درمان‌های دارویی، طبیعی و خانگی روش‌های مفیدی هستند که به بهبود وضعیت پوست در شرایط مختلف کمک می‌کنند اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که این درمان‌های معمولی کافی نیستند و به درمان‌های کلینیکی پوست نیاز پیدا می‌کنیم. این درمان‌ها به تجویز پزشک و در کلینیک‌های تخصصی پزشکی پوست توسط کارشناسان خبره انجام می‌شوند و بسته به سن و شرایط پوست شما و میزان جدی بودن مشکلات پوستی یا نتیجه‌ای که برای تقویت، درمان و زیبایی پوست می‌خواهید بگیرید متفاوت هستند. اگر می‌خواهید بدانید کدام درمان‌های کلینیکی پوست برای سن شما مناسب‌تر هستند و کارشناسان پوست آن‌ها را به شما توصیه می‌کنند این مقاله اختصاصی مجله قرمز را مطالعه کنید.

درمان‌های کلینیکی پوست در بیست سالگی

در این دوره شما نیازی به بوتاکس یا درمان چین و چروک ندارید اما ممکن است پوست شما با مشکلات خاصی مثل آکنه، موهای زائد یا لک و مشکلات دیگری درگیر باشد و پزشکان روش‌های مختلفی مثل لیزردرمانی برای لایه برداری یا از بین بردن موهای زائد، لایه برداری‌های شیمیایی (پیلینگ) برای درمان آکنه، جوش‌های سرسیاه، روزنه‌های بزرگ و جای جوش را به شما پیشنهاد کنند که انجام آن‌ها به صورت مرتب و در کلینیک تخصصی توسط کارشناسان ماهر می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت و زیبایی پوست شما منجر شود. اما ماساژ صورت روشی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که می‌تواند اثر بسیار مثبتی روی درمان جوش‌های سرسیاه و کوچک کردن روزنه‌های پوستی داشته باشد، این درمان با وجود هزینه کم، تاثیری چشمگیر دارد و برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است که ماساژ پوستی را به توصیه پزشک و هر فصل یک بار انجام دهید و از ماسک‌های مناسب نیز در کنار آن به توصیه پزشک استفاده کنید.

بهترین درمان‌های کلینیکی پوست

درمان‌های کلینیکی پوست در سی سالگی

در دهه سی سالگی مشکلات پوستی جدیدی به سراغ شما می‌آیند، چروک‌های ریز به تدریج خود را نشان می‌دهند و پوست خشک‌تر می شود، تا اندازه‌ای انعطاف خود را از دست می‌دهد و سرعت لایه برداری پوست تا اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در کنار این مشکلات ممکن است برخی افراد با آکنه بزرگسالی هم درگیر باشند. اگر همین الان هم با چروک بین دو ابرو و چروک‌های ریز اطراف چشم مواجه شده‌اید بهتر است درمان‌های کلینیکی پوست را آغاز کنید. درمان بوتاکس به خصوص بوتاکس خفیف روشی است که در این دوره پیشنهاد می‌شود. درمان بوتاکس خفیف یا بیبی بوتاکس روش تزریقی ساده‌ای است که در کلینیک انجام می‌شود و مقدار کمتری از سم بوتولینوم را وارد پوست می‌کند که با وجود اثر جوان کنندگی و از بین بردن چروک‌های ریز و سطحی اثری در محدود کردن حرکات صورت ندارد و بهترین درمان برای افرادی است که نمی‌خواهند چهره‌ای مصنوعی داشته باشند.

بهترین درمان‌های کلینیکی پوست

البته اگر با چروک‌های عمیق‌تری مواجه هستید و محدود شدن حرکات صورت برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید از بوتاکس معمولی هم بهره ببرید و چروک‌ها را به صورت قابل توجه‌تر و با دوام بیشتری درمان کنید، البته فراموش نکنید که هم بوتاکس و هم بیبی بوتاکس باید چند بار در سال تکرار شوند. اگر چروک‌ها مشکل شما نیستند و بیشتر با جوش و جای جوش و لک مواجه هستید می‌توانید روش لایه برداری شیمیایی (پیلینگ) را به عنوان یکی از درمان‌های کلینیکی پوست امتحان کنید. چون همان طور که گفتیم سرعت لایه برداری پوست پس از سی سالگی کاهش می‌یابد و کمک کردن به این فرآیند برای درمان جوش‌ها و لک‌ها در این دوره ضروری‌تر می‌شود.

درمان‌های کلینیکی پوست در چهل سالگی

اگر در سی سالگی با چروک مواجه نبوده‌اید احتمالا پس از چهل سالگی این مشکل به سراغ شما خواهد آمد و برای درمان این چروک‌ها لازم است که به کلینیک‌های تخصصی مراجعه کنید و درمان بوتاکس را به صورت معمولی یا خفیف انجام دهید تا چروک‌های سطحی درمان شوند و از ایجاد چروک‌های جدیدتر جلوگیری شود. اگر قبل از این دوره نیز بوتاکس را انجام می‌داده‌اید ادامه دادن آن ضروری است در غیر این صورت ممکن است چروک‌ها با شدت بیشتری بازگردند. در صورت شل شدن پوست و ایجاد چروک‌های عمیق در این دوره درمان‌های کلینیکی پوست مثل درمان‌های سفت کننده پوست و کلاژن ساز مثل میکرونیدلینگ، نوردرمانی، گرما درمانی، استفاده از ژل‌های تزریقی به عنوان فیلر توصیه می‌شود. درمان‌های فیلر انواع مختلفی دارند از جمله   Restylane و  Juvéderm Voluma XC  که بسته به تجویز پزشک انتخاب می‌شوند. هزینه این نوع درمان تقریبا نزدیک به درمان بوتاکس است و کمک می‌کنند که پوست شل شده در قسمت زیر گونه‌ها و زیر چانه و زیر چشم به حالت قبلی برگردد و چهره شما جوان‌تر و شاداب‌تر شود. فراموش نکنید که این درمان‌ها را حتما در کلینیک‌های تخصصی و تحت نظر پزشک متخصص و کارشناس ماهر انجام دهید تا از عوارض منفی ناشی از آن در امان باشید.

بهترین درمان‌های کلینیکی پوست

درمان‌های کلینیکی پوست در پنجاه سالگی و پس از آن

جدی‌ترین مشکل پوست در پنجاه سالگی و پس از آن کاهش تولید کلاژن است که به خشک شدن و نازک شدن پوست و مشکلات متعاقب آن مثل چروک منجر می‌شود. از طرف دیگر در این دوره پوست نازک‌تر و حساس‌تر شده و در مقابل نور خورشید واکنش شدیدتری از خود نشان می‌دهد و احتمال بروز لک‌های پوستی هم بیشتر می‌شود. بیشتر کارشناسان و متخصصان پوستی در این دوره استفاده از درمان لیزر بازسازی پوست یا Laser Resurfacing  را توصیه می‌کنند که به وسیله نوعی از لیزر فرکشنال انجام می‌شود و با تقویت لایه‌های زیرین پوست و پاکسازی و لایه برداری لایه‌های رویی به ترشح بیشتر کلازن و بهبود وضعیت پوست منجر می‌شود و در کنار آن لکه‌های ایجاد شده روی پوست را نیز از بین می‌برد و پوست را روشن‌تر و شاداب‌تر می‌کند. توجه داشته باشید که در کنار این درمان‌های کلینیکی پوست باید برنامه‌های مراقبت روزمره از پوست را نیز جدی بگیرید تا عوارض ایجاد شده به حداقل برسد و بهترین نتیجه را از درمان‌های کلینیکی انجام شده بگیرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)