویرسازی است. شما می‌توانید از قدرت شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن مخاطب استفاده کنید و خودتان را به عنوان یک طراح حرفه‌ای به دیگران معرفی کنید. همچنین می‌توانید در مسابقات داخلی و بین المللی که همه ساله برگزار می‌شود شرکت کرده و مهارت خود را نشان دهید. سعی کنید با افراد مختلف در صنعت مد ارتباط داشته باشید و از این طریق با تصویرسازی برای برندها و مزون‌ها علاقه خود را به یک حرفه و محلی برای کسب درآمد تبدیل کنید.

تصویرساز مد حرفه‌ای

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: FSketcher (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)