در مطلب پیش رو قصد داریم به اتفاق یکدیگر نگاهی به بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان داشته باشیم. غول بی شاخ و دمی که از تمام خودروهای الکتریکی ساخته شده در دنیا بزرگ‌تر است و در این زمینه کاملا بی‌رقیب به نظر می‌رسد. برای آشنایی بیشتر با بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان تنها کافی است با مجله قرمز همراه باشید و این مطلب را تا انتهای آن دنبال کنید.

در حال حاضر، با توجه به شواهد موجود می‌توان ادعا کرد که طراحی و تولید خودروهای الکتریکی، رونق دوچندانی نسبت به قبل یافته و به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ میلادی شاهد تحول قابل توجهی در زمینه‌ی تولید و استفاده از خودروهای مبتنی بر سوخت پاک خواهیم بود. با این حال اکثر شرکت‌های خودروسازی مهم و معتبری که در چهار گوشه‌ی دنیا به فعالیت مشغول هستند، عمده تمرکز خود را روی تولید خودروهای الکتریکی سواری قرار داده‌اند. به عبارت بهتر تعداد خودروهای الکتریکی سنگین در دست تولید توسط این شرکت‌ها در حال حاضر چندان چشم‌گیر به نظر نمی‌رسد.

با این حال به مرور زمان شاهد تلاش‌های رو به رشدی در این زمینه هستیم و تعداد شرکت‌هایی که قصد فعالیت در حوزه‌ی طراحی و توسعه‌ی خودروهای الکتریکی سنگین را دارند، روز به روز در حال افزایش است. از جمله تلاش‌های جدیدی که در این زمینه شاهد انجام آن هستیم می‌توان به همکاری مشترک تعدادی شرکت‌ سوئیسی به منظور ساخت بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان اشاره کرد.

ساخت بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان

این خودروی غول پیکر در عمل یک خودروی سنگین Komatsu HD 605-7 است که برای حمل حجم عظیمی از بار ساخته شده است. باید به این نکته اشاره کرد که بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان در حالت عادی و هنگامی که از بار خالی است، ۴۵ تن وزن دارد و وزن کلی آن در حالتی که به شکل تمام و کمال بارگیری شده است، به حدود ۱۱۰ تن می‌رسد. در واقع این کامیون غول پیکر مختص به حمل بار قادر است باری به سنگینی ۶۵ تن را حمل نماید. البته بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان در حال حاضر یک خودروی الکتریکی محسوب نمی‌شود و برای فعالیت روزانه از سوخت فسیلی استفاده می‌کند. اما به زودی قرار است موتور دیزلی این خودروی غول پیکر در کارخانه‌ای واقع در شهر لومس سوئیس با نمونه‌ا‌ی الکتریکی تعویض گردد.

کامیون الکتریکی

گفتنی است که بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان در حال حاضر در یک معدن شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دقیق‌تر این غول بی‌شاخ و دم به طور روزانه مواد استخراج شده از دل کوه را از دامنه‌ی آن به دره‌ای در همان نزدیکی منتقل می‌کند. فرآیندی که به طور متوسط بیست بار در طول روز انجام می‌گیرد. در واقع نوع فعالیت این کامیون باربر در دامنه‌ی کوه موجب می‌شود که بهره‌مندی‌ از باتری الکتریکی به جای موتور دیزلی در آن، کارایی بیشتری را برای استفاده کنندگان این خودروی سنگین به همراه آورد. چرا که به جای هدر رفتن انرژی هنگام پایین آمدن این کامیون از دامنه‌ی کوه، انرژی مذکور می‌تواند ذخیره شده و برای شارژ باتری بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان مورد استفاده قرار گیرد.

نوع باتری الکتریکی به کار رفته در بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان

در بطن بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان یک سیستم الکتریکی ۴.۵ تنی جاسازی خواهد شد که مبتنی بر یک باتری کبالت ۱۴۴۰ نیکل منگنز خواهد بود. در واقع این باتری، بزرگ‌ترین باتری الکتریکی موجود در جهان به شمار می‌رود که تاکنون در یک خودروی الکتریکی جاسازی شده است. با توجه به محاسبات انجام گرفته توسط طراحان این باتری، استفاده از آن در بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان موجب می‌شود که این خودرو برای پایین آمدن از دامنه‌ی کوه نیاز کمتری به مصرف انرژی نسبت به زمان صعود از آن داشته باشد. به این ترتیب می‌توان به ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی مذکور هنگام جابه‌جایی در دامنه‌ی کوه پرداخت. امری که می‌تواند هنگام استفاده از تکنولوژی خودرو به شبکه، کمک فراوانی به مصرف بهینه‌ی انرژی الکتریکی نماید.

در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند جاسازی باتری الکتریکی طراحی شده برای این خودروی سنگین و تبدیل شدن کامل این کامیون باربر دیزلی به بزرگ‌ ترین خودروی الکتریکی جهان، صاحبان این کامیون قصد دارند هشت خودروی سنگین مشابه را نیز با همین روش به خودروهای باربر الکتریکی تبدیل نمایند. فرآیندی که به منظور استفاده از این خودروهای سنگین در مصارف مختلف و انجام فعالیت‌های گوناگون برنامه ریزی شده است. در صورت انجام این کار می‌توان از وجود این خودروهای سنگین در مناطقی که نسبت به سر و صدای زیاد یا مواد آلاینده حساس هستند، به شکل بسیار بهتر و کارآمدتری بهره‌مند شد.

در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که استفاده از باتری‌های کبالت نیکل منگنز هم‌اکنون در دستور کار برخی از شرکت‌های خودروسازی آلمانی قرار گرفته و به نظر می‌رسد که قرار است از این باتری‌ها در نسل بعدی خودروهای الکتریکی استفاده شود.

منبع: تک رادار (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.