اگر به دنبال یک لوازم جانبی بلوتوث دار در بازار هستید، شاید بهتر باشد تا سال دیگر صبر کنید زیرا بلوتوث ۵ در سال ۲۰۱۸ جهانی خواهد شد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد این فناوری و ویژگی‌های آن، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 دو سازنده‌ی بزرگ تلفن همراه (سامسونگ و اپل) به سرعت به سمت بلوتوث ۵ در حرکت هستند. سامسونگ گلکسی اس ۸ درحال حاضر از بلوتوث ۵ استفاده می‌کند و گلکسی نوت (Galaxy Note) و آیفون ۸ نیز انتظار می‌رود این فناوری را در خود داشته باشند.

زمانی که سازندگان بزرگ تلفن همراه به سمت استفاده از فناوری جدید می‌روند، سازندگان شخص ثالث لوازم جانبی در بازار نیز به دنبال آن‌ها خواهند رفت. این بدان معنی نیست که دستگاه‌های فعلی موجود در بازار، ارزش خود را از دست داده‌اند، بلکه بدین معنی است که امکانات استفاده از فناوری جدید نیز به سرعت فراهم خواهد شد. بهتر است فراموش نکنیم که با آمدن مدل‌های جدید تلفن‌های همراه، نسخه‌های پیشین که از نسخه‌ی بلوتوث پائینتری استفاده می‌کنند، کاهش قیمت خواهند داشت و موج جدیدی از فروش برای آن‌ها وجود دارد. پس از ظهور بلوتوث ۵ به صورت جهانی، بازار بلوتوث ۴ و بلوتوث ۴٫۲ به مدت حداقل چند سال دیگر نیز دوام خواهند داشت. علاوه بر آن، بلوتوث ۵ در حال حاضر نیز وارد بازار شده است اما هنوز تمام دستگاه‌های جانبی متناسب با آن تولید نشده که سبب می‌شود فعلاً مجبور به استفاده از لوازمی با سرعت پائینتر باشید که از تمام مزایای نسل بعدی بلوتوث استفاده نمی‌کنند.

چرا باید منتظر باشید تا از بلوتوث ۵ استفاده کنید؟

بلوتوث ۵ قادر به انتقال داده با سرعتی دوبرابر بلوتوث ۴٫۲ است و همچنین گستره‌ی عملکرد بیشتری دارد. مثلاً گوشی گلکسی اس ۸ شما که با اسپیکر مجهز به فناوری بلوتوث ۵ جفت شده باشد، تا فاصله‌ی ۲۶۰ فوتی هم متصل مانده و کارایی دارد. البته باید دقت کنید که به دلیل وجود دیوار و زمین در مسیر، ممکن است فاصله‌ی متصل ماندن حقیقی، چنین عددی نباشد؛ درست همانند بلوتوث ۴٫۲ که درواقع محدوده‌ی حقیقی آن کمتر از ۶۶ فوت است؛ اما با این حال، باز هم بلوتوث ۵، اتصال بسیار گسترده‌تری از نسل‌های پیشین خود دارد.

امروزه اسپیکری با بلوتوث ۴٫۲، با قیمت ۱۰۰ دلار قابل خریداری است، اما اگر قصد دارید آیفون ۸ بخرید، اسپیکر با بلوتوث ۵ شما در سرتاسر خانه‌ پاسخگو خواهد بود و می‌توانید با فاصله‌ی بیشتری، از آن دور شده و کماکان استفاده کنید. هزاران سناریو وجود دارد که در آن‌ها، بلوتوث ۵ نسبت به نسل‌های پیشین خود، برتری دارد.

با حداکثر محدوده‌ی ۸۰۰ فوتی، این بهبودها به دستگاه‌های IoT نیز  وارد خواهد شد که سبب می‌شود بلوتوث ۵، جایگزینی برای اتصال WiFi دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند باشد.

چقدر باید منتظر گجت‌های مجهز به بلوتوث ۵ ماند؟

گجت‌های مجهز به بلوتوث ۵ از اوایل سال ۲۰۱۸ فراگیر خواهند شد. شرکت‌های سازنده هنوز شروع به ساخت دستگاه‌هایی برای پشتیبانی از این فناوری نکرده‌اند زیرا گوشی گلکسی اس ۸ در حال حاضر تنها تلفن همراه هوشمندی است که از این استاندارد پشتیبانی می‌کند. اما این موضوع تا چند ماه دیگر، تغییر می‌کند.

شرکت Anker اذعان داشت که اولین فروش محصولات مجهز به بلوتوث ۵ خود را از آخر سال ۲۰۱۷ شروع می‌کند، اما احتمالاً شروع سال ۲۰۱۸، زمان محتمل‌تری خواهد بود. بنا به اظهارات سخنگوی Anker، در چند ماه آتی به بررسی و تست کردن دستگاه‌ها ادامه خواهند داد.

گروه Incipio، شرکت Griffin، Braven و Incase محصولات بلوتوث دار خود را از سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار خواهند کرد. برای بهرمندی بیشتر از فناوری بلوتوث ۵ در لوازم جانبی، نیاز به دستگاه میزبانی در سوی دیگر دارید که از این استاندارد پشتیبانی کند و این دستگاه‌ها در حال حاضر، بسیار محدود هستند (بجز GS8).

اگر حقیقتاً نیاز به دستگاه مجهز به بلوتوث دارید، آن را خریداری کنید. اما اگر وجود آن ضروری نیست، صبر کنید تا بلوتوث ۵ برای دستگاه شما فراهم شود زیرا نسل بعدی اکسسوری‌هایی که مجهز به این فناوری هستند، در راهند که پیشرفت بسیار بزرگی نسبت به آنچه درحال حاضر داریم، خواهند داشت.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Micah Singleton

منبع: theverge