بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) درمان ها و داروهای مختلفی را برای تجویز دارد: از تمرینات و ورزش های تنفسی ساده تا تجویز داروها و حتی عمل جراحی. در اینجا ما ۱۰ روش را برای مقابله با این بیماری، معرفی می کنیم.

اسپری و یا نبولایزر (Inhalers or nebulizers )

اگر دکتر شما داروهایی که برای بیماری انسدادی مزمن ریه ، مانند یک اسپری یا نبولایزر تجویز کرده است مطمئن شوید که شما می دانید که چگونه از آنها استفاده کنید و یا اینکه اطلاع دارید که آنها ، به چه عنوان تجویز می شوند. بیشتر افراد که این داروها را برای اینکه راحت تر تنفس کنند یا به حداقل رساندن عود بیماری یا حملات آن و کنترل سرفه و خس خس، استفاده می کنند. این خدمات عبارتند از باز کننده های برونش، که داروهایی هستند که برای باز کردن راه های هوایی و راحت تر کردن آنها برای تنفس، استفاده می شوند.

اسپری های کوتاه اثر  ( Short-acting inhalers )

بازکننده های برونش در انواع مختلف وجود دارد یکی از رایج ترین انواع آن ،  مانند آلبوترول که، یک beta2 آگونیست است که کوتاه اثر و به عنوان “درمان سریع” برای تنگی نفس استفاده می شود. افرادی که تمام مراحل حاد بیماری انسدادی مزمن ریه را دارند، یک اسپری استنشاقی کوتاه اثر را برای مواقع بروز شرایط اضطراری، نگه داری می کنند. آلبوترول یک اسپری و یا به عنوان یک مایع است که می تواند در یک نبولایزر استفاده شودکه یک ماشین است که برای ایجاد قطرات ریز استنشاقی، به فروش می رسد. نمونه هایی از نام های تجاری این مخصول Proventil، Ventolin و Volmax هستند.

درمان نگهدارنده ( Maintenance therapy )

اسپری طولانی اثر beta2 آگونیست، مانند سالمترول (Serevent)، و Advair وجود دارد که ترکیبی از سالمترول و یک کورتیکواستروئید به نام فلوتیکازون است. مانند roflumilast، این باز کننده های برونش طولانی اقدام، هر ۱۲ ساعت استنشاق، به عنوان درمان نگهدارنده، در نظر گرفته می شوند.

باز کردن راه های هوایی ( Opening up the airways )

باز کننده های برونش آنتی کلی نرژیک می توانند، در برخی موارد مانند باز کردن راه های هوایی و حتی بیشتر کاربرد داشته باشند، برای مثال، تیوتروپیوم (Spiriva)، همچنین باعث خشک شدن و یا کاهش تولید مخاط می شود.

اکسیژن ( Oxygen )

اکسیژن ممکن است توسط پزشک شما برای مدیریت موارد پیشرفته بیماری انسدادی مزمن ریه ، تجویز شوند. می توان آن را در مخازن شان به خانه های شما تحویل داد و یا با یک ماشین به نام متمرکز کننده اکسیژن، می توان آن را تولید کرد. اکسیژن می تواند به عنوان یک گاز یا مایع مصرف شود و اغلب شما برای مداوای مراحل پیشرفته بیماری ریوی خود از این ماده استفاده می کنید و چقدر تنفس بدون شما کمک این ماده، مشکل است.

نفس کشیدن ( Breathing )

تغییر روش تنفس شما، می تواند تنگی نفس را تسکین دهد. تنفس از طریق جمع کردن لب مانند تنفس از طریق نی است. دکتر نورمن ادلمن از انجمن ریه آمریکا، در این باره می گوید: “این می تواند از تمایل راه های هوایی برای کولاپس را کاهش دهد”.
از طریق بینی شما به مدت حدود چهار ثانیه استنشاق کنید. سپس از طریق دهان خود برای شش تا هشت ثانیه بازدم کنید در حالی که لب های شما تقریبا بسته شده است. این کمک خواهد کرد که شما تنفس هوای بیشتری را تنفس کنید، ساخت فضا در ریه های شما برای نفس عمیق بعدی می شود.

درست غذا بخورید ( Eat right )

غذا خوردن سالم می تواند در درمان بیماری انسدادی مزمن ریه مفید باشد. بیمار مبتلا به حالت آمفیزم، گرایش به لاغری، تنفس کوتاه دارد و اغلب دچار سوء تغذیه است.
دکتر ادلمن در این باره می گوید: “این یک حالت متابولیک است، و باعث مصرف مقدار زیادی کالری شده ، و دیافراگم باعث فشار بر روی معده شما شده و نمی توانید با معده را پر کنید. بیمار مبتلای به برونشیت از سوی دیگر ممکن است، دچار اضافه وزن شود، که یک بار اضافی بر روی ریه ها است. هر دو زیر مجموعه از بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه باید رژیم غذایی سالم را دنبال کنند، اما افراد بیمار کم وزن به شدت ممکن است نیاز به گوشت گاو داشته باشند و یا رژیم غذایی خود را با مکمل، همراه کنند.

واکسن های آنفلوآنزا ( Flu vaccines )

اگر شما مبتلای به بیماری انسدادی مزمن ریه هستید ، شما نیاز به ردیافت واکسن آنفلوآنزا در هر سال دارید. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه ، آنفولانزا می گیرند، معمولا بیماری آنها به چیزی جدی تر، مانند ذات الریه تبدیل می شود. واکسن آنفلوآنزا می تواند به جلوگیری از این اتفاق، کمک کند. همچنین، واکسن آنفولانزا اگر به طور منظم دریافت شود، ممکن است شانس عود بیماری انسدادی مزمن ریه را در شما، کاهش دهد.

ذات الریه ( Pneumonia )  و  بیماری انسدادی مزمن ریه

افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه ،اغلب به پنومونی نیز دچار می شوند. دریافت یک واکسن می تواند به شما جهت پیشگیری از ابتلای به حالت شدید بیماری پنومونی، کمک کند. معمولا، مردم نیاز به تنها یک دوز واکسن نیاز دارند ، اما پزشکان گاهی نوبت دوم برای برخی از مردم که برای اولین نوبت خود را کردم قبل از ۶۵ سالگی دریافت کرده اند، تجویز می کنند. با دکتر خود در مورد اینکه آیا شما نیاز به نوبت دوم دارید یا نه، صحبت کنید.

بیماری انسدادی مزمن ریه و ارتباط آن با ذات الریه

منبع: HEALTH
این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ