تخلیه الکترومغناطیسی قرار است روزی به کمک بشر بیاید تا از شر اپلیکیشن‌های فراوان برای کنترل دستگاه‌های هوشمند، خلاص شویم. محققین در دانشگاه کارنگی ملون بر این عقیده‌اند که در آینده‌ای نزدیک، یورش دستگاه‌های هوشمند سبب دلسردی در حین استفاده خواهد شد. تعداد اپلیکیشن‌هایی را تصور کنید که می‌توان بر روی تلفن همراه نگه داشته و استفاده کرد که هر کدام مخصوص یکی از گجت‌های IoT شما هستند و حتی ممکن است کارایی چندانی نداشته باشند و برای عموم، مفید نباشند. با مجله قرمز همراه باشید تا فناوری جدیدی که محققین CMU در حال توسعه دادن آن هستند را بشناسید.

تلاش پیشین برای حل مشکل استفاده از اپلیکیشن‌های بسیار برای کنترل گجت‌ها

وجود اپلیکیشن‌های بسیار برای کنترل دستگاه‌ها، دغدغه‌ی شرکت اپل هم بود. اپل سعی در حل این مشکل با معرفی اپلیکیشن Home داشت تا بتواند همه‌ی دستگاه‌هایش را به صورت مرکزی در این اپلیکیشن کنترل کند؛ اما با این وجود، باز هم تنها با دستگاه‌هایی کاربرد خواهد داشت که ساخت اپل و یا مورد تائید آن باشد، بنابراین نمی‌توان چنین اپلیکیشنی را برای تمام دستگاه‌ها به کار برد و مشکل کماکان پابرجاست.

ظاهراً تخلیه الکترومغناطیسی بهترین راه حل ممکن است

محققین CMU قصد دارند به شیوه‌ای متفاوت، مشکل تعدد اپلیکیشن‌ها را حل کرده و ای سیستم کنترلی را تغییر دهند. این محققین ترجیح می‌دهند به جای آنکه دنبال یک اپلیکیشن باشید، تنها تلفن همراه خود را به سمت یک دستگاه نگه دارید تا کنترل‌ها، بارگذاری شوند. چطور قرار است چنین اتفاقی رخ دهد؟ به وسیله‌ی تخلیه الکترومغناطیسی.

یک دستگاه الکترونیکی، حتی گجت‌هایی که متصل نیستند، تخلیه الکترومغناطیسی دارند. بنابراین گروه FIG در CMU – که به Future Interface Group نیز معروف هستند – یک گوشی Moto G ساخت سال ۲۰۱۵ را مجهز به دانگل سنسور EM کردند که می‌تواند تخلیه‌های الکترومغناطیسی را دریافت کند. همچنین یک نوار مسی را به گونه‌ای تغییر دادند تا نقش آنتن را بازی کند. نرم افزار آن‌ها این اثرات EM را تشخیص داده و از آن‌ها برای بارگذاری کنترل‌ها برای دستگاه استفاده می‌کند که در نتیجه، شما را از استفاده‌ی اپلیکیشن، بی‌نیاز می‌کند.

این گروه، از رابط‌های برنامه نویسی کاربردی عمومی (API) استفاده کرده و رابط‌های اپلیکیشن خود را برای نسخه‌ی نمایشی و اهداف مشابه، توسعه دادند. این تلفن همراه می‌تواند هم اپلیکیشن‌های اصلی سازندگان را اجراء کند و هم آنچه این گروه توسعه داده و نام آن را “طلسم‌ها” گذاشته‌اند. این طلسم‌های متنی یا ویجت‌ها، به دستگاه هوشمند متصل شده و حتی ممکن است گاهی یک اپلیکیشن کامل و جامع هم نباشند. مثلاً در یکی از موارد، محققین یک طلسم را برای چاپگر ساختند که زمانی که تلفن همراه، دستگاه را تشخیص داد، دکمه‌ای برای چاپ بر روی تلفن همراه ظاهر شود. آن‌ها نحوه‌ی استفاده از سیستم خود را نیز برای کنترل یک روتر، ترموستات، تلویزیون، پروژکتور و فریزر بعلاوه‌ی چندین دستگاه دیگر نشان دادند.

البته بنا به گزارش‌ها، سیستم آن‌ها دقت ۹۸ درصدی دارد و گاه با مشکل مواجه شده‌اند. به عنوان مثال، گرچه تمام دستگاه‌ها تخلیه‌ الکترومغناطیسی دارند، اما محصول یکسانی نیز ممکن است EMهای بسیار مشابه از خود ساتع کند. در نظر بگیرید که چراغ Hue در اتاق خواب شما، تخلیه‌ی یکسانی همانند چراغ Hue در پذیرایی دارد، بنابراین محققین باید درمورد این مشکلات نیز راه حلی بیابند تا دستگاه‌ها دچار تضاد و تداخل نشوند. محققین، هنوز درحال بهبود دقت این فناوری هستند. البته برخی سازندگان، APIهای باز ندارند؛ بنابراین در آینده، باید برای استفاده از این فناوری به همکاری با این محققین بپردازند.

  • نظر شما درمورد این فناوری و کاربرد آن در جهت راحتی بشر چیست؟ دیدگاه‌های خود را با بخش فناوری مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Ashley Carman

منبع: theverge